Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-01-04, 16:23
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Boende Donoussa

Har tänkt återbesöka denna mysiga lilla ö. Är det någon som har tips på andra boende än Iliovassilema på Donoussa? Har bott där men det rum som då tilldelades oss var väldigt fuktigt..(såpass att jag kände av mina astmaproblem.) Däremot hade de fantastisk utsikt och väldigt god mat i restaurangen!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-01-05, 15:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Boende Donoussa

Citat:
Ursprungligen postat av henile Visa inlägg
Har tänkt återbesöka denna mysiga lilla ö. Är det någon som har tips på andra boende än Iliovassilema på Donoussa? Har bott där men det rum som då tilldelades oss var väldigt fuktigt..(såpass att jag kände av mina astmaproblem.) Däremot hade de fantastisk utsikt och väldigt god mat i restaurangen!
Vi gillar Prassinos Studios väldigt mycket. Du kan läsa om stället i denna lite röriga tråd.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-01-05, 16:40
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Boende Donoussa

Åh vad bra!!! "Jag älskar röriga" trådar... Jättemånga bra tips och kanonfin bild på utsikt!!! Nu blir det nog definit av att åka dit i år för oss också!!! Tusen tack!

MVH zakka
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-01-09, 16:50
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Boende Donoussa

Ja utsikten på den bilden gick inte av för hackor! Tack för tråden.
Längtar nog ihjäl mig till vår kommande ö-luff. Ifjol var vi i Kroatien så nu blev det två år mellan Greklandluffarna, tror det rent av är skadligt för själen att inte få komma dit en gång/år!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-01-11, 19:44
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Boende Donoussa

Citat:
Ursprungligen postat av henile Visa inlägg
... tror det rent av är skadligt för själen att inte få komma dit en gång/år!
Det är det ABSOLUT!!! Minst en gång per år till Grekland är ett måste annars är det kört...

MVH zakka
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-01-18, 14:51
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Boende Donoussa

Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-04-22, 22:22
philosfamilj philosfamilj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 16
Standard Sv: Boende Donoussa

Hej! Vi är en liten familj som ska till Donoussa i juni år. Vi står mellan boende på Iliovassilema (som vi tycker verkar fint och de har ju fått många fina omdömmen på trip advisor-kanske har de bättrat sig?) eller Prassinos Studios. Ska hyra en lägenhet i ca 10 dgr. Vi lutar lite mot Iliovassilema men vet någon om det blir mycket ljud från restaurangen där? Vi reser med en bebis på ett år och en kille på 9..... Kom gärna med tips och säger ni att Prassinos absolut är bäst så tar vi givetvis det. För oss är det viktigt att det är lugnt och nära och trevligt. Tusen tack!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-04-22, 22:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Boende Donoussa

Kan bjuda på denna utsikt från Prassionos studios:


Ett riktigt supermysigt ställe. Detta kan jag lova trots att jag aldrig sov på stället ifråga, men spenderade trots allt en viss tid där. Det är för rörigt att gå in på, men nästa gg vi kommer till Donoussa, är det stället att bo på!

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-04-23, 09:43
philosfamilj philosfamilj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 16
Standard Sv: Boende Donoussa

Tack Netwolf! Ser ljuvligt ut! Fick du eller någon annan feeling för Iliovassilema studios? Ha det fint!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-04-23, 10:42
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Boende Donoussa

Citat:
Ursprungligen postat av philosfamilj Visa inlägg
Hej! Vi är en liten familj som ska till Donoussa i juni år. Vi står mellan boende på Iliovassilema (som vi tycker verkar fint och de har ju fått många fina omdömmen på trip advisor-kanske har de bättrat sig?) eller Prassinos Studios.
Jag skulle alla gånger välja Prassinos studios före Iliovassilema! Trevliga ägare, superfin utsikt och bra bemötande! Iliovassilema når inte riktigt upp till detta.

Jag vet inte om ni har varit på Donoussa tidigare, men det är viktigt att veta att det är MYCKET backigt vilket inte alltid passar barnfamiljer. På stränderna (utom på bystranden) dominerar nakenbad, så man måste känna sig bekväm med detta. För att ta sig mellan byns två delar, till affärer och restauranger, måste man passera över bystranden som är en sandstrand, dvs inte barnvagnsvänlig. Alternativet är en LÅNG omväg runt hela byns baksida.
Lycka till med resan!
Våga
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-04-23, 11:34
philosfamilj philosfamilj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 16
Standard Sv: Boende Donoussa

Tack Våga!
ja det är vår första gång på Donnoussa. Kouffonssi har varit vår favorit ö tidigare men det har nog blivit för populärt för oss nu och så verkar Donoussa så fint o lugnt. Hm, då verkar ju alla vara eniga om att Prassinos är mycket bättre men lite olyckligt för oss med barnvagn. hm.......... tack!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-04-23, 11:45
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Boende Donoussa

Vi vurderte også Donoussa, (valgte Iraklia) tror det er veldig fint der og, så en dag...

Da jeg så etter bosteder på Donoussa forsto jeg at å vite navnet " PRASSINOS"
ikke var nok
- er usikker på h v o r mange med det navnet som leier ut rom på øya, men 5-6 stykker var det nok - så hvilket f o r navn anbefales blant disse ?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-04-23, 13:27
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Boende Donoussa

Stället jag avsåg var Dimitris Prassinou. Sant är att ett flertal med samma namn hyr ut och jag tror t o m byprästen heter Prassinou

/NW
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-04-23, 15:31
philosfamilj philosfamilj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 16
Standard Sv: Boende Donoussa

Tack alla! Förlåt för så många frågor men vi blir där ganska länge så det vore ju skönt om vi kom på ett bra ställe. Om vi väljer Dimitris Prassinou, behöver vi då dra vagnen över stranden för att äta middag eller finns det även en restauranger på Dimitris Prassinou sida. Någon som har koll på om deras lägenheter ligger på övervåningen eller undervåningen? Är stranden lång, tar det bara några minuter så är det ju ingen big deal.. Är Iliovassilema lämpligare med barnvagn? Tusen tack för alla vänliga svar! Snart 10 dgr på Donoussa. ps båda tog 35 euro per natt för lägenhet med kök i juni- bra pris!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-04-23, 15:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Boende Donoussa

Mja, du behöver inte dra vagnen över bystranden. Möjligen en liten bit, då det ligger tavernor i anslutning till stranden.

/NW
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-04-23, 16:21
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Boende Donoussa

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Stället jag avsåg var Dimitris Prassinou. Sant är att ett flertal med samma namn hyr ut och jag tror t o m byprästen heter Prassinou

/NW
Takk, da skal jeg huske på er "riktig" fornavn er DIMITRIS
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-04-23, 19:46
philosfamilj philosfamilj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 16
Standard Sv: Boende Donoussa

Tack alla! Vi bokar in oss på Dimitris Prassinou!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-04-23, 19:57
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Boende Donoussa

Citat:
Ursprungligen postat av philosfamilj Visa inlägg
Om vi väljer Dimitris Prassinou, behöver vi då dra vagnen över stranden för att äta middag eller finns det även en restauranger på Dimitris Prassinou sida. Någon som har koll på om deras lägenheter ligger på övervåningen eller undervåningen? Är stranden lång, tar det bara några minuter så är det ju ingen big deal.. Är Iliovassilema lämpligare med barnvagn? Tusen tack för alla vänliga svar! Snart 10 dgr på Donoussa. ps båda tog 35 euro per natt för lägenhet med kök i juni- bra pris!
Ilovassilema och Prassinos Studios ligger granne med varandra så här är det ingen skillnad när det gäller tillgång på restauranger. Fram till i somras fanns bara restaurangen på Iliovassilema (som inte är en av mina favoriter) att tillgå på denna sida bystranden, men det är ett eller två ställen under byggnad som kanske, kanske har öppet till sommaren.

Det är som sagt backigt på ön, och de flesta pensionat/rumsuthyrningar är byggda på sluttningar med rum i flera plan. Kolla med respektive ställe om de har rum som är lätta att nå med barnvagn. Jag har dock hört att rummen på Iliovassilema är rejält slitna.

Bystranden är ca 150 m lång, med varierande grad av lös sand. Ungefär i mitten kan man nå en av bygatorna, som är bäckbotten under regniga vinterveckor, och snirkla sig fram till andra restauranger den vägen. Jag skulle inte vilja beskriva ön som barnvagnsvänlig, det är gott om trappsteg och nivåskillnader i stort sett överallt, men om man inte har något emot att lyfta, bära och kånka kan det säkert fungera. Utbudet i öns två mini markets är väldigt begränsat så räkna med att bära med er det mesta ni behöver.
Lycka till med planerna!
Våga
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-04-23, 21:34
philosfamilj philosfamilj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 16
Standard Sv: Boende Donoussa

Tack Våga!

Behöver vi ta med blöjor tror du? (det blir ju en hel del att kånka dit
Vi tar med bärrygga till bebisen och hoppas vi klarar oss.. he he

Tack alla!!!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-04-24, 13:37
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Boende Donoussa

Citat:
Ursprungligen postat av philosfamilj Visa inlägg
Tack Våga!

Behöver vi ta med blöjor tror du? (det blir ju en hel del att kånka dit
Vi tar med bärrygga till bebisen och hoppas vi klarar oss.. he he

Tack alla!!!
Jag har inte koll på hur det brukar vara med tillgång på blöjor, men om det finns kan ni säkert räkna med att de är betydligt dyrare. Öns mini markets är så små att de inte får köpa in till grossistpriser, de köper sina varor från t ex Naxos till samma priser som vi andra betalar i affärerna där. Sen lägger de på sitt påslag, så att de kan tjäna några pengar på verksamheten. Som exempel kan jag berätta att en enstaka rulle toapapper kostade 8-10 kronor förra året.

Tänk också på att öns bankomat ofta är ur funktion eller har slut på pengar. Att betala med kort på ön är inte möjligt, så ta med kontanter så att ni klarar er vistelse.
Våga
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT