Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-12, 17:38
Angelica Angelica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Sala
Inlägg: 5
Standard Symi eller Tilos?

Hej!
Jag och min sambo planerar vår första resa till Grekland till hösten.
Vi vill vara borta 14 dagar.
Problemet är att vi har lite beslutsångest över om vi ska åka till Symi och bo på hotell Nireus eller om vi ska åka till Tilos och bo på Stefanakis Villas?
Vi är huvudsakligen ute efter en lugn o skön semester med bad, god mat och dryck och vacker miljö.
Hotellet på Symi verkar ligga mer centralt och staden verkar ha större utbud av barer och resturanger än vad Tilos har, men vi tycker det låter ganska jobbigt med turistbåtarna från Rhodos som lär komma dagligen...
HUR avsides ligger egentligen Stefanakis Villas?
Finns det fungerande taxiverksamhet som inte kostar skjortan på Tilos? (Vet att hyrbil ingår i hotellpriset, men det kan ju tänkas att sambon med körkort också vill ta ett glas vin eller två någon dag )
Vi vore jättetacksamma om någon kunde berätta lite mer om de båda öarna samt ge oss lite tips på vilken som skulle kunna passa oss bäst!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-12, 19:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Symi eller Tilos?

Hej!

Vi var på Tilos 14 dagar 2004 och bodde då inte i Livadi, utan valde Eristos Bay..Stefanakis gick vi dock förbi när vi var i Livadi och är ni ute på kvällen så är det inte många minuter att gå till Stefanakis... Så taxi behövs ej! Tilos är en helt underbar ö och dit ska vi tillbaks igen..
Sommaren 2005 var vi på Symi 14 dagar och det är också en jättefin ö...Vi var ju där i juni/juli och var på stranden eller på utflykt på dagen för det mesta när turistbåtarna från Rhodos kom ..Inte störde de nämnvärt de gånger vi var "hemma" Då var det tvärtom kul att titta på ståhejet!! Man har ju själv varit på en del öar på "dagsbesök" menar jag ....Är ni där på hösten så kan det inte alls vara något problem skulle jag tro..

Vilken ö man ska välja är ju jättesvårt att råda...Symi är ju speciell genom sin härliga Yialos, som är som en amfiteater med många trappor att stosa i , gator och gränder finns ju nästan inte utan det är ju trappor....
Själva var vi dock mer förtjusta i Tilos....Tilos har mycket bättre stränder och fantastiska vandringar!!
Eftersom öarna är små så skulle jag nästan föreslå en vecka på varje!!! Båda båtarna utgår ju från Rhodos stad så det är lätt att byta, såvida ni inte åker charter förstås!
Till sist: Vilken ö ni än väljer så blir ni inte besvikna!
Läs gärna resebrev från öarna ..det finns flera om Du inte sett dessa...

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-12, 19:44
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Symi eller Tilos?

Vi var i juni 2000 på Symi, Chalki Tilos o Rhodos, som var flygplatsö. Största favorit blev Tilos inte minst p g a värdfamiljen på Faros, där vi bodde. Faros ligger nere vid vattnet i Stefanakis, mycket lugnt och avslappnat. Vi åt de flesta måltider på hotellet, och de serverade ISKALL öl i glas från frysen, direkt över balkongräcket.
Fruns svåger, Mike hade taxi och körde oss en dag till klostret på andra sidan ön, och en härlig badstrand i närheten. Orkade vi inte gå tillbaka när vi promenerat in till Livadia, var det bara att ringa efter Mike.
Värmebölja gjorde att vi inte hade bråttom tillbaka till Rhodos, men även att vi trivdes så bra, alla 4 (vi hade två tonåringar med oss).
Jag kan varmt rekomendera Tilos o Stefanakis, och definitivt före Symi.

Abi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-12, 19:51
Marouli Marouli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 62
Standard Sv: Symi eller Tilos?

Hej! Varför inte ta en kombinationsresa? Jag har visserligen bara kollat avgångar från Göteborg,men härifrån har Apollo kombinationen 1v Tilos/1v Symi.Det är säkert samma från fler flygplatser! Det är inte Stefanakis mitt inne i Livadia du tänker på Lissi? Det finns ju både ett hotell med det namnet och så finns Stefanakis Villas,som enligt min mening ligger en ganska lång promenad förbi Livadia och upp för en låång backe!Det är säkert hög standard men jag hade nog tittat på ett hotell/boende inne i Livadia i stället.Det är få saker som går upp mot att sitta på balkongen och titta ut över Livadia och vattnet.Det är ro för själen!!
Marouli
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-12, 19:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Symi eller Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Marouli Visa inlägg
Det är inte Stefanakis mitt inne i Livadia du tänker på Lissi? Det finns ju både ett hotell med det namnet och så finns Stefanakis Villas,som enligt min mening ligger en ganska lång promenad förbi Livadia och upp för en låång backe!Marouli
Vi gick förbi båda ..och visst kan man gå även till Stefanakis Villas, men vi är ju heltokiga på att gå...

En kombinationsresa tror jag också på!!

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-12, 20:40
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Södertälje
Inlägg: 57
Standard Sv: Symi eller Tilos?

Hej,

Jag har aldrig varit på Symi så jag kan inte säga vad som är bäst...

Jag har bott i Stefanakis Villas på Tilos. Det är tämligen nybyggda bungalows, bara fyra stycken i deco-stil på berget ovanför Livadia. Det är nog det bästa boendet jag någonsin haft i Grekland! Det är ett rymligt tvårumshus med AC i både vardagsrum och sovrum. TV, dator, bil och kaffebryggare ingår. Ganska stora uteplatser med fantastisk utsikt över havet, bukten och Livadia.

Ägaren Stefanakis (som man kallar Steve) är hur trevlig och tillmötesgående som helst. Han driver en liten turistbyrå, ett litet hotell och hyrbilsverksamhet.

Vad var då negativt? Tja, det finns ju ingen pool. Närmaste badställe är nedanför berget, stenstrand. Båten till Rhodos går inte särskilt ofta och transfertiden kan vara lång (i vårt fall fick vi övernatta första natten i Rhodos stad i väntan på båten).

I 14 dagar kanske man blir uttråkad i paradiset, om man inte är utbränd eller så. En kombinationsresa är nog en bra idé. Själv var jag på Tilos i en vecka och hoppas kunna åka tillbaka! Och självklart vill jag bo i en bungalow!

Det är en liten ö, korta avstånd. Mellan bungalowerna och stan är det 1-2 kilometer skulle jag uppskatta. Taxipriserna har jag ingen aning om, be någon trevlig grek ge er lift hemåt efter tavernabesöket vettja... Det är en familjär stämning i byn, så det är lätt att finna vänliga ansikten.

Hoppas att det hjälper er även om jag inte kan jämföra med Symi.

Ha en härlig semester, vart ni nu åker...

/Charlotte!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-02-12, 23:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Symi eller Tilos?

Stefanakis ligger jäkligt off, enligt min mening. Det är ju heller ingen slump att hyrbil ingår - annars hade folk blivit tokiga över hur långt bort de bokat in sig.

Symi och Tilos är två HELT olika öar. Symi är otroligt pittoreskt, hotell Nireus ligger med praktfull havsutsikt. Men visst, där är satans mycket folk på dagtid när Rodosfolket kommer. Då får man se till att inte vara kvar i byn, helt enkelt. Eller så sätter man sig och fnissar åt spektaklet över en frappe. Lugnet när de åker hem igen är ljuvligt.

Livadia på Tilos är yttepytte. Det totala lugnet. Jag älskar Tilos - men jag tror faktiskt inte att jag hade stannat där i 14 dagar. Det är för litet för det, finns för lite att göra.

Maroulis kombinationsidé tycker jag alltså är en jättebra lösning.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-02-13, 06:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Symi eller Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Stefanakis ligger jäkligt off, enligt min mening. Det är ju heller ingen slump att hyrbil ingår - annars hade folk blivit tokiga över hur långt bort de bokat in sig.
och vi som bodde på Eristos Bay som verkligen är OFF och stornjöt i 14 dagar!!! Man är olika
Men jag har också förordat en kombination....


Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-02-13, 11:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Symi eller Tilos?

Fast hela grejen med Eristos är ju att det nån annanstans, liksom. Stefanakis villas är ju fortfarande Livadia men helt öde och väldigt långt bort.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-02-13, 13:33
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Symi eller Tilos?

Har bott flera gånger i Symi och verkligen älskar ön. Om Tilos har jag inte inte erfaheter men den är säkert lungnare dät.
Hotel Nireus är inte det bästa att bo på Symi.
Jag skulle välja Symi i alla fall.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-02-14, 10:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Symi eller Tilos?

Säger som flera andra, kan du inte välja: ta båda. Jag var på både Symi och Tilos i somras. Vi la fem nätter på Symi och sex på Tilos.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-02-14, 13:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Symi eller Tilos?

Det är ju det som är vitsen med att ö-luffa några nätter här och några nätter där. När andan faller på är det bara att dra vidare. Så lite förbokat som möjligt och den total frihetskänslan infinner sig.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT