Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-11, 00:31
anncha50s avatar
anncha50 anncha50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Tärnaby
Inlägg: 26
Standard Välja mellan Nissiros, Tilos eller Symi?

Resar direkt till Kos 25 juni, landar kla 05.45. Vi tänker sedan "luffa" mellan Kos och Rhodos eftersom vi sedan flyger hem 10 dgr senare(tyvärr ej längre denna gång). Då flyger vi tidigt den 6 juni kl 05.20 på morgonen från Rhodos. Vi flyger från Oslo med Norwegian t.or.
Vad ska vi välja av de tre öarna, Nissiros, Tilos eller Symi? Vi tänker välja 2 av dessa öar och vi vill lämna Kos samma morgon som vi anländer. Sista natten på Rhodos tänker vi nog vara vakna för att hinna med det tidiga morgonplanet 05.20
Vi gillar små öar, typ "har ni tonåringar res inte hit". Det är min man och jag som ska resa. Vi är drygt 50 år gamla och har luffat i flera år.
Vi gillar sandstränder men föredrar nog klapperstensstränder. Vi tycker om "riktiga" greköar och undvikar om vi kan utpräglade charteröar.
Har någon något tips på hur vi ska välja. Vilka av dessa öar är lättast att färdas mellan, med tanke på hur färjerna går mellan öarna.
Det ska bli härligt att komma iväg igen!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-12, 09:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Välja mellan Nissiros, Tilos eller Symi?

Jag skulle utan tvekan ha valt Nisyros och Tilos. Tilos är en av mina fem absoluta favoritöar, där finns allt ni söker, utom sandstränder, men det gör ju inget eftersom ni föredrar klapperstensstränder. Nisyros är en underskattad ö med mycket charm och fantastisk natur. Få turister stannar över natten, de flesta är dagturister från Kos. På kvällen infinner sig ett gudomligt lugn över ön. Enda nackdelen med Nisyros är att stränderna är mediokra, men vattnet är precis lika inbjudande som på andra öar.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-17, 00:25
anncha50s avatar
anncha50 anncha50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Tärnaby
Inlägg: 26
Standard Sv: Välja mellan Nissiros, Tilos eller Symi?

Jag har nu försökt "läsa in mig" om Nisyros och Tilos, på Kalinera, Willmaguiden och andra hemsidor (grekiska och svenska) som man brukar göra inför sommarens ö-luff.
Vi har nog bestämt oss för Nisyros först, eftersom den verkar ligga nämast Kos. Enligt vad jag kommit fram till , så går det en båt kl 06.00 från Kos till Nisyros, torsd 26/6. Vi landar kl 05.45 (förhoppningsvis), tror ni vi hinner ta båten? Jag har fått uppfattningen att det även går att ta utflyktsbåtar (dagstur) som går från Kos till Nisyros och då säga att man endast vill åka dit, men inte hem på eftermiddagen, stämmer det?
Behöver vi boka boende? Om vi fattat rättt så rekomenderas Mandraki att bo i? Något speciellt hotell, rum??
Efter ngr dagar tänkte vi åka vidare till Tilos. Det verkar som om vi måste åka redan på sönd kl 16.20 på sönd 29/6, annars måste vi åka tidigt på måndag morgonen igen 05.30 (inte så populärt längre hos min käre make att ständigt resa på "okristliga tider")
Vi ska ju åka hem 6/7 kl 05.30 och reser på natten ner.
Har någon ett annnat förslag - bärplansbåt ...eller?
Boende på Tilos verkar många föreslå Studio Anna. Då bör man kanske boka? Är det försent nu kanske?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT