Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resebrev

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-09-26, 20:58
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Nästa gång vi är på Amorgos,ska vi ta en av bussarna som numera går 3 ggr i veckan till bl.a Mouros och då måste vi ju stanna i Vroutsi! Låter alldeles underbart!

Betr.pensionär,ja,vad ska man tycka/säga?Jag har haft ett rikt och bra liv hitills med ups and downs självklart.Emilio och Grekland har gjort livet RIKIGT fint och harmoniskt.
Jag känner mig inte som nästan 65. Tolererar det självklart och välkomnar det ibland,när jag känner mig modigare när det gäller att säga ifrån tex.

Tack snälla för det som jag tolkar som en komplimang!!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-09-27, 10:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Ja, de flesta brukar ju ta det som en komplimang att man ser yngre ut än man är - så isåfall var de tveklöst det.

Jag hade inte reflekterat särskilt över din ålder, tänkt ungefär att tja, kanske ett par år äldre än jag.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-09-27, 11:27
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Agapisar!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-09-29, 17:55
stenake stenake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 67
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Hej Kalimeror, long time no see. Har inte varit i Grekland på flera år nu och hamnade på Kalimera då det hastigt och lustigt blev det bestämt att jag och mina två svågrar åker till Rhodos nästa vecka medan frugan och hennes systrar åker till Teneriffa. Har aldrig varit på Rhodos trots besök på 19 andra öar.
Hur som helst. 1998 i maj var vi på Amorgos, och om det inte finns eller fanns två kafeer i Vroutsi har jag varit på detta kafe. Fann mina bilder från den resan och har ett kort på mannen och ett på min hustru i kafeet. Jag har ett diffust minne av att kortet på manen lades upp på Kalimera.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-09-29, 18:07
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av stenake Visa inlägg
Hej Kalimeror, long time no see. Har inte varit i Grekland på flera år nu och hamnade på Kalimera då det hastigt och lustigt blev det bestämt att jag och mina två svågrar åker till Rhodos nästa vecka medan frugan och hennes systrar åker till Teneriffa. Har aldrig varit på Rhodos trots besök på 19 andra öar.
Hur som helst. 1998 i maj var vi på Amorgos, och om det inte finns eller fanns två kafeer i Vroutsi har jag varit på detta kafe. Fann mina bilder från den resan och har ett kort på mannen och ett på min hustru i kafeet. Jag har ett diffust minne av att kortet på manen lades upp på Kalimera.
Men gamle Stenake, välkommen tillbaka. Vi har saknat dig!
Birgitta.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-09-29, 18:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av stenake Visa inlägg
Fann mina bilder från den resan och har ett kort på mannen och ett på min hustru i kafeet. Jag har ett diffust minne av att kortet på manen lades upp på Kalimera.
Hej igen Sten-Åke.

Jag kollade lite snabbt efter resebrev från den tiden men kunde inte hitta något med en sådan bild. Minns du om det var ett resebrev?
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-09-29, 19:16
stenake stenake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 67
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Det troliga var att det var ett resebrev. Jag brukar spara alla gamla Word dokument men efter en hårddiskskrasch för ett par år sen försvann en massa som jag missat att ta backup på.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-09-29, 19:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av stenake Visa inlägg
Det troliga var att det var ett resebrev. Jag brukar spara alla gamla Word dokument men efter en hårddiskskrasch för ett par år sen försvann en massa som jag missat att ta backup på.
Jag hittade ett resebrev från 1998, men det var tyvärr inga bilder med. Jag har gjort om det lite för layouten då var svårare att läsa än idag. Då var vägen mellan Katapola och Egiali precis klar, något som inte står i "tågluffarböckerna", skriver du.

Du hade döpt resebrevet till Ett par medelålders ö-luffares vedermödor.

Du hittar ditt resebrev här.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-09-30, 09:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Hej Sten-Åke, roligt att se dig igen

Jag var ju där första gången -03 och åtminstone då fanns bara det kaféet i Vroutsi. Det är nog det du varit på också, man sliter väl oftast inte upp kameran på ett kafé men detta lilla enkla känns så märkvärdigt att man måste göra det.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-09-30, 09:58
stenake stenake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 67
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag hittade ett resebrev från 1998, men det var tyvärr inga bilder med. Jag har gjort om det lite för layouten då var svårare att läsa än idag. Då var vägen mellan Katapola och Egiali precis klar, något som inte står i "tågluffarböckerna", skriver du.

Du hade döpt resebrevet till Ett par medelålders ö-luffares vedermödor.

Du hittar ditt resebrev här.
Hej Janne, jag är imponerad av din ordning på arkivet. Du måste ju ha hundratals såna dokument lagrade. Själv hade jag som jag skrev slarvat bort det.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-09-30, 13:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av stenake Visa inlägg
Hej Janne, jag är imponerad av din ordning på arkivet. Du måste ju ha hundratals såna dokument lagrade.
Jo, det är ganska många. Men jag har en bra sökfunktion.

Här kommer Sten-Åkes bilder som eventuellt kommer från samma kafé. Vad tror du inkfish, är de från "ditt kafé? Det är alltså från 1998.




Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-09-30, 20:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Men jisses - att du hittade dem!

Ja, det är samma. Bordet där mannen sitter bör stå till höger om kylskåpet på min bild. Och den blå halva väggen bakom honom var nog ersatt av nåt slags hyllarrangemang när vi var där. Det var där de hade fotona av barnen.

Mannen på Sten-Åkes bild är nog en kund, det var inte han som var gift med tanten.

Sten-Åke - såg du min bild bland resebreven? Ligger överst bland årets resebrev. Se om du känner igen dig!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-10-01, 00:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Vilken makalös historia!!

Hoppas verkligen att det gamla paret har hälsan och öppnar sitt kafé även nästa säsong. Då finns ju chans att de får drösvis med besök av Kalimerianer. Tänk så trevligt för dem att få veta att de via Kalimera på internet har blivit världsberömda i hela Norden!

En riktig solskenshistoria!
Masse
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-10-01, 09:55
stenake stenake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 67
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men jisses - att du hittade dem!

Ja, det är samma. Bordet där mannen sitter bör stå till höger om kylskåpet på min bild. Och den blå halva väggen bakom honom var nog ersatt av nåt slags hyllarrangemang när vi var där. Det var där de hade fotona av barnen.

Mannen på Sten-Åkes bild är nog en kund, det var inte han som var gift med tanten.

Sten-Åke - såg du min bild bland resebreven? Ligger överst bland årets resebrev. Se om du känner igen dig!
Hej Ink, jo jag såg din bild och tyckte jag kände igen mig. Därför letade jag i våra gamla fotoalbum (98 var ju före digitalkamerorna) och fann bilden som jag tyckte stämde överens med din. Vi åkte moppe från Katapola mot Arkesini och passerade Vroutsi och jag minns kafeet så väl eftersom det var så enkelt och charmigt.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-10-01, 18:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men jisses - att du hittade dem!
Kul att det vara samma ställe. Detta kanske blir en lång tråd om andra också har varit där.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-10-01, 21:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Ja Masse, det blev verkligen en solskenshistoria. Det var ju synd att jag missade med dem med en enda dag så att jag inte kunde få ta en ny bild av dem - men det viktigaste är ju att de är kvar i livet

Sten-Åke - jätteroligt att ni hade varit där ännu tidigare! Ja, just enkelheten var så fin. När jag kom tillbaka dit efter första besöket satt kvinnan vid sitt bord och en annan dam satt vid ett av borden och de båda småpratade. Det märktes att kaféet fungerade som ett vardagsrum snarare än som en servering, folk kom dit för att utbyta dagens nyheter över en kopp kaffe.

Lite liknande är det i Tholaria vid det gamla kaféet/ouzeriet/butiken, en gång när jag var där kom en gammal dam hemifrån med en bricka med kaffe och kakor och så slog hon sig ner och bjöd runt till alla stammisarna inklusive kaféets innehavarinna

Janne - vi får bilda en grupp: "Vi som varit på kafeneion i Vroutsi"
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-10-02, 17:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Janne - vi får bilda en grupp: "Vi som varit på kafeneion i Vroutsi"
Det blir en liten grupp i så fall. Just nu är det bara tre stycken, du, Sten-Åke och hans fru.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-10-02, 20:57
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Och så kanske vi fr.om nästa år!
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-10-03, 12:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det blir en liten grupp i så fall. Just nu är det bara tre stycken, du, Sten-Åke och hans fru.
Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Och så kanske vi fr.om nästa år!
Fast sedan får vi nog sätta stopp. Eller omorganisera och skapa undergrupper. Om vi ska träffas på kaféet får det inte plats mer än en fyra-fem stycken, det är så litet
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-10-03, 14:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Det gamla kaféet i Vroutsi på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fast sedan får vi nog sätta stopp. Eller omorganisera och skapa undergrupper.
Undergrupper gillar jag, kan skapa en som heter "Vi som inte varit i gamla kaféet i Vroutsi - ännu".
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT