Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-03-24, 08:47
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Hej!
Jag rekommenderar att ta med stavmixer. Det har funkat bra för oss då våra barn vägrat äta burkmaten i Grekland.

/Ofelia
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-03-24, 10:02
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
På förekommen anledning så är det bra om man läser igenom tråden och ämnet innan man svarar....
Jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd att reglerna ändrades 2010.
See Ya

//C
Rätt ska vara rätt, du skrev att dom infört en hårdare process där dom väger barnvagnen. Alltså inget om att reglerna ändrats.

Citat:
Den 1 april (2010) införs nya bagageregler för reguljärflyg, vilket innebär att flygbolagen själva får bestämma vilka regler som gäller. Tidigare sattes ramarna för till exempel maxvikten ombord på flygplanet av flygbolagens medlemsorganisation Air Transport Association, IATA.

Tanken med den nya ordningen är att förenkla bagagehantering för såväl flygbolag som passagerare. Det finns dock farhågor om att effekten kan bli den motsatta.

http://www.svd.se/resor/nya-bagagere...et_6033831.svd
Citat:
Automated Baggage Rules, ATB ska:
- vara ett regelverk som är lätt att följa och kontrollera.
- genom sin transparens säkra att priset för bagagehantering är rätt satt i alla säljkanaler. Detta in sin tur ska öka flygbolagens intäkter.
- förenkla för resebyråerna ge rätt information till kunderna om flygbolagens kostnader och viktbegränsningar.
- göra bagagehanteringen bli enklare och snabbare vid incheckningen.
- ge passagerarna en tydligare bild av vad bagagehanteringen kostar genom hela resan
- underlätta för passagerarna att ta ställning till hur mycket bagage de vill ha med sig.
Källa: IATA

http://www.iata.org/whatwedo/stb/Doc..._Factsheet.pdf

Angående barnvagnar så verkar barnvagn är fritt upp till 2 år hos SAS och alla barnvagnar är fria hos Norwegian. Om det är så så är det snålt av SAS.


Regler för SAS http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/B...heckat-bagage/
http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/B...Specialbagage/

Regler för Norwegian (alla barnvagnar är fritt)
http://www.norwegian.com/se/nyttigt-...anster/bagage/
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-03-24, 10:06
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Rätt ska vara rätt, du skrev att dom infört en hårdare process där dom väger barnvagnen. Alltså inget om att reglerna ändrats.





Angående barnvagnar så verkar barnvagn är fritt upp till 2 år hos SAS och alla barnvagnar är fria hos Norwegian. Om det är så så är det snålt av SAS.


Regler för SAS http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/B...heckat-bagage/
http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/B...Specialbagage/

Regler för Norwegian (alla barnvagnar är fritt)
http://www.norwegian.com/se/nyttigt-...anster/bagage/
Jag skickade oxå med en länk från en tidigare tråd, där information fanns.
Obs! Denna tråden gäller ff Skiathos/Skopelos med barn.

//C@nny
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-03-24, 10:35
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Jag skickade oxå med en länk från en tidigare tråd, där information fanns.
Obs! Denna tråden gäller ff Skiathos/Skopelos med barn.

//C@nny

Topic är Barnmat, blöjor etc

Din länk gick till Hur packar ni in vagnen på flyget?

Misstänker att inlägget som åsyftas där är Stefans men återigen så refereras det till en rutinändring och inte till det faktumet att hela regelverket ändrades 1/4-2010.

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee
Nya incheckningsrutiner sedan någon månad tillbaka är att allt som ska stoppas i denna påse vägs och vikten skrivs sedan på bagagetaggen!
Det är just för att så många lassade in extra packning i påsarna efter det att de hade checkat in, vilket i slutändan kunde ända i fel vikt-och balansberäkning på flygen!
För resande mad SAS så verkar enligt SAS regler inte barnvagn vara fritt längre för barn över två år. Och det var den funderingen jag hade tidigare. Jag misstänker att det korrekta svaret inte är funnet ännu.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-03-24, 10:49
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Topic är Barnmat, blöjor etc

Din länk gick till Hur packar ni in vagnen på flyget?

Misstänker att inlägget som åsyftas där är Stefans men återigen så refereras det till en rutinändring och inte till det faktumet att hela regelverket ändrades 1/4-2010.



För resande mad SAS så verkar enligt SAS regler inte barnvagn vara fritt längre för barn över två år. Och det var den funderingen jag hade tidigare. Jag misstänker att det korrekta svaret inte är funnet ännu.

Jag reste med en 3-åring i juli förra sommaren och den vagnen belastade inte vårt tillåtna antal kolli. Max tillåtet antal hade vi redan checkat in.

Sen gällde tråden denna fråga:

"Vi ska till Skiathos och Skopelos i sommar och jag undrar om det finns gröt/välling/barnmat på burk i affärerna där? Blöjor och annat man behöver till den lille? Sjukvård ok?
Vår son kommer då vara 11 månader. Ursäkta en kanske dum fråga men det är första barnet och första resan och jag vet inte riktigt"

Skiathos har jag rest till ganska ofta under 2000-talet (med barn), och därför tyckte jag att jag kunde gå in och bidraga med lite info.

//C
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-03-24, 11:02
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Jag reste med en 3-åring i juli förra sommaren och den vagnen belastade inte vårt tillåtna antal kolli. Max tillåtet antal hade vi redan checkat in.

Sen gällde tråden denna fråga:

"Vi ska till Skiathos och Skopelos i sommar och jag undrar om det finns gröt/välling/barnmat på burk i affärerna där? Blöjor och annat man behöver till den lille? Sjukvård ok?
Vår son kommer då vara 11 månader. Ursäkta en kanske dum fråga men det är första barnet och första resan och jag vet inte riktigt"

Skiathos har jag rest till ganska ofta under 2000-talet (med barn), och därför tyckte jag att jag kunde gå in och bidraga med lite info.

//C
3 x ja!

Sidospåret om vad som egentligen gäller med barnvagn och SAS får man kanske ta i en annan tråd då.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-03-24, 11:13
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
3 x ja!

Sidospåret om vad som egentligen gäller med barnvagn och SAS får man kanske ta i en annan tråd då.

Det är väl inte fel att även diskutera denna fråga i tråden...
Om det skulle vara så att reglerna med barnvagn ändrats efter juli 2010, så kommer ju jag själv att beröras då vi ska resa med SAS, och sannolikt ta med en sulky även nu i sommar.

Men har reglerna ändrats ännu en gång, efter juli förra året, vilket jag har svårt att tro, så hoppas jag att SAS el någon informerar om detta.

//C
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-03-24, 12:55
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Det är väl inte fel att även diskutera denna fråga i tråden...
Om det skulle vara så att reglerna med barnvagn ändrats efter juli 2010, så kommer ju jag själv att beröras då vi ska resa med SAS, och sannolikt ta med en sulky även nu i sommar.

Men har reglerna ändrats ännu en gång, efter juli förra året, vilket jag har svårt att tro, så hoppas jag att SAS el någon informerar om detta.

//C
Dom angivna reglerna finner du i dom länkarna som jag gav. Frågan är om det är korrekt att SAS tycker att är man två så får man gå.
Läser man reglerna så var det fel att ni fick ta med barnvagnen förra året. Vi fick också samma förmån.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-03-31, 17:55
Sara_ Sara_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 15
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Tack snälla alla för mycket svar och goda råd
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT