Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-06-29, 13:36
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det blir sådana ställen man söker sig till framöver, när alla kommer på att det är DET som är semester .....Jag tycker det ÄR svårt att låta bli "surfandet" när det finns och man har tid och framför allt när maken sitter mycket....Finns det inget är det inga som helst problem, bara trevligt!!!
Nikoleta skrattade förra sommaren när hon installerat sitt WiFi. Förr satt gästerna på gården och pratade med varandra. Nu är det tyst och alla sitter med sina telefoner....Men trots att Nikoleta varit emot Wifi så insåg hon att ville hon ha gäster så var det bara att installera. Hon valde först bara anslutning från gården, men får nu installera till alla rummen.

Lissi
En del gillar att ta med sig 10-15 pocketböcker på sina resor och en del föredrar att surfa ist...som jag!!
En del föredrar säkert både och.. jag hade med mig en bok.. som jag inte läste en rad i.. hur skulle jag haft tid med det.. ....
Jag har kommit på mig själv med att jag bara surfar.. så nästa resa INGA böcker.. OM. Jag skulle bli lässugen så finns det oftast böcker att låna på hotellen.. sen får jag ju mer plats för annat i resväskan, finfint!!
MEN.. det var ju inte detta denna tråd handlade om.. "böcker"..hmm..sorry..kunde inte låta bli!!..

Sunny
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-06-29, 16:37
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Jag har flaggat för detta tidigare, men gör en repris. På bland annat Kjell o Company saluför man en bra och billig signalantennförstärkare av märket "Level One" Finnes med tvenne antennstorlekar och kostar cirka 150Sek.

Level One pluggas in i valfritt Usb-uttag och installerar drivrutiner automatiskt. Bor man en bit bort från Hotellets Router då stiger signalstyrkan markant. Oftast från 1-2 streck till 4-5.

Det finnes därtill flera än mera sofistikerade signalantennförstärkare, men då stiga priset markant.

Arne
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-06-29, 16:52
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Vilket bra tips, Arne!!..

Sunny
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-06-29, 17:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Ja, det är kanonbra, om man inte har ipad - de saknar usb-ingång

Eller den kanske inte ska kopplas till plattan?
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-06-29, 17:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vad som är bra och inte är nog vad man själv upplever. Sen beror det på hur många som är uppkopplade. Alla delar ju på samma lina. Alla har ju minste en smartphone och sen alla paddor och laptops. På de två hotell jag bodde på nyligen, var det bäst uppkoppling tidigt på morgonen innan alla andra vaknat och loggat in. På kvällen, var det hopplöst slött. Visst funkade det, men segt som sirap, vilket jag påtalade för ägarna.


/NW
Det beror väl också på storleken på hotellet. Pension Amorgos där Sunny bodde är är väl ungefär i storlek som Aperanto på Sifnos och Irinoula på Tilos. Där har det gått som tåget för mig. På Irinoula efter att en ny repeater (tror jag det var) installerats häromveckan).

Det är ju lättare att få bra hastighet på ett mindre ställe.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-06-29, 17:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
På bland annat Kjell o Company saluför man en bra och billig signalantennförstärkare av märket "Level One" Finnes med tvenne antennstorlekar och kostar cirka 150Sek.
Bra tips! Ska kolla upp det vid nästa resa!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, det är kanonbra, om man inte har ipad - de saknar usb-ingång
Ja, det var just det..

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det är ju lättare att få bra hastighet på ett mindre ställe.
Det är helt korrekt. Därför kan man få bra uppkoppling på en restaurang, där det inte är så många som surfar samtidigt.

Nu bodde jag iofs på ett mindre ställe, men med stooora lägenheter, så det var en bit till routern. Det stackars förvirrade äldre grekparet som drev hotellet, betraktade mig som nån från yttre rymden, när jag kom sättandes med mina tekniska termer och begäran om routeromstarter...

/Netwolf
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-06-29, 17:31
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det beror väl också på storleken på hotellet. Pension Amorgos där Sunny bodde är är väl ungefär i storlek som Aperanto på Sifnos och Irinoula på Tilos. Där har det gått som tåget för mig. På Irinoula efter att en ny repeater (tror jag det var) installerats häromveckan).

Det är ju lättare att få bra hastighet på ett mindre ställe.
Ja, så är det säkert!Även om då Mikes i Egiali är ett större hotell än lilla Pension Amorgos så fungerade det perfekt även där under de två veckorna jag bodde där!

Sen som "Wolfen" skrev att de också beror på hur många som är uppkopplade samtidigt har ju också en viss betydelse, de var ju lite gäster på dessa hotell, så kanske det var därför det gick så bra att surfa, vad vet jag!!..
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-06-29, 17:37
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, det är kanonbra, om man inte har ipad - de saknar usb-ingång

Eller den kanske inte ska kopplas till plattan?
Tyvärr ja, men de kanske har en lösning för detta på Kjell&Co!!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-06-29, 17:46
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, det är kanonbra, om man inte har ipad - de saknar usb-ingång

Eller den kanske inte ska kopplas till plattan?
Till min iPad har jag en adapterkabel som jag ansluter till den vanliga ingången på iPad och som i andra ändan har en HDMI-ingång. Jag vet inte, men det förefaller ju inte osannolikt att det finns en motsvarande med USB-ingång.

Någon som vet?

Masse
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-06-29, 17:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

Nu bodde jag iofs på ett mindre ställe, men med stooora lägenheter, så det var en bit till routern. Det stackars förvirrade äldre grekparet som drev hotellet, betraktade mig som nån från yttre rymden, när jag kom sättandes med mina tekniska termer och begäran om routeromstarter...
Jag känner igen det ...

På ett ställe där jag bodde galopperade jag ut och ropade JAG HAR INGET INTERNET! Inte jag heller, sa ägaren, ryckte stoiskt på axlarna och fortsatte med vad hon höll på med. Jag fick helt enkelt koppla om till Greklandsmode
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-06-29, 17:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Till min iPad har jag en adapterkabel som jag ansluter till den vanliga ingången på iPad och som i andra ändan har en HDMI-ingång. Jag vet inte, men det förefaller ju inte osannolikt att det finns en motsvarande med USB-ingång.

Någon som vet?

Masse
Är det en kabel du köpt separat alltså för att ha till tv:n?
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-06-30, 05:43
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Till vår Lexusandroid har jag inhandlat en adapter. Även detta tillbehör köptes på Kjell o Co som pluggas in i Micro.Usbporten. Denna adapter har en vanlig standardusb i andra änden på den 15 cm långa sladden. Kostnaden var försumbar.

Arne
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-06-30, 08:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Är det alltså mikro-usb i ena änden och standard-usb i den andra? Då är det kört med ipad, om det inte finns en kabel som Masses fast med usb istället för hdmi.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-06-30, 08:11
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Är det alltså mikro-usb i ena änden och standard-usb i den andra? Då är det kört med ipad, om det inte finns en kabel som Masses fast med usb istället för hdmi.


Fattar nada
Birgitta. (fast jag är gift med A)
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-06-30, 08:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Telefonkort-surfkort



Jag hann bara googla lite snabbt nu, den enda jag hittar är en piratkabel med usb men den har ingen ingång, bara hane istället för hona. Men det kanske finns fler om man har mer tid än jag har just nu.

Senast redigerad av inkfish den 2014-06-30 klockan 08:23.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-06-30, 08:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg


Jag hann bara googla lite snabbt nu, den enda jag hittar är en piratkabel med usb men den har ingen ingång, bara hane istället för hona. Men det kanske finns fler om man har mer tid än jag har just nu.
Fast iOS 7.1 lär ju inte tillåta piratkablar iaf. Då får man bara meddelandet "Detta tillbehör stöds inte". Har provat med piratladdare till min iPad mini, men den signalerar bara att det inte funkar att ladda. Man måste ha orginal.

/Netwolf
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-06-30, 09:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Jag köper aldrig piratvarianter, vågar inte ta risken. Nämnde det bara för att det var det enda jag hittade.

Jag ska antagligen iväg ikväll och köpa en ny ipad, om jag kommer ihåg det kan jag ju faktiskt fråga om det finns en lämplig kabel.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-06-30, 10:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Är det alltså mikro-usb i ena änden och standard-usb i den andra? Då är det kört med ipad, om det inte finns en kabel som Masses fast med usb istället för hdmi.
Det är laddningskabeln som följde med iPad-köpet. I ena ändan en mikro-usb (hane) som ansluts till iPad och i andra ändan en grenkontakt med dels en mikro-usb (hona) i vilken laddningskabeln är ansluten, och dels en tom hdmi(hona) som jag använder för anslutning med hdmi till tv. Den sistnämnda är den jag tänkte på som kanske kunde varit en usb istället.

Masse
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-06-30, 10:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Aha. Då har du nog en senare ipad än jag? Jag har en 2 och kan inte minnas att jag fick en sådan kabel. Men köper jag en air idag så får jag kanske en likadan kabel som du.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-06-30, 12:26
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det är laddningskabeln som följde med iPad-köpet. I ena ändan en mikro-usb (hane) som ansluts till iPad och i andra ändan en grenkontakt med dels en mikro-usb (hona) i vilken laddningskabeln är ansluten, och dels en tom hdmi(hona) som jag använder för anslutning med hdmi till tv. Den sistnämnda är den jag tänkte på som kanske kunde varit en usb istället.

Masse
En sådan kabel har jag med.. MEN.. jag har en Sony Xperia Z tablet, ska höra på Kjell&Co..när jag är där nästa gång!
Även om jag INTE haft några problem med min internetuppkoppling i Grekland.. MEN..jag kan ju få!!..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT