Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-03-12, 11:09
tilde tilde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Österåker
Inlägg: 94
Standard Koufonissia och därefter vilken mysig ö rekommenderas?

Planeringen är igång för sommarens Greklandstripp!
Jag, mannen och dottern på 4 år kommer att flyga till Mykonos och därifrån vidare till Koufonissia.
Sedan är vi öppna för andra öar; frågan är vilken?
Amorgos har vi sett så vore trevligt att upptäcka någon ny mysig ö!
Vad säger ni om Paros, Antiparos, Schinoussa, Sikinon, Folegandros?
Vi kommer att åka runt i ca 14 dagar.
Jag längtar så!!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-03-12, 22:26
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Koufonissia och därefter vilken mysig ö rekommenderas?

Hej
Jag antar att ni åker hem från Mykonos också?!
Jag hade nog inte gjort så många öar, det blir så mycket tid i båt och byta rum.
Men en runda med inte så långa båtresor är ju Koufonissi - Schinoussa - Paros -AntiParos - Mykonos.

Schinoussa är ju bara ett stenkast från Koufonissi och lite längre till Paros osv. Bra förbindelser med Mykonos från Paros när ni ska hem.

Schinoussa är litet, genuint och backigt med många fina bad och god mat och inte så många turister.
Paros stort i förhållande till Schinoussa o Koufonissi - finns ju olika ställe att välja att bo på och lite att åka runt om man vill det. Anti Paros igen - litet, barnvänligt, nära till stränder och lättsamt och många turister.

Jag själv har varit på Schinoussa de sista 6-7 åren och på Anti Paros ca 20 år i följd.
Lycka till och längtar gör vi/Ingrid
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-03-13, 00:34
tilde tilde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Österåker
Inlägg: 94
Standard Sv: Koufonissia och därefter vilken mysig ö rekommenderas?

Tack Ingrid Ny för tipsen!

Låter intressant det jag läser om Schinoussa, Paros och Antiparos.
Ska bums till att kolla upp mera om dessa.
Det är alltså samma båtlinje som kör mellan dessa öar om jag förstår rätt?
Vi har tänkt åka hem från Mykonos men öppen för annat också som Santorini.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-03-13, 07:38
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Koufonissia och därefter vilken mysig ö rekommenderas?

Ifall ni gillade Amorgos så tror jag definitivt ni skulle gilla Folegandros. Vet ju inte riktigt vilken period ni ska åka (risken är att ön blir väldigt fullt på folk i augusti). Kan annars mycket varmt rekommendera den. Dit går båtar direkt från Mykonos.
Naxos, Paros och Antiparos är väldigt "barnvänliga" öar. Även om Naxos inte tillhör min personliga favorit så finns det väldigt mycket att göra där och fina långgrunda stränder. Samma på Paros.

Folegandros går dessutom plättlätt att kombinera med Santorini eftersom de båda öarna ligger så nära varandra.

Folegandros är en helt fantastisk ö och även Santorini är fint och calderan väl värd att beskåda. Och de båda blir således min rekommendation

Senast redigerad av Thira den 2014-03-13 klockan 08:13.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-03-13, 10:22
tilde tilde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Österåker
Inlägg: 94
Standard Sv: Koufonissia och därefter vilken mysig ö rekommenderas?

Vi har tänkt oss i mitten av juni månad så förhoppningsvis så är det relativt lugnt och stilla då.
Som jag läst kommer invasionen i mitten av juli och hela augusti. Det är skönt att slippa den.
Folegandros är mycket lockande liten pärla för oss som vi gärna vill utforska.
Vet någon om vad båtlinjen heter som går från Mykonos till Folegandros och hur lång tid tar den?
Får se om det är då bättre att åka först Mykonos till Folegandros och därefter på något sätt till Koufonissia. Hur tar vi oss enklast då? Tillbaka till Mykonos eller Santorini och sedan till Koufonissia?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-03-13, 11:23
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Koufonissia och därefter vilken mysig ö rekommenderas?

https://www.gtp.gr/RoutesForm.asp

Här kan du söka efter båttider och ev. anknytningsöar.

Tyvärr ligger Folegandros lite avigt till från Koufonissi sett. Men det går att ta sig därifrån till Folegandros ifall ni gör mellanstopp på Naxos, Ios, Mykonos eller Santorini. I sådana fall skulle jag rekommendera hemfärd från Santorini.
Jag tog mig till Folegandros från Amorgos i juni i somras med ett mellanstopp på Naxos och det gick finfint.
Alternativt om ni åker från Mykonos direkt till Folegandros och sen tillbaks.

En bra regel att följa när man båtluffar är dock att alltid börja med den ö som ligger längst bort från ön man ska åka hem ifrån så att man, på så sätt, luffar sig närmare och närmare "hemreseön".
Detta eftersom väder och vind kan orsaka inställda färjor eller förseningar och kan ställa till det så att man annars missar sitt flyg hem.

Senast redigerad av Thira den 2014-03-13 klockan 11:33.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-03-13, 11:31
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Koufonissia och därefter vilken mysig ö rekommenderas?

Vid en hastig anblick så ser det ut som att färjorna inte går så ofta innan mitten av juni. Men hinner inte kolla så grundligt just nu. Bäst är att du tittar själv i tidtabellerna.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-03-13, 23:41
tilde tilde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Österåker
Inlägg: 94
Standard Sv: Koufonissia och därefter vilken mysig ö rekommenderas?

Tack Thira!
Det ser inte lätt ut vid tiden runt mitten av juni att åka från Mykonos till Folegandros. Hittar faktiskt ingenting.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-03-14, 00:13
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Koufonissia och därefter vilken mysig ö rekommenderas?

Nej jag såg det nu jag också. Tog för givet att de skulle gå även under hela juni eftersom de går fram till 17/5 och sen igen 26/6.

Nåväl, Naxos är i alla fall ett säkert kort såväl som från Santorini. Och till Santorini kan du ju ta dig från Mykonos ifall du vill åka åt det hållet. Likväl som till Naxos från Koufonissi. Från båda dessa går båtar sedan vidare till Folegandros.

Jag tyckte som sagt det var plättlätt och riktigt trevligt att använda Naxos som anknytningsö till Folegandros.
Det är hur mysigt som helst att fördriva tiden i stan och på någon av uteserveringarna i hamnen om väntan mellan båtarna inte blir så lång. Och ryggan kan man lämpa av på ett inlämningsställe som ligger precis intill under tiden.
Enkelt och billigt att hitta rum nära hamnen ifall man måste stanna över natt är det också.

Senast redigerad av Thira den 2014-03-14 klockan 00:32.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-03-14, 09:09
tilde tilde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Österåker
Inlägg: 94
Standard Sv: Koufonissia och därefter vilken mysig ö rekommenderas?

Vi tänker oss flyg till Mykonos som är rejält billigare än Santorini just då.
Menar du att det går båtar från Koufonissi till Folegrandos?
Det vore ju i sådana fall helt underbart!
Annars kan det bli Mykonos till Naxos eller Paros och sedan Folegrandos.
Hur många timmar tar båtresan mellan Naxos till Foelgrandos?
Smartast att åka först till Folegrandos och sedan Koufonissis.
Jag får gå in mera och kolla båttidtabellen.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-03-14, 11:37
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Koufonissia och därefter vilken mysig ö rekommenderas?

Nej jag tror inte det går någon båt direkt från Koufonissi till Folegandros. Men det kanske någon annan vet bättre.

Jag menar att ni kan åka till Naxos först från Koufonissi för att därifrån sedan ta båten vidare till Folegandros. Alltså ni byter båt på Naxos.
Och kanske krävs det i sådana fall att ni måste spendera en natt på Naxos lite beroende på vilka tider och dagar båtarna går.

Så här ser det ut i nuläget inne på GTP:
På fredagar: vanlig färja från Naxos till Folegandros avgår 15.10
den går mellan den 18/4 till den 27/6

Tisdagar fram till den 2/9 (står inget om när den börjar gå) kl.10.15 avgår en vanlig färja

Mellan den 26/4 till den 21/6 går det vanlig färja från Naxos till Folegandros på lördagar kl:13.15

Det går även en catamaran varje veckodag fr.o.m den 20/5 men bara fram till den 5/6 klockan15.40 från Naxos.

Så ser det ut just nu men kolla i GTP närmare avresedatum för att vara på den säkra sidan. Mycket kan förändras =)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-03-14, 13:02
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Koufonissia och därefter vilken mysig ö rekommenderas?

... og hvor lang tid de forskjellige ferger tar får man også om man bruker gtp.gr. Det er jo ganske enkelt.
Les om de forskjellige øyene og se på kartet som ligger på siden her så ser du hvordan øyene ligger i forhold tilhverandre ... og det er lettere å anta en god båtforbindelse
Om det er så mange øyer dere ikke har sett i kykladene så hadde jeg holdt meg til max 3 øyer og uten altfor lang transfer på de 14 dagene. Men der er jo smaken forkjellig... jeg liker å falle til ro og kjenner på den måten at jeg har ferie. Andre pakker knapt opp på hotellet og "flyr" fra øy til øy og føler at det er toppen av lykke. Hva som er best for dere vet du jpo selv best.

Senast redigerad av Ia den 2014-03-14 klockan 13:07.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-03-16, 14:09
tilde tilde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Österåker
Inlägg: 94
Standard Sv: Koufonissia och därefter vilken mysig ö rekommenderas?

Tack Thira för att du tog dig tid att kolla och svara!
Ja, det finns många alternativ att utgå ifrån och det är spännande att planera!
Nyfiken på vilken månad besökte du Folegandos och några mysiga pärlor att bo på där?
Det som är lite nackdel med att åka i juni är att vattentempen inte stigit så mycket. Någon som vet om det är badvänligt då?
Annars är ju slutet av augusti och början på september riktigt bra när vattnet är helt perfekt och turismen har lagt sig så att stillheten infunnit sig. Det brukar vara så bra då.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-03-16, 23:10
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Koufonissia och därefter vilken mysig ö rekommenderas?

Jag gjorde en båtluff sträckan Santorini - Amorgos (båtbyte på Naxos) - Folegandros (båtbyte på Naxos) och så hem från Santorini mellan den 10/6 och 25/6 förra året. Det är en fin tid att besöka öarna och lagom med turister.

Vattnet är absolut badbart i juni. Det är bara skönt att det inte är fisljummet när det är så varmt på land.
Rekommenderar att bo i Folegandros chora. Varför, kommer du att förstå när du kommer dit
Som att kliva rakt in i en Bröderna Lejonhjärteby.

Jag bodde på Hotell Castro i ett av de rum som vetter ut mot "gatan" men använde hotellets gemensamma uteplats som låg på taket till mitt rum. (Du kan se utsikten om du går in på min profil och kollar i fotoalbumet från Folegandros.)
Som familj tror jag dock man ska satsa på att hyra lägenheten som tillhör hotellet.
Det finns mängder med liknande hotell i Chora. Utsikter och vyer över stupet som är helt fenomenala. Fata Morgana är ett (fast rätt dyrt fick jag känslan av) och Seview är ett annat. Det finns även mindre pensionat utan havsutsikt.
Du kan hitta mycket info här i forumet om boenden på Folegandros.
Du kan även se vad andra medlemmar tycker om ön om du läser resebreven.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-04-05, 00:24
tilde tilde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Österåker
Inlägg: 94
Standard Sv: Koufonissia och därefter vilken mysig ö rekommenderas?

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Jag gjorde en båtluff sträckan Santorini - Amorgos (båtbyte på Naxos) - Folegandros (båtbyte på Naxos) och så hem från Santorini mellan den 10/6 och 25/6 förra året. Det är en fin tid att besöka öarna och lagom med turister.

Vattnet är absolut badbart i juni. Det är bara skönt att det inte är fisljummet när det är så varmt på land.
Rekommenderar att bo i Folegandros chora. Varför, kommer du att förstå när du kommer dit
Som att kliva rakt in i en Bröderna Lejonhjärteby.

Jag bodde på Hotell Castro i ett av de rum som vetter ut mot "gatan" men använde hotellets gemensamma uteplats som låg på taket till mitt rum. (Du kan se utsikten om du går in på min profil och kollar i fotoalbumet från Folegandros.)
Som familj tror jag dock man ska satsa på att hyra lägenheten som tillhör hotellet.
Det finns mängder med liknande hotell i Chora. Utsikter och vyer över stupet som är helt fenomenala. Fata Morgana är ett (fast rätt dyrt fick jag känslan av) och Seview är ett annat. Det finns även mindre pensionat utan havsutsikt.
Du kan hitta mycket info här i forumet om boenden på Folegandros.
Du kan även se vad andra medlemmar tycker om ön om du läser resebreven.
Tack för informationen!
Det känns som att vi kommer att åka i rätt tid till Folegandros och Koufonissia.
Jag har tittat lite på boenden på Folegandros och hittar många trevliga ställen. MiraMare hotel är ett av dem. Någon som bott där och kan rekommendera det?
Seview hittar jag ingen information om alls via nätet... Heter det något annat?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT