Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-09-16, 12:46
greeklights avatar
greeklight greeklight är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 5
Standard Sv: Öl i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Nej, inte vad jag vet. Systembolaget har den inte i beställningssortimentet, men det kan ju hända att någon grekisk restaurang importerar den själva.

Edit: Jag kollade lite på de största pubarna i Stockholm, och det visade sig faktiskt att Monks Café på Wallingatan har Craft i sin öllista! Men de garanterar inte att den alltid finns i lager...

/kimmen
Den craft som monks säljer är inte densamma är turkisk...
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-09-16, 13:00
greeklights avatar
greeklight greeklight är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 5
Standard Sv: Öl i Grekland

Mykonos Taverna i Stockholm har hela Grekiska Craft sortimentet!

Athens lager
Red ale
Smoke lager
Black lager
Pilsner
Weiss

Svara med citat
  #43  
Gammal 2011-03-08, 21:00
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Öl i Grekland

Nu finns äntligen Crafts hemsida även på engelska, så den ölintresserade greklandsresenären kollar här.


/kimmen
Svara med citat
  #44  
Gammal 2011-03-09, 16:43
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Öl i Grekland

Jag har tidigare njutigt med Mytos men nu gått över till FIX ett genuint Grekiskt öl som startade tillverkas 1864.


Den röda ölen är generellt sötare men att beskriva ölsmaker finns det andra som kan bättre än mig.
Olle
Svara med citat
  #45  
Gammal 2011-03-09, 17:37
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Öl i Grekland

När vi kom till Rhodos 1979 fanns Fix öl och då berättades historien om namnet enl följande en Tysk bryggerimästare vid namn Fuchs bryggde o sålde öl under egna namnet men ingen Grek kunde uttala namnet så därför blev det Fix,sant ?
Svara med citat
  #46  
Gammal 2011-03-09, 22:49
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Öl i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Rolig låt om öl , väljer Mythos när vi är i Grekland. Läste att man kan dricka Mythos red.
Va är skillnad på Mythos samt Mythos red ?
Mythos är inte längre grekiskt. Mythos Breweries ägs sedan ett par år tillbaka av jätten Glufs-Glufs, alltså Carlsberg.

Den vanliga Mythos är en vanlig standardlager medan Mythos Red är en så kallad wieneröl. Det är också en lager men man använder även wienermalt vid bryggningen. Det ger en fylligare och tydligare maltkaraktär och ibland också en lätt karamellig ton.


Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Jag har tidigare njutigt med Mytos men nu gått över till FIX ett genuint Grekiskt öl som startade tillverkas 1864.
Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
När vi kom till Rhodos 1979 fanns Fix öl och då berättades historien om namnet enl följande en Tysk bryggerimästare vid namn Fuchs bryggde o sålde öl under egna namnet men ingen Grek kunde uttala namnet så därför blev det Fix,sant ?
Det verkar så, ja. Idag bryggs Fix av Olympic Brewery som ägs av ett företag som heter Hitos AVEE.


Men varför denna rädsla för att prova öl från Craft? Det är ett genuint grekiskt mikrobryggeri.


/kimmen..... IPA-, stout- och porter-fantast
Svara med citat
  #47  
Gammal 2011-03-10, 04:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Öl i Grekland

Ska absolut prova Craft på Egina i sommar om jag ser det där, men måste medge att i hettan dricker jag helst öl av lagertyp. De andra kan kännas lite mäktiga just då. I somras drack jag Fix på Alonissos, det var trevlig omväxling till Mythos. Greklandstörsten växer...
/Anne
Svara med citat
  #48  
Gammal 2011-03-10, 07:41
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Öl i Grekland

FIX
Hörde berättelsen om hur Fix kom till och det var tydligen kung Otto som tog med sig bryggaren Fuchs till Grekland.

Detta tror jag är sant men hört det bara berättas.
/Olle
Svara med citat
  #49  
Gammal 2011-03-10, 16:37
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Öl i Grekland

Ok Kimmen nu vet jag hur det ligger till , tack.
Det blir att beställa här hemma från systembolagret i år. Ingen resa i år heller , åh va jag saknar Grekland.
Skopelos ligger ju kvar som tur är. Men 2012 bara måste det bli av annars vet jag ej hur man fixar semestern.
Birgitta
Svara med citat
  #50  
Gammal 2011-03-11, 08:17
cisss avatar
ciss ciss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 34
Standard Sv: Öl i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg

Men varför denna rädsla för att prova öl från Craft? Det är ett genuint grekiskt mikrobryggeri.


/kimmen..... IPA-, stout- och porter-fantast
Om vi bara hade hittat några! Vi (eller min sambo, jag var/är på smällen) letade överallt under en vecka på Skiathos i somras. Hittade heller inga på Karpathos 2009.
Visst, jag tycker att grekiska öl kan passa ganska bra där i värmen, men en riktigt humlig IPA hade allt varit läskande också!
Svara med citat
  #51  
Gammal 2011-03-11, 17:26
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Öl i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Ska absolut prova Craft på Egina i sommar om jag ser det där, men måste medge att i hettan dricker jag helst öl av lagertyp. De andra kan kännas lite mäktiga just då.
Citat:
Ursprungligen postat av ciss Visa inlägg
Visst, jag tycker att grekiska öl kan passa ganska bra där i värmen, men en riktigt humlig IPA hade allt varit läskande också!
Tre av de sex öl som Craft brygger är olika typer av lager. De övriga är en pilsner, en ale och en veteöl. Ingen av dessa är varken speciellt mäktig eller kraftigt humlad. Så någon IPA gör man inte, tyvärr...

I detta tidigare inlägg i tråden har jag skrivit ned mina personliga åsikter om de sex Craft-ölen.

/kimmen
Svara med citat
  #52  
Gammal 2011-03-12, 11:22
Lappens avatar
Lappen Lappen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Tullinge
Inlägg: 21
Standard Sv: Öl i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Ska absolut prova Craft på Egina i sommar om jag ser det där, men måste medge att i hettan dricker jag helst öl av lagertyp. De andra kan kännas lite mäktiga just då. I somras drack jag Fix på Alonissos, det var trevlig omväxling till Mythos. Greklandstörsten växer...
/Anne
Tyvärr hittade inte jag någon Craft på Egina förra året, "ingen" kände till den! Men jag hoppas den finns i år för jag vill gärna testa den. Den borde finnas, för Egina ligger ju så nära Athen.

hälsn
lappen
Svara med citat
  #53  
Gammal 2011-03-12, 11:54
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Öl i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Lappen Visa inlägg
Tyvärr hittade inte jag någon Craft på Egina förra året, "ingen" kände till den! Men jag hoppas den finns i år för jag vill gärna testa den. Den borde finnas, för Egina ligger ju så nära Athen.
Ja, jag tycker man borde känna till Craft på Egina. Craft driver två egna "Brew Restaurants" i Atén, en i centrala staden och en i förorten Halandri. Lite info finns här. Själva bryggeriet ligger i Peania mellan Atén och flygplatsen.

/kimmen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT