Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-09-30, 18:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard I allafall...

...var sällskapet trevligt.

Det finns en grupp människor här på ön som jag är klart imponerad av. De är den förening som sen länge, långt innan flyktingvandringen blev enorm, har hjälpt olika människor med problem , med några mål mat, kläder, rådgivning och allt möjligt annat.

När sen den kolossala anstormningen av folk drabbade öarna här i öst blev det fokus på organisation: vad var polisens och hamnpolisens roll, vad kunde kyrkan göra och vad skulle "MKO" , förkortning för icke-statliga organisationer, göra.

Trötta, sjuka, genomfrusna, rädda människor klev iland från hamnpolisens båtar och fick vänta på registrering. Ett mål mat och torra kläder blev första prioritet på vår ö liksom på alla de andra här i öster.

Ett antal katastroflägen med drunknade människor svetsade ihop gruppen som ordnade telefonkedjor och vem-gör-vad-listor.

Alla vet hur det blev sen. Totalstopp för fortsatt vandring norröver. EU-avtal med Turkiet. Kaos i alla led. Krav på ID bland MKO-folket.

Vår lilla grupp har överlevt både kaos och ändringar i hanteringen. Den här tiden kommer det en tunn liten ström av flyktingar till Kalymnos, och de fraktas nästan omgående till "Hot Spot" på Kos. Polis och hamnmyndighet har ansvaret för mat första dagarna, så det är ingen huvuduppgift längre.

Kläder har vi massor av, problemet är att få ordning i förrådet. Jag var där nu i dag, vi försöker sortera sommarkläder från vinterdito, barn-kvinno-mans...filtar, täcken, skor, leksaker...det finns massor som folk har skänkt. Inte allt är användbart, man undrar hur folk tänker, har man sett det som en anledning att tömma sina gamla garderober?...

Men gänget är fint, tjejer och tanter av alla sorter, enstaka män också, och det skojas och skrattas en hel del. En kväll i veckan har vi träff och planerar kommande vecka. Jourer organiseras, problem diskuteras.

Hela våren har jag hållit mig hemma av kända skäl, men nu vill jag vara med igen, det känns rätt och roligt. Kan man dessutom göra lite nytta , desto bättre.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-09-30, 20:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: I allafall...

Monica!
Vilket gäng ni är...Fantastiska...

Här på Tinos , där jag nu är, syns inte några flyktingar och människors fattigdom är ganska osynligt, men det finns ju...så "skämmigt" bara att visa grannar o vänner hur det är... Då är det så underbart med den kundvagn som finns utanför kassan I livsmedelsaffären där man kan lägga de varor som man köper till de som vill vara osynliga, men som ändå affärsinnehavarna har koll på vilka de är och levererar till...och jag lovar att det jag köper till mig smakar så oändligt mycket bättre när jag handlat basvaror och även lite lyx åt någon annan här på min älsklingsö....en droppe I havet? Javisst, men själv är jag inte ens ett sandkorn I universum..

I Aten om dryga veckan hoppas jag på att kunna hjälpa till mer handfast ..
Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-10-01, 07:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: I allafall...

Lissi, visst är det som du säger. Man kan inte mer än bjuda till, roten till problemen kommer man inte åt.- En hel del av flyktingkvinnorna har kommit hit höggravida, och fött sina barn här på sjukhuset. De har fått lite extra omsorg , med mat och utrustning till barnet. Många har gett sina barn grekiska namn efter det...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-10-01, 12:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: I allafall...

Ja, Monica, idag när jag handlade inför helgen köpte jag även toalettpapper, blöjor och sanitetsbindor och la I korgen utanför kassan. Basala saker för alla oss och saker vi ju alltid har när de behövs..blöjor är riktigt dyra här och måste vara en stor utgift!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-10-01, 13:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: I allafall...

Fint gjort. Jag kan berätta att det inte bara är flyktingarna som får kläder och annat, utan åtskilliga personer från ön också. Problemet är att hitta dem som behöver hjälp , för de vill inte visa sig offentligt. Det finns hjälp att få om man är registrerad, typ matkort, men det känns motbjudande för många. Flerbarnsfamiljer får olika matdonationer och kyrkan serverar flera hundra måltider om dagen, kör runt och delar ut matlådor.

Men det är ett känsligt ämne.

När du nämner blöjor kan jag komma ihåg hur jag gjorde när lillan var baby, 1967-68. I Aten fanns det inte färdiga blöjor, men cellstoff i stora sjok, som jag köpte ibland, och ihop med svenska blöjsnibbar och en stjärtlapp innerst gick det riktigt bra. För det mesta använde jag ändå frotteblöjor + en trosa som byttes massor av gånger per dag, av snälla gammeljaja. När jag kom hem efter jobbet var det bara att ta hinken med tvätt och skölja upp och hänga på strecket på takterassen, torktid noll timmar. Du har säkert sett hus med tjugofem eller så små trosor på torkstrecket, inga plastpaket om småbarnsrumpor i värmen...

Senast redigerad av Monica P den 2016-10-01 klockan 13:45.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-10-01, 13:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: I allafall...

Här på Tinos finns ju inte flyktingar så det är fattiga I alla kategorier som får diskreta hemleveranser när affäredna stängt. Nikoleta har berättat om detta och de behövande blir fler och fler.

Så blir man själv bemött så gudomligt av alla...Detta lilla är det minsta jag kan göra.

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-10-01, 14:29
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: I allafall...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja, Monica, idag när jag handlade inför helgen köpte jag även toalettpapper, blöjor och sanitetsbindor och la I korgen utanför kassan. Basala saker för alla oss och saker vi ju alltid har när de behövs..blöjor är riktigt dyra här och måste vara en stor utgift!

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-10-01, 16:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: I allafall...

Fint gjort av både Monica och Lissi. Det tyder på medmänsklighet!

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-10-01, 17:57
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: I allafall...

Härligt att höra Monica!
Hoppas också på att kunna göra en liten insats nu när jag kommer ned till Aten. Det blir med den gamla vanliga lokala organisationen som leds av en bekant till mig.
Det är kul och positivt, tycker jag, att det nu är ett litet gäng som var och en hjälper till på sitt sätt med det lilla eller stora man kan, på plats i Grekland. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Både för de mest utsatta grekerna och för flyktingar.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-10-01, 18:19
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: I allafall...

Vill gärna göra reklam för en lokal organisation som gör otroligt mycket bra för de mest utsatta i Aten. De går smörgåsvandringar, har soppkök, bygger sk social walls, delar ut kläder och massor mycket mera

De tar gärna emot ekonomiska bidrag och finns på fb bland annat om du vill gå in och gilla sidan eller kanske skänka pengar.

Βοήθησε Τον Πλησίον Σου heter de på grekiska. Betyder ungefär "Hjälp din granne"
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-10-01, 21:30
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: I allafall...

Jag är full av beundran över ert jobb. Vi märker att det är färre gåvor i hjälpkorgarna nu jämfört tidigare. Vi påminner varandra varje gång, vi är på Lidl att köpa något att lägga i korgen. Det är nog turisterna som inte har förstått, vad de bör göra!
/ Jannis
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-10-02, 17:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: I allafall...

En stor eloge till Monica, Lissi och Thira!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT