Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Korfu

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-09, 11:33
bellan bellan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 1
Standard Korfu, Agios Gordis

Hej! Ska åka med min 12 åriga dotter till Agios Gordis på Korfu i mitten av Juni. Är det någon som har något tips om vad man absolut inte ska missa!
Är det lätt att ta sig in till Korfu stad med lokalbussarna? Är det ens värt att åka in till Korfus stad??
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-09, 14:50
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Korfu, Agios Gordis

Vi bevistade Ag Gordis i hösten 2006 under cirka tio dagar. Byn är trivsam och har nog det mesta en turist kunna önska. Men, det är ett kuperat område!!! Höga berg och djupa dalar medverka till att området är vackert.

Bussar in till Corfu Town går tämligen ofta. Se tidtabellen på bildsvepet härunder. Gamla stan är mer än värt flera besök.

Åter till Ag Gordis nu.
Stort utbud av bra serveringar etc. Stranden är också rent hyfsad.

Vi reser tillbaka nu i höst, den 20 September. Fann oss tvenne Apollostolar för dryga 200 Sek pp enkelresa Arlanda Corfu.

länk http://www.sendpix.com/albums/07020905/ozxofrphun/


Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-31, 21:38
kotleta kotleta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kristianstad
Inlägg: 21
Standard Sv: Korfu, Agios Gordis

Hej!
Vi var på semester i byn förra och förra året innan dess. Jag måste säga att det var de bästa greklandsveckorna vi varit med om förutom vår första greklandsresa tillsammans som gick till Samos ör många år sedan, sambon o jag. Förrförra året var vi två där själva och i fjol var vi där med våra 3 barn,- 17, 12 o 9 år. Byn är liten, egentligen enbart en gata (förutom en del små gångstigar mellan husen på båda sidor huvudgatan.) Men, vi hade allt vi kunde önska där i form av både restauranger och framförallt en helt otroligt vacker och härligt lång mjuk sandstrand. Tavernor kantar hela stranden, lätt att kila upp ifrån solstolen för en lunch. Duschar med sötvatten finns också, vilket känns läkande för en solstekt och saltindränkt hud. Utsikten du har när du guppar på vågorna in mot land är helt underbar, liknar något tropiskt land, snarare än typiskt grekland! Speciellt om ni går längst ner till vänster på stranden. Här är helt underbart!!!
PS. Handla gärna hos min o allas vän Georgos på supermarket GeeBees i byn! (Ni vet så fort ni kommer fram vem han är, han hojtar good evening!, eller good morning! till alla som passerar. Har ett bra sortiment o även om det inte är speciellt billigt att proviantera i byn, har han ändå de bästa priserna. Snäll o rolig kille!!!
Vi kommer att återvända Ha en underbar semester!!! - Kotleta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-31, 22:26
bellan bellan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 1
Standard Sv: Korfu, Agios Gordis

Hej! Tack för tipsen! Låter helt perfekt , vi är mest ute efter sol & och bad inte en massa håll igång efter som jag åker ensam med min dotter. Vilket hotell har ni bott på? vi ska bo på hotell Irene ( lägenheter ). Förresten, nog finns det någon bankomat där eller måste man in till något större ställe då? MVH
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-01, 10:30
kotleta kotleta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kristianstad
Inlägg: 21
Standard Sv: Korfu, Agios Gordis

Hej!
Vi bodde på Irene förra året! Det är ett relativt enkelt hotell, men vi hade vad vi behövde. Framförallt är det nära till "the splash-pool", vilket var uppskattat av barnen. Det går en liten stig bak hotellet bort till poolen, som även har en liten bar som serverar lättare rätter, snacks, glass o sånt. (Gratis inträde för alla, inte bara Irenes gäster.) Du kommer att ha ca.50 m. bort till GeeBees affär. Ni bor nere i byn o inte långt upp i den mycket branta backen där faktiskt flera hotellalternativ ligger, kan vara skönt att slippa!!! Det förekommer inte en massa väsen med festande ungdomar, discon osv. Här är det lungt mysigt tavernaliv som råder om kvällarna. Ni bor dock vid den enda vägen till o från byn, vilket medför en del trafikljud,- första morgonen satte jag mig rakt upp i sängen då de första motorcyklarna kom tidigt på morgonen, men jag vande mig snabbt o det var sedan inte något som störde mig. Det finns uttagsautomat halvvägs ner i byn på vänster sida vägen om ni går mot stranden till.
Jag vill gratulera er till ett utmärkt val av semesterort!!! - Kotleta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-01, 10:42
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Korfu, Agios Gordis

Just Ireni var vårt härbärge förra hösten. Mycket trivsamt Hotel med det där lilla extra man så innerligt värdesätter!!!

För att undvika trafikbullret kan ni kontakta hotellet och be att de tilldelar er en studio med balkongen mot bergen/baksidan. Vi bodde i en dylik, och där var det tyst och lugnt samt hade vi morgonsol och den vidunderligt vackra utsikten över bergen!!!

Den trivsamma poolen är just en pärla!!! Det går att få frukost där till ett facilt pris för den som så önskar.

Vi far även denna höst med enkla flygstolar a 198 Sek till Corfu, och med största sannolikhet tar vi även denna gång in på Ireni Hotel.

Arne och Hustru Birgitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-01, 11:03
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Korfu, Agios Gordis

Hej Bellan!

Jag och min familj bodde i Aghios Gordis två veckor sommaren 2003, och vi stortrivdes. Om du tittar in under "Resebrev" här till vänster och sedan går till 2003, hittar du resebrevet jag skrev om vår vistelse där.

Kram,
Karin
87 dagar kvar till Karpathos
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-01, 12:42
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Korfu, Agios Gordis

Vi var också i Agios Gordis sommaren 2003. Håller med övriga om att det är ett mysigt ställe, perfekt om man bara vill sola, bada och ta det lugnt. Man ska dock vara medveten om att det inte är någon genuin grekisk by man kommer till utan en ren semesterort. Som badort är Agios Gordis dock väldigt mysigt och mycket vackert beläget! Missa inte utsikten ner mot bukten när ni närmar er Agios Gordis!

Tycker inte att ni ska missa ett besök i Korfu stad. Man tar sig lätt dit med lokalbussen. Vandra runt i gamla stan och njut av utsikten från borgen vid havet.

Vi deltog också i en örundtur med buss(arrangerad av Always) och det kan också rekommenderas om man vill se lite mer av Korfu, t ex det vackra området Paleokastrisa.

Vår favoritrestaurang var "Alex in the garden" med jättetrevlig personal, god mat och låga priser.

Smultron
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT