Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2010-02-20, 22:11
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
För mig känns det som att det inte skulle spela någon minsta roll vilken färg det är på sanden i Grekland just nu. Jag hade accepterat vilken som i utbyte mot denna förbannade snön
Kan bara instämma. Hittar ju knappt postlådan längre och får små trevliga vykort från lantbrevbäraren om att de gärna vill ha skottat framför lådorna. Man skottar och därefter kommer plogbilen och begraver dito lådor igen Proceduren upprepas dagen efter med samma skottning, samma vykort och samma plogning om och om igen... suck

Det värsta är nog ändå att de vilda djuren får det allt svårare att hitta föda och flera här i trakten försöker hjälpa till genom stödutfodring och att skotta upp lite barmarksfläckar. Idag blev det lördagsgodis till våra rådjur och harar - morötter, äpplen, potatis och spannmålskross.

//Zanét
Svara med citat
  #62  
Gammal 2010-02-20, 23:42
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
...flera här i trakten försöker hjälpa till genom stödutfodring och att skotta upp lite barmarksfläckar. Idag blev det lördagsgodis till våra rådjur och harar - morötter, äpplen, potatis och spannmålskross.
All heder till er Zanet. Man måste hjälpa till. Djuren här nere är inte vana vid så här tuffa vintrar.

När jag åkte bussen in till Malmö igår såg jag flera rådjur som stod på fälten bredvid motorvägen och förtvivlat försökte skrapa undan snön så de kunde hitta något att äta... Och det ligger mycket snö utanför Malmö. Det skär i hjärtat...

Jag har aldrig förr sett så mycket buskar vara avskalade på bark nertill som i år. T o m här inne på området bland husen. Det tyder på att djuren har det riktigt tufft i år. De äter sällan bark om de har annat att äta. Bark är normalt sett djurens nödproviant. Den innehåller väldigt lite näringsämnen men ger ändå en viss mättnad.

Jag tycker inte om det men det är naturens sätt att rensa. I år är det bara de starkaste och smartaste individerna som överlever. De svaga fryser eller svälter ihjäl...

Usch... Jag vill inte tänka på det...
Svara med citat
  #63  
Gammal 2010-02-21, 02:07
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

"I år är det bara de starkaste och smartaste individerna som överlever" Skriver Peter!
Så då ser det ju lite positivt ut ändå för dig och mig då

Trist skämt, men i naturen överlever de starkaste djuren och emot vad vi tror så är det fler än vi tror! Hur skulle annars de djur som vi nu ser ha överlevt under alla århundraden?
Yeasou
Svara med citat
  #64  
Gammal 2010-02-21, 10:05
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det ska vara Bjäregög. Renat, kaffe och honung
Honung Det var en nyhet för mig men det funkar säkert lika bra som bitsocker.
Svara med citat
  #65  
Gammal 2010-02-21, 13:35
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

På tal om kaffegök.
1985 på Kalymnos bodde vi på Continental. Där fanns en trevlig prick vid namn George. Tydligen en avlägsen släkting till hotellägarna, som förövrigt kommit hem från Florida. george var hotellet alt-i-allo. En jättetrevlig person som vi fick mycket bra kontakt med. En eftermiddag i baren fick vi för oss att vi skulle ha kaffegör. Efter många om och men lyckades vi övertyga George om hur han skulle göra. När vi sedan förklarade vad drycken hette och översatte detta till engelska slutade han inte le. Döm om vår förvåning när vi skulle ut i Massouri på kvällen. På hotellets tavla stod med stora bokstäverså att alla som passerade förbi hotellet skulle se. "WE SERVED SWEDISH COFFEE-CUCKOO.
Tyvärr gick George bort något år senare, men vi har honom bevarat i vårt minne. Han var bland annat den som presenterade oss för bröderna på Nefeli. De var mycket goda vänner.
//Chras
Svara med citat
  #66  
Gammal 2010-02-21, 17:28
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Då då ser det ju lite positivt ut ändå för dig och mig då
Absolut...

Och som väl är överlever ju många som du säger. Annars hade ju arter försvunnit. Men en sådan här lång och kraftig vinter kan tära en del på populationer. Jag tycker att kan man, som Zanet, slänga ut lite stödutfordring bör man göra det. Potatis och morötter tex kostar inte många kronor. Det hjälper inte bara djuren, det egna samvetet mår bra av det också...

Citat:
Ursprungligen postat av Moster Visa inlägg
Honung Det var en nyhet för mig men det funkar säkert lika bra som bitsocker.
Det blir en lite annan sötma. Som du kanske förstår av namnet så kommer den från Bjärehalvön. Testa! Det smakar inte alls dumt i kylan...

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
"WE SERVED SWEDISH COFFEE-CUCKOO.
Svara med citat
  #67  
Gammal 2010-02-21, 22:46
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Hur många bytar kanal nu när dem visar vädret ?
När Skåne ej hade snö så längtade nog många efter en vit vinter men ack va vi fick för de. Vit jul ville vi ha men kunde nog aldrig tro att snö och snö skulle ner hit till oss. Eller va säger ni ? .
Det bästa med vintern är att vår samt sommar kommer sen. Men dem står i lång kö känns det som.
Birgitta
Svara med citat
  #68  
Gammal 2010-02-21, 22:56
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Vad är det för fel med snö? Vi har idag haft en underbart solig vinterdag.
Jag har hellre snö än slask och blåst som brukar vara det vanliga där jag bor.
Vårvärmen brukar komma här, med besked, i slutet av mars och dit är det en hel månad kvar.
Carpe Diem
// Helén- som är övertygad om att isen gett sig före midsommar

Senast redigerad av Hellen den 2010-02-21 klockan 23:21.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2010-02-21, 23:16
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag har hellre snö än slask och blåst
..och jag har tusen gånger hellre slask och blåst än snö, för det betyder ju +grader!!!!!

Yanna som hatar snö och -grader!!

Senast redigerad av Yanna den 2010-02-21 klockan 23:36. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #70  
Gammal 2010-02-22, 07:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vad är det för fel med snö? Vi har idag haft en underbart solig vinterdag.
Jag har hellre snö än slask och blåst som brukar vara det vanliga där jag bor.
Vårvärmen brukar komma här, med besked, i slutet av mars och dit är det en hel månad kvar.
Carpe Diem
// Helén- som är övertygad om att isen gett sig före midsommar
Äntligen någon som förmår att uppskatta en riktig vinter. Visst kan det vara tufft när det blir riktigt kallt som vi haft i helgen och vinden viner men dagar när det är mer vindstilla och under -18 finns det massor av aktiviter som går att göra. Grilla korv och pinnbröd utomhus och ta med varm schoklad och färdigskalade apelsiner, ta en tur med sparken, skidorna och kanske kälkbacken lockar. Tänk så underbart för alla barn vad kan de göra utomhus när det regnar och slaskar. När jag var barn lekte vi utomhus många av dagens timmar även när kvicksilvret kröp under -20 som det gjorde ofta i Norrbottens inland. Minns de dagarna med glädje.

Jag frös enormt när jag landade här hemma i fredags efter att ha vistats i 35 graders värme i 14 dagar men det är bara att klä på sig och se det från den positiva sidan.

Eva
Svara med citat
  #71  
Gammal 2010-02-22, 08:47
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Äntligen någon som förmår att uppskatta en riktig vinter.
Eva
Tåg som inte går, tak som kollapsar av de enorma snömassorna osv. Jag tycker att det liknar en naturkatastrof mer än en riktig vinter.

Yanna
Svara med citat
  #72  
Gammal 2010-02-22, 08:48
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vad är det för fel med snö? Vi har idag haft en underbart solig vinterdag.
Jag har hellre snö än slask och blåst som brukar vara det vanliga där jag bor.
Vårvärmen brukar komma här, med besked, i slutet av mars och dit är det en hel månad kvar.
Carpe Diem
// Helén- som är övertygad om att isen gett sig före midsommar
Jag håller med dig! Snö är mycket mycket bättre än grådis, dimma och råkallt som brukar vara vinter för oss. Fy vad trist när det inte blir ljust på hela dagen. Om det sen för en gångs skull väl kommer lite snö så brukar den nästan omgående förvandlas till en våt sörja om den inte försvinner så fryser på till en bucklig is omöjligt att gå på.

Det här har varit en jättefin vinter. Men visst får man längta lite efter vår och värme nu ändå. Om några veckor så...
Svara med citat
  #73  
Gammal 2010-02-22, 09:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Nu har nog alla rekord slagits i Stockholm!




Här brukar vi grilla på sommaren. Känns långt borta nu.




Ägarna till dessa båtar ångrar nog att de inte drog upp dem i höstas.




Temperaturen just nu.




Det känns långt till sommaren.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2010-02-22, 09:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Jag har för första gången på alla år GILLAT vintern!
Med mitt vikariejobb i barnomsorgen så har det medfört utevistelse 2-3 tim per dag med småbarnen och det är ljuvligt med så mycket frisk luft. Rätt klädd är det hur kul som helst i snön.
Idag är en ledig dag och då ska vi till Öland i vintervädret och se hur grant där är. Just nu lite mulet och 7 grader minus.

Lissi
Svara med citat
  #75  
Gammal 2010-02-22, 10:55
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Vilka fantastiska bilder, Janne! En riktig jätte"tårta" på bordet och snön på bänkarna är ju flott också. Att sen båtägarna inte tagit upp båtarna, men varför har man inte tagit in alla parasoller och solstolar för länge sedan, det kan man undra.

Kul att höra, Lissi, att du också uppskattat vintern på ett annat sätt i år, men det har ju varit riktig vinter utan slask. Regn och slask är jobbigt, men det kommer ju när all den här snön smälter, och om det sen fryser på igen, då känns det jobbigt.

Nu ska jag ut och skotta, men under snön ligger is, jättemycket is, igår och i förrgår var det plusgrader, sen kom frosten igen med massor av is som följd. Nu har det snöat igen och det är fint att SE på.

Roligt för alla barn att få uppleva en sådan här vinter, men väldigt jobbigt med trafiken och fruktansvärt med alla olyckor som hustak t ex som brakar ihop över djur och människor.
Svara med citat
  #76  
Gammal 2010-02-22, 11:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Tåg som inte går, tak som kollapsar av de enorma snömassorna osv. Jag tycker att det liknar en naturkatastrof mer än en riktig vinter.

Yanna
eller byggfusk, dålig planering och usel teknik. Naturkatastrof kan det knappast kallas att det kommer en meter snö i Norden men visst förstår jag att det är speciellt för mellersta och södra Sverige men här i norr är det helt normala vinterförhållanden i år.

Eva
Svara med citat
  #77  
Gammal 2010-02-22, 14:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
men varför har man inte tagit in alla parasoller och solstolar för länge sedan, det kan man undra
Det är en konstinstallation, finns i Hallandsparken på Söder, året om.
Svara med citat
  #78  
Gammal 2010-02-22, 14:50
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !


Mycket har ändrats i Stockholm sedan jag bodde där. Denna har jag aldrig sett, kanske en sevärdhet nästa gång man kommer på de kanterna?
Svara med citat
  #79  
Gammal 2010-02-22, 14:55
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Så här såg vårt hus i Roslagens pärla Norrtälje ut igår.
Kan dessutom berätta att skaften på två av våra snöskovlar har brutits av och det finns inga nya i hela stan att köpa!

Katitzi

Svara med citat
  #80  
Gammal 2010-02-22, 18:46
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
eller byggfusk, dålig planering och usel teknik. Naturkatastrof kan det knappast kallas att det kommer en meter snö i Norden men visst förstår jag att det är speciellt för mellersta och södra Sverige men här i norr är det helt normala vinterförhållanden i år.

Eva
Jag sa att det LIKNAR en naturkatastrof.

Jag funderar dock på vad det kommer att KALLAS när all denna snö smälter...alltså nere i söder där tak rasar in och tågen står still...för översvämningar är ju naturkatastrofer. Uppe i norr kanske ni klarar er från översvämningar för älvarna tar kanske hand om det..och som du säger så är denna snömängd normal uppe i norr och naturen fixar det.
Vad är en naturkatastrof? Man kan ju mäta naturkatastrofer genom att värdera pengar eller liv, eller både och, men också se att det som är normalt på vissa platser blir onormalt på andra.
Det är svårt att jämföra om man tänker på Haiti och Tsunamin i Thailand, men alla naturkatastrofer är heller inte i samma division....och är översvämningarna på Madeira en naturkatastrof? När blir det till en naturkatastrof och vem bedömer? Inte åsikter iaf och det jag skriver är också åsikter, men det ska vara fakta bakom bedömningen.

Bidde mycke nu

Yanna
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT