Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resebrev

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-11-15, 20:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Elva dagar på Peloponessos

Jag har inte sagt att det är farligt att åka buss på fastlandet men mina grekiska vänner säger att riskerna ökat för rån etc även utanför Aten men kanske de har fel. Vad vet jag. Jag är inte alls rädd för att åka buss föredrar bara annat på min semester än att vara ute i trafiken. De grekiska öarna är nog mitt rätta element. Vill ha havet nära och den där speciella känslan som bara finns på öar.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-11-16, 10:37
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Elva dagar på Peloponessos

Tack för ett fint resebrev! För mig har Peloponnessos varit väldigt lockande redan länge så en vacker dag när omständigheterna är på plats vill jag absolut resa dit.
Läste i en annan tråd att Apollo har charter dit 2014, tyvärr inte härifrån Finland, men man får ju hoppas att det blir lyckat från Sverige och att de då skulle erbjuda också oss resor dit.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-11-16, 18:37
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Elva dagar på Peloponessos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag har inte sagt att det är farligt att åka buss på fastlandet men mina grekiska vänner säger att riskerna ökat för rån etc även utanför Aten men kanske de har fel. Vad vet jag. Jag är inte alls rädd för att åka buss föredrar bara annat på min semester än att vara ute i trafiken. De grekiska öarna är nog mitt rätta element. Vill ha havet nära och den där speciella känslan som bara finns på öar.

Eva
Jag älskar också havet och far mycket hellre med båt än med flyg, men om man tänker ännu en gång på Peloponnesos: man har ju samma hav där i kustområdets byar, såsom t.ex. Koroni, Pilos, Kardamili, Githio, Kalamata osv. som på öarna. En sak som man inte kan se där, är dessa stora bilfärgor, vars folk och trafik man kan följa på hamnarna med intresse om man vill. Jag försöker alltså på allvar tänka på hur det känns att vistas på öarna, är det så speciellt. Jag tror att det beror mycket på var man semestrar. Stämningen är säkert olik på Kreta än på Astipalea eller Lipsi.
Och visst är vyer olika t.ex. på kykladiska öar än på halvön Mani eller i Monemvassia på samma latitud. Var är livet mera "genuin", kan jag inte säga .
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-11-16, 20:25
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Elva dagar på Peloponessos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vill ha havet nära och den där speciella känslan som bara finns på öar.
Eva
Nu får du mig Peloponessos-frälst nästan att gå i taket Eva . Själva Peloponessos har vatten på alla sidor, även om det en ytters liten del är en kanal.Dessutom så är det uddar med vatten på tre-sidor på den södra delen. Så man har havet närma sig. Jag såg havet varje dag från tre sidor i mitt hus.Varje gång jag var och handlade var havet ett stekast från affären. Handlar man eller flanerar i tex Koroni,Pilos, Kalamata då är man ju direkt vid havet. Jag har aldrig upplevt att det är någon speciell känsla på öarna gent emot Peloponessos. Speciell känsla det fick/får jag när jag läser resebrevet...det kändes i hjärtat.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-11-17, 09:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Elva dagar på Peloponessos

Du får gärna gå i taket om du vill men jag har mina känslor och mina tankar kring vad som är semester och glädje för mig. För mig ger öar en speciell känsla och speciellt mindre öar det är jag nog inte ensam om. Inga inlägg i den här tråden har omvänt mig.

Kanske vi borde diskutera öar kontra fastland i en annan tråd. Det bästa sättet att få någon att längta till en plats är nog inte att säga att den personens längtan är fel och att något annat är bättre och att man borde åka dit istället. Diskussionen startade när Monica skrev att ni som gjort öar åk till fastlandet. Jag har nog aldrig gjort öar det finns alltid en ny att längta till och en gammal kär att återvända till. Nästa gång åker jag tillbaka till en ö jag besökt två ggr och året efter åker jag kanske till en annan ö. Fastlandet finns fortfarande inte på min tio-topp önskelista men för andra får det gärna göra dit.

Eva
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-11-17, 09:38
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Elva dagar på Peloponessos

Om man håller sig till fakta så är ju hela Peloponnesos en halvö numera, förbinden med bron över Korinthos kanalen till fastlandet och vi har ju här på Peloponnesos mycket hav/vatten omkring oss,överallt du åker till här är du nära vatten.
Vi omgivs ju av både Egeiska havet och Joniska havet
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-11-17, 19:37
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Elva dagar på Peloponessos

Peloponessos har väl alltid varit en halvö....vatten i tre väderstreck....och idag nästan kan räknas som ö i och med att förbindelsen till fastlandet går över vatten genom bron (omringat av vatten,vatten i alla fyra väderstrecken). För mig är inte Peloponessos fastlandet utan det är först när man passerat över kanalen (mot Athen) som man är på fastlandet.
Eva, jag har inte sagt att din längtan är fel.Det jag reagerar på är att det är många som blandar in Peloponessos med fastlandet och att det skulle vara någon jätteskillnad på det och öarna. Vilket man upptäcker när man gör ett besök, är en missuppfattning.
Jag säger inte heller att någon skall avstå sina resor till öarna utan upptäcka Peloponessos också, genom tex detta resebrev.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-11-17, 20:14
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Elva dagar på Peloponessos

Klart det har varit .....här får man verkligen vara noga med att stava/skriva rätt.Ett kommatecken på fel ställe och.....
......hela Peloponnesos en halvö,numera förbinden till............
Och ska man nu fortsätta vara petig så heter det Peloponnesos (grekiska Πελοπόννησος och inget annat!
För mig är hela Peloponnesos som en stor ö,upplever det aldrig som fastlandet.

Senast redigerad av anneli56 den 2013-11-17 klockan 20:20.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-11-17, 20:39
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Elva dagar på Peloponessos

Och sätta till massa smilys för att markera om man skriver med glimten i ögat .
Jag och adm har då stavat fel...ber om ursäkt Anneli
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-11-18, 15:41
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Elva dagar på Peloponessos

Jag lärde mig att skriva namnet rätt efter att ha läst en gång att PelOps var en kung i grekiska mytologin och Peloponnesos är alltså hans ö (το νησί/ to nisi). Före detta var jag alltid lite osäker .
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-01-05, 17:44
rojo57s avatar
rojo57 rojo57 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Vittsjö Sverige och Neochori Grekland
Inlägg: 5
Standard Sv: Elva dagar på Peloponessos

Roligt att ni trivdes i vackra Grekland och att Ni precis som oss fastnat för Mani med den rofyllda "turistorten" Stoupa. Vi är några svenskar som hittat hit och en del bofasta men fortfarande ett för många svenskar oupptäckt paradis !
Välkomna tillbaka!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-01-05, 19:18
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Elva dagar på Peloponessos

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Men åk dit, ni som har sett öarna, här väntar nya aventyr!


Ja så mycket det finns att upptäcka!!!
Monica
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-01-08, 08:25
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Elva dagar på Peloponessos

En busstidstabell över Messinia hittar ni här!
Gå in på www.ktelmessinias.gr och klicka på engelska flaggan.
Klicka på den blå rutan i högerspalt där det står Itineraries
det kommer fram en prislista,längst ned under den står,
View the detailed schedule at the file. Klicka där på files.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-01-15, 09:19
IngridElisabeth IngridElisabeth är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 2
Standard Sv: Elva dagar på Peloponessos

Kalimera alla greklandsvänner!

Tack för er fina respons på vårt resebrev! Aldrig kunde jag väl tro att så många skulle läsa och även svara. Vi älskar verkligen Grekland och ser fram emot att åka tillbaka i höst. Något som peppar oss nu när kung Bore är vår gäst
Jag ser att några skrivit angående att resa med buss och jag undrar om någon vet var närmaste busstation ligger om man anländer med flyg till Kalamata? Vi ska ju ta bussen därifrån till vårt smultronställe Stoupa och har i dagslägen ingen susning var närmsta busshållplats dit ligger eller vilken buss vi ska ta. Men det löser sig säkert - vi får väl fråga förste bäste person vi möter
Ha en fortsatt skön vinter och dröm om sköna stränder, vänliga greker och god mat. Kanske vi ses någonstans i böljorna
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-01-15, 14:32
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Elva dagar på Peloponessos

För att åka buss till Stoupa måste man åka till Kalamata bussstadion från flygplatsen.
Bussen som kommer från Koroni stannar vid flygplatsen på vägen till Kalamata.
Tider finns i busstidstabellen men att fråga sig fram funkar lika bra!
Kanske vi möts här nere
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-01-16, 12:27
IngridElisabeth IngridElisabeth är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 2
Standard Sv: Elva dagar på Peloponessos

Oj så bra!
Tack för svar om bussturerna!
och visst vore det trevligt om vi stöter på varandra
Varma hälsningar/Elisabeth
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT