Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-04-21, 21:55
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard 2 mån på Folegandros

Hej allihop,
Ja nu har vi varit här på Folegandros 2.5 vecka Tiden går fort!
Vädret är inte lika vackert som förra året Vi har haft ett par rejäla åskoväder o de sista dagarna har det blåst en isande nordanvind Vi bor på en liten höjd på vägen mot Ano Meria o där ligger vinden på rejält Inne i chora är det varmt o skönt i solen men idag o igår har det bara varit 15-16 gr så hemma i Göteborg har det varit varmare Imorgon skall vinden avta o det skall bli varmare fram i veckan
Naturen är tack vare regnet så fantastiskt vacker! Alla dessa ängsblommor! Vi har aldrig sett något liknande i Grekland
Det har varit perfekt väder att vandra i så det har vi gjort jättemycket

Ända tills igår har det inte varit några tavernor öppna men nu öppnas det upp inför påsken Det målas o städas o folk kommer från Aten för att öppna upp boenden o matställen Ön börjar verkligen vakna!
Ikväll har vi ätit goda lammkotletter på Chrisospilia Vi var de enda turisterna o alla känner igen oss nu o det är trevligt

Nu ser vi fram emot påsken Det var en fantastisk upplevelse förra året

//maji
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-04-21, 23:28
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Åh vad roligt att höra!
Ha det nu så jättebra så hörs vi!
Vi tänker testa Rakimelo i Paleochora!

Maria
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-04-22, 18:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Jösses, har ni redan varit där i 2 ½ vecka! Tur att ni har lång tid kvar.

Har hört om iskalla vindar från olika håll i Grekland under den senaste veckan. Men bättre väder är på ingång. Vi var två veckor på Folegandros i början av maj för många år sedan. Minns så väl hur otroligt vacker naturen var. Skulle så gärna vilja se det igen!

Det måste vara hur spännande som helst att se ön vakna upp inför påsken.

Njut för oss här hemma också, och stort tack för din rapport!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-04-23, 07:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Tack för rapport och hoppas att påsken på ön blev bra!

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-04-25, 07:39
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Hoppas ni har bättre väder nu. Läste att det har kommit mycket saharasand, hoppas det inte har varit för illa på Folegandros.

Ha en härlig Påsk!

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-04-28, 08:07
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Ja, nu har ni väl "bara" 4 och en ½ vecka kvar vilket ju bara det är en evighet... Och idag är det väl påskdagen i Grekland?

Ha det så härligt!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-04-28, 12:40
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Ja, nu har ni väl "bara" 4 och en ½ vecka kvar vilket ju bara det är en evighet... Och idag är det väl påskdagen i Grekland?

Ha det så härligt!
ja t.o.m 5 v o 1 dag
Vädret har blivit mycket bättre o här firas påsken för fullt med ikonen som man bär runt till olika hem o lamm som grillas inför kvällen
Vi gläds så över att ta del av allt detta
//maji
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-04-28, 17:10
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-04-28, 17:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Vi gläds så över att ta del av allt detta
Det förstår jag.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-05-06, 10:22
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Hej allihop!
Ja tiden går och vi har verkligen kommit in i ”lunken” här på Folegandros
Efter den mycket intensiva påsken som firades i dagarna fem så har allt återgått till det normala igen Alla atenarna o turisterna har åkt hem igen
Det kommer visserligen en del nya turister men det är ändå ganska få
De tavernor som öppnade till påsken har fortsatt öppet o i lördags öppnades ytterligare en
Vädret är ett kapitel för sig Öborna bara skakar på huvudet o säger att dom aldrig varit med om något liknande Igår var det sådan storm att stora grenar bröts av träden I förrgår kom det massor av regn på kvällen
Dom allra flesta dagar tycker nog vi att vädret varit helt ok med en temperatur på mellan 17-22 i skuggan Eftersom vi tycker om att vandra så är det perfekt för det Kvällarna är kyliga o ofta blåsiga med temperaturer ner mot 13-14gr
Vi har bara badat 4 ggr hittills Förra året badade vi nästan varje dag från 5 april
Jag har också testat sjukvården på ön Jag måste lämna prover 1 gång i månaden o hade med hjälp av vår värdinna fått klartecken att de proverna skulle man kunna utföra här När jag kom dit för 3 veckor sedan så visade det sig ändå att ett av blodproverna kunde man inte hjälpa mej med Det pga att utrustningen fanns då på en annan ö och skulle inte komma hit förrän i början på maj
Så idag har jag varit där igen och denna gången kunde man ta alla prover på mej Däremot kunde man inte faxa provsvaren till Sahlgrenska för faxen fungerar inte Jag skall testa hos resebyrån senare
Nåja kanske inte allt är hundra men vi njuter ändå av att vara här på denna vackra ö

//maji
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-05-06, 14:57
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Ni tycks ha det fint även om det var lite extra krångel med dina prov. Hoppas allt går bra. Och vädret har ju varit väldigt ostadigt i Grekland denna vår. Men så är det ibland.

Roligt att du rapporterar. Ha det fortsatt fint!

/ Anne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-05-06, 15:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Tack för rapport!

Vädret är verkligen märkligt, och väldigt kallt. Här hemma är det också kallt, så kallt att handskar och mössa är framme igen. Hoppas verkligen på en bättring för er och alla andra som är i Grekland nu.

Hoppas också att det går bättre att faxa från resebyrån. Jag blev sjuk på Tilos ett år och då fick jag gå akut till den lilla sjukstugan. De tog EKG som lästes av läkare i Aten samtidigt som de tog EKG. Det trodde jag inte skulle kunna hända på en så liten sjukstuga. Otrolig service, som dessutom var gratis.

Härligt att höra att ni trots allt njuter av Folegandros!

PS. Så här såg det ut i Faros på Sifnos igår.

Senast redigerad av Kalimera den 2019-05-06 klockan 15:13.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-05-07, 22:49
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Nåja kanske inte allt är hundra men vi njuter ändå av att vara här på denna vackra ö

//maji[/QUOTE]

🤗
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-06-02, 16:11
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Hej allihop!
Då har vi kommit till vår sista dag här på vårt älskade Folegandros 😢
Vi kom hit 4/4 och lämnar 3/6 Det känns både som en lång tid men också som att tiden bara försvunnit
Släkt o vänner därhemma har frågat oss vad vi gör hela dagarna. Jag brukar ställa en motfråga vad gör ni själva 🙂
Vi vaknar de flesta dagar till sol o blå himmel även om det har blåst mycket, särskilt på kvällarna Vi har också haft dagar med regn särskilt i april Men eftersom det regnat mycket har också naturen varit fullständigt bedövande vacker Vi har varit i Grekland alla årstider mest vår o höst men aldrig sett något liknande Befolkningen här säger likadant Tanter o farbröder (jag är själv tant&#128521 har aldrig varit med om detta tidigare
Jag skall när jag kommer hem försöka lägga upp ett album med lite bilder så ni kan få se Jag har bara min IPhone så det är lite pilligt
Vi har vandrat i stort sett varje dag ca 1 mil Ibland kortare o ibland längre
Vi har träffat o pratat med en massa trevliga människor Både dom som vi kände sedan tidigare men också nya bekantskaper Eftersom vi kom så tidigt på säsongen o inte åkte härifrån så var folk nyfikna på oss
Påsken var precis som förra året en helt fantastisk upplevelser Här går man runt i de olika byarna o in i folks hem o överallt bjuds man på saker Allt ifrån ett glas raki på en mur i en gränd till Barbeque med ett överdåd av mat i en trädgård ovanför Chora Fattig som rik alla är så generösa o överallt välkomnas vi ”främlingar”
Vi har ätit fantastiskt gott på olika tavernor I början var det mesta stängt o det blev många pita gyros på Souvlaki Club 😉 Vi handlade i affären o lagade en del mat själva också Den sista månaden har det dock varit öppet på de flesta tavernorna
Vi har inte badat lika mycket som förra året för vattnet har varit kallt Igår var det 23 gr så nu är det härligt att bada på de olika stränderna
Ja detta var lite om vara 2 månader på Folegandros
Nu åker vi i morgon till Serifos där vi inte varit på 18 år Det skall bli roligt att få komma dit igen o en bra avslutning på vår tid här i Grekland
Vi stannar där i 8 dagar innan det blir dags att åka hem

//maji
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-06-02, 16:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Vilken lyx att vara så länge i Grekland!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-06-02, 19:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Tack snälla för era rapporter!

Att vara på Folegandros så länge, och under den årstiden, och bara vara, är att leva i nuet, och bättre än så kan man inte ha det!

Önskar er en trevlig vistelse på Serifos.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-06-02, 22:11
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Kul att höra ifrån Er!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-06-03, 07:19
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Kalimera
Ja det känns verkligen lyxigt att kunna få vara här så länge
Tror inte att vi har känt oss mer avkopplade o tillfreds med tillvaron på mycket mycket länge
Vi hade några veckor när jag på grund av sjukdom var beredda på att få åka hem i förtid Vi bokade t.o.m biljett men jag repade mej o nu är vi så glada för att vi kunnat stanna kvar
Att ta vara på o leva i nuet känns med åren allt viktigare

Nu skall vi snart bli hämtade o körda ner till hamnen för vidare färd mot Serifos o det skall bli jätteroligt att få komma dit även om det är vemodigt att lämna ”vår” ö

//maji
Svara med citat
  #19  
Gammal 2019-06-03, 10:31
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: 2 mån på Folegandros

Så härligt att ni inte blev tvugna att avbryta resan. Önskar er en fin tid på Serifos!

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT