Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-04-19, 22:33
marbjo marbjo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 48
Standard Första gången till Samos

Vi åker till Samos i juni. Vi ska bo på hotell Afrodite. Är det någon som kan berätta om Samos och gärna om hotellet vi ska bo på. Tack på förhand Mariann o Lennart
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-04-20, 11:44
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Första gången till Samos

Hej, Samos är en fantastiskt fin ö!
Ett tips till Er är att "klicka"in på Samos på forumets startsida, där finns att läsa mycket om Samos, där medlemmar ställt liknande frågor nyligen!..
Mvh Sunny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-04-20, 18:30
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Första gången till Samos

Vi åker till Pythagorion på Samos en vecka i maj. Även för oss är det första gången vi åker till Samos. Vart ligger ert hotell, i vilken by alltså?
Vi gillar att hyra vespa och åka runt lite så en tur till Manolates och näktergalsdalen ser jag fram emot.

Hoppas på en härlig resa och lovar att återkomma med en rapport när vi är tillbaka

Maria
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-04-20, 21:13
marbjo marbjo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 48
Standard Sv: Första gången till Samos

Hotellet ligger i Votsalakia. Är det ett bra val.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-04-20, 21:42
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Första gången till Samos

Jag hade nog valt Pythagorion om jag ska till Samos igen, med en mycket trevlig hamnpromenad och nära till huvudorten Vathi.
Jag bodde i Votsalakia 2011, hade jag inte haft hyrbil och besökt andra byar hade jag nog blivit less!
I Votsalakia finns en cirka 2 km lång sandstrand och en del tavernor, men knappt någon shopping, inga mysiga gränder att strosa i, det beror ju på vad man vill göra på sin semester, vill man bara bada och sola och gå på lite vandringar så passar ju Votsalakia bra!
Men hyr en bil isf för det är verkligen värt att se alla fina byar på Samos!
Kalimeras e-guide om Samos kan vara användbar om ni ska dit, många bra tips där!

Jag kommer att besöka Samos igen, trivdes bra där!

Trevlig resa sen!..
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-04-20, 21:59
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Första gången till Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag hade nog valt Pythagorion om jag ska till Samos igen, med en mycket trevlig hamnpromenad och nära till huvudorten Vathi.
Det var just det som gjorde att vi valde Pythagorion, den mysiga hamnpromenaden. Vi har dessutom bokat boende direkt på hamnpromenaden med utsikt mot havet. Sen är det ju också mycket kort transfer till Pythagorion, det gör ju heller inget

Maria
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-04-20, 22:06
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Första gången till Samos

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Det var just det som gjorde att vi valde Pythagorion, den mysiga hamnpromenaden. Vi har dessutom bokat boende direkt på hamnpromenaden med utsikt mot havet. Sen är det ju också mycket kort transfer till Pythagorion, det gör ju heller inget

Maria
Ja, den korta transfern är verkligen ett stort plus!!
Sen går det ju båtar över till Patmos därifrån om ni även skulle vilja se den ön!!
Nästa resa för mig blir nog en "kombo"mellan dessa öar!!..
(men först ska jag ju till Amorgos, om ett par veckor)..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-04-20, 22:17
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Första gången till Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
(men först ska jag ju till Amorgos, om ett par veckor)..
Ja, vi hade ju också Amorgos som ett hett alternativ för vår majresa i år, men det blev Samos istället. Men ett annat år ska vi till Amorgos också Nu blev det lite off-topic så åter till trådskaparens fråga...

Kolla lite längre bak här i Samos-forumet, där finns en del om Votsalakia. Jag såg ett från september 2013, där någon hade bott på samma hotell som ni bokat och var jättenöjda med det (hade jag kunnat länka till den tråden skulle jag ha gjort det )

Det blir säkert bra för er, Grekland blir alltid bra.

Maria
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-04-23, 07:07
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Jomala
Inlägg: 125
Standard Sv: Första gången till Samos

Citat:
Ursprungligen postat av marbjo Visa inlägg
Vi åker till Samos i juni. Vi ska bo på hotell Afrodite. Är det någon som kan berätta om Samos och gärna om hotellet vi ska bo på. Tack på förhand Mariann o Lennart
Hej! Vi bodde på Afrodite i höstas. Det är ett enkelt men bra boende, fräscht. Ligger väl en 200 meter upp från stranden. Stranden i Votsalakia är ju väldigt lång, men vi tyckte det var helt ok att bada direkt nedanför hotellet, där har hotellet ett antal solstolar. Vi tyckte de flesta restaurangerna hade riktigt bra mat, men en favorit blev the Ballad of Bill & Salome.

I Votsalakia finns som säkert framkommit inte speciellt mycket att göra förutom att sola, bada och äta så att hyra bil (finns ett antal firmor i Votsalakia, en av dem lite "lurig" vad gäller försäkringarna så kontrollera) rekommenderar jag ifall man vill se lite mer, moped verkar verkligen "träligt" om man tänkt sig till Pytagorion och/eller Vahti.

Transfern till och från Votsalakia kan nog kännas lång och lite jobbig. Kommer ihåg en liten pojke som blev väldigt åksjuk och spydde stora delar av färden, något att tänka på kanske för dem med små barn i sällskapet.

Landningen på Samos var minnesvärd... som flygkaptenen konstaterade efter landning "bättre än Gröna Lund och det ingår i priset..."

Mvh Obo
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-04-23, 10:41
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Första gången till Samos

Jag älskar också landningarna på Samos. Har fått uppleva dem tolv gånger
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-04-23, 11:11
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Första gången till Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Jag älskar också landningarna på Samos. Har fått uppleva dem tolv gånger

Och jag tre gånger, en oerhört njutningsfylld upplevelse varje gång.


Se själva..........

http://www.youtube.com/watch?v=76Gaa8BWfo0


http://www.youtube.com/watch?v=8N1GfXCPs7Q


http://www.youtube.com/watch?v=ZcM2f2MzuU8


/ Hasse









Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-04-23, 11:40
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Första gången till Samos

För dig som verkligen vill känna hur det är, här är en sekvens där det nästan känns som om man får hjälpa till att hålla spakarna.


http://www.youtube.com/watch?v=rxnA6ZNrlTY






/ Hasse (vaddå, jag flygnörd ) ?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-04-23, 15:47
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Första gången till Samos

Det har varit lugna inflygningar alla ggr vi åkt.Kapten har talat om HUR det kan vara men det har vi sluppit tack och lov.

Pia
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-04-24, 00:38
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Första gången till Samos

Ja Hasse! Lätt att bli flygnörd Samos var ju listad på Aftonbladet i förra veckan som en av de tio svåraste flygplatserna i Europa att landa på (vilket vissa i kommentarsfältet förväxlade med världens...) satt en gång på en takterrass och såg ett plan försöka om och om och om igen att komma ner. Rundade ön och alltid för högt över bergen för att kunna sjunka före den korta landningsbanan. Till sist gav piloten upp å försvann. Men svårt är ju inte detsamma som farligt. Alla piloter, som du å jag vet, från Skandinavien har specialträning! Hoppas få landa där snart igen. Och uppleva de ibland sjukt turbulenta starterna ... älskar det!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-04-24, 00:56
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Första gången till Samos

Det enda jag är rädd för på de flighterna är att ta ett felsteg i gången så man råkar stöta till en dansk madam (som svensk som flyger från Kastrup). Det är INTE nådigt. Brrrr, vad elaka å sura de kan vara undrar ofta vad deras problem är. Men glad att jag inte är sån suris!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT