Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-01-08, 15:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Svensk mat för en grek

Jag träffade en dam igår som hade arbetat på min barnbespisning. Vi pratade om hur tråkig maten var ibland, och att man var tvungen att äta upp, trots att man tyckte att det var äckligt. Det var speciellt en maträtt (se nedan) som vi barn tyckte var oätlig.

Nu kommer kopplingen till Grekland. När en grekisk vän besökte Sverige första gången gick han till en restaurang i Stockholm och beställde en maträtt som var typiskt svensk. Han kunde inte läsa menyn så han och bad servitören om hjälp.

Han var förväntansfull och genuint nyfiken på vad han skulle få in. Äntligen ska jag få smaka svensk mat, tänkte han, när servitören komma in med en tallrik bruna bönor med fläsk. Nyfikenheten och förväntansfullheten försvann vid första tuggan. Så kan det gå när bönorna är på.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-01-08, 17:01
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Svensk mat för en grek

Ja det är nog en rätt som är typisk just för Sverige.
Själv har jag danskt ursprung och fast jag har bott i Sverige i väldigt många år nu så har jag aldrig vant mig vid denna rätt och tycker den är hemsk!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-01-08, 18:20
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Svensk mat för en grek

Brunabönor som är så gott. MUMS!
Men fiskbullarna? nix. Leverbiffen? Nix!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-01-08, 19:36
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 179
Standard Sv: Svensk mat för en grek

Varför inte öländska kroppkakor eller pitepalt som är så gott! Sill torde den stackars greken nog haft svårare för (jag älskar sill i de flesta former) men pannbiff med lök borde ha fallit honom på läppen. Vad olika "köken" är och det är så kul! Älskar medelhavsmat i alla dess former!
Catlady, som gillar olika smaker......
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-01-09, 08:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Svensk mat för en grek

För några år sen hade vi tyska affärskollegor här på sitt första Sverigebesök och de ville prompt äta ngt svenskt på kvällen. T ex hade de hört talas om köttbullar. Ehh, svarade vi. Sånt finns sällan på krogen i Sverige. Vi föreslog indiskt, thailändskt, italienskt etc, men nån svensk restaurang kom vi inte på. Ja, ett gatukök i så fall, men det gick ju inte an.

Till slut blev det iaf nån oxfilébit m rödvin. Ska jag på krogen och firman pröjsar, så ska jag banne mig inte sitta och trycka i mig några jädra isterband.

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-01-09, 15:28
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Svensk mat för en grek

När jag är i Grekland (som jag är just nu) längtar jag alltid efter bruna bönor och fläsk, så det är det första jag äter när jag kommer hem.
Jag längtar också efter en riktig räkmacka.

Vågar jag yttra surströmming, pären och lök på ljusugnsbröd? Själv börjar jag dregla just nu!!!

Birgitta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-01-10, 00:29
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 179
Standard Sv: Svensk mat för en grek

Självklart, Birgitta!
Har alltid velat prova surströmming och försökt ett antal gånger men aldrig lyckats komma tillräckligt nära för att sätta tänderna i den. Doften får mig att rusa till närmsta toa och "köra porslinstruck", så synd! Tror det är något speciellt men trots alla knep för att dämpa just doften går det bara inte, sorgligt! Får alltid nöja mig med tunnbröd, mandelpotatis, lök och ansjovis(nu svor jag i kyrkan vet det men vad gör man med en känslig näsa) Hopplöst fall, för min del....
Catlady, som gärna skulle vilja prova men det tycks inte gå......
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-01-10, 13:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Svensk mat för en grek

Trots att jag i grunden är en man ifrån norr, så klarar jag inte surströmming. Mina syskon däremot, de älskar det. Jag är ALDRIG med på deras surströmmingsskivor. Nä, tvi vale! 🤢

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-01-10, 18:29
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Svensk mat för en grek

Jag gjorde kroppkakor för några veckor sedan MUNMS! ;-)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-01-11, 00:25
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 738
Standard Sv: Svensk mat för en grek

Kanske skulle man bjuda greken på ett rejält svenskt gammel-julbord med rullsylta, alladåb, saltrulle, ris ala malta, julskinka, dopp mm.
Möjligt att vissa rätter härstammar från Tyskland..vad vet jag...och greken
Jag gillar åxå brunabönor o fläsk!
Norrlänning som jag är/ var så fick vi Pitepalt i skolan..skirat smör o lingonsylt Älskar't!
Det äckli🤮...Hmmm..det jag inte tyckte om var den torra halvmånen av blodpudding!

Vad gäller surströmming..hela anrättningen är god..minus den sure!
Men åh vilka "själsmjuka" 70-talsminnen när föräldrarna hade surströmmingskiva i det nybyggda Gullringshuset med gillestuga. En box med röd- o svarta hallonbåtar till oss barn, svartvit TV med Hylands och sockerdricka. Det var då man hörde föräldrarna skratta ovanligt högt och dansade till "Midnatt i Moskva".

Minns att vid frukosten dagen efter så luktade smöret surströmming, konstiga krusiduller på ett fat...aldrig annars...om nån förstår vad jag menar
Oj..nu flöt jag visst iväg lite..
/ Kajja
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT