Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-04, 21:07
Jennic Jennic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 6
Standard Öluff med barn juni 2010

Hej!
Vi är en familj med två barn, 8 och 18 år, som tänkte öluffa i Grekland under två veckor nu i sommar. Efter många om och men har vi bestämt oss för att utgå från Aten. Det vi nu funderar på är vart vi sedan ska åka. Hur många och vilka öar kan vara lämpligt??? Tanken med resan är att uppleva några mysiga öar där vi, förutom att sola, bada och bara ta det lugnt, får möjlighet att även upptäcka det genuina Grekland.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-04, 23:21
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Öluff med barn juni 2010

Tre öar är ganska lagom på två veckor. Ni kommer säkert höra det många gånger, men Naxos är en utmärkt ö att börja på! Ni kommer dit direkt från Aten med Blue Star Ferries - stora båtar som alltid går. Väl framme har ni en stor ö att utforska med härliga sandstränder, och en stad med massor att titta på.

Trivs ni bra så varför inte stanna hela semestern?! Men blir ni rastlösa är det bara att traska in till närmaste biljettkontor och välja den båt som passar bäst. Naxos har förbindelse med i princip alla öar i Kykladerna, mer eller mindre sällan, så gå på magkänsla! Skulle ni hamna fel är det inte så farligt. Det är bara att hoppa på nästa båt.

Lycka till!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-05, 10:46
Jennic Jennic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 6
Standard Sv: Öluff med barn juni 2010

Tack för tipset, Siri, och ja, vi har hört att Naxos ska vara jättefint. Vi är sugna på att åka dit. Vi skulle dock vilja stanna på någon/några öar närmare Athen först för att det inte ska bli så långa båtturer. Förslag???
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-05, 23:15
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Södertälje
Inlägg: 174
Standard Sv: Öluff med barn juni 2010

Jag är en av få här på forumet som helst undviker Naxos så jag skulle fortsätta till Amorgos och stanna där och ett stopp på Paros på hemvägen mot Athen.

Ett annat förslag kan vara Milos, Sikinos och Sifnos.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-06, 00:52
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Öluff med barn juni 2010

Blue Star Ferries kör ganska fort och man kommer ut på 5 timmar. "Charmfärjorna" som går till öarna i norra- och västa kykladerna tar ungefär lika lång tid. Om ni inte väljer snabbåt förstås. Sifnos ligger nära och är kanonfint, men förbindelserna med Naxos är inte de bästa...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-06, 13:15
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Öluff med barn juni 2010

Jag rekommenderar att ni börjar med den ö som ligger längst från Aten (som ni ska till) och arbetar er in mot Aten.

Med barn i så olika åldrar tror jag att Naxos, Paros och Amorgos kan tillgodose allas önskemål (inklusive föräldrarnas förstås ). Dessa kan med fördel kombineras med en mindre ö exempelvis Koufonissi.

Vi brukar tycka att ca 3 öar är lagom på 2 veckor.

/Ofelia

Senast redigerad av ofelia den 2010-01-06 klockan 13:19. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-01-08, 19:03
Jennic Jennic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 6
Standard Sv: Öluff med barn juni 2010

Ja, Amorgons verkar ju helt underbart! När det gäller själva "luffandet" tänkte vi nog tvärt om, börja nära Athen för att avsluta på t ex Naxos och ta nattfärja tillbaka till Athen några dagar före hemresa. Har någon testat det?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-09, 10:47
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Öluff med barn juni 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Jennic Visa inlägg
När det gäller själva "luffandet" tänkte vi nog tvärt om, börja nära Athen för att avsluta på t ex Naxos och ta nattfärja tillbaka till Athen några dagar före hemresa. Har någon testat det?
Jag tror ni tänker lite "fel". Naxos måste betraktas som ganska nära Aten, kanske inte geografiskt men kommunikationsmässigt. Det går många färjor och många förbindelser är relativt snabba, bara några timmar om man väljer high-speeds.
Öar närmare Aten att börja på? Det finns inte så många att välja på som ligger på samma rutter som Naxos. Syros, Paros, Anti-Paros kanske, men skillnaden i restid är marginell.
Hursomhelst, Naxos är en bra ö att avsluta på iom de fina förbindelserna till Aten. Utnyttja det genom att vara max 1 natt i Aten före hemresa när ni bara har 2 veckor på er.

Förslag på rutt : Amorgos (jag tycker det är bäst att börja längst bort) - småkyklad (Donoussa, Kofounissi, Shinoussa eller Iraklia) - Naxos.

Lars
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-01-09, 11:51
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Öluff med barn juni 2010

Laero: Vi kan nog luffa tillsammans - håller med ditt svar till 100%.

Ta med en av öarna i småkykladerna om ni väljer Amorgos och Naxos - då får ni en bra variation.

Nattfärja: Förra året fanns det inga nattbåtar på GTP när vi åkte runt den 20 juni. Jag kommer i håg att vi var flera som undrade var de hade tagit vägen. Men det kanske dök upp lite senare.

/Ofelia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-01-09, 23:06
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Öluff med barn juni 2010

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Det går många färjor och många förbindelser är relativt snabba, bara några timmar om man väljer high-speeds.
Nu måste jag ställa en fråga.

Vi har funderingar på att i år (ev september) besöka Amorgos och ev någon ytterligare ö i Kykladerna. Funderar över alternativa resvägar. Via Aten alternativt Santorini. En av hakarna med Atenalternativet är som jag ser det c:a 5 tim båtresa under kvällen/natten. Men flera gånger (bl a här ovan) har jag nu läst om snabbåtar som gör sträckan på c:a halva tiden. Dock har jag inte hittat några sådana i båttidtabellerna. Var hittar jag det? Vilka rutter, tider och priser finns för dessa snabbåtar mellan Piraeus och div Kyklader?

Mats
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-01-09, 23:49
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Öluff med barn juni 2010

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Nattfärja: Förra året fanns det inga nattbåtar på GTP när vi åkte runt den 20 juni. Jag kommer i håg att vi var flera som undrade var de hade tagit vägen. Men det kanske dök upp lite senare.

/Ofelia
Nattbåtarna kom upp väldigt sent förra sommaren på grund av de ekonomiska problemen hos bland annat GA-Ferries (frid över deras minne antar jag vi kan ge). Då vi åkte ner fanns inte en enda nattbåt på GTP men de gick ändå under större delen av vår tur, vi åkte väl ner i mitten på juni om jag inte minns fel, hem åkte vi ju samtidigt med er.
Mitt tips är att man ska inte göra planeringen efter nattbåtarna men man ska hålla dörren öppen för att åka nattbåt sista natten om det ser ut att fungera 2-3 dagar på förhand.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-01-13, 20:27
Jennic Jennic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 6
Standard Sv: Öluff med barn juni 2010

Vi är väldigt tacksamma för alla förslag vi har fått!!! Borde kanske tänka om och börja med Naxos...eller någon ö där i närheten. Eftersom vi är helt nybörjare på luffning så har vi fått väldigt många bra förslag.

Håller med dig, Masse. Vi har kollat på färjor från Athen till Naxos men har inte hittat några snabbfärjor. Vill gärna komma ut från Athen till någon ö så snart som möjligt. Om jag förstår saken rätt så tar en "vanlig" färja ca fem timmar till Naxos. Finns det någon som går snabbare???
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-01-13, 21:31
Jennic Jennic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 6
Standard Sv: Öluff med barn juni 2010

Har nu hittat (men ej bokat) bra biljetter från Linköping till Athen. Problemet är att vi landar kl 00.15. Funderar på boende. Är det bäst att ta sig till Pireus och bo där över natten eller är det bäst att stanna i närheten av flygplatsen? Hur långt är det till Pireus från flygplatsen? Har någon några bra tips på boende?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-01-13, 23:32
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Öluff med barn juni 2010

Den landningstiden är lite tuff. Räkna med att det tar nästan en timme innan planet taxat in, ni fått era väskor och ni hittat buss/taxi/tunnelbana. (Tveksamt förresten om bussarna/tunnelbanan går mitt i natten.) Resan till Aten/Pireus tar ytterligare 1 timme, alltså är ni på hotell tidigast 02:00 om allt flyter perfekt. Väljer ni Pireus ska ni ta taxi direkt till förbokat hotell. Att vimsa omkring i Pireus mitt i natten rekommenderas inte, ett av få ställen i Grekland som känns otryggt.

Väljer ni flyg som landar så sent vill jag föreslå er ett annat alternativ. Starta luffen från Rafina istället. Rafina ligger nära flygplatsen, det finns ett hotell som ofta nämns här på Kalimera som ligger strax utanför Rafina (jag kommer inte ihåg namnet nu). Vill det sig väl så dyker det upp båtar som går ex.vis till Naxos från Rafina, men i annat fall har ni andra trevliga öar att starta med från den hamnen.

Kan nämna att vi landade vid ca 01:30 i somras. Istället för att ankomma ett hotell vid tretiden valde vi att fördriva tiden fram till morgonen på flygplatsen. Det funkar att göra så men tveksamt om det ska upprepas, småtimmarna där var rätt tröttsamma.

Lars

Senast redigerad av laero den 2010-01-13 klockan 23:44.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-01-14, 10:14
cribbelini cribbelini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Västerås
Inlägg: 42
Standard Sv: Öluff med barn juni 2010

Citat:
Ursprungligen postat av hasa Visa inlägg
Jag är en av få här på forumet som helst undviker Naxos så jag skulle fortsätta till Amorgos och stanna där och ett stopp på Paros på hemvägen mot Athen.

Ett annat förslag kan vara Milos, Sikinos och Sifnos.
Vi var på Naxos förra sommaren med 3 barn, 6, 10 och 14. 12 dagar det var helt suveränt tyckte vi.
Men denna sommar blir det 18 dagar totalt. Vi ska pröva Milos, Serifos, Sifnos. Ska bli riktigt spännande!!! Milos verkar vara en annorlunda ö.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-01-14, 11:20
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Sv: Öluff med barn juni 2010

Vi har 2 år på raken kommit fram mitt i natten och då helt enkelt letat på ett lugnt hörn på flygplatsen och tagit fram en handduk eller dylikt och lilla kudden och lagt oss och sovit några timmar. Detta har funkat alldeles utmärkt. Lillgrabben har stoppat mp3n i öronen , sen har det inte tagit många minuter innan han har somnat. Visst det är väl inte det skönaste att ligga på ett stenhårt golv, men lite mysigt är det ändå ; ). Vi är ju inte ensamma om att göra på samma sätt. Det ligger små grupper lite överallt. Sen tar man en liten morgonbuss runt 5, kommer ner till Pireus vid 6, handlar lite frukost och sedan kliver på en morgonfärja

Anna som nu bara har 154 dagar kvar tjoho
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT