Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-14, 16:42
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Södra Lesbos

Jag tittade igenom Packat & Klart där Anders Rosén för några år sedan mini-luffade från Samos till Chios och Lesbos. Hade nästan glömt detta utmärkta avsnitt.

Såsom Lesbos-nyfikna i år tyckte jag de få minuterna om Lesbos var väldigt trevliga att se igen. Det var några sekunder inifrån Plomari men han var alldeles utanför Molyvos på norra sidan också. Det fick mig i alla fall att fundera.

Visserligen har flera sagt att boende i Petra eller i Molyvos har varit att föredra framför Plomari-området (Agios Isidoros) men det har kännts hugget som stucket. Men ett boende i A. Isidoros med c:a 2 km. till Plomari, hyfsat nära till byn Agiassos och inte alls långt med en buss till Mytilini om man vill uppleva storstadskänsla. Då har man 3 intressanta byar/städer på ganska nära håll jämfört med bara en om man bor i Petra. Nu vet jag visserligen inte vilka andra byar som finns på Molyvos-sidan.

Lite betraktelser, är det rätt tankar eller inte lär vi inte veta förrän efter en genomförd resa.

Prata gärna mera Lesbos !!



Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-14, 17:06
PFV PFV är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Inlägg: 6
Standard Sv: Södra Lesbos

Hej
Bodde strax utanför Plomari och tyckte att det fungerade bra.
Nära till destilleri där man kan provsmaka ouzo = gott
Det gick att gå in till Plomari ca 2,5 km och vi tog ofta taxi hem vilket inte var speciellt dyrt.
Stranden utanför Plomari var helt underbar.
En av tavernorna inne vid torget i Plomari som serverade panerad kyckling var helt toppen. Vi fick otroligt mycket mat och vi kunde inte få i oss alltihop. Det slutade med att vi fick ta med oss resterna i en "doggybag".
Tyckte totalt att det var ett bra ställe att vara på dock rätt lugnt ställe.

Mvh
Petra & Fredrik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-15, 08:46
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: Södra Lesbos

Om man hyr bil så är det inga långa avstånd någonstans. Tyckte dock att vattnet inte var lika rent och fint på norra sidan som på södra. Bodde i Ag Isidoros, gick varje morgon in till ett av bagerierna i Plomari och hämtade färskt bröd. Plomari är verkligen jättemysigt. Vägarna runt Plomari är ganska smala och slingriga men för övrigt tyckte vi det var lika fina vägar som hemma (nu menar jag vanlig landsväg). Mytilini stad har en mysig shoppinggata fast det var mest skoaffärer. Ändå kul att bara gå omkring i stan och titta. Åt på restaurang på en bakgata där personalen knappt kunde någon engelska vilket resulterade i att kompisarna beställde cattlefish i tron att det var någon god vit fisk. Det visade sig vara något segt gummiaktigt som inte smakade särskilt gott, inte ens hunden som "vaktade" vårt bord ville smaka. Agiassos var en upplevelse, vilka smala trånga gränder! Kikade in hos knivmakaren, åt på taverna nere vid "torget" där fanns ingen meny utan vi fick smaka och peka på det vi ville ha. Jättegott!! Petra o Molivos besökte vi bara under en dagstur och vi tyckte att vi hamnat rätt som bodde i söder. Mer turistigt där uppe.
Men som sagt hyra bil rekommenderas, ön är väl värd att besökas.
Lena
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-15, 21:12
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: Södra Lesbos

Så här ser det ut inne i Plomari mitt på dagen. Jättemysigt!!http://i138.photobucket.com/albums/q...n/SA400030.jpg
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-15, 21:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Södra Lesbos

Vi løste "problemet" med å bo noen dager i Molivos og noen i Plomari Det var en løsning vi var godt fornøyde med Kari
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-16, 10:02
darleen darleen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 95
Standard Sv: Södra Lesbos

Kan man se det avsnittet nånstans? skulle va intressant o se va folk visar om ön!

Det finns btw lite bilder från Lesvos (och plomari) på infosidan om lesvos om man klickar på "öarna", till vänster.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT