Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-10-03, 10:54
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Nytt vin en bluff ?

Från i går skulle ytterligare ett nytt grekiskt rött vin ha börjat säljas på Systembolaget. Det skulle ingå i det ordinarie sortimentet då nyheter i oktober inte bara är tillfälliga. Det ser man förresten på artikelnumret som i detta fall börjar på en annan siffra än 9. Alla med 9 och fyra siffror till är tillfälliga nyheter, alla andra månader än januari, april och oktober.

Men det nya grekiska kanske inte kommer. Systembolaget har upptäckt hela 10 viner av samtliga oktobernyheter som inte motsvarar vad de var när de provades och beslutades tidigare. När de köper in nya viner provas de, betygsätts och ges omdömen. När de väl ska lanseras till butikerna har det upptäckts att det tydligen inte var "samma viner" som vid första provningstillfället. Om producenterna har manipulerat vinerna på något sätt så får de helt sonika rätta till felen och återkomma med det vin de egentligen skickade till Sverige vid första tillfället. Tidsspannet jag pratar om här vet jag inte exakt hur långt det är men jag har för mig att detta skedde redan i våras. Processen med inköp är omfattande och tidskrävande, gäller samtliga produkter på Systembolaget.

Det specifika vinet från Grekland det gäller, heter Atelier Syrah Cabernet Sauvignon 2006 från en tillverkare vid namn Cavino i Achia, Peloponessos. Om det till slut ändå kommer in som nyhet går det inte att sia om. I artikeln jag läste detta framgår bara att producenterna tydligen ska ges en chans att rätta till vad det nu är de har felat med och återkomma med rätt produkt. Själv inbillar jag mig att de skickat ett vin som prov som var ett av deras bättre och sedan helt enkelt fått för sig att ta ett enklare som de kunnat ha i den mängd Sverige krävde. Vinet finns dessutom i den tryckta versionen av Varunytt för oktober, på sidan 6. Det framgår inte hur många flaskor som skulle ha kommit då nyheter i oktober (och april) som sagt ska vara fasta produkter. Tillfälliga nyheter övriga året brukar ha uppgift hur många flaskor som totalt har köpts in.

Intressant men uppenbart väldigt klantigt av Cavino och de övriga 9 viner som stoppats, tillfälligt eller ej ? Detta bevisar även att det inte går att tumma på de kvalitetskrav svenska Systembolaget ställer på tillverkare världen över. Det ska vi konsumenter bara vara glada över.


Hasse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT