Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Thessaloniki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-01-12, 16:30
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Thessaloniki och litet mer

Det finns inte så mycket skrivet om Thessaloniki här, så jag tänkte starta en tråd. Den grekiska kören Orfeas, där min man och jag sjunger, har blivit inbjuden att sjunga vid någon slags körfestival en bit utanför Thessaloniki. Vi vet inte så mycket ännu, varken exakt var eller hur länge, men vi har i alla fall skrivit på intresseanmälan. Allt som i onsdags var spikat var att vi har första repetitionen därnere den 27 juli och framträder den 29. Den mottagande kören ska på något sätt ordna boende åt oss när vi är där. Det var den informationen jag hade att utgå ifrån.

Vi bestämde att detta får bli årets Greklandsresa, så vi stannar i området i två veckor. Steg ett var att hitta flygbiljetter. Ja, det är billigare att åka från Skavsta men då ska man ta sig dit och tillbaka också, vilket kostar både tid och pengar, så vi siktade på Arlanda och hittade ett flyg med SAS för 2 900 kr per person, inklusive 23 kg incheckat bagage. Vi åker ner den 24 juli och hem den 7 augusti, så får vi tid att se oss omkring.

Nästa steg var att hitta någonstans att bo innan det var dags att sammanstråla med kören, och via Booking hittade jag en lägenhet uppe i Thessalonikis gamla stad. Två nätter för totalt 63 Euro. Och så bokade jag en taxi dit från flygplatsen. Den 26 räknar jag med att vi tar oss till den plats där vi ska sjunga; det sades att det går bussar dit, så det löser vi när vi väl har kommit ner. Så ungefär två dagars sightseeing i Thessaloniki blir det.

Sen ska vi som sagt ägna oss åt körsång i några dagar, och vi skulle också få en rundtur i omgivningarna (det ska bli så spännande att få veta vart vi ska!) men sen säger vi adjö och far tillbaka till Thessaloniki den 31 för att ta bussen till Katerini. Den går en gång i timmen och kostar 73 kr. Där har jag tänkt hyra bil och köra ner till Skala Katerinis, där jag har bokat sex nätter på ett litet hotell nära stranden. Kostnad 1 946 kr. Var tvungen att dubbelkolla priset, men det blev inte mer än så för nästan en vecka! Så det ska bli både sol och bad och åka runt och se omgivningarna. Den 6 augusti tar vi oss tillbaka till Thessaloniki, där jag har bokat en natt på ett mycket flottare hotell, Avalon Airport Hotel. Vill vara nära flygplatsen sista natten, eftersom planet lyfter på förmiddagen. För den natten betalade jag 600 kr. Frukost och fri transport till flygplatsen ingår.

Så hittills har jag två veckors semester inbokat för under 10 000 kr. Det känns helt okej, faktiskt. Och väldigt spännande att få upptäcka något helt annorlunda! Jag räknar med att rapportera här när det händer något, och förhoppningsvis komma med litet matnyttig information också.

Karin
fortfarande förvånad över hur enkelt det är att hitta all nödvändig information på nätet!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-01-13, 10:24
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Thessaloniki och litet mer

Här skall jag hänga med. Jag var ju själv på väg att flyga till Thessaloniki. Skala Katerinis hade jag ingen aning om var det var. Men nu vet jag att det är söder om Thessaloniki. Lång strand där.

Ni får säkert en intressant resa!

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-01-13, 16:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Thessaloniki och litet mer

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Här skall jag hänga med.
Jag också.

Kul att du ska skriva Karin. Det har under åren funnits så lite om Thessaloniki, och det är ju konstigt med tanke på att det är Greklands andra största stad.

Du gillar ju Aten och därför ska det bli extra intressant att höra vad du tycker om Thessaloniki.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-01-13, 20:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Thessaloniki och litet mer

Så kul att få följa med på er resa Karin!

Det ska blir spännande att få veta lite mera om en av de "nordliga infarterna till Grekland" via Thessaloniki. Anar att det finns många spännande möjligheter att besöka Grekland härifrån.

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-01-18, 14:29
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Thessaloniki och litet mer

Nu vet jag litet mera. Stället vi ska till med kören heter Aiginion. Det passar utmärkt för våra planer, då det ligger ungefär mitt emellan Thessaloniki och Katerini. När jag berättade om våra planer vid körrepetitionen i onsdags, sade Kalypso att området runt Aiginion är det vackraste hon vet, och hon skulle skriva en lista på platser vi bara måste besöka när vi är där. Koula berättade att hon kommer från Katerini, så hon har också en massa tips till oss. Frågan är om vi alls kommer att få tid att slöa på stranden.

Karin
förväntansfull
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-01-19, 11:08
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Thessaloniki och litet mer

Kul att höra lite om Saloniki! Har själv besökt stan vid ett par tillfällen och gillat vad jag sett. Då det är Greklands andra stad, känner jag lite samhörighet, då jag huserar i Sveriges andra stad Göteborg.

Lycka till med sjungandet oxå!

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-01-19, 14:03
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Thessaloniki och litet mer

Körfestival låter spännande! Ser fram emot att få följa med på er resa till Thessaloniki, en stad jag tidigare bara åkt igenom. Vi har pratat om att någon gång resa dit, men det är många platser som lockar, som Aten och Tilos.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-01-20, 09:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Thessaloniki och litet mer

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Frågan är om vi alls kommer att få tid att slöa på stranden.
Troligen inte.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-01-20, 18:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Thessaloniki och litet mer

Om ni inte är så duktiga på att sjunga, så kan ni sätta upp en sån här skylt för ökad förståelse!



/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-01-21, 15:01
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Thessaloniki och litet mer

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Om ni inte är så duktiga på att sjunga, så kan ni sätta upp en sån här skylt för ökad förståelse!



/Netwolf
Vi är faktiskt rätt duktiga, och jag tvivlar på att skylten skulle förstås i Grekland ...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT