Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-10, 17:16
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Presentation

Grekland har haft en speciell plats i mitt medvetande ända sedan barndomen, då jag blev djupt begeistrad i Melina Mercouri, men inte förrän i fjor grodde detta frö på allvar, då jag besökte Kreta för första gången.

Sedan återkom jag i oktober som "back-packer" , och jag tror att jag trivdes bäst i gamla stan i Chania. I Sverige bodde jag än i stadsmiljö än ute på landsbygden, och efter denna första vecka på landsbygden på Kreta, då jag kommit för att stanna, känner jag mig dragen in till stadsmiljö igen, om tre veckor måste jag ha funnit ett nytt boende igen.

Mitt skrivande får ibland dragning åt kåseri och betraktelse, men jag skriver även gärna bara vad som händer dag för dag. Sex år efter avslutat förvärvsliv är det behövligt med ständiga omväxlingar , och att inte fastna och bli stillasittande för mycket, men det har att göra också med min reumatism, som annars blir sämre. Min dröm var ett stillasittande liv som boklus, och det blev ändringar på det, men även när jag snart uppnår 54 års ålder är det också dags att tänka på ett lugnare liv - det är därför jag bor lite närmare den gamla byn Hersonissos än Hernisonissos hamn, där alla diskoteken ligger.

Första dagen var det varmt och soligt, och jag vandrade här ovanför längs pärlbandet av byar ovanför Hersonissos, Koutoulofari, osv., och förirrade mig in på en slingerväg längs dom sluttande olivlundarna, där man nu rensar och beskär och eldar, och fick ett verkligt pastoralt intryck.


Jag har också redan fått smaka på den hårda vintervinden, åska och hagel, bergstopparna blev vita, men idag är det soligt igen, och det ska bli varmare. Idag blir det bara en tur till den gamla byn ikväll, då jag får skjuts ! Och slipper gå tillbaka på den mörka och ensliga vägen, som tar en halvtimme. Igår gick jag den vägen i full storm och ösregn, men snart inne i värmen hos Georgious (restaurang i den gamla byn) blev jag torr och varm invärtes, och kostade på mig en taxi tillbaka. Den har inte alltid gått att få.

På söndagen var jag på karnevalen i Malia, och på måndagen var det den s.k. Gröna eller Rena Måndagen, en nationell helgdag då nästan allt var stängt, som är den ortodoxa början på fastan. Det ska jag berätta mer om i nästa tråd. Några bilder finns redan utlagda i album på min personliga sida.
  #2  
Gammal 2011-03-10, 17:30
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Presentation

Hej!

Vad roligt med en ny "hörna". Välkommen!!
Jag ser fram emot att få läsa mer om dig och ditt liv!


Lena
  #3  
Gammal 2011-03-10, 17:31
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Presentation

Välkommen som Kalimera-bloggare, det ska bli kul att läsa hur du uppfattar livet som ny-Kretensare.

Med din dragning till Chanias gamla stad måste jag ju fråga om du bestämt var du ska bosätta dig härnäst. Jag sitter rätt ofta och kollar bostadsannonser till en väninna, så jag säger gärna till om jag hittar något som skulle passa dig här i Chania.

//Kikh
  #4  
Gammal 2011-03-10, 17:46
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Presentation

Hej!
Välkomnat dig till Kreta har jag redan gjort, men gör det en gång till!
Så välkommen som Kretabo, kåsör o bloggare!

Jag ser fram mot att få läsa om din kommande "Eriksgata" genom Kreta innan du hittar hem på riktigt. Varför du väljer eller väljer bort platser. Jag tycker det är en lite annorlunda inflyttning eftersom de flesta redan från början valt sin boplats före flytten hit.

Yanna
  #5  
Gammal 2011-03-10, 17:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Presentation

Det ska bli roligt att läsa om din syn på saken...vi alla som skriver här har olika bakgrund och erfarenheter, förstås, men alla gillar Grekland trots åtskilliga vedermödor.
  #6  
Gammal 2011-03-10, 23:44
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Presentation

Välkommen .

Ser fram emot dina rapporter/bloggar fran rätt sida av Kreta


/Lucky
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT