Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-02-20, 12:41
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
+ 28 grader i Larisa...
Ser med glädje att du tinat upp igen... Fast det är väl inte så svårt med sådana temperaturer...

Men det där med + 28 var lite onödigt... Själv har jag 30 cm snö här utanför. I SKÅNE!!!

Just nu är inte livet rättvist!
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-02-20, 13:15
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Har en kollega som kommer från "fäbodarna" dvs Umeå. Innan hon flyttade ner tyckte hon att vi skåningar gnällde över lite snö med efterföljande trafikkaos. NU förstår hon att snön INTE kommer uppifrån utan från sidan. detta kombinerat med blåst är IIIINTE kul. Ja, det töar väl någon gång....Skiathos och skopelos väntar på oss i juni månad.
Ha en skön kväll framför brasan!
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-02-20, 14:46
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Jag tycker att Rhodos, Kreta och Santorini skal skicka upp några plusgrader var, så att de kommer ner på något mer NORMALT för årstiden, omkring 20 grader eller så. Får vi dessa överskottsgrader då blir det ju riktigt acceptabelt här uppe i norr, snön kan smälta och vi kan njuta av våren nu när vi snart är inne i mars.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-02-20, 14:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Stackars, stackars ni! - Ett av de skäl som fick mig att utan grubblerier flytta till Grekland var just snön- har fyllt mitt mått med snö för en livstid.
Ni vet, man hittar knappt bilen. Skottar fram den. Skrapar rutor. Får inte upp dörren. När man äntligen lyckas startar inte bilen. Sen har snöplogen stängt in en. När man äntligen kommer loss är det kaos på vägarna.
Vi har som enda väderfenomen just nu sand och lera från Afrika som är omöjlig att bara spola bort. Men jag skrubbar så gärna, så gärna...
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-02-20, 15:33
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Visst kom snöröjaren i eftermiddags. Snöklumpar fulla med vatten på ca 300 kg lades upp i garageinfarten. Snöröjaren gjorde inte en min fast jag stod i infarten. Bara körde på. Tydligen vet de inte hur man kan ställa bladet på fordonet och vad som gäller. Kommunen tjatar om att man ska skotta upp trottoarer och in- och utfarter men så länge man bara fyller igen dessa blir folk förbaskade och vägrar röja snön.
Ska försöka skaffa någon "landmina" till nästa gång han kommer.
//Chras
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-02-20, 16:03
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

31 grader som varmast idag och solen har inte ens varit framme! Skööönt!
Gunilla som befinner sig på samma plats som Jan C
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-02-20, 16:04
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !



Snön är lika vit som sanden i Grekland .
Birgitta

Senast redigerad av Birgitta63 den 2010-02-20 klockan 16:14.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2010-02-20, 16:37
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Såhär ser det ut hemma hos oss



Man börjar sbart undra om man drömmer Vägarna igenkorkade, varken bussar eller tåg kan köra längre och det har slutats ploga på många vägar
Ni som finns i Grekland, njut

Riitta
Svara med citat
  #49  
Gammal 2010-02-20, 16:56
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Alla stränder är inte vita i Grekland som synes på denna bild Birgitta
För mig känns det som att det inte skulle spela någon minsta roll vilken färg det är på sanden i Grekland just nu. Jag hade accepterat vilken som i utbyte mot denna förbannade snön
Yeasou
Svara med citat
  #50  
Gammal 2010-02-20, 16:59
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Såhär ser det ut hemma hos oss Man börjar sbart undra om man drömmer Vägarna igenkorkade, varken bussar eller tåg kan köra längre och det har slutats ploga på många vägar
Ni som finns i Grekland, njut Riitta
Riitta; här i Skåne kallas oväder för "gögavär" dvs väder som är så dåligt och ruggigt att man lika gärna kan stanna inne och dricka kaffegök för att hålla värmen Det ser ut som det är den sortens väder ni har nu
Svara med citat
  #51  
Gammal 2010-02-20, 17:02
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Så är det här nu. Man ger sig ut lite då och då för att skotta, annars stannar man inne

Riitta
Svara med citat
  #52  
Gammal 2010-02-20, 17:09
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Här har det börjat snöa på nytt och blåser gör det också Ska det aldrig ta slut?
Svara med citat
  #53  
Gammal 2010-02-20, 17:13
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Och här vräker det just nu ner röd lervälling fån Sahara, så det är inte bara sol och värme här i Grekland.

Yvonne
Svara med citat
  #54  
Gammal 2010-02-20, 17:21
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

SNÖ är ett djävulens verk!!!!!!

Uppsala är ingen stad, vintern är ingen vinter - DET ÄR ETT KATASTROFOMRÅDE just nu!!!!! Husfasaderna är visserligen i diverse färger, bilar och annat är också i diverse färger men RESTEN AV DET MAN SER ÄR BARA VITT.

Jag har aldrig under mitt 49-åriga liv upplevt så mycket snö, jag försöker acceptera och gilla läget men jag kan inte. Bävar för hur det kommer att se ut i morgon söndag när vi vaknar och tittar ut. Sen ska det komma MER SNÖ på tisdag, det känns som om man spenderar timmar med att kolla väderleksrapporterna.

OK, jag är året-runt-cyklist, vill kunna komma fram snabbare än via promenad. Har långt till jobbet, är beroende av busskommunikationer. Funderar på att ta ledigt för att vänta ut det värsta, kommer jag att kunna ta mig till jobbet alls på måndag är en tanke som slagit mig?

Usch, det är FÖR MYCKET SNÖ men jag vet att det kommer en vår någon gång.

Sätter snart pengar på något spelinstitut att det ligger snö kvar här på midsommaraftonen!!


Hasse
Svara med citat
  #55  
Gammal 2010-02-20, 17:56
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

När jag ser bilder som den Riitta har lagt ut, då tänker jag på hur det ska bli när alla dessa mängder börjar smälta. DÅ blir det inte roligt!

Hitintills har det varit torrt och vackert denna vintern, tycker jag. Solen har till och med tittat fram då och då. Den här bilden tog jag för en vecka sedan, en bitande iskall dag - men vackert var det!

Svara med citat
  #56  
Gammal 2010-02-20, 18:11
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Hoppas att snösmältningen inte blir för snabb Annars druknar vi väl i allt vatten som kommer finnas överallt

Riitta
Svara med citat
  #57  
Gammal 2010-02-20, 18:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Visst kom snöröjaren i eftermiddags. Snöklumpar fulla med vatten på ca 300 kg lades upp i garageinfarten. Snöröjaren gjorde inte en min fast jag stod i infarten. Bara körde på. Tydligen vet de inte hur man kan ställa bladet på fordonet och vad som gäller. Kommunen tjatar om att man ska skotta upp trottoarer och in- och utfarter men så länge man bara fyller igen dessa blir folk förbaskade och vägrar röja snön.
Ska försöka skaffa någon "landmina" till nästa gång han kommer.
//Chras
Vilken typ, va! "Min" snöröjare kom med traktorn idag och när han såg hur jag slet på uppfarten, så körde han in med traktorn och plogade hela uppfarten. Jag är honom evigt tacksam...

/Netwolf
Svara med citat
  #58  
Gammal 2010-02-20, 18:59
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Vilken typ, va! "Min" snöröjare kom med traktorn idag och när han såg hur jag slet på uppfarten, så körde han in med traktorn och plogade hela uppfarten. Jag är honom evigt tacksam...

/Netwolf

Tyvä'rr är det inte N......... från Manpower som kör här utan från Gräv.
//Chras
Svara med citat
  #59  
Gammal 2010-02-20, 21:51
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
För mig känns det som att det inte skulle spela någon minsta roll vilken färg det är på sanden i Grekland just nu. Jag hade accepterat vilken som i utbyte mot denna förbannade snön.
TACK. Den bilden var precis vad jag INTE behövde just nu... Dyngtamp! Ni kommer väl 17:e April? Ni är inte med på listan än? Väntar du besked från Orkestern? Men ni kommer väl minst två???? Ni kan väl lägga en prel-bokning?

Citat:
Ursprungligen postat av Moster Visa inlägg
Riitta; här i Skåne kallas oväder för "gögavär" dvs väder som är så dåligt och ruggigt att man lika gärna kan stanna inne och dricka kaffegök för att hålla värmen.
Det ska vara Bjäregög. Renat, kaffe och honung... Mmmm....

Du vet hur man gör en riktig gög?

Man lägger en ettöring i botten av koppen. Så slår man på kaffe tills man inte ser den. Sedan häller man i Renat tills man ser den igen... Söta efter behag...

Och det är bara Renat man kan göra riktig gög på! Annan Vodka går bort...

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Och här vräker det just nu ner röd lervälling fån Sahara, så det är inte bara sol och värme här i Grekland.
Och vi tycker väldigt synd om dig... Grrrrrr...... Jag tror 90 % här hellre hade skrubbat sand i Grekland än skottat snö här hemma nu....
Svara med citat
  #60  
Gammal 2010-02-20, 21:57
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
SNÖ är ett djävulens verk!!!!!!
Hasse
Vad skönt! Här på Kalimera behöver man inte gilla läget!

Yanna som avskyr vintern, särskilt denna!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT