Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-05-14, 07:24
Lollo12 Lollo12 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2014
Inlägg: 7
Standard Kykladerna 2 veckor

Hej!

Vi kommer åka till Aten och åka hem från Santorini i juni och vi har två veckor på oss ta oss däremellan. Vilken ö är bra att börja med från Aten? Hur många dagar vill man spendera på Santorini? Skulle ni rekommendera att boka den första båtbiljetten?

Målet är 3-4 öar inklusive Santorini.

Tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-05-14, 07:51
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Är ni bara vuxna som åker? Vad vill ni ha ut av resan, strand, kultur, party..?

Öar som jag har varit på och som jag gillar är Paros, Antiparos, Naxos, Amorgos, Ios och givetvis Santorini. Många här på forumet tipsar ofta om Folegandros som ska vara fantastiskt vacker. Alla dessa öar kan nås på smidigt sätt med färja eftersom de ligger i samma del av Kykladerna. Det är bara att välja och vraka!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-05-14, 08:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Jag gjorde Santorini-Ios-Sikinos-Folegandros (med längsta tiden där)-Santorini och det var en för mig perfekt kombination och mix av olika öar. Nu när ni kommer från Aten kanske Sifnos är ett av alternativen kanske i kombination med Paros. Mycket hänger ju på vilka intressen ni har.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-05-14, 09:06
olaas avatar
olaa olaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 122
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Hej,

Jag skulle definitivt ge Sifnos -> Milos -> Folegandros -> Santorini en tanke

/Ola
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-05-14, 09:48
Lollo12 Lollo12 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2014
Inlägg: 7
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Är ni bara vuxna som åker? Vad vill ni ha ut av resan, strand, kultur, party..?

Öar som jag har varit på och som jag gillar är Paros, Antiparos, Naxos, Amorgos, Ios och givetvis Santorini. Många här på forumet tipsar ofta om Folegandros som ska vara fantastiskt vacker. Alla dessa öar kan nås på smidigt sätt med färja eftersom de ligger i samma del av Kykladerna. Det är bara att välja och vraka!
Vi är två vuxna som verkligen vill uppleva övärlden(så inget festande och sånt). Bra stränder, vacker natur och saker att uppleva.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-05-14, 10:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Olaas förslag med Sifnos Milos Folegandros och Santorini låter inte så dumt. Festande är det nog ingenstans på någon av de här öarna i juni. Även Ios är lugnt då.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-05-14, 10:52
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Kommer med ett annat förslag:
Kythnos, Syros, Amorgos och avsluta på Santorini 2 dagar.

Ett radband av väldigt fina, och ganska olika öar att utforska till fots, på moppe eller med bil.

Bea
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-05-14, 12:46
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Hej!
Naxos - Ios - Santorini eller
Naxos - Schinoussa - Amorgos - Santorini

Ni behöver inte boka första biljetten såvida ni inte kommer ner till deras Pingst. På Santorini kommer iaf jag att stanna i 5 dgr vilket då jag tycker är lagom, men då tycker jag om att åka runt lite och bor helst i någon av de mindre byarna längs kalderan.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-05-14, 15:33
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Citat:
Ursprungligen postat av Lollo12 Visa inlägg
Vi är två vuxna som verkligen vill uppleva övärlden(så inget festande och sånt). Bra stränder, vacker natur och saker att uppleva.
Då röstar jag för ett besök på Amorgos! En fantastisk bergig ö med mycket att se och en härlig stämning. En variation av stränder finns det också.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-05-14, 15:51
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Då röstar jag för ett besök på Amorgos! En fantastisk bergig ö med mycket att se och en härlig stämning. En variation av stränder finns det också.
Instämmet till 100%..en otroligt vacker ö, höga berg och dalar med turkosblått hav.. många fina byar att besöka!
Gillar ni att vandra så har Amorgos många fina vandringsmöjligheter!
Jag har snart varit här i två veckor och kan fortfarande inte se mig mätt på ön!..
Börjar redan tänka på en återresa hit i höst!
Sunny(direkt från Katapola)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-05-14, 17:28
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Och var min röst landar är väl självskrivet vid det här laget antar jag: A_M_O_R_G_O_S!!!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-05-14, 17:31
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Sunny, kan man kanske börja hoppas på att få sällskap på en liten resa till Amorgos i höst där vi hjälper till som volontärer på ön med att exempelvis rensa vandringslederna från skräp ihop med flera från andra nationaliteter i så fall?

Och PS vi kan passa på att märka ut hur man ska gå samtidigt också

(Ber härmed trådskaparen om ursäkt för att jag gick ifrån ämnet i just detta inlägg.)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-05-14, 17:36
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Sunny, kan man kanske börja hoppas på att få sällskap på en liten resa till Amorgos i höst där vi hjälper till som volontärer på ön med att exempelvis rensa vandringslederna från skräp ihop med flera från andra nationaliteter i så fall?

Och PS vi kan passa på att märka ut hur man ska gå samtidigt också

(Ber härmed trådskaparen om ursäkt för att jag gick ifrån ämnet i just detta inlägg.)
Ja, det skulle ju vara jätteroligt att få göra lite nytta och samtidigt få njuta av denna underbara ö, vilken bra idé!!..

Sunny
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-05-14, 21:55
Lollo12 Lollo12 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2014
Inlägg: 7
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Vad tror ni om denna rutt?
Mykonos-Naxos-Dounossa-Amorgos-Santorini på 16 dagar?

Kan det bli för "turistit" med både Mykonos, Naxos och Santorini?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-05-14, 22:10
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Jag skulle fokuserat på Naxos Dounossa och Amorgos. En eller ett par dagar på Santorini (angående Santorini så rekommenderar jag Ingela A guide som finns här i forumet).
Jag skulle skippat Mykonos om jag vore som er. Det mesta som går att finna där finns på Naxos. Vill ni ha vacker natur och blåvita byar så kommer ni att få det så det räcker på Amorgos och Santorini (västra sidan främst). Gyllene sandstränder finns det en hel radda av på Naxos.

Senast redigerad av Thira den 2014-05-14 klockan 22:34.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-05-14, 22:53
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Citat:
Ursprungligen postat av Lollo12 Visa inlägg

Vad tror ni om denna rutt?
Mykonos-Naxos-Dounossa-Amorgos-Santorini på 16 dagar?

Kan det bli för "turistit" med både Mykonos, Naxos och Santorini?
Det bliver et hektisk program med 5 øer og lange sejlruter fra og til Piraeus på 16 dage...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-05-14, 23:09
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Det bliver et hektisk program med 5 øer og lange sejlruter fra og til Piraeus på 16 dage...
Naxos, Dounossa, Amorgos klarar man på 14 dagar...och i den ordningen...och så 2 dygn på Santorini, dit ni ska flyga hem ifrån. (I juni går det direktbåt Amorgos - Santorini)
Dock är Dounossa lite klurig att ta sig till, ligger efter Amorgos på de flesta båtrutter...men det finns ju fler småkykladöar att välja på.
Mykonos skulle jag hoppa över!
Finns ingen anledning att förboka båtbiljetter...iaf inte i juni.

Yanna - som skulle lagt mesta tiden på Amorgos!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-05-15, 19:26
Lollo12 Lollo12 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2014
Inlägg: 7
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Tack för alla era tips! Då har jag en annan fråga Vi landar i Aten kl.11.20 och om vi ska ta oss till Mykonos(vilket inte rekommenderas här) så går färjan först 15.45. Om vi ska istället ska åka till Naxos så behöver vi åka från Pireus kl.17.30. Hinner man uppleva Aten under dessa timmar? Vad har ni för erfarenheter och vad rekommenderar ni utifrån vad som är värt att se samt vad som ligger hyfsat nära hamnen?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-05-15, 22:46
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Det är ju inte särskilt gott om tid, vilken av båtarna ni än väljer att åka med. Om ni reser med incheckat bagage ska ni först vänta på det, räkna med att det tar 30 min. Sen ska ni t ex ta bussen, antingen till Piraeus eller till centrala Athen. Där går ytterligare 1-2 timmar åt, beroende på hur trafiken är. Väljer ni att åka in till centrala Athen för att se er omkring behöver ni sen ha tid på er att ta metron till Piraeus, ca 30 min. I Piraeus ska ni ha tid att köpa båtbiljetter och hitta kajplatsen för den båt ni har valt.

Jag rekommenderar att ni tar bussen direkt till Piraeus, köper båtbiljetter och tar reda på kajplatsen och sen letar upp en trevlig taverna för en lunch i lugn och ro. Avsluta med en kaffe och njut av det grekiska gatulivet.
Våga
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-05-16, 09:48
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Kykladerna 2 veckor

Tycker nog att Mykonos låter bra med tanke på att ni då kommer fram i vettig tid. Då hinner ni ju ta det lungt och njuta en extra kväll. Sen kan ni ju åka till Naxos dagen efter eller vilken dag som passar er.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT