Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #221  
Gammal 2015-02-20, 11:17
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Det har varit många spekulationer på denna tråd och det har känts bra att hålla sig utanför! Högersidan har letat argument från sina favoriter som Svenskan och väldigt få från vänster har skjutit in sig på Tysklands skuld till den djupa krisen.
/ Jannis
Tack för en klok och väl befogad synpunkt Jannis (och för en bra och upplysande artikel). Jo jag har tänkt på att Tysklands agerande, både bakåt i tiden och som de agerar idag i detta borde nämnts mer i tråden men har känt att jag behöver mer kunskap i det, innan jag kan börja svänga mig med siffror eller alltför skarpa uttalanden. Därför är det bra om fler blandar sig i diskussionen, desto fler olika aspekter som kommer fram och som kan öka allas (både våra och läsarnas) kunskap, desto bättre!
  #222  
Gammal 2015-02-20, 11:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 918
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Finlands finansminister, Antti Rinne (socialdemokrat), sa idag före han startade mot Bryssel att det finns ett glimt av hopp. Inom Eurogruppen lär man vara redo att komma Grekland till mötes så långt det går inför ramerna av det nuvarande programmet. Annan sak är ju om det sen duger åt grekerna, eftersom de vill skippa det nuvarande programmet? Återstår att se.

/ Anne
  #223  
Gammal 2015-02-20, 12:10
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Det nåværende programmet krever at Hellas skal sørge for et budsjettoverskudd på 4,5 prosent.
I årene fra 1974 til 2013 har bare tre land klart å oppnå et primæroverskudd på 5 prosent eller mer over et tiår.

Landene i eurosonen nådde en samlet primæroverskudd på 3,6 prosent bare én gang, i 2000.

Det såkalte bailout-programmet grekerne tvinges å forholde seg til krever også at Hellas må oppnå et primæroverskudd på 7,5% for årene 2020 til 2030! Noe som er umulig og helt "illusorisk", viser studier. Ikke engang Tyskland , med sin sterke økonomi, har klart å oppnå dette!

Syriza har "tilbudt" et overskudd på 1,5 prosent, men den tyske finansministeren tviholder på det eksisterende programmet.

Så hvem er det som stiller for harde krav her? Tyskland/EU eller Syriza?

Kilde: http://www.keeptalkinggreece.com/201...y-can-achieve/

Senast redigerad av Admirala den 2015-02-20 klockan 12:34.
  #224  
Gammal 2015-02-20, 12:38
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 918
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg

Så hvem er det som stiller for harde krav her? EU eller Syriza?
Admirala, nu vet vi ju inte vilka förändringar Eurogruppen skulle gå med på. Det tråkiga här är ju att de inte har kommit igång ordentligt med diskussionerna när det har blivit stopp så snabbt. Jag tror nog att man på allvar försöker hitta en lösning.

/ Anne
  #225  
Gammal 2015-02-20, 12:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Sydsvenskan har ett par läsvärda artiklar idag.

Dels en ledare, som trots att tidningen betecknar sig som oberoende liberal t ex skriver att det är en myt att grekerna enbart har sig själva att skylla. Den vanligare liberala hållningen som jag sett har annars mest handlat om att ställa Grekland i skamvrån.

Dels en analys på nyhetsplats med en enkel och bra sammanfattning av läget.
  #226  
Gammal 2015-02-20, 16:51
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Admirala, nu vet vi ju inte vilka förändringar Eurogruppen skulle gå med på. Det tråkiga här är ju att de inte har kommit igång ordentligt med diskussionerna när det har blivit stopp så snabbt. Jag tror nog att man på allvar försöker hitta en lösning.

/ Anne
Jo, men vi vet jo per i dag, at de (Eurogruppen) ikke har gått med på dette (se min forrige post). Eller de andre forslagene til Syriza. De vil jo at Hellas/Syriza skal oppfylle de urimelige kravene i bailout-programmet = De vil beholde dagens ordning. Synes du det er riktig, tatt i betraktning at dette er krav som er umulig å oppfylle, og fra et land som allerede opplever den verste humanitære krisen i et vest-europeisk land siden andre verdenskrig?
  #227  
Gammal 2015-02-20, 17:22
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg

Så hvem er det som stiller for harde krav her? Tyskland/EU eller Syriza?

Kilde: http://www.keeptalkinggreece.com/201...y-can-achieve/
  #228  
Gammal 2015-02-20, 18:42
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Det nåværende programmet krever at Hellas skal sørge for et budsjettoverskudd på 4,5 prosent.
I årene fra 1974 til 2013 har bare tre land klart å oppnå et primæroverskudd på 5 prosent eller mer over et tiår.

Landene i eurosonen nådde en samlet primæroverskudd på 3,6 prosent bare én gang, i 2000.

Det såkalte bailout-programmet grekerne tvinges å forholde seg til krever også at Hellas må oppnå et primæroverskudd på 7,5% for årene 2020 til 2030! Noe som er umulig og helt "illusorisk", viser studier. Ikke engang Tyskland , med sin sterke økonomi, har klart å oppnå dette!

Syriza har "tilbudt" et overskudd på 1,5 prosent, men den tyske finansministeren tviholder på det eksisterende programmet.

Så hvem er det som stiller for harde krav her? Tyskland/EU eller Syriza?

Kilde: http://www.keeptalkinggreece.com/201...y-can-achieve/
Här föreligger ett missförstånd. Stater ska normalt inte ha ett stort överskott (och, naturligtvis, inte heller motsatsen), utan budgeten ska vara i balans. Överskott disponeras antingen för reformer och/eller amortering på statsskulden.
  #229  
Gammal 2015-02-20, 21:37
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Goda nyheter för Grekland. Får förlängda nödlån enligt Aftonbladet.
/Lena
  #230  
Gammal 2015-02-21, 03:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 316
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Här föreligger ett missförstånd. Stater ska normalt inte ha ett stort överskott (och, naturligtvis, inte heller motsatsen), utan budgeten ska vara i balans. Överskott disponeras antingen för reformer och/eller amortering på statsskulden.
EXAKT SÅ!!!! Det är så det fungerar när varje politiskt styrd stat har kontroll (och konsekvens) av sin egen valuta. Det är ett grundläggande ekonomiskt fundament.

Och det är så det fungerar för alla oberoende självständiga stater som har kontroll över en egen valuta. Om man sköter sig så går det bra och valutan stärks. Om man missköter sig så skiter det sig och valutan rasar.

Tack vare euron så är detta satt ur spel och stora delar av Europa (euro-medlemmar) har nu konstgjorda ekonomiska problem. Lycka till alla ni stater som är med i det totala feltänket! Tragiskt!

Det som händer nu med Grekland är det första exemplet på hur tokigt detta är. Det kommer att följa flera exempel, tyvärr!!!!

Masse
  #231  
Gammal 2015-02-21, 09:33
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 447
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Min gamle vän, den kretensiske småbrukaren Manolis nu 87, sa för c:a 15 år sedan:"Det är bra att Europa samarbetar, så vi slipper alla dessa krig och att vi kan prata med varandra". Han låter för mig mycket klokare än Masse. Nu har vi ytterligare ett bevis på att samtal fungerar. Inte papperspengarna!
Manolis skrattade åt mig och retades länge åt mig, när jag sa att mitt bästa parti i Grekland då var Pasok. Jag kände ju bara till Papandreo bland politikerna och han var lite svensk. Själv röstade han på Neo Demokratia.
Lycka till Ellada! / Jannis
  #232  
Gammal 2015-02-21, 09:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Såg just en presskonferens där Varoufakis i över 2 minuter la ut texten om hur ärofullt Grekland stridit i förhandlingarna även då pressen var som hårdast, hur de stått rakryggade sin kamp för demokratin och för europeernas bästa. (Mest riktat till de egna väljarna, lät det som ).

Nu har vi självklart olika retorik i olika kulturer och det ena är inte bättre än det andra, jag skulle själv önska att våra svenska politiker tillät sig lite storslagnare tal ibland - men som återhållsam svensk blev jag till slut mer än lovligt full i skratt över hur han tog i så att han nästan sprack. MEN så räddade han upp alltihop genom att avsluta med "Now, enough of this self congratulation. This is time for work!"

Men snart är det måndag. Och då får vi se om listan på ekonomiska åtgärder som Grekland ska lämna in räcker för eurozonen.

Här är klippet: http://edition.cnn.com/videos/world/...varoufakis.cnn
  #233  
Gammal 2015-02-21, 12:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Ska man tro amerikanska Bloomberg var det sannerligen inte mycket Grekland fick ut. Eurogruppen gick med att inte kalla trojkan trojka och inte programmet för program.

http://www.bloomberg.com/news/articl...e-negotiations

Möjligen finns en öppning i formuleringen i en parentes:
  #234  
Gammal 2015-02-21, 12:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ska man tro amerikanska Bloomberg var det sannerligen inte mycket Grekland fick ut. Eurogruppen gick med att inte kalla trojkan trojka och inte programmet för program.

http://www.bloomberg.com/news/articl...e-negotiations

Möjligen finns en öppning i formuleringen i en parentes:
... Som scriptet inte låter mig kopiera in i samma inlägg. Men här: And eventually it may get flexibility on reducing its primary budget surplus.

Mycket verkar hänga på att Grekland lämnar en lista med hårda nedskärningar på måndag.
  #235  
Gammal 2015-02-21, 13:29
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
... Som scriptet inte låter mig kopiera in i samma inlägg. Men här: And eventually it may get flexibility on reducing its primary budget surplus.

Mycket verkar hänga på att Grekland lämnar en lista med hårda nedskärningar på måndag.
Om det nu går vägen så ger dessa fyra månader dem mer tid till att förbereda sig inför omförhandlingar av lånen längre fram (tid är något som Tsipras också önskat enl diverse uttalanden). Det här har ju gått så fort alltihop eftersom det brådskade.
Jag håller tummarna men tar inte ut någon glädje i förskott inför måndagen.

Senast redigerad av Thira den 2015-02-21 klockan 13:34.
  #236  
Gammal 2015-02-21, 13:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Ja, ungefär så tänker jag också. Det blir inte lätt att komma fram med en lista som eurogruppen godkänner utan att åtstramningarna hemma blir hårda.
  #237  
Gammal 2015-02-21, 16:30
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, ungefär så tänker jag också. Det blir inte lätt att komma fram med en lista som eurogruppen godkänner utan att åtstramningarna hemma blir hårda.
Framgår det verkligen att det är hårdare åtstramningar som eurogruppen kräver? Jag trodde snarare att man vill se att redan gjorda avtal gäller och att grekerna vill prioritera om inom de ramarna. Det är det som isåfall ska listas.
Grejen var ju att Grekland hade en primärbudget i balans innan det blev bestämt om nyval. (Sedan minskade skatteintäkterna med 20%, vilket iofs är negativ)

Att 18 euroländer skulle ändra sig i nån större grad på 4 månader är nog bara att glömma.

(För den som undrar; primärstatsbudget innebär statsbudget innan räntor och amorteringar betalas.)
  #238  
Gammal 2015-02-21, 17:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Det jag gick på där var det Bloomberg skrev om att Greece gets to pick its own austerity.

----

Tsipras verkar spela högt. I ett tv-tal till grekerna ska han ha sagt "Yesterday's agreement with the Eurogroup cancels the commitments of the previous government for cuts to wages and pensions, for firings in the public sector, for VAT rises on food, medicine."

Risken borde vara överhängande att folket ser det som bye bye till åtstramningar. Och att trojkan ser det som att han utmanar dem.
  #239  
Gammal 2015-02-21, 18:24
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det jag gick på där var det Bloomberg skrev om att Greece gets to pick its own austerity.

----

Tsipras verkar spela högt. I ett tv-tal till grekerna ska han ha sagt "Yesterday's agreement with the Eurogroup cancels the commitments of the previous government for cuts to wages and pensions, for firings in the public sector, for VAT rises on food, medicine."

Risken borde vara överhängande att folket ser det som bye bye till åtstramningar. Och att trojkan ser det som att han utmanar dem.
Du får inte kalla Trojkan trojka längre😉
Tsipras bör nog hålla en väldigt låg profil. När han har presenterat sin lista ska avtalet godkännas av 18 länder. I flera fall måste det genom i parlament, bla i Tyskland. Att provocera inblandade är inte lämpligt.
  #240  
Gammal 2015-02-21, 19:42
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 316
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Min gamle vän, den kretensiske småbrukaren Manolis nu 87, sa för c:a 15 år sedan:"Det är bra att Europa samarbetar, så vi slipper alla dessa krig och att vi kan prata med varandra". Han låter för mig mycket klokare än Masse. Nu har vi ytterligare ett bevis på att samtal fungerar. Inte papperspengarna!
Manolis skrattade åt mig och retades länge åt mig, när jag sa att mitt bästa parti i Grekland då var Pasok. Jag kände ju bara till Papandreo bland politikerna och han var lite svensk. Själv röstade han på Neo Demokratia.
Lycka till Ellada! / Jannis
Hej Jannis!

Tror mycket väl att du kan ha rätt att både Manolis och många andra är mycket klokare än mig. Men, såvitt jag kunnat bedöma hittills så finns inget minimikrav på klokhet för att man ska kunna framföra sin åsikt här på forumet. Så jag fortsätter väl att säga vad jag tycker, även om det kan tyckas korkat.

Jag tycker lika som Manolis att det är bra att Europa samarbetar. Därför röstade jag ja till medlemskap i EU.

Men det innebär inte att jag tycker att den gemensamma valutan är bra. Tar en liten liknelse för att illustrera vad jag menar. Visst är det stor skillnad på privat ekonomi och nationalekonomi, men ibland kan privatekonomin tjäna som ett bra exempel som alla känner igen.

Innan euron infördes kunde de som tycker att det är en bra idé gjort ett litet test. Inför gemensam kassa för alla hushållen i kvarteret där du bor. De som har jobb och lön och har lust att bidra till kassan kan göra det. De som inte vill slipper. Alla som vill handla kan göra det fritt ur den gemensamma kassan. När pengarna är slut kan man vända sig till övriga hushåll i kvarteret och be dem fylla på. Verkar det fungera bra? Fint, inför då euron. I annat fall, tänk efter en gång till.

Ett fullständigt befängt tilltag. Utan gemensam valuta hade dialogen om de ekonomiska problemen i diverse europeiska stater sett helt annorlunda ut. En egen valuta fungerar som en naturlig regulator och spegel av hur landet sköter sin ekonomi. På samma sätt som det enskilda hushållets ekonomi.

Masse
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT