Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2006-03-06, 09:23
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Souvenirer

[QUOTE=Elisabet] men jag skulle verkligen vilja veta mer om vad lagen säger och innebär. Men snälla jämför inte med fridlysta blommor eller djur, de förordningarna känner jag till ganska bra, men jag förstår inte den här lagen bättre för det.

Som jag skrev vet jag inte mer om vad lagen innebär mer än att jag hört detta sen flera år tillbaka. Att göra en jämförelse med våra fridlysta blommor tycker jag är en bra liknelse att nu du känner till detta bra kanske inte någon annan gör! Och att påpeka att greker själva plockar sten är väl inte konstigare än att vi svenskar plockar våra blåsippor!

Camilla
Svara med citat
  #62  
Gammal 2006-03-06, 11:08
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Souvenirer

Den här jämförelsen haltar som skadad känguru, men är inte helt fel:

Vem håller inte med om, (retoriskt hoppas jag att jag är), Parthenonfrisen ska återföras till Grekland och Akropolis?
Dags att återföra alla era stenar till Grekland!
Viktarginaler finns ju på resan ned...

Leftersi medbottsling
som aldrig plockat en enda sten, men varit tvungen föra sådana till sverigen då den andres packning inte räckt till...
Svara med citat
  #63  
Gammal 2006-03-06, 11:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Souvenirer

Frappe: Det är ingen som argumenterar mot en lag eller behöver behöver få motiverat varför lagen finns. Det förstår vi. Vad både Elisabet och jag frågade efter var bara fler detaljer - tvivlar på att hon ser sig som nån stentjuv som måste försvara sig och jag gör det verkligen inte heller.

Jag är bara van vid att alltid gå till förstahandskällan. I synnerhet om jag ska kunna informera andra om vad som gäller vill jag veta bättre än att säga "det har jag hört på nätet". Och vilka lagar som gäller i Grekland har vi ju alla nytta av att känna till så det är bara bra om det här kommer fram.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2006-03-06, 11:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Souvenirer

Kanske någon har emailadressen till Clive Daws som fotat så många vackra blommor på Kreta ex orchidéer. Han vet säkert allt om det här. Skicka honom en förfrågan och be om något klargörande i ämnet. Förr tittade jag ofta på hemsidorna med deras vandringsturer och alla underbara växter.

Eva
Svara med citat
  #65  
Gammal 2006-03-06, 18:02
IngelaEs avatar
IngelaE IngelaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 89
Standard Sv: Souvenirer

Kanske Janne här på Kalimera vet...?
Angående blåsippor så är dom inte fridlysta på Gotland, så här kan ni plocka så många ni orkar bära....
Hela ön är som en blå grekisk dörr på våren ...
Svara med citat
  #66  
Gammal 2006-03-06, 21:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Ursprungligen postat av IngelaE
Hela ön är som en blå grekisk dörr på våren ...
En äkta återfallsgreks sätt att beskriva blått
Svara med citat
  #67  
Gammal 2006-03-07, 13:29
lenada lenada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Souvenirer

Jag hör till dem som räknar Ouzo som souvenir. -96 skulle jag ÄNTLIGEN ta mig råd, mod och kraft och köpa mig en så´n där stor härlig Ouzoflaska med kran för att släpa hem. Sagt och gjort, flaskan slogs in efter konstens alla regler, och min man fixade en bit tvättlina att vira runt lådan så den skulle vara lättare att bära.
När det var dags för hemresa och hämtning vid hotellet i Parga ville jag för säkerhets skull ta med mig lådan ombord på bussen. Det fick jag dock inte för chauffören, han menade att det var ingen fara att lägga den i bagaget... Väl framme vid Preveza flygplats stannar bussen, chauffören kliver ur och börjar öppna bagageluckorna och luften fylls av ett stort krasch! Jag fullkomligt flyger ut ur bussen och står och ser på förödelsen... Där och då drabbas jag av ett raseri som gör att jag struntar i hur min grekiska låter, jag skäller ut chauffören efter noter... Det hela slutar med att busschaffisen går in på flygplatsen och köper mig motsvarande 5 l Ouzo i mindre flaskor, det enda som fanns där i kiosken. Jag fick ju min mängd Ouzo, men sedan dess har jag aldrig gjort något nytt försök att frakta hem en sådan flaska... Jag kanske ska prova i sommar? )
Svara med citat
  #68  
Gammal 2006-03-25, 16:42
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Souvenirer

Til Kalimeras admin:
Er den ikke gresk? Skulpturen kunne vært laget av en skulptør fra Kreta med fornavnet Katia.

Senast redigerad av ragnhild den 2006-03-25 klockan 16:45.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2006-03-31, 16:01
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Jag har köpt bra många konstiga saker i Grekland. Det mest "idiotiska" är damen på bilden nedan som jag köpte på Santorini för några år sedan. Den har inte ett skvatt med Grekland att göra, den var dyr och den väger mer än nio kilo (tog den som handbagage). Men jag gillar den skarpt och den har funnit sin plats i hemmet. Ett minne för livet även om den inte är grekisk .

"Damen" er en skulptur av Keti Anastasaki. Hun jobber og bor i Aten. Har tidligere holdt til i Hania.
Svara med citat
  #70  
Gammal 2006-03-31, 16:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Ursprungligen postat av ragnhild
Til Kalimeras admin:
Er den ikke gresk? Skulpturen kunne vært laget av en skulptør fra Kreta med fornavnet Katia.
Jag och min dåvarnde vän köpte flera skulpturer av henne i Platanias.... De bor nu i Växjö... skulpturerna alltså Jag känner igen stilen!
Din dam är MAFFIG Janne!!!! BRA köp!

Senast redigerad av Lissi den 2006-03-31 klockan 16:15. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #71  
Gammal 2006-03-31, 16:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Ursprungligen postat av ragnhild
"Damen" er en skulptur av Keti Anastasaki. Hun jobber og bor i Aten. Har tidligere holdt til i Hania.
Tack för info ragnhild! Jag köpte den på Santorini för några år sedan. Gillar den väldigt mycket!
Svara med citat
  #72  
Gammal 2006-04-18, 19:20
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Souvenirer

Ett gott vin tar jag ofta med hem, jag tar alltid med några flaskor Metaxa *** ,alltså tre stjärnig! Den enda Metaxan som är värd att dricka. Köpte mig en lite Bouzouki i guld att ha runt halsen för 10 år sedan, den hänger där än!
Någar kilo sten har även kommit med hem under åren. Snäckskal är alltid kul om man har lyckan att finna några fina och hela.

MVH
Yeasou
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT