Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2008-05-16, 16:32
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av spiro Visa inlägg
vem den där väskan är tänkt att användas av? Jag menar, om det sker ett tillbud och jag kliver fram och hävdar att jag har kunskap och erfarenhet. -Får jag tillgång till den då?

Förlåt Elisabeth att jag är lite jobbig, men sköterskor är ju lite besvärliga generellt. Men det låter lite farligt om man säger så.
Vilken policy flygbolagen har i den frågan vet jag inte, men du kan väl kontakta dem och fråga om det.

Men om jag skulle anta, så vet jag ju att de frågar i högtalaren om det finns någon sjukvårdskunnig ombord, och sedan hoppas de nog att ingen som inte vet vad den gör, erbjuder sig. De som är utbildade vet ju också vad de kan och man kan ju inte annat än lita på att de inte gör några ingrepp eller ger mediciner utan att veta vad de gör. Jag tvivlar på att de frågar efter läkar- eller sköterskelegitimation. Men självklart innebär det en viss risk att någon idiot kommer fram och spelar teater.

Jag tycker i alla fall det är bra att det finns så bra resurser som möjligt ombord. På ett tåg finns ju så vitt jag vet inte alls samma möjligheter om någon till exempel skulle få en hjärtinfarkt, men tiden det tar att komma till närmaste mottagning kan vara lika lång. En nödlandning räddar ju inte heller nödvändigtvis ett liv bättre än akutvård i planet gör.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2008-05-16, 17:01
lina.r lina.r är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 44
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det varierar väldigt mycket hur det är med den saken. Många nötallergiker har inga problem med att det finns nötter i det rum de vistas, medan en del blir väldigt sjuka av det. Detsamma gäller frukter och alla andra allergena ämnen. Jag är själv nöt-, stenfrukt- och pollenallergiker och är rätt insatt i allergifrågor.

Frukt tog jag som exempel eftersom det nämndes tidigare i tråden att det är tillåtet. Inkonsekvensen ligger i att flygbolagen förbjuder medhavd mat och motiverar det med att det är för allergikernas skull (och/eller är kladdigt), samtidigt som de själva serverar mat och säljer parfymer och parfymerade varor utan att förbjuda kunderna att öppna dem och lukta.
håller med om det med parfymerna, det är min stora fasa att få sitta bredvid nån som har mkt parfym eller rakvatten på sig .
Svara med citat
  #63  
Gammal 2008-05-16, 22:15
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Mat på flyget

Den här allergin med nötter och parfym. När vi flög ner ingick till kaffet Antons Berg choklad "kan innehålla spår av nötter". Det var väl ej så lyckat av dem att stoppa i brickan. Vi som är allergiska och läste noga innan vi öppnade chokladet. Liten text som var svår att se, hur många tänte på det.Tur var att vi läste som ej tål nötter, sen gav vi bort dem till dem som satt sidan om+ varnade. Likaså var det med billig parfym som dem reade på planet. Dem hade sprutat på doftpinnar och sen skickades dem runt i planet. Vi kunde känna hur dem stank. Det var ej så smart genomtänkt eller hur? Hur fick dem tillåta att göra så? Man kan undra.
Birgitta 63
Svara med citat
  #64  
Gammal 2008-05-16, 22:26
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mat på flyget

Nu när vi ändå är inne på allergier, kan ju iofs förekomma ihop med "mat på flyget" så slog det mig, att om jag som är kattallergiker anmäler detta med läkarintyg till flygbolaget och det på samma plan kommer en som har katten som handbagage, vad händer då?
Obs! min kattallergi är inte av livshotande det livshotande slaget, så den läkare som skriver det ljuger, men jag kan ordna ett för hästallergi Det är bara en tanke som dök upp, om uti fall att...
// Helén
Svara med citat
  #65  
Gammal 2008-05-16, 22:33
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
jag kan ordna ett för hästallergi // Helén
I så fall får nog hästen flytta längst bak eller fram till !:a klass....
(alldeles för inbjudande ...kunde bara inte låta bli..."skämt å sido")

Senast redigerad av Rinaki den 2008-05-16 klockan 22:43. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #66  
Gammal 2008-05-16, 22:38
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
När vi flög ner ingick till kaffet Antons Berg choklad "kan innehålla spår av nötter". Det var väl ej så lyckat av dem att stoppa i brickan. Birgitta 63
En standardvarningstext som alla producenter numer sätter på sina produker om de har någonting i sortimentet som innehåller nötter, körs många olika sorter i olika maskiner kan det om det vill sig riktigt, riktigt illa sitta kvar nötter vid produktion av produker som inte skall innehålla det.
På Marabous mjölkchoklad står samma varningstext, men den tillverkas inte ens i samma fabrik som tex, schweizernöt. Det är om det i innehållsdeklarationen står nötter som det kan vara farligt
// Helén-som mycket väl förstår din förvåning över parfymdemonstrationen. Var det en nötfri flight du åkte?
Svara med citat
  #67  
Gammal 2008-05-16, 23:44
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Mat på flyget

Just ett exempel på hur lurt det kan vara... min styvmor var på besök hos oss och fick sova i dotterns rum. Hon tätnade under natten (inte livshotande) och vi kunde inte förstå vad det var... hittade i papperskorgen en tom chipspåse med texten: kan innehålla spår av nötter. Då förstår ni hennes nivå av luftburen nötallergi. Hon har flera gånger fått gått av bussar osv...men svårt att göra det på ett flyg

Malin
Svara med citat
  #68  
Gammal 2008-05-17, 04:50
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Mat på flyget

Jag flög första gången 1969 med ett Turbopropp-plan (dvs proppellerplan!) från Bulltofta i Malmö till London. Min fader hade fått för sig att jag skulle lära mig engelska... (Han lyckades...)

Jag har sedan dess flugit en hel del. Tämligen mycket faktiskt. Både privat och i jobbet. Och det har serverats en hel del jordnötter till drinken eller ölen. Och jag undrar: Hur kommer det sig att det inte var några problem under 70- 80- och 90-talet? Ingen protesterade eller blev sjuk!

Har allergier utvecklats och blivit så vanliga? Det var ju inga problem förr. I alla fall inget som syntes eller märktes.

Jag tycker det är lite märkligt att alla dessa allergier dykt upp helt plötsligt! Jag betvivlar inte att de är äkta, jag tycker bara att det är så märkligt att de är så påtagliga helt plötsligt...

Peter
Svara med citat
  #69  
Gammal 2008-05-17, 09:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Har allergier utvecklats och blivit så vanliga? Det var ju inga problem förr, I alla fall inget som syntes eller märktes.
Allergierna ökade under de årtionden du nämner. Orsakerna till det anses vara flera (för välstädat inomhus är en vanlig förklaring bland forskare numer, men även sämre utomhusluft brukar anges, och mycket annat). En del i det hela är säkert att vissa livsmedel var mycket ovanligare i Sverige förr, till exempel nötter och många frukter.

Men även förr fanns det personer som hade svåra allergiska reaktioner. Jag minns från min barndom att många hade "hösnuva" och att astmaanfall inte var ovanliga. Idag som då är det väldigt få som har så starka reaktioner att de är livshotande.

Största orsaken till att de märks mer nu är större kunskap och att man tillåts prata om det samt att man valt att ta hänsyn till det. Detsamma gäller ju också många andra sjukdomar (och företeelser) än allergi.

(Det finns för övrigt alldeles ny forskning som visar att astma bland barn i Norrbotten (som är mest drabbat i Sverige av astma och allergier) har minskat igen de senaste åren.)
Svara med citat
  #70  
Gammal 2008-05-17, 22:12
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Största orsaken till att de märks mer nu är större kunskap och att man tillåts prata om det samt att man valt att ta hänsyn till det. Detsamma gäller ju också många andra sjukdomar (och företeelser) än allergi.
Precis, -hänsyn tror jag är den största anledningen. Ta tex det här med rökning. Även om man kanske inte kände till skadorna vid passiv rökning på sjuttiotalet. Så måste ganska många inklusive mig själv ha tyckt att det var obehagligt med rök. Jag har en gammalt foto från en charterresa 1969, där min mor sitter brevid mig på planet. -Glatt poserande med en cigarett i handen. Det vore ju fullständigt otänkbart idag.
Svara med citat
  #71  
Gammal 2008-05-18, 13:27
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Mat på flyget

[QUOTE=Hellen;129334]Nu när vi ändå är inne på allergier, kan ju iofs förekomma ihop med "mat på flyget" så slog det mig, att om jag som är kattallergiker anmäler detta med läkarintyg till flygbolaget och det på samma plan kommer en som har katten som handbagage, vad händer då?


Jag som flyger ofta ner och har hunden med mig, måste så fort jag bokat biljetten, ansöka om att ta med hund i kabin. Därefter kollar bolaget om det finns något hinder för att jag ska kunna ha med hund! Får sen ett OK förhoppningsvis ( har aldrig blivit nekad) och kan då betala för hunden.

Camilla
Svara med citat
  #72  
Gammal 2008-05-18, 14:35
lina.r lina.r är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 44
Standard Sv: Mat på flyget

Är det någon som vet hur dax ungefär man är framme på Thassos? Planet går från Arlanda 06.55. Funderar på om man skall beställa flygmat i allafall. Vi tänkte äta frukost innan start men man kanske blir jättehungrig innan man kommer fram.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2008-05-18, 22:53
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av lina.r Visa inlägg
Är det någon som vet hur dax ungefär man är framme på Thassos? Planet går från Arlanda 06.55. Funderar på om man skall beställa flygmat i allafall. Vi tänkte äta frukost innan start men man kanske blir jättehungrig innan man kommer fram.
Det kan väl inte ta mycket mera än tre timmar till Thassos men jag har aldrig testat så jag vet inte.
Vad jag däremot tänkte skriva var att ni får ligga i om ni ska hinna äta frukost innan start. Senast då vi övernattade på Arlanda för avgång kl 07.00 hade vi tänkt äta frukost där före, det slutade med att vi småsprang med en kopp kaffe i ena handen då vi gick till incheckningen, sedan blev det att köpa en macka på flyget.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #74  
Gammal 2008-05-18, 23:59
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mat på flyget

I avgångshallen efter säkerhetskontrollen hinner man äta när man flyger den tiden. Medhavd frukost är ju också en möjlighet.
Svara med citat
  #75  
Gammal 2008-05-19, 08:13
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
I avgångshallen efter säkerhetskontrollen hinner man äta när man flyger den tiden. Medhavd frukost är ju också en möjlighet.
Det tänkte vi också men dels var det lång kö till incheckningen och sedan var det specialbagage att checka in och sedan var det lång kö till säkerhetskontrollen och snabbt hade tiden rusat iväg. Att vi hade en liten dotter med oss gjorde ju inte heller att det gick smidigare, det är ju inte så bara att säga vart man ska åka om hon ville mot ett annat håll.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #76  
Gammal 2008-05-19, 09:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mat på flyget

Jo jag förstår att det kan "strula" när man reser mer små barn. Det var sjukt lång kö till säkerhetskontrollen när jag åkte i höstas. Stod en timme i den!! Det var knappt jag hann äta frukost sedan, trots att jag var i mycket god tid (hade räknat med köer), och bara hade mig själv att styra.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT