Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2008-08-26, 19:06
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Tycket nog att själva shortsen här har blivit själva poängen när det i själva verket är klädsel/icke klädsel inför tavernabesök det hela egentligen handlar om.

Jag svarade här tidigare med att det är byxor som gäller även för oss när vi går ut på kvällarna och vill gärna förtydliga att detta inkluderar även ett par snygga jeans - Tycks ju också vara accepterat på de flesta vanliga ställena idag.

Att klä sig inför kvällen behöver inte alls betyda galaklädsel, men om jag ska gå på ett ställe som håller ribban lite högre, ja då klär jag mig också därefter, d v s följer den kodex som gäller.

Går vi exempelvis in i en kyrka, ja då verkar det vara en självklarhet att visa respekt inför både klädval och beteende utan att någon ifrågasätter och säger att "det får de tåla".

Vari ligger egentligen skillnaden mellan att visa respekt som kyrkobesökare men inte som taverna/restaurangbesökare? Det är ju samma människor som vi turister har runt omkring oss, d v s de som är bosatta och verksamma där. Nog tycker jag ändå att man som turist ska visa både hänsyn och respekt och inte bara köra sitt eget race.

//Zanét
Svara med citat
  #62  
Gammal 2008-08-27, 10:36
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Synes absolutt vi skal ta hensyn til skikkene i det landet vi besøker! Ellers har vi jo ikke kommet særlig langt siden vikingtiden

Og hvis vi så absolutt vil gå i shorts på kveldstid finnes det jo mange varianter av dem også. En fin "city-shorts" gir et helt annet inntrykk enn en slapp bomullsshorts som knapt dekker rumpa. Flip-flops finnes også i pyntede varianter, og tar ikke mye plass i kofferten. Og så videre.

I dag så jeg to kvinnelige turister i tredve-førtiårene på shopping her i Nafplio. Begge hadde på seg bikini, den ene kvinnen hadde en meget gjennomsiktig, kort tunika oppå, den andre et lite sjal knyttet om rumpa. Dette er ingen typisk badeby eller turistby, må jeg legge til, og slik ville uansett aldri en greker kledd seg for å shoppe.
Svara med citat
  #63  
Gammal 2008-08-27, 10:49
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

När vi nu pratar om bikini så kan jag berätta vad vi såg. En dag i Kato Stalos gick en blond äldre tjej enbart i bikini mitt bland alla människor på gångbanan.Gick förbi alla affärer som om hon var på en promenad, hade ej handlat. Hon var säkert jättevarm men kunde ju ta på sig något plagg på kroppen kan man kanske tycka.Om hon nu var svensk eller ej men fick en typisk "ah gå så bara längs alla supermarkets , typiskt svenska flicka" Folk i bilarna vände sig om x flera likaså alla hon gick förbi.
Birgitta 63.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2008-08-27, 14:06
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Klart man ska klä upp sig. Men eftersom det ofta är varmt som synden på kvällarna, brukar jag bara dra på mig ett par svarta knälånga strumpor innan jag sätter på mig de bruna lädersandalerna. Se där. En beige utanpåskjorta, och ett par snygga beigea shorts fulländar klädseln. Om man också sätter på sig sportkepsen bakfram, ger det ett ledigt men ändå sofistikerat intryck.
Svara med citat
  #65  
Gammal 2008-08-27, 14:30
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Detta är en lång och kul tråd.
Kan vi enas om att det handlar om kulturkrockar?
Jag har skrivit massor om kultur Grekland/Sverige och detta finns med även där.

Uffe
Svara med citat
  #66  
Gammal 2008-08-27, 15:32
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av martinifk Visa inlägg
Underbart att många greker känner till mediokra Allsvenska lag som i jämfört med deras egna är små smulor.
Det är tydligen så att det visas allsvensk fotboll i grekland på ungefär samma sätt som vi har/hade tipslördag.

Back to topic. Vill inte påstå att jag klär upp mig för tavernabesöket. Brukar ta på mig kortärmad skjorta eller piké och längre shorts/byxor (beroeende på temp) och skor. Precis samma som hemma...
Svara med citat
  #67  
Gammal 2008-08-27, 15:38
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Så sant så, en lång (kanske en av de längsta, vad säjer moderatorn?) och mycket intressant tråd. Som bland annat innehåller något kulturkrocksaktigt. Men även vad vi tycker själva om vår egen och andras klädsel när vi går ut och sitter taverna på kvällarna under vår semester. Detta senare kan man ju ha olika åsikter om. Vissa tycker om att ”klä upp sej”, medan andra tycker att det räcker att vara hel och ren. Jag tillhör de senare, men respekterar att andra tillhör de förra och har inga invändningar mot, och bryr mej föga om, att andra klär sej annorlunda än vad jag gör. Och jag menar förstås inte att man ska åka ner till Medelhavet och svina viking på sin semester. Dylikt beteende är det få som uppskattar. Och givetvis handlar det också om vad det är för ställe man ska äta på. Om jag blev bjuden på Nobelfesten (ganska hypotetisk tanke) skulle jag t.ex. inte ta på mej shorts. Men på tavernorna på de platser jag besökt i grekiska övärlden har jag aldrig haft en tanke på att man måste gå ”propert” klädd till middagssittningen, om man inte känner för det. Sen är det förstås en annan sak om lokalbefolkningen anser att man uppträder respektlöst bara för att man inte svidar upp sej till kvällen. Jag har ju själv aldrig märkt eller tänkt på att så skulle vara fallet, men av inläggen i denna tråd från de som är bosatta runt om i Grekland, så verkar det ju vara så. Dvs att lokalbefolkningen och restaurangpersonalen anser att jag förolämpar dom genom att inte ha långbyxor på mej till tavernamiddagen, även om det så skulle vara över 30 grader varmt, är det rätt uppfattat?

F.ö. är jag ingen hundraprocentig supporter av det här med att ”ta seden dit man kommer”. T.ex. har jag två tjejkompisar som var på Sicilien och fick reda på vad lokalbefolkningen där tyckte om att de två gick ensamma ut på kvällarna (INTE i bikini, eller annan s.k. utmanande klädsel, ofta t.o.m. lite ”uppklädda”), och det var väl inga direkt roliga saker dom fick höra. Skulle dom alltså då ha låtit bli att gå ut? Eller vara tvungna att skaffa sej promenad-/middagssällskap? Och det finns förstås andra, ännu mer förnedrande, traditioner än så på olika håll i världen. Ska man då bara acceptera detta, i stället för att genom att bryta lite mot traditionerna kanske få till en förändring?

Ojojoj, här har jag kanske lyckats komma en liten bit från ämnet: shorts på tavernasittning…
(moderatorn får väl, om moderatorn vill, stryka föregående stycke)

Hursomhelst, kan vi inte ha en liten omröstning? Är det OK med hela och rena shorts med tillhörande hel och ren t-shirt till kvällens tavernasittning? Ja eller nej – först till femtio vinner! Endast en röst per individ!

/Thomas
Svara med citat
  #68  
Gammal 2008-08-27, 16:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Tycket nog att själva shortsen här har blivit själva poängen när det i själva verket är klädsel/icke klädsel inför tavernabesök det hela egentligen handlar om.
Det är ju shorts eller inte shorts det handlar om, och absolut inget annat.

Alla historier om kortkorta shorts, bara överkroppar, benen på bordet och promenader i bikini är ju bara löjliga exempel i sammanhanget. Ingen har försvarat sådant.

Ingen har heller uppfattat att någon säger att man måste ha festklädsel för att äta middag på enkla tavernor i Grekland.

Ingen har heller förespråkat att man inte ska visa andra människor respekt.

För mig är frågan om vad skillnaden är mot att visa respekt i andra sammanhang irrelevant, eftersom jag aldrig någonsin har uppfattat några som helst signaler från tavernapersonalen om att jag förolämpar dem om jag är kund i deras taverna iklädd ett par snygga shorts. Jag tror faktiskt inte heller att de tycker det.
Självklart spelar det roll vilken slags taverna/restaurang det är, och kanske är det som Arne undrar om, att vi helt enkelt pratar om olika slags matställen. De flesta av oss semesterfirare äter nog på enkla uteserveringar, där borden inte är dukade när vi kommer och där personalen långt ifrån alltid är klädd på ett särskilt sätt. (Och även om de är det, så är det ju mycket vanligt på olika arbetsplatser att man har speciell klädsel, men inte förväntas kunderna ha det för den skull.) Det är sådana ställen vi pratar om.
Det finns säkert personer i Grekland som reagerar negativt på hur en del semesterfirare klär sig när de äter på sådana ställen, sådana människor finns ju överallt och man kan inte behaga alla. Men att det skulle vara allmänt bland tavernapersonal i Grekland att man känner sig förolämpad av att utländska gäster har en något annan klädstil än man själv har - nej det tror jag inte alls på. Så låg människouppfattning och insnöad världsbild har inte grekerna.

Om jag bosatte mig i Grekland en längre tid skulle jag anpassa mig på vissa sätt. Om jag hade en grekisk man och besökte anhöriga där skulle jag anpassa mig på andra sätt. Om jag semestrar där anpassar jag mig på det sätt som är lämpligt då.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2008-08-27, 17:19
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Du har rätt i sakfrågan Elisabet
Jag flyttade ju dit och då handlar det om att anpassa sig.
Har snygga shorts modell längre och jätteskön skjorta till det. Helt accepterat. Sen är det skillnad som jag sagt tidigare på taverna/restaurang. Ex är Royal Sun uppe på kullen. Skulle aldrig gå dit i shorts. Likaså Capriccioza inne i stan. Mr A skulle skämmas över mig. Gå in på ett gyrosställe eller enklare taverna Okay shorts och t-shirt. Säger han We are going to a restaurant, då vet jag vad som gäller.
Jag anser att som boende representerar jag faktiskt Sverige och visar hövlighet mot befolkningen där. Gå in i en kyrka i shorts=otänkbart. Jag har varit både på dop, bröllop och begravning.

Uffe
Svara med citat
  #70  
Gammal 2008-08-27, 18:34
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det är ju shorts eller inte shorts det handlar om, och absolut inget annat.
Jag håller inte med dig/inte min uppfattning, efter att ånyo läst igenom trådskaparens fundering och utifrån nedanstående citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
HUR SER SERVITÖRERNA/KYPARNA EGENTLIGEN på vår klädsel ??
//Zanét
Svara med citat
  #71  
Gammal 2008-08-27, 19:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Jag håller inte med dig/inte min uppfattning, efter att ånyo läst igenom trådskaparens fundering
Men den fråga som det råder oenighet om i den här tråden är om det är ok för semesterfirare i Grekland att ha på sig snygga shorts vid middagar på enkla tavernor, och inget annat.
Svara med citat
  #72  
Gammal 2008-08-27, 20:18
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Viktigast tycker jag är att man klär sig i hela och rena kläder. Man ska klä sig lite ledigt och bekvämt på semestern, det ser stelt och faktiskt ganska tråkigt ut annars.

Själv har jag alltid shorts eller trekvartsbyxor på mig. Använder aldrig kjol eller klänning i Grekland över huvud taget. Sandaler har jag inte på kvällen, utan då passar lite nättare skor bättre.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2008-08-27, 20:32
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det är ju shorts eller inte shorts det handlar om, och absolut inget annat.
Jeg er enig i at dette ble en "kul" tråd, men spørsmålet om shorts eller ikke shorts har bare vært et praktisk eksempel, og ikke noe spesielt interessant spørsmål i denne sammenhengen..... for meg i alle fall.

Det som har vært det spennende og kule å lese, er jo hvordan den enkelte oppfatter seg selv og sin rolle som som turist i forhold til lokalbefolkningen, hvilken respekt de mener man skal vise overfor menneskene på stedet man besøker, og i hvilken grad man skal gjøre som man selv vil uten tanker for hvordan det blir oppfattet av andre.

I denne sammenhengen ble tråden et bilde på ulike syn på kulturforskjeller, prioriteringer av egne normer i forhold til andres, og syn på en del generelle menneskelige relasjoner.

....og det er vel mer interessant enn ølpriser, så takk for tråden, Hasse!

Senast redigerad av JohnS den 2008-08-27 klockan 20:37.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2008-08-27, 20:32
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Känns som detta är en tråd det vore skoj att vara med i. Själv drar jag alltid på byxbenen på skjortsen (dragkedjevarianten vet ni, Guds gåva till semesterfiraren) på kvällen och kortärmad skjorta eller t-shirt till det, beroende på vad som finns kvar i resväskan... . Jag skulle aldrig reagera över om någon satt i skjorts istället, men som någon annan sa så går jag sällan på ställen med figurativt vikta servetter heller.

Med tanke på hurpass "eldig" diskussionen blir kan jag inte låta bli att undra om inte en och annan lägger in sina egna värderingar i detta också? "Genom sig själv känner man andra" typ?

Tror ni en en svensk franchisetagare av "Harry's" skulle vägra servera någon på uteserveringen för att han eller hon hade kostym på sig mitt i sommarvärmen? Eller skjorts för den delen?

Ha're gott!
Svara med citat
  #75  
Gammal 2008-08-27, 20:32
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Sandaler har jag inte på kvällen, utan då passar lite nättare skor bättre.
En stilla undran, finns det nätta skor till ankfötter??
Gunilla
Svara med citat
  #76  
Gammal 2008-08-27, 20:33
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Och jag menar att jag har ankfötter! Platta och breda, bara simhuden som fattas!
Gunilla
Svara med citat
  #77  
Gammal 2008-08-27, 21:48
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag har ett par såna men behöver stöd för hälarna. Skor är ett evigt problem för mig, när jag väl gått in dom är det dags att köpa nya.
Gunilla
Svara med citat
  #78  
Gammal 2008-08-28, 02:41
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Rätt fascinerande tråd, det här.... Att lämplig tavernaklädsel kan orsaka så svallande känslor är en aning överraskande. Kanske är det ett uttryck för nordisk ängslighet att passa in, men samtidigt visa stöddig självständighet. Jag ser ingen svårighet att packa med ett par linnebyxor (absolut svalast, rekommenderas) och en klänning. Vem har sett en grek eller grekinna i vuxen ålder gå på den obligatoriska kvällspromenaden, eller vid söndagens tavernabesök, i shorts? Nä, tänkte väl det....Svårare än så är det faktiskt inte, tycker jag. För egen del ansluter jag mig alltså till Zanéts slutkläm; "Nog tycker jag ändå att man som turist ska visa både hänsyn och respekt och inte bara köra sitt eget race".
F ö ska Uffe upprättas. Enligt hemmavarande ung fashionista är gubbstämpeln på chinos borta. I år är de superinne, särskilt om de är beige. Du är ett modelejon, Uffe!
Svara med citat
  #79  
Gammal 2008-08-28, 05:53
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Tack Pnyx.

Uffe
Svara med citat
  #80  
Gammal 2008-08-28, 07:38
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
F ö ska Uffe upprättas. Enligt hemmavarande ung fashionista är gubbstämpeln på chinos borta. I år är de superinne, särskilt om de är beige. Du är ett modelejon, Uffe!
Jo men visst på en "ung" kille tillsammans med ett slimmat linne är det snyggt... men då pratar vi chinos från tex Gant eller Acne INTE från dressman på en medelålders man med tillhörande skjorta Då är det fortfarande gubbigt! Jag tror inte du var tydlig nog mot "hemmavarande fachionista"

Malin
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT