Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-07, 17:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Tilos. Dag 9. Armenon. Livadia.

Igår kväll åt vi middag på Omonia. Vi åt bland annat ”baby pork from Tilos”. Missa inte det om ni åker till Tilos. Grymt gott! Det var en hel del greker på Omonia, men inget snack om valet. Konstigt tyckte vi. Vid niotiden satte de på teven, och först då började folk prata om valet. De flesta vi såg, och pratade med, vara glada för att det gick dåligt för PASOK. Bye, bye PASOK sa nästan alla.

När vi kom hem till balkongen satt vi länge och njöt av den enormt vackra supermånen. Det var som en stor spegelgata över Livadiabukten. Jag tog några riktigt bra bilder, men dem vill jag spara till ett senare tillfälle.

I morse var det inte lika munta miner bland öborna när det visade sig att ultrahögerparitet fått 7 % av rösterna. Det har varit mycket snack om just det idag.

Idag har vi haft en slöardag igen. Dels för att det är väldigt varmt, dels för att vi behövde tvätta och jobba ikapp, och dels för att det är skönt med slöardagar.




Eftermiddagen tillbringade vi på Taverna Armenon, som ligger precis vid vattnet. Som faktiskt många restauranger i Livadia gör.




Vi åt bland annat dessa smaskiga kikärtsbollar (och korven ni ser i bakgrunden).




På Armenon sitter denna termometer. Den visade 29 grader. I skuggan. Klockan tre på eftermiddagen. Det är mycket varmt för att vara så tidigt på året.




När vi såg vad Armenon skulle ha som kvällens specialrätt bokade vi genast bord, och varsin specialare. Något så gott får man bara inte missa.





Trots hettan är det nästan inget folk på stranden. Fast det beror nog mer på att här är så få turister än på värmen.

I morgon ska vi ut på vandringen igen. Det blir till att starta tidigt för att klara värmen.

PS. Medan jag skrev detta kom och gick Blue Star Naxos. Jag tycker att den berömda trudeluttlåten har speedats upp några varv. Den låter inte som förr. Undrar vad det beror på?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-07, 17:51
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Tilos. Dag 9.

Ja du milde!
Förstår att det blir lite lugnare dagar. Kan bara jubla när jag ser matbilderna och hur de beskriver sina anrättningar: långsamt i ugnen med lokal.....mm mm.

Gratulerar till ytterligare en underbar dag och att vi får sitta i Blekinge och njuta av det hela!

Paul
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-07, 17:51
Monica G Monica G är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 55
Standard Sv: Tilos. Dag 9.

Ååå....vill också gå på Armenon ikväll...jättefina bilder!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-07, 18:40
l.anders l.anders är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Oxelösund
Inlägg: 22
Standard Sv: Tilos. Dag 9.

Den rätten med rostat lamm i ugn har Vi ätit på Tilos. Och det var bland det bästa vi ätit.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-07, 18:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos. Dag 9.

Citat:
Ursprungligen postat av l.anders Visa inlägg
Den rätten med rostat lamm i ugn har Vi ätit på Tilos. Och det var bland det bästa vi ätit.
Hoppas den finns kvar i september när vi kommer....

Kikärtsbollarna och korven ska också provas!

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-07, 20:04
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Tilos. Dag 9.

Det ser fantastiskt fint ut på Tilos. Funkar det att cykla på den ön? Vi hyr alltid cyklar och gillar att ta oss fram längs branta upp och nedförsbackar. Går det att hyra cyklar där?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-07, 22:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Tilos. Dag 9.

Å vad gott det ser ut. Doddisarna har ju bästa maten i Grekland (i stark konkurrens med Kreta), så jag riktigt känner hur det vattnas i munnen.

Var det serveras sämst mat? Ja, jag måste nog svara Kykladerna, på den frågan...

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-07, 22:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tilos. Dag 9.

Tilos: "Hrmmff! Knuffas lagom".
Amorgos: "Kom inte och träng dig före! Jag var här först!"
Tilos: "Först och först. Kolla utsikten från Armenon. Och lamm-menyn den går inte av för hackor. Och du, här är nästan 30 grader redan i maj, det gillar han. Tugga på den du! He he!"
Amorgos: "Men hit har han längtat så länge, så jag går före allt annat."
Tilos: "Vi får väl se. Vi blir kanske blåsta igen båda två. Slutar väl med att det blir det där eviga Egina igen kanske."

Tja ..... det är trångt i toppen på min önskelista som ni kan se.

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-08, 00:07
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Tilos. Dag 9.

Åh vad härligt det ser ut!! Taverna Armenon blev vår favorit! Så god mat och trevliga ägare!
Hade så gärna suttit där nu

Aningen kallare här hemma, frost förra natten..
Just nu har vi 2 plus(strax utanför Göteborg)

Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-08, 07:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Tilos. Dag 9.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Tilos: "Hrmmff! Knuffas lagom".
Amorgos: "Kom inte och träng dig före! Jag var här först!"
Tilos: "Först och först. Kolla utsikten från Armenon. Och lamm-menyn den går inte av för hackor. Och du, här är nästan 30 grader redan i maj, det gillar han. Tugga på den du! He he!"
Amorgos: "Men hit har han längtat så länge, så jag går före allt annat."
Tilos: "Vi får väl se. Vi blir kanske blåsta igen båda två. Slutar väl med att det blir det där eviga Egina igen kanske."

Tja ..... det är trångt i toppen på min önskelista som ni kan se.

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-05-08, 14:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos. Dag 9.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Var det serveras sämst mat? Ja, jag måste nog svara Kykladerna, på den frågan...
/Netwolf
Det beror nog på var Du äter! Jag tror snarare att det beror på vilken RESTAURANG du äter på inte vilken ö!

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-05-08, 14:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Tilos. Dag 9.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det beror nog på var Du äter! Jag tror snarare att det beror på vilken RESTAURANG du äter på inte vilken ö!

Lissi
Visst är det så, men generellt tycker jag att Kykladerna har sämsta maten. Det var så jag menade.

/Netwolf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-05-08, 14:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos. Dag 9.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Visst är det så, men generellt tycker jag att Kykladerna har sämsta maten. Det var så jag menade.

/Netwolf
Vi har nog inte varit på samma öar då

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT