Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-16, 23:50
nillisens avatar
nillisen nillisen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 46
Standard Hur många här talar grekiska...

Ja, alltså litegrann, så ni förstår lite och även kan säga några meningar.
Jag är sugen på att gå en kurs i grekiska, men drar mig för det grekiska alfabetet!!!

Ni som lärt er..är det svårt?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-17, 06:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jag kan fråga efter vägen, beställa mat, handla bröd, mat etc på grekiska, framför allt läsa skyltar, kartor, båt/buss/tågtabeller och korta meddelanden, alltså så pass mycket att jag kan vara "allmänt artig" på grekiska.. Jag läser och förstår dock bättre än jag pratar grekiska. Jag tycker att jag har väldig nytta av att kunna litegrann...Jag har läst grekiska på kvällskurser i omgångar och ska försöka få till det i höst igen..Alfabetet upplevde jag inte som speciellt svårt...
Du ska absolut gå kurs om Du är sugen!!

Lissi

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-17, 09:32
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Alfabetet är inte så farligt, då är det väl värre med grekiska grammatiken!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-17, 10:43
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jag lärde mig grekiska genom att titta på grekisk tv, GlamourPratar det flytande men har nog en hel del grammatiska fel
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-17, 11:30
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jag pratar och förstår grekiska om de talar lite långsammare. Siga,siga brukar hjälpa när man träffar någon.
Alfabetet är inga direkta problem. Men man lär sig fortare om man är på plats. Det blir lite värre om jag är uppe i bergen då Kreta har en egen variant av språket.

Uffe
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-17, 11:32
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Jag lärde mig grekiska genom att titta på grekisk tv, GlamourPratar det flytande men har nog en hel del grammatiska fel
Hur många avsnitt av "Glamour" tar det innan man kan språket flytande...?
Låter som ett härligt sätt att lära sig grekiska på - när man ändå är en inbiten "Glamourtittare"....
Katarina

Senast redigerad av Rinaki den 2008-04-17 klockan 11:38. Anledning: från fanatisk till inbiten...hihi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-17, 11:40
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jag förstår lite om de pratar långsamt. Har lärt mig själv genom åren, bara några ord då och då. Förra året kunde jag i alla fall tala om på grekiska att jag inte kunde prata grekiska. I år kan jag mycket mer, inte på långa vägar så att jag skulle klara mig, men det går snabbt framåt. Har läst en termin snart på Medborgarskolan och har bara positivt att säga om den kursen, anmälde mig igår till fortsättningskursen.
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-17, 21:49
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jag läser nu andra terminen grekiska på distanskurs på umeå universitet. Kursen är bra fast ju mer man lär sig desto mer vill man lära sig. Så mina grekiska kunskaper är inget att skryta med än men jag hoppas lära mig lite mer varje år. Jag började att lära mig alfabetet ett par månader innan kursen startade och det kände jag var bra att göra, så det kan vara ett tips. Jag tycker det är kul att läsa grekiska så tveka inte att ta en kurs om du har tid och motivation. Mvh Ann
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-18, 08:25
nillisens avatar
nillisen nillisen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 46
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Jag pratar och förstår grekiska om de talar lite långsammare. Siga,siga brukar hjälpa när man träffar någon.
Alfabetet är inga direkta problem. Men man lär sig fortare om man är på plats. Det blir lite värre om jag är uppe i bergen då Kreta har en egen variant av språket.

Uffe
Och siga betyder sakta antar jag..?? Då har jag lärt mig ett bra ord idag
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-18, 21:16
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jag skulle villja gå en kurs i grekiska...men var finns dom? förutom högskola finns det några kvällskurser eller liknande? någon som vet...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-18, 21:34
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Hej!

Jag tror att medborgarskolan eller liknande har kurser i Grekiska i Karlstad.
Håll utkik i höst när kurskatalogen kommer i brevlådan.

nicka
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-18, 21:44
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Tackar ska göra det.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-18, 22:32
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jag kan lite hjälpligt, har lyckats beställa mat några gånger på grekiska och även vid några tillfällen hyrt rum på grekiska. Problemet ute på öarna är ju att man inte behöver grekiskan så dessa tillfällen har alltid varit på fastlandet.

Mvh Janérik

Senast redigerad av Janérik den 2008-04-18 klockan 22:32. Anledning: Tyrckfel
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-19, 07:45
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jag förstår, skriver och pratar lätt vardaglig grekiska även om pratet är mindre än förståelsen. Där jag för det mesta håller till så är det endast ett fåtal som kan engelska, så om jag vill kommunicera finns inget annat val än grekiska och det funkar rätt så bra.

Grekisk tv, musik och grekiska internetsajter är bra hjälpmedel när man vill träna grekiska.

//Zanét
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-19, 12:04
dim2005s avatar
dim2005 dim2005 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Aten
Inlägg: 4
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jag kan flytande grekiska men jag är grek och uppvuxen i Grekland . Jag antar alltså att mina kunskaper inte räknas :P
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-19, 12:32
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jag pratar "vardagsgrekiska" och klarar mig nästan helt utan engelska när jag är på semester. Det som känns kul när man väl har knäckt koden är att alla nya ord eller uttryck sitter ganska snabbt och jag lär mig lite nya saker varje gång vi är nere. Jag lärde mig av att lyssna och upprepa samt genom att lära mig fraser utantill som jag behövde kunna för att klara att servera grekiska kunder. Jag lärde mig då jag bodde och arbetade längre perioder på Kreta. Jag tycker att kunskaperna sitter i förvånansvärt bra med tanke på att vi numera bara är nere 1-2 ggr per sommar. Försöker underhålla språket med att läsa barnböcker på grekiska för min dotter och har även köpt en grekisk språkkurs som jag har i datorn. Lite bonus r det ju förstås att en av mina vänninor och fd arbetskamrat på Kreta pratar flytande vilket gör att jag alltid kan få hjälp där.
Glömmer aldrig hur svårt det var attlära mig "odontoglefides" (tandpetare) som såklart alla frågade efter. Maträtter lärde jag mig ursnabbt eftersom alla beställningar skrevs på grekiska. Inte till så stor hjälp att kunna "kolokytokeftedes" (zuccinibollar) men inte "pos se laine, apo po eisa" (vad heter du och vart kommer du ifrån) Men det gav sig
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-19, 20:25
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Talar och förstår "vardagsgrekiskan". Ger mig dock inte in i några djupare politiska diskussioner...
Tyckte inte det var så svårt att lära mig alfabetet (grammatiken skrämde mig däremot) men där har jag tappat mycket då jag sällan eller aldrig skriver.Ett språk måste ju hållas igång hela tiden.
Tycker absolut att du ska ta en kurs.Vem vet; kanske du har oanade talanger och snart pratar flytande!
Lycka till!
Anki
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-04-19, 23:04
Andriotissas avatar
Andriotissa Andriotissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 109
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jag talar och läser grekiska, men att skriva är det sämre med. Det är ett svårt språk men det är ju så himla roligt språk också. Grekerna blir så förvånade och glada när de hör att man kan grekiska. Det klart att du skall gå på kurs. Kali tixi = Lycka till!

Siv
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-04-20, 00:38
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Glömmer aldrig hur svårt det var attlära mig "odontoglefides" (tandpetare) som såklart alla frågade efter.
Då vet du naturligtvis även vad Stachtodochio är också....? (Satan vad jag hade svårt att lära mig uttala det ordet... Och det var mina kompisar som djävlades med mig...) Faan ta dem....

Jag pratar flytande Grekiska! Dvs Tavernagrekiska! Jag kan beställa i princip vad som helst på Grekiska. När jag sitter på Tavernan.

Sen...... Uppstår lite problem..... Men jag har genom åren lyckats skaffa mig en viss vokabulär så jag tar mig fram. Kanske 3 - 400 ord. Som kan användas om och om igen... Grammatiken skiter jag i.

Grammatik är bra och riktig att lära sig om man tänker vistas, eller bosätta sig, i Grekland en längre tid. Som besökare (turist) räcker det egentligen med att lära sig de grundläggande artighetsfraserna. Om man bryr sig vill säga. Det kanske inte är alla som gör det....

Grekerna, och jag tror det gäller över hela världen, uppskattar om man visar att man gjort en liten ansträngning... Artighet har så vitt jag vet inte skadat någon så här långt.... Men jag vet att det har gett besökare som visat ett positivt intresse, och lärt sig några ord, en betydligt större upplevelse av Grekland.

Det behövs inte någon stor ansträngning för att bli "uppskattad" besökare. Lär er 10 - 15 ord eller uttryck och visa att ni respekterar landet och har gjort en liten ansträngning.. Och det går rätt snabbt. En timme eller två. Max en eftermiddag.... Är det för mycket att begära...?

Men jag har ett problem. Jag har (nog) ett ovanligt bra spåköra. Jag pratar flytande engelska och tyska, lite Franska och Italienska. Och kan beställa öl på Spanska och Portugisiska...

När jag hör något kan jag upprepa det exakt! Som en papagoja... Och ibland måste jag fråga efteråt vad det var jag sade... Men man lär sig också lite på det...

Men det är även något som gett mig lite problem i Grekland! Jag har ibland beställt något, då troligtvis med ett hyfsat uttal, med Cycladisk dialekt, och får en salva tillbaka som jag inte förstår ett enda ord av...... Ridå...

(Det märkliga med Grekiska är att det är ett språk som är lättare att tala än förstå! Alla andra språk jag varit i kontakt med har varit enklare att förstå än att prata...? Märkligt...!)

Så jag ger mig inte in och pratar om några allvarliga saker i Grekland... Väder och vind, om färjan kommer eller går, fungerar väl hyfsat trots allt...

För några år sedan, mina bästa vänner hade vänligheten att bjuda mig på en resa ner pga att jag fyllde jämt, mötte jag en gammal man när jag gick från hotellet till Chora.

Han kunde inte ett ord på något annat språk, men han stannade mig och började prata. Vi satte oss på en mur och filosoferade. Och det fantastiska var att han förstod vad jag sade, med hjälp av lite kroppsspråk. Och han förstod att han var tvungen att prata långsamt för att jag skulle förstå vad han sade. Det var ett förtrollat ögonblick. Jag hade inte sett honom innan, och inte heller därefter... Men jag glömmer honom aldrig!

Just den stunden är en av mina mest uppskattade i Grekland.

När jag åker till Grekland så försöker jag lägga mig vinn om att lära mig lite mer Grekiska. Några fler ord. Ett ord varje dag? Det är inte så lätt alla gånger. Men jag har min egen metod. Nämligen frekvensmetoden. Dvs ord jag inte kan, men jag hör frekvent omkring mig, frågar jag om vad de betyder. Och oftast så ger det mig ytterligare ett eller fler användbara ord... Naturmetod....

En uppmaning: Lär lite! Bara liiiite Grekiska. Det kommer att ge er en större upplevelse.

Peter
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-04-20, 01:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur många här talar grekiska...

Jag pratar inte grekiska förrän det är helt nödvändigt. Kan beställa mat, fråga efter vägen efter mer än 25 års resande till Grekland och ett antal kvällskusrser. Förstår naturligtvis mer än jag talar. Har ofta lutat mig mot min grekisktalande dotter som behärskar språket mycket bra. Hon vet att jag inte talar grekiska vilket jag aldrig gör i hennes närvaro. Behövs helt enkelt inte.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT