Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-09-30, 07:59
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Resebrevet från Peloponnesos.

Den sista bilden i resebrevet från Peloponnesos är helt underbar,,den skulle ha sparats till fototävlingen...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-11-09, 21:02
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Hej Athanasia!
Vilket resebrev menar du nu när jag inte hittar något nytt på forumet. Det intresserar mig stort då jag just har kommit tillbaka från P efter nästan en hel månads vistelse där i en liten by Kombi nära Koroni. Gärna ville jag läsa alla brev och inlägg beträffande Peloponnesos och era resor dit i sommar. Hoppas att jag en dag skulle åstadkomma något litet också själv men det tar tid på grund av mina språksvårigheter !
mvh/Eija
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-11-10, 05:27
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Hm,,märkligt..jag hittar det inte heller...nu..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-11-10, 18:06
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Hej Athanasia!
............................... Det intresserar mig stort då jag just har kommit tillbaka från P efter nästan en hel månads vistelse där i en liten by Kombi nära Koroni...............................
mvh/Eija
Eija,berätta om hur det var i Kombi! Första vintern jag tillbringade i Grekland brukade vi gå söndagspromenader igenom bla Kombi. Jag är väldigt nyfiken att höra hur det är där nu för jag vet att det skulle byggas en heldel "turisthus" där.

Jag vill också hitta och läsa det resebrevet från P!

Agda
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-11-11, 08:05
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Nu har jag letat som en dåre...hittar det inte,,,,har jag drömt????
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-11-11, 08:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Hm,,märkligt..jag hittar det inte heller...nu..
Här är alla resebrev från Peloponessos.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-11-11, 08:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Ja det var dom som inte heller fick någon mat på planet utom när deras kompis jobbade på hemresan. Blev väldigt nyfiken vilket bolag som trots att de hade mackor med sig bara sålde till sina vänner. Verkade otroligt korkat.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-11-11, 08:29
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Tack!!Där var det ju..."Ett slag för den typiske turisten" var det jag menade...Trodde ett tag att jag blivit tokig(are)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-11-11, 10:45
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Första vintern jag tillbringade i Grekland brukade vi gå söndagspromenader igenom bla Kombi. Jag är väldigt nyfiken att höra hur det är där nu för jag vet att det skulle byggas en heldel "turisthus" där.

Hej Agda
Lilla Kombi byn är sig lik, lungt och fridfullt.
Några hus har dykt upp längre ned mot havet,men det stora byggnandet av "turisthus" blev adrig av
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-11-11, 10:55
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ja det var dom som inte heller fick någon mat på planet utom när deras kompis jobbade på hemresan. Blev väldigt nyfiken vilket bolag som trots att de hade mackor med sig bara sålde till sina vänner. Verkade otroligt korkat.
Eva
Hm, jag tror inte allt i det underhållande resebrevet är riktigt sant, roligt skrivet är det
// Helén
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-11-11, 17:31
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Hej Agda!
Jag tänkte på dig och dina brev från Evangelismos många gånger under min vistelse i Kombi. Mina nya vänner fick gäster, släktingar, från Sverige, som bodde en vecka i E och tyckte mycket om byn.
Det var verkligen intressant att leva i en så liten by som Kombi där det fanns ingen taverna öppen på den tiden och där jag hade en 1,5 kilometers fotväg till den närmaste butiken. Och du vet hur mörkt det är på kvällarna i october där. Då jag bodde ensam, var kvällarna lite långa men till all lycka hade jag min radio och spelkort (för pasiensser) med! Och svenska/finska böcker fick av vännerna i Vounaria. Nätterna var lite problematiska, då grannens hund skällde ofta häftigt på natttiden. Det gick nog med öronstoppar (?)! Den unga paret i övre våningen hade ute på gården en ung hund som naturligtvis blev η φίλι μου och dock saknar jag efter husets små katter!
Parallia Peroulia var fantastiskt fin, men vägen dit ner och tillbaka opp με τα πόδια μου var verkligen ofta för mycket till mig i 28 graders hetta. Om Koroni tyckte jag hemskt mycket om och vi firade en fin OXI day där. Castle med klostret var mig fredens ställe och ofta satt jag där nere länge och njöt av Zaga strandens mäktiga vågar. Två gånger fick jag vara med på dopfesten i kyrkan Ελεήστριας. Det var mycket intressant och också kul att se på alla dessa ritualer och följa folkets livliga närvaro!!
Människor där i små byar var så vänliga, alla hälsade på mig och jag blev lite mera bekant med det grekiska samhället. Så olikt är det ofta att man bara kunde skratta. Men visst är det en annan sak om man bor där länge. Jag kan bra förstå att med tiden det kunde bli ganska svårt, åtminstone för mig, men att bo där en månad var en stor upplevelse, som jag minns länge!

Ha det bra!
mvh/Eija
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-11-11, 18:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Eija, du skulle trivas även vid längre vistelser, du verkar som en öppen och iakttagande person. Som vi har diskuterat så många gånger på Kalimera gäller det att inte tro att man kan få det precis som man är van , utan att acceptera olikheter.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-11-11, 18:42
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Hej Monica!
Så tror jag också, MEN havet måste vara mig lite närmare än nu i Kombi. Jag älskar att sitta på stranden, kanske måla lite, vandra barfota och söka efter vackra stenar. Alla dessa härliga färger och former. Och vågornas brus, det är så fin musik men ännu finare är den konsert som getternas klockor håller oppe på bergen. Hur kan man förena dessa två, vet jag inte ännu !?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-11-11, 19:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Tips: sök dig en mindre ö. då är havet nära överallt. Getter finns det väl nästan överallt, men jag tror att de kommer att minska i antal nu när getaherdarna blir gamla och inga yngre träder till. Bebyggelsen och stängslen tar mer plats och ekonomi i getskötseln är rejält hotad.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-11-12, 16:34
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Så är det med herdar säkert! Vem av nutida människor ville ju stanna en lång dag där på bergen! Dock vet jag redan att t.ex. Thassos är just en sådan ö där man kan ha havet hela tiden nära sig (det går ju en väg runt ön och havet är alltid framför ögonen) och just därför trivs jag så bra där. På en för liten ö skulle jag kanske känna lite beklämning !
Kalymnos är ju lite mindre än Thassos och jag är säker på att jag skulle trivas där också men ön ligger lite för LÅNGT från fastlandet!
Eija
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-11-20, 23:34
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Jag kände mig "hemma" när jag läste om hur du hade det i och runt Kombi, Eija.Tack för att du delade med dig!

Vad skönt att byggandet inte blev av. Det finns inte många "typiska" bondbyar kvar.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-11-21, 00:10
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Eija, det är inget fel på din svenska.
Kör på. Du gör trevliga inlägg.
Jag hade lite svårt med det finska du skickade till mig, men man har ju vänner!

Uffe
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-11-23, 12:00
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

TACK Agda och Uffe!
Jag har nog tänkt att skriva en LITEN berättelse om min vistelse i Kombi på svenska, men det tar tid . På det finska forumet har jar gjort det, inte så klokt men bara snabba känslor just efter hemkomsten.
Och jag saknar verkligen dit, fast det är kul att ha MYCKET snö just nu här i Finland!
Hoppas att vi ska åtminstone ha en VIT jul!
Eija
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-11-26, 14:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Jag har nog tänkt att skriva en LITEN berättelse om min vistelse i Kombi på svenska
Nu finns Eijas resebrev här... Stort tack Eija!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-11-26, 15:37
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Resebrevet från Peloponnesos.

Eija!

Jag tycker mycket om ditt brev!
Dina teckningar är SÅ fina.Jag målar akvarell själv och visst är det underbart att teckna/måla i Grekland!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT