Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-06, 17:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Tilos. Dag 8. Gorgona. Fullmåne.

Igår kväll åt vi meze på Gorgona. Vi har faktiskt de första gästerna för året. Inte så konstigt eftersom de öppnade igår, och vi var tidiga ute. Mycket god mat, och till det drack vi ouzo. Godast var den färska kalamarin, och Tilosräkorna.




Utsikten var inte dum den heller. Fullmånen var på väg upp.




När vi kom hem till balkongen satt vi länge och tittade på fullmånen, som på denna bild ser ut som något helt annat, och det beror på en fläck på kameralinsen.




Imorse tog ett sorgligt adjö till våra pensionatsgrannar. Tack för en trevlig vecka! Så här såg det ut när de lämnade paradiset i Sea Star.

Idag har vi hyrt bil och kört runt på denna vackra ö. Vi brukar inte hyra bil på Tilos, men en i vårt ressällskap har problem med ett knä och då fungerar det inte med moped. När man kör bil inser man verkligen hur liten den här ön är.




Vi började med att köra till klostret. Det var faktiskt läskigare med bil än vad det är med moped. Fast det var lättare att fotografera.




En underbar långlunch intogs i Megalo Chorio, tillsammans med två sommargyllingar.

Vi har nästan inte märkt någonting av valet. Det är lite babblande, och vi har inte sett några valaffischer. Det enda vi har märkt är att det var en liten kö till vallokalen i Megalo Chorio. Det kanske märks mer ikväll när valresultatet kommer. Bilden är tagen från tavernan i Megalo Chorio.




Vi såg inte bara sommargyllingar, vi fick även träffa en liten kattunge, som tavernas ägare kom och visade oss. Så söt!




Rundturen avslutades i den obebodda byn Micro Chorio.

Det är fortsatt varmt. Trodde faktiskt inte att det skulle var så varmt så tidigt på året. Fast det går att leva med.

Ikväll blir det Omonia, sedan ska vi kolla valvakan.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-06, 18:03
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Tilos. Dag 8.

Helt underbara bilder och helt underbart att läsa.

Vi längtar så det gör ont i ryggraden samtidigt glädjer vi oss så över att få följa med på denna er resa!

Skulle vara jättekul att få se lite matbilder från de olika serveringarna ni besöker, om det är möjligt?

Ha en jättefin kväll!

Paul
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-06, 18:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tilos. Dag 8.

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Skulle vara jättekul att få se lite matbilder från de olika serveringarna ni besöker, om det är möjligt?
Har lite dåligt med tid just nu Paul, men en bild till hinner jag med.




Tilosräkor är något jag älskar. Man äter allt, inget skalande här inte. Jag kan äta hur många fat som helst.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-06, 18:15
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Tilos. Dag 8.

Så härligt det ser ut Skulle nog gilla den ön (också)

Ha det så gott, vi får vänta en vecka till

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-06, 18:34
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Tilos. Dag 8.

Vad läckert!
Tack för bilden, den tar jag med mig i drömmarna!

Paul
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-06, 19:37
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Tilos. Dag 8.

Underbart!!!!
//
KR
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-06, 19:41
Berras avatar
Berra Berra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Falun
Inlägg: 360
Standard Sv: Tilos. Dag 8.

Tack
//Berra
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-06, 20:04
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Tilos. Dag 8.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
En underbar långlunch intogs i Megalo Chorio, tillsammans med två sommargyllingar.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-07, 09:56
Ruggero Ruggero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 32
Standard Sv: Tilos. Dag 8.

Hej. Vi var på Tilos i juni förra året. Då besökte vi en nyöppnad? ouzeria nära hamnen. Serveringen var på andra våningen på en stor balkong/uteplats, vill jag minnas. Vi blev serverade av en äldre herre eftersom sonen var bortrest. Kan det möjligen vara Gorgona?

Jag sitter och letar båtförbindelse mellan Rodos och Tilos på en sida som heter Open Seas. Vi kommer till Rodos den 9 juni och den första möjliga överfarten tycks vara den 11 med Diagoras. Jag saknar uppgift om Sea Star? Är det ett annat bolag och var kan jag hitta tiderna för den?

Tacksam för svar.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-07, 10:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tilos. Dag 8.

Citat:
Ursprungligen postat av Ruggero Visa inlägg
Kan det möjligen vara Gorgona?
Det är Gorgona.

Citat:
Jag saknar uppgift om Sea Star? Är det ett annat bolag och var kan jag hitta tiderna för den?
På denna sida finna aktuella båttider för Tilos. Där finns även Sea Star med. Sidan går att lita på och uppdateras varje vecka. Som det ser ut just nu går det inga båtar på lördagar. Sea Star går dock alltid på söndagar klockan 17.30. Då byts charterresenärerna ut.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-05-07, 13:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos. Dag 8.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Sea Star går dock alltid på söndagar klockan 17.30. Då byts charterresenärerna ut.
Då blir det en heldag på Rhodos då för oss som flyger redan 05.40 från Sturup...Tur man bara har en lite rygga med sig
....och så får vi hoppas att rum nr 8 är ledigt

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-05-07, 15:09
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 889
Standard Sv: Tilos. Dag 8.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Vi började med att köra till klostret. Det var faktiskt läskigare med bil än vad det är med moped. Fast det var lättare att fotografera.
Jag tror det är vad jag brukar kalla en skrikväg!

[/quote]
En underbar långlunch intogs i Megalo Chorio, tillsammans med två sommargyllingar.
[/quote]

Sommargyllingen är nog min älsklingsfågel här i Finland. Den ser man så sällan i alla fall. Vi brukar ha den som gäst vid vår stuga på landet. men inte varje sommar och oftast bara några få dagar. Den brukar sjunga när det är varmt och lite tryckande väder, åska har det ofta varit på kommande. Man får en riktigt tropisk känsla av att lyssna på den! Vacker är den också, men svår att få syn på eftersom den håller sig gömd i björkarna.

/ Anne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-05-07, 16:50
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Tilos. Dag 8.

Hej Janne och alla andra
Tilosräkorna är fantastiskt goda och man kan, som du säger, äta hur många som helst. På Symi kallas de för Symipopcorn. De är väldigt beskyddande angående dessa räkor. På Tilos säger de att de fiskar dem vid Chalki men på Symi säger de att de endast finns där.
Hahahaha Goda är de i alla fall och gärna med en liten karaff ouzo.
Gorgona åt vi på flera gånger och då ofta "meze för två". Jag tror vi betalade 14 € och då fick vi en karaff ouzo, is, bröd och en underbar tallrik med en massa godsaker på bl.a tilosräkorna, kalamari, inlagd bläckfisk osv
Obs prova även country sausage som kommer in stekt med en stark senap vid sidan. Den godaste korv jag ätit.

Åse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-05-07, 17:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tilos. Dag 8.

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Man får en riktigt tropisk känsla av att lyssna på den! Vacker är den också, men svår att få syn på eftersom den håller sig gömd i björkarna.
Jag håller helt med dig. Det är en fantastiskt vacker fågel. Jag har aldrig sett den i Sverige. Det var första gången jag såg den överhuvudtaget igår. Hjärtat slog en frivolt av lycka.

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
Obs prova även country sausage som kommer in stekt med en stark senap vid sidan. Den godaste korv jag ätit.
Vi beställer in "lokal korv" till nio luncher av tio. Älskar det. Här på Tilos är de goda överallt!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-05-08, 10:44
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Tilos. Dag 8.

Det verkar vara en underbar ö,lilla Tilos! Ska försöka resa dit nångång.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-05-08, 12:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Tilos. Dag 8.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är en fantastiskt vacker fågel. Jag har aldrig sett den i Sverige. Det var första gången jag såg den överhuvudtaget igår. Hjärtat slog en frivolt av lycka.
Fattar inte riktigt detta med fågelskådningen, men det är väl som när man samlar på nåt. Att hitta nåt som man inte har i sin samling, kan framkalla lyckokänslor.

Vad samlar jag själv på då, tänker jag? Dåliga idéer kanske? Min fru säger iofs att jag samlar på ALLT, men det vet jag inte om det stämmer...

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT