Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-05-13, 12:24
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Dyrt boende överallt i augusti???

Oj vad spännande med så lång tid! Reser du ensam eller med sällskap Bosse?

Hoppas vi får ett resebrev att läsa från din tripp, ser redan fram emot det
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-05-13, 13:03
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Dyrt boende överallt i augusti???

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Oj vad spännande med så lång tid! Reser du ensam eller med sällskap Bosse?

Hoppas vi får ett resebrev att läsa från din tripp, ser redan fram emot det
Jag åker på egen hand men har några träffar inbokade efter vägen.

Ett resebrev ingår i planerna, skriver ändå alltid dagbok på mina resor.

bosse
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-05-13, 13:23
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Dyrt boende överallt i augusti???

Först vill jag säga trevlig resa till Bosse, ha det så jättebra på din långa resa! Är verkligen avundsjuk

Sen:
Det här med boende kostnader är ju väldigt individuellt, dels beroende på hur många man är och hur man vill bo, säsong osv.

Jag själv har inga direkta "överkrav" utan nöjer mig med ett rent ställe med OK läge. Sedan får det ju gärna vara balkong med fin utsikt osv, men jag betalar kanske inte så mycket mer för att få det. Jag har ingen aning om vad rum osv kostar till den standarden jag söker, och jag räknar säkert med att betala mer än vad jag egentligen behöver.

Vill inte stå utan pengar i slutet av resan eller behöva bo i "råtthål".
Man vet ju inte heller vad som kan inträffa, och då har man pengar som man kan ta av i värsta fall. Jag antar att boende kostnaden är den största utgiften under en öluffning, och bor man billigt några nätter så kan man ju unna sig att t ex äta dyrare eller hyra solstol osv.

För hoppningsvis får jag i alla fall lite pengar över och då kan man ju kanske köpa något kul som man kan ta med sig hem, eller göra några "onödiga" grejer som att åka parasailing, vindsurfa etc. Eller varför inte bo flott någon natt innan hemfärd eller allra bäst kanske ha pengar med sig hem.

Jag hoppas i alla fall på att hitta billiga bra boenden, sen är ju detta min första gång så nästa år kommer man att ha lite mer koll och kan ställa högre krav...

Trevlig resa allesamman!

/Alexandra
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-05-13, 14:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dyrt boende överallt i augusti???

Delvis förstår jag din förvåning, JJ. När jag åkt i september har min gräns gått vid 35/två pers på öarna - hittills åtminstone. (Fast det är 1,5 år sen jag var i Grekland nu).

Men åker man i augusti och/eller är fler i familjen får man räkna med mer.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-05-13, 14:07
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Dyrt boende överallt i augusti???

För att ha någorlunda koll på vad min resa kommer att gå på använder jag en budgetmall som någon (kommer inte ihåg vem) publicerade på gamla forumet. Kul att testa hur det slår när siffrorna ändras. Om någon annan känner igen detta och vet var den finns i gamla så kanske många kan ha nytta av mallen. Vill inte länka till min kopia då jag inte själv skapat den.

bosse
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-05-13, 15:41
JanssonJunior JanssonJunior är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 67
Standard Sv: Dyrt boende överallt i augusti???

Jag tycker också det känns dumt att pruta. Jag har inte gjort det mer än två-tre gånger, men däremot brukar jag starta "budgivningen" väldigt lågt och sedan gå uppåt - som alltså inte behövs, eftersom de flesta brukar haka på mina "skambud". Det handlar inte om att "leva som en kung" eller att vara snål, men som jag tidigare skrivit - jag tycker boendet är det som spelar minst roll på resan.
Tillbaka till pris-nacket; jag håller mig till min "prisklass" även om vi är två. Tycker fortfarande 50 är mycket (har aldrig varit nere i högsäsong dock) för två personer per natt. Jag nöjer mig med ett rum, uteplats, pentry, dusch. Det viktigaste i ett rum för mig är faktiskt läslampan - tro det eller ej! Alla är vi olika. Fast jag skulle inte betala 85 euro ens för en sänglampa =o)
Nu i sommar ska jag till öar jag tidigare inte besökt, det blir spännande att se hur priserna ligger där. Det viktigaste är ju ändå att man är nöjd med sitt boende och att pengarna räcker!

Mvh
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-05-13, 15:51
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Dyrt boende överallt i augusti???

Det här med att pruta är väl egentligen lite underligt. Jag måste nog ha det på något sätt inbyggt i ryggraden. Visst känner jag också ibland att detta boende borde nog kosta mera än vad de begär men inte kan jag hålla mej från att pruta ändå. Ibland kan det nästan bli så att man skäms lite efteråt men det är väl smällar man får ta.
Även här i Sverige prutar jag ofta då jag handlar, t.ex. kläder, elektronik och kapitalvaror. Alla säger att det inte går att pruta i vissa butiker men det kostar ju inget att försöka.
Detta kan kanske ha att göra med att jag jobbat som säljare i större delen av mitt liv så jag har en viss vana av att göra affärer.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-05-13, 15:56
JanssonJunior JanssonJunior är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 67
Standard Sv: Dyrt boende överallt i augusti???

Haha, ja den där försäljar/säljar-andan sitter säkert kvar föralltid. Det är säkert en fördel i mångt och mycket, även om jag ibland kan störa mig på personer i min egen omgivning (ingen nämnd, ingen glömd) som hela tiden ska pressa priserna "bra för att det går" eller "bara för att testa".
Jag önskar jag hade mer av prutartycket när jag är på marknader, loppisar o dyl. Menmen..
Mvh
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-05-13, 16:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Dyrt boende överallt i augusti???

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Det här med att pruta är väl egentligen lite underligt. Jag måste nog ha det på något sätt inbyggt i ryggraden.

Även här i Sverige prutar jag ofta då jag handlar, t.ex. kläder, elektronik och kapitalvaror. Alla säger att det inte går att pruta i vissa butiker men det kostar ju inget att försöka.
Jag är precis likadan! Har ofta tyckt att det nästan uppfodras till att man ska pruta och att hotell- affärsägare mm blir "besvikna" om man inte kohandlar lite.

I Sverige säger jag bara "och så trycker du på stora röda rabattknappen" när jag står vid kassan och då gör de nästan alltid det

Men jag har aldrig varit säljare som du Janérik, så sambandet måste vara nåt annat, i alla fall för mig
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-05-14, 22:42
isis isis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 13
Standard Sv: Dyrt boende överallt i augusti???

Jag tipsar gärna om campingplatsernas bungalows och rum. Ligger ofta väldigt fint och nära till sranden, är alltid billigare och har dessutom ofta ett väldigt bra kök med äkta grekisk mat till bra priser.

Många öar har egna hemsidor där du hittar campingplatserna. Eftersom högsäsongen är 15 juli och hela augusti så är det dyrare då. Vi hyrde bungalow på Naxos, campingen på Plaka i juli 2003, betalade 15 E (2 vuxna 2 barn). Hyrde sedan ett rum utanför, hos en grekisk familj. Priset blev 35 E.

Har man inte krav på pool, AC och frukost så behöver det inte bli dyrt. Boka en natt på ngt ställe, lämna packningen där och vandra runt och sök det perfekta boendet. Man hittar alltid något billigare.

Ha en härlig semester!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2005-05-16, 11:13
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Dyrt boende överallt i augusti???

Bra råd med campingplatserna. Jag har inga höga krav, ac kan man klara sig utan om det inte är outhärdligt varmt. Man kan ju också variera sig, bo billigt med det allra nödvändigaste några dagar och sen lite bättre på en annan ö osv. Det skulle vara så himla kul om vi hittade ett billigt boende som vi trivs med, då kan man unna sig lite annat i stället också. Ska kolla upp plaka på Naxos lät ju jättebra!

Jag är inte bra på att pruta, jag är faktiskt så dålig att försäljare etc prutar åt mig för att de vill att jag ska pruta Hoppas att jag blir lite bättre denna sommaren i alla fall. Att pruta på boende som är bra och har ett bra pris är nog inte min grej, däremot kan jag nog tänka mig att pruta lite om jag inte tycker att boendet är värt den summan det kostar.

/Alexandra
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT