Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2011-09-27, 20:46
cookie cookie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 28
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Hej

Grekland ÄR ett vinland. Jag har hittat goda viner där och här hemma finns flera goda viner i beställningssortimentet.

Cookie
Svara med citat
  #62  
Gammal 2011-12-20, 17:54
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Nog finn det goda grekiska viner :-) retsina är vi många överens om...de flesta kräver något att äta till,inga mysviner.Grekland är ett av de äldsta vinländerna,och vissa har kvar riktigt gamla druvtyper..jag har provat många goda,med inhemsk hjälp,och köpt hem en del..men det är nästan alltid ändrat hur tungt,hur många osv.man får ta,så ibland har det blivit dyrt/men ändå värt det...Jag har betat av flera kretensiska viner,ex.vis ett från Kissamos som var mycket gott rött...men vad det hette???Senile nisse..jag skriver inte upp..så det blir nytt nästa gång och oprövat för min nyfikenhet...
Svara med citat
  #63  
Gammal 2011-12-20, 20:44
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Här på Peloponnesos har vi många goda viner
Svara med citat
  #64  
Gammal 2011-12-20, 21:06
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Tror ni att det är bättre på svenska restauranger?Kom på en här i Luleå med att de fyllde dunk till flaska..fel smak,då det var ett för min fd.sambo känt vin(jobbar på systemet med bl.a.kundprovningar)nä..tyvärr..många provar att tjäna en extra hacka...Krav från min sida på restauranger är att skär upp o öppna vid bordet!De fuskas ändå en del mde det också...tro mig :-(
Svara med citat
  #65  
Gammal 2011-12-20, 23:37
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Grekland är ett av de äldsta vinländerna,och vissa har kvar riktigt gamla druvtyper..
Kanske dags att prova lite nyare druvtyper?

Seriöst, i Spanien får man ett schysst må-bra-vin för runt €uron. För det trippla priset i Grekland får man ett vinäger som får salladen att vissna.
Svara med citat
  #66  
Gammal 2011-12-21, 13:12
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Men visst är Grekland ett vinland, åk bara över till Tyskland så kan ni hitta hur mycket olika grekiska viner som helst. Tyvärr är det faktiskt så att de flesta grekiska viner exporteras till just Tyskland och till Amerika. De grekiska viner ni hittar i supermarkets mm är de sorter som mer elr mindre inte duger för export. Vill man hitta förstklassiga viner rekommenderar jag de sk vin&spritbutiker som finns på de flesta större orter.

Yvonne (som gärna avnjuter ett glas Averoff fr Metsovo)
Svara med citat
  #67  
Gammal 2011-12-21, 13:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Vill man hitta förstklassiga viner rekommenderar jag de sk vin&spritbutiker som finns på de flesta större orter.

Yvonne (som gärna avnjuter ett glas Averoff fr Metsovo)
Håller med dig om att det finns bra viner på större ställen. På Paros har jag besökt en fantastisk vin och spritbutik. Problemet är väl att många av oss som reser till Grekland turistar på mindre ställen där utbudet inte är så stort.

Vi är ju bortskämda här hemma i Sverige med bolagets fantastiska utbud och ett enormt specialsortimnet som man kan beställa från.

Håller med någon som skrev att i Spanien kan man fått ett enkelt lantvin för en euro medan det kan vara betydligt dyrare i Grekland och ändå av sämre kvalité.

Eva
Svara med citat
  #68  
Gammal 2011-12-21, 13:44
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg

Håller med någon som skrev att i Spanien kan man fått ett enkelt lantvin för en euro medan det kan vara betydligt dyrare i Grekland och ändå av sämre kvalité.

Eva
Ja här i Grekland får du nog räkna med att betala 6-7 euro för ett gott mellanklassvin på supermarket. Och de dyrare vinerna är uppe i 10-12 euro nu.

Yvonne
Svara med citat
  #69  
Gammal 2012-04-02, 22:58
Yvonne L Yvonne L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 21
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Jag tror också inställningen att vin i Grekland inte är så bra beror på att man tidigare oftast beställt "husets vin" på tavernor, som är hemmagjort s a s och inte håller alltför hög kvalitet, mera bordsvin.Beställer man vin på flaska finns ju betydligt bättre viner att hitta. Samma sak i super markets - viner runt 7-10 € brukar vara bra. Oftast är de från Peloponnessos. Här hemma minns jag att jag såg ett grekiskt vin för över 300 kr flaskan på systembolaget för ett par år sen - så det tycks finnas bra kvalitetsviner om man letar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT