Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-19, 21:52
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sikinos

Hej!
Är det någon som varit på Sikinos eller har lite info om ön och hur jag bäst tar mig dit i Juni.Landar på Santorini 6juni.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-20, 09:59
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Sikinos

Sikinos är i sanning en lite udda ö. Icke många innevånare, kan det finnas ett par hundra bofasta, icke mer. På ön råda det totala lugnet!!

Stränderna är icke mycket att yvas över. Dock finns det förutom den kommunala stranden i hamnområdet några bra klippbad.

Det är tämligen sparsamt med hotell/pensionat, men i Juni lär man icke behöva boka i förväg.

Från hamnbyn kan man med fördel ta öns enda buss längs vägen upp till övre byn. Ett antal trivsamma tavernor finnes därstädes. I kvällens sena timma taga oftast lokalbefolkningen fram sina musikinstrument att bjuda turisterna på rembetikamusik.
Öns resebyrå husera i övre byn. Utsikten är mycket vacker.

Vi tog oss boende i hamnområdet. Kanske mest praktiskt. Det finne en liten affär samt en bra taverna där.

Att ta sig till Sikinos från Santorini ska ej heller bjuda problem. Dock bör höjas ett varningens finger när det gäller turtäthet betr färjorna.

Lite bilder från Sikinos år 2001.
http://www.sendpix.com/albums/08012001/padygjsr3c/

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-20, 10:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sikinos

Jag gjorde rutten Santorini-Ios-Sikinos-Folegandros förra sommaren i början av juni med start sista veckan i maj och hemresa från Santorini tre veckor senare. Jag har ett fotoresebrev med mycket lite text här på Kalimera. Färjeförbindelserna mellan de här öarna fungerade perfekt. Jag åkte bara på dagtid och varje tur blev ganska kort. Gamla färjor men havet var ganska lugnt och solen lyste över oss. Mindre förseningar på någon halvtimme förekom. På Sikinos bor ca 240 inv och jag bodde hos Tasos i hamnbyn. Betalade 25 euro för ett stort rum med balkong och fin utsikt över hamnen. Hans son kör bussen mellan hamnbyn och Chora. Det här är en små trivsam och lugn ö men jag skulle ha föredragit något fler matställen att välja bland. Den av Arne rekommenderade tavernan höll stängt under mina dagar där. Var kanske för tidigt på säsongen. Uppe vid biljettkontoret som ligger i Chora finns det två mysiga ställen där det går att få lätträtter och fika. Det enas interiör finns på bild i mitt resebrev. Charmigt gammeldags. Det andra serverade ljuvliga bakverk bland annat en apelsinkaka som spelade i bakverkens högre division.

I hamnen finns ett Rockkafé med fin usikt och goda sallader samt en taverna nära färjepiren som ägs av Tasos bror. För den som gillar lugn och ro är det här ett fint ställe att tillbringa några dagar på. Det är några km promenad mellan hamnen ochcharmiga Chora.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-01-20 klockan 10:14.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-20, 15:54
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Sikinos

Jag tackar så mycke för informationen! Är nyfiken på Sikinos men det är klart är där så lugnt så vill vi ju inte va där mer än 2 nätter och då vill man ju att färjan går så vi slipper stanna en hel vecka. Men Folegrandos blir det IAF så mycke vet jag.
Lottie
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-20, 17:20
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av Lotti Visa inlägg
! Är nyfiken på Sikinos men det är klart är där så lugnt så vill vi ju inte va där mer än 2 nätter och då vill man ju att färjan går så vi slipper stanna en hel vecka.
Det blev 6 nätter för mej på Sikonos i början av september och det var för många, var tvungen att återvända till Naxos folkliv ett par nätter innan jag åkte vidare till Folegandros.

Men rekommenderar ändå ett besök på både Sikinos och Folegandros. Om jag besöker dessa öar igen kommer jag nog att ta 2-3 nätter på Sikinos och 4-5 på Folegandros.

Även i september gick det flera båtar om dagen, de flesta dagarna, mellan dessa öar.

bosse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-20, 18:39
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Sikinos

MMMM låter ju jättebra. Vi ska luffa i juni landar på Santorini 7 juni och då kanske Sikinos blir den första ön vi åker till och sen vidare till folklivet. Men det är ju charmen med Grekland och ö-luffning att öarna är så olika. Kul att uppleva bägge delar. Hej så länge
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-25, 16:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av Lotti Visa inlägg
då kanske Sikinos blir den första ön vi åker till och sen vidare till folklivet.
Sitter ni en kväll i de här mysiga gränderna stannar ni säkert längre än två dagar

Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-18, 23:40
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Sitter ni en kväll i de här mysiga gränderna stannar ni säkert längre än två dagar
Ser ju helt klart ut att kunna vara ett bra ställe att tillbringa kvällen. Var på ön finns det?
Jag har funderat lite på att styra gänget till Sikinos helgen innan midsommar men jag kan inte riktigt bestämma oss.
Vi är:
Jag och Maria med Emma
Syrran med dotter i tonåren
Morsan med man
Hittar vi vettigt boende nånstans, pool kan man väl glömma men det är inte så farligt då vi kommer från Naxos och ska till Santorini.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-19, 09:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sikinos

Det är i Chora där kvällslivet i början av juni var väldigt begränsat. Tror att det är betydligt bättre strax före midsommar. Skulle tro att det är bäst för er att bo i hamnen och sen ta er upp till Chora när ni vill. Jag gillade både det lilla stället där jag fotat interiören som finns i mitt resebrev och stället mitt emot som hade världens godaste hembakta apelsinkaka. Jättetrevliga ägare och lite speciellt inrett med takterass. Jag åkte med kvinnan i familjen ner till hamnen och hon berättade att en svensk familj äger ett hus på ön som de besöker varje sommar. I hamnen finns en badbar strand som var helt folktom när jag var där.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-19, 09:44
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Sikinos

Vi bevistade Sikinos en sen Septembervecka för ett antal år sedan. Vi hade tagit oss härbärge nere vid hamnområdet. En kväll skulle vi fara upp till Chora för att dinera. Enligt handskriven tidtabell skulle bussen ta färden upp till Chora vid pass klockan 18.00, och sista turen från Chora var klockan 21.30.

När sålunda vi alla öns turister- nio till antalet- satt oss i bussen och påbörjat färden upp, då sporde oss bussföraren vid vilken tid vi tyckte det var lämpligt för återfärden!! Lämpligt?? Men sista turen går väl 21.30?

Nja, prata er samman om en tid ni tycker passar så rättar jag mig efter detta meddelade chauffören. Detta är Sikinos i ett skal av nöt!!

Alltså enades vi efter föredömligt kort palaver om att 22.30 skulle vara en i sammanhanget väl avvägd tid för återfärden, och så blev det.

Sikinos är just Sikinos!!

Arne och Hustrun
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-19, 12:27
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Lite bilder från Sikinos år 2001.
http://www.sendpix.com/albums/08012001/padygjsr3c/
Arne, kan du uppdatera länken?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-19, 13:45
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Sikinos

Visst. Här komma färsk länk!!!

Må den lede ta Janérik som "Bumpar" en gammal tråd. Med bumpning avses
att väcka liv i gammal tråd..... Häpp!!
Acd-See Sendpix har systemet att begränsa bildlänkar på servern till 30 dagar. Detta av utrymmesskäl.

http://www.sendpix.com/albums/08041904/hs8jbpdud5/

Arne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-19, 13:59
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Visst. Här komma färsk länk!!!
Tack!! Härliga bilder!!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-19, 16:15
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Sikinos

Säger detsamma. Var hittar man de spelande gubbarna??
Vi åker till Sikinos i juni, tänkte vara där tre nätter.
När jag ser Jannes och Arnes fina bilder börjar jag undra om det är för lite?

Carina
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-19, 16:42
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Sikinos

Gubbarna som spelar på fårtarmar och diverse övriga utensilier återfinnes uppe i just Chora!!

I regel ställer de upp och framför sina melankoliska alster närhelst turister nalkas serveringen.

Att missa Tavernan där de spelar är nästintill ömöjligt då man befinner sig i Chora. Större än så är ej Chora på Sikinos.

Arne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-19, 16:52
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Sikinos

Aha, då ska vi nog kunna hitta dem!

När vi var på Amorgos för två år sedan mötte vi två par från England. De frågade om vi hade varit på Sikinos någon gång. Vi sa nej, och fick då veta att denna ö är en riktig pärla... deras absoluta favorit. De berättade om en supermarket nere i hamnen där ägarinnan lämnade nyckeln i dörren om hon gick ärenden. När de en gång mötte henne och frågade när hon öppnade svarade hon bara: "Nyckeln sitter i, ni kan gå in och hämta vad ni behöver och lägga pengarna på disken".
Är detta också typiskt Sikinos?

Carina
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-19, 17:02
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Sikinos

Ja, urtypiskt!! Vi brukade "self-service" i affären vid några tillfällen.
Det fungerade helt perfekt.


En annan sak att notera på Sikinos. Travel Agency har sina lokaler uppe i Chora. Alltså kunna man förledas tro att det tarvas ett besök extra till Chora för att inhandla färjebiljetter. Icke så. Närhelst en färja nalkas ön dyker mannen från Travel Agency upp i hamnen och saluför biljetter till hugade spekulanter.

En sevärdhet därutöver, det är att invänta solnedgången uppe vid det gamla klostret högt uppe över Chora. Vi ha ej varit där, men jag mig till minnes drager att Janne och Camilla har beskådat solnedgången därstädes.

Arne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-04-19, 17:23
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Sikinos

Tack för goda tips!
När det gäller boende såg jag att ni hade trivts med att bo nere vid hamnen. Vi kommer att börja vår ö-luff med Folegandros och har då planerat att bo uppe i Chora. Kanske är det däremot bättre att bo nere vid hamnen på Sikinos? Ombyte förnöjer ju... har även förstått att stranden är skaplig?

Carina
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-04-19, 17:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
men jag mig till minnes drager att Janne och Camilla har beskådat solnedgången därstädes.
Vi bor alltid i hamnen när vi är på Sikinos, varje kväll brukar vi åka upp till Chora, först ser vi solnedgången (som är bland de finaste som finns), sedan går vi en runda i Chora, tar kanske en drink, tittar på folk och sätter oss sedan på tavernan som syns på bilden en bit upp. Efteråt tar vi bussen ner till hamnen, men om det är är fullmåne går vi ner. Magiskt är bara förnamnet.

Hinner inte skriva mer nu, gör det en annan dag. På tal om ingenting alls så är Sikinos med på veckans bild. Den ser ut så här:



Solnedgång från Chora.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-04-19, 17:27
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Sikinos

Där fick jag visst i samma sekund som jag frågade Arne ett bra svar av Janne. Det blir nog boende i hamnen för vår del också....
Härlig solnedgång!!!

Carina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT