Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resebrev

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-10-17, 09:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Öluff i Småkykladerna

Årets tjugonde resebrev är publicerat.

Ni kan läsa resebrevet här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-10-17, 09:53
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

Härligt resebrev!
//
KR
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-10-17, 09:57
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

Hej Alla

Kul att läsa och härliga bilder, det är 10 år sedan jag besökte dessa öar.

//PA
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-10-17, 11:03
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

Vad var det som hände i Katapola?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-10-17, 12:19
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Vad var det som hände i Katapola?
Det var en pris-fråga. Vi hade fått ett pris per telefon, samma pris när vi kom fram med färjan. Sen hade vi fri tid - för rummen var inte städade eller iordningställda (och såg verkligen inte ut som bilderna på hemsidan, men det är ju en annan femma- priset var lågt och vi skulle bara sova två nätter). När vi sen kom till rummen för att packa upp och gå till sängs så hade priset plötsligt höjts! Föreståndarna sa "take it or leave it" och då tittade vi på varandra, tog väskorna och gick! Kändes bra! Sen ordnade sig allt på bästa vis och i Eigiali fick vi superbemötande och fin service. Liiite högre pris än utlovat i Katapola, men världsvid skillnad på rummen... Så då stannade vi tre nätter

Det har aldrig hänt oss förut i Grekland - tack och lov!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-10-17, 13:05
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

MYCKET förvånande och tråkigt! Kanske du skulle varna för detta hotell...(JA,jag erkänner att jag är väldigt nyfiken)!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-10-18, 05:44
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

Bea, jag har en liten fundering; att så många Umebor sammanstrålar på samma ö/ögrupp som 26 personer är nog ganska ovanligt. Var ni alla släkt på något vis?

Jag blev väldigt sugen på Iraklia (den ön har jag surrat med Arne flera gånger om). Det blir nog en tur med Skopan nästa gång vi kommer till Amorgos (maken till trots).

Tack för ett fint resebrev.
Birgitta (som också är intresserad av vilket boende i Katapola du menar).
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-10-18, 09:07
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

Tack för ett fint resebrev.Vad sugen jag blev på lilla Iraklia nu. Jag som till slut, efter mången färd, kommit på att jag gillar de stora öarna allra bäst.
Jag tycker det är klokt att ni inte skriver ut namnet på hotellet. Man vet ju inte ifall det var en engångsföreteelse eller om det blivit något missförstånd mellan dem som jobbade den kvällen.Vore tråkigt ifall de skulle få dålig publicitet och färre gäster p.g.a det. Men så klart, väldigt väldigt trist ifall de lurade er medvetet på något sätt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-10-18, 09:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

Härligt med så många vänner som vill till samma plats! Ungarna måste ju ha jättekul! Själv undrar jag om det skulle det vara semester för mig med så många runt om att ta hänsyn till men DET beror på åldern enbart

Jag håller med Thira om att det kan vara fel att namnge ett hotell på en så liten ö om det är negativt. Jag tänker på Bella Vista på Andros som fick sån negativ kritik här och där sen min bästa väninna bodde med sin man och sin sin son , svärdotter ,barnbarn och några fler. De hyrde alla lägenheterna och var helnöjda. De hade underbara dagar där och ägaren hade innan sagt att städning varje dag INTE ingick, vilket många här klagat på.
Vi ÄR olika både vad vi tycker är prisvärt och vad man vill ha för pengarna.
Men jag tycker VERKLIGEN oavsett detta att överenskommet pris ska hållas!

Underbara bilder och härligt att resan var så lyckad!

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-10-18, 18:14
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

Takk for trivelig reisebrev og herlige bilder, Bea

Utsiktsbildet fra Maiistrali "følte" jeg langt inn i hjerterota!
Vi besøkte også Iraklia for første gang i år og bodde på der
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-10-19, 12:25
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

Tack för ert fina resebrev vi var ju själva till Iraklia i sommar och blev golvad
bodde på Annas place ovanför Maestrali ska definitivt tillbaka dit igen
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-10-19, 12:35
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

Tack för ett mycket fint resebrev!

Iraklia har jag verkligen fått upp ögonen för under denna sommar, så många fina bilder som jag sett därifrån. Det får nog bli nästa års kombo, Iraklia tillsammans med Naxos och Amorgos.

Maria
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-10-19, 14:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag blev väldigt sugen på Iraklia (den ön har jag surrat med Arne flera gånger om). Det blir nog en tur med Skopan nästa gång vi kommer till Amorgos (maken till trots).
Jag tror att det är en ö som skulle passa er helt perfekt. Det finns dock ett litet aber, och det är den branta backen upp till bland annat Maistrali.

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Iraklia har jag verkligen fått upp ögonen för under denna sommar, så många fina bilder som jag sett därifrån. Det får nog bli nästa års kombo, Iraklia tillsammans med Naxos och Amorgos.
Jag var på Schinoussa, Iraklia, Donoussa och Koufonissi i somras, och den ö som överraskade mig mest var Iraklia. Jag har varit i Småkykladerna många gånger, och har ibland upplevt att Iraklia hamnat lite på dekis, men så var det inte i år. Det har skett en viss utveckling, och bara till det positiva.

Jag la ut några bilder när jag var där i somras, det kommer här:



Hamnen, eller poolen som Bea skrev i sitt resebrev.




Lunch på Maistrali.




Byn.




Den fina hamnstranden.




Nästan hel byn på en och samma bild.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-10-19, 16:00
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

oj vad fina bilder det nästan värker i hela kroppen av längtan dit
här i Luleå ligger det rejält med snö så dina bilder skänkte tröst
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-10-19, 18:44
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
.
Takk for l e k r e bilder fra IRAKLIA
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-10-20, 08:49
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
[FONT=Century Gothic]Bea, jag har en liten fundering; att så många Umebor sammanstrålar på samma ö/ögrupp som 26 personer är nog ganska ovanligt. Var ni alla släkt på något vis?

Nej, vi är "bara" kompisar! Några Greklandsfanatiker sen tidigare, några frälstes på plats!

Birgitta (som också är intresserad av vilket boende i Katapola du menar).
Jag berättare helst inte det. Vill inte starta rykten om det nu var en engångsföreteelse, eller om ägaren hade en dålig dag... Som sagt, det har aldrig hänt oss förut, på någon ö alls. Så jag hoppas och tror att det var en engångsgrej! Och vi hade det fantastiskt bra på Amorgos i övrigt!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-10-28, 15:09
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

Bea!
Jag har en undran till dig och andra som reser till små platser i stora sällskap:
Hur tänker ni kring den stora gruppens inverkan på ön, tavernor, barer, ljudnivåer etc? Jag är en av många som väljer små platser just för att komma bort från stora grupper och jag stötte också på er i somras på en av öarna. Det märktes väldigt mycket när ni kom!

Jag förstår att ni hade det väldigt trevligt tillsammans, och jag tycker absolut att en ska kunna resa tillsammans i större sällskap men efter den senaste sommaren har jag funderat mycket på fenomenet stora grupper på små platser... Varje plats har sin egen rytm, sin egen atmosfär och det har också varje grupp. När en stor grupp besöker en taverna eller en strand och är så många att de är i majoritet där verkar gruppens rytm, ljudnivå etc slå ut den "lokala" atmosfären. Det är synd, tycker jag!
Våga
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-10-28, 22:38
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

Men det där var ju en trist kommentar tycker jag.Flera gånger har jag förvisso irriterat mig på högljudda Svenska grupper på tex Honeymoon på Santorini. Då kan man ju bara antingen gilla läget eller gå til sin studio.Jag tycker att det är fint och underbart att MÅNGA vill komma til Grekland!
Vi reser ju rätt ofta och söker dels öar med lugn dels dito med mer liv.
Om man är på en pytteö och känner sig störd,kan man antingen säga till eller flytta på sig.JAG har faktiskt sagt till föräldrar på Honeymoon när det har blivit FÖR mycket plask i poolen och för mycket skrik och ljud!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-10-28, 22:48
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

Men det där var ju en trist kommentar tycker jag.Flera gånger har jag förvisso irriterat mig på högljudda Svenska grupper på tex Honeymoon på Santorini. Då kan man ju bara antingen gilla läget eller gå til sin studio.Jag tycker att det är fint och underbart att MÅNGA vill komma til Grekland!
Vi reser ju rätt ofta och söker dels öar med lugn dels dito med mer liv.
Om man är på en pytteö och känner sig störd,kan man antingen säga till eller flytta på sig.JAG har faktiskt sagt till föräldrar på Honeymoon när det har blivit FÖR mycket plask i poolen och för mycket skrik och ljud!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-10-29, 09:22
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Öluff i Småkykladerna

Vi har rest i olika stora grupper till olika typer av öar genom åren. Hittills har alla varit välkomnande. Om det nånsin skulle kännas som att vi inte var välkomna till en ö (av grekerna, inte av andra turister), så skulle vi aldrig åka tillbaka dit. Tack och lov har det aldrig hänt! Ofta får vi tvärtom höra av de bofasta att de är så glada att vi är där, och att de önskade att det fanns fler barn på öarna! Så svaret till dig Våga är helt enkelt nej. Vi har aldrig funderat på hur många vi får vara i en grupp när vi åker på semester.

Bea
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT