Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-09-11, 15:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Samos. Dag 3. Chora. Taverna Antonis. Tsamadou. Taverna Lukas. Manolates.

Vi landade på Samos i söndags. Den landningen vill vi inte vara med om igen. Fy bubblan så hemsk! Jag tror att till och med piloten applåderade.

Dessvärre har vi haft problem med vårt internet, men nu fungerar det igen, och vi hoppas att det förblir så. Vi får helt enkelt hoppa direkt till dag tre, och lite av kvällen på dag två.

Igår kväll tog vi en taxi till Chora med sikte på Taverna Antonis. Det är en av de bästa restauranger vi någonsin ätit på i Grekland. Missa inte om ni bor i Pythagorion, det tar bara fem minuter dit med taxi.



Vi beställde in en ouzo medan vi tittade på menyn. Tillsammans med ouzon kom denna pikelia fylld med läckerheter. Allt ni ser på bild var det godaste vi ätit. Till middag åt vi mousaka (godast vi ätit) och lamb chops (godaste vi ätit.

Igår körde vi runt på södra Samos. Idag var det norra delarnas tur. Vi gick blanda annat till vattenfallet, som var lika vackert som alltid. Vi besökte även ett gäng byar och städer, bland annat Karlovassi och Kokkari. Tycker att det lite turister överallt. Var även till många stränder.



Bland annat Tsamadou beach, där vattnet var lika blått som alltid.



Dagens höjdpunkt var lunchen på Taverna Lukas i Manolates. Därifrån har man denna fantastiska utsikt. Lukas är still going strong!

Nu väntar tvätt och planering inför morgondagen.

PS: Vi blev verkligen paffa när vi fick läste att Arne och Birgitta också var här!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-09-11, 16:01
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Re: Samos. Dag 3.

Härliga bilder! Och maten ser verkligen god ut. Oj vad det suger i restarmen nu

Vilka öar har ni planerat att besöka på er resa?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-09-11, 16:02
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Samos. Dag 3.


Härliga bilder från Samos, speciellt från Manolates var ju där förra året och det var en fantastisk utsikt därifrån!

Landningen på Samos flygplats kommer jag heller aldrig att glömma, det var den kraftigaste inbromsningen jag varit med om tur att jag ej är flygrädd! (kort start/landningsbana där).

Nästa gång om jag ska dit igen vet man ju om det och är mer förberedd iallafall!

Ha en fortsatt fin semester!

Mvh Sunny12
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-09-11, 16:26
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Samos. Dag 3.

Men Janne då,, Vi anlände också till Samos i söndags och hade samma elaka sidvindar som ni vid landningen...

Vi kom med propellerplanet som avgick 11.30 från Athen. Nu har vi just bordat den gamla Anek Lines Itapetra för vår aftonfärd till Fourni. Till vår förvåning har rederiet låtit renovera färjan inombords. Rulltrappa, mysiga salonger samt fin inredning. Vi anländer till Fourni vid pass halv nio i afton.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-09-11, 17:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Samos. Dag 3.

Ha ha ha ........ Samos Airport! Vid vårt besök på ön för ett antal år sedan bodde vi mycket nära början av landningsbanan. Det innebar att vi då och då kunde höja blicken från boken och räkna nitarna i buken på planen som kom in för landning. Dock var vädret mycket bra och vi såg inte många "kråklandningar".

Janne, vilka härliga bilder! Mycket vackra. Och fatet med ouzo-meze får mig att höra ljuv musik, "my kind of music"!

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-09-11, 17:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Re: Samos. Dag 3.

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Vilka öar har ni planerat att besöka på er resa?
Vi har haft så många planer inför denna resa, och alla har gått i stöpet. Mycket på grund av kassa båtförbindelser. Som det ser ut nu stannar vi här några dagar, sedan ska vi ta oss söderut i Doddarna. Vi vet till hundra procent att vi ska till Kalymnos, sedan är planen lite vagare. Kanske Patmos, kanske Leros, kanske Rhodos, kanske Tilos, kanske någon annan ö, men definitivt Kreta.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Landningen på Samos flygplats kommer jag heller aldrig att glömma, det var den kraftigaste inbromsningen jag varit med om tur att jag ej är flygrädd! (kort start/landningsbana där).
Det blåste något förskräckligt, därför blev denna landning värre än vad jag varit med om på Samos. Mycket värre. Men vad gör det, nu är vi ju här.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Men Janne då,, Vi anlände också till Samos i söndags och hade samma elaka sidvindar som ni vid landningen...
Jag läste i er hörna att ni var här och blev mäkta förvånad. Hade ingen aning om att det var hit ni skulle. Njut nu av Fourni! Hoppas att ni kommer till Agathonissi, det är en ö jag tror att ni skulle gilla. Boka hos Yannis på Glaros Rooms!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-09-11, 17:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Samos. Dag 3.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Janne, vilka härliga bilder! Mycket vackra. Och fatet med ouzo-meze får mig att höra ljuv musik, "my kind of music"!
Jag kan lova att det var supergott!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-09-11, 17:32
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Samos. Dag 3.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
PS: Vi blev verkligen paffa när vi fick läste att Arne och Birgitta också var här!
Vad roligt! Nu har man två resedagböcker att hänga med på, förhoppningsvis dagligen! Hoppas att ni får en underbar resa!
Lena PG
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-09-11, 19:38
kego kego är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Ort: Hässleholm
Inlägg: 48
Standard Sv: Samos. Dag 3.

Så härligt!
Vi kom hem från Samos för drygt en vecka sedan men hade gärna tagit nästa flyg tillbaka. En riktigt härlig ö.
En restaurang jag måste rekommendera är Esperides (huvudgatan upp från hamnen och tvärgata till höger). Mycket god mat, trevlig personal o mysigt att sitta i trädgårdsserveringen.
Ha en trevlig fortsättning på er resa. Följer er med förtjusning.
/Kerstin

Gick lite för fort Glömde ju skriva att det är i Pythagorion som taverna Esperides ligger. sorry

/Kerstin

Senast redigerad av kego den 2012-09-11 klockan 19:52.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-09-11, 20:06
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Re: Samos. Dag 3.

[quote kanske Leros[/quote]

Ajaj, hoppas det blir Leros och inget kanske! Det skrivs så litet om Leros här på Forumet och den ön råkar intressera mig så väldigt mycket. Så jag håller tummarna upp för Leros!

Men, så fint att ni är på gång i Grekland igen.
/ Anne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-09-13, 06:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Samos. Dag 3.

Citat:
Ursprungligen postat av kego Visa inlägg
En restaurang jag måste rekommendera är Esperides (huvudgatan upp från hamnen och tvärgata till höger). Mycket god mat, trevlig personal o mysigt att sitta i trädgårdsserveringen.
Vi åt där igår, och allt du skriver om Esperides stämmer! Allt var perfekt!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-09-13, 06:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Re: Samos. Dag 3.

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Så jag håller tummarna upp för Leros!
Det gör vi också.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-09-14, 23:37
kego kego är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Ort: Hässleholm
Inlägg: 48
Standard Sv: Samos. Dag 3.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi åt där igår, och allt du skriver om Esperides stämmer! Allt var perfekt!
Va kul att ni instämmer. Vi pratade med kyparna och berättade om Kalimeras hemsida. Talade ni om att "ni var Kalimera"? . De var väldigt nyfikna på detta forum, om det bara fanns på svenska?. Vi har haft så mycket glädje och nytta av alla guider om olika öar i Grekland så det känns extra roligt att ha kunnat tillföra något litet nytt. . Ha en fortsatt trevlig resa.

/Kerstin
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-09-16, 10:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Samos. Dag 3.

Citat:
Ursprungligen postat av kego Visa inlägg
Talade ni om att "ni var Kalimera"?
Nej, det brukar vi aldrig göra.


Citat:
Vi har haft så mycket glädje och nytta av alla guider om olika öar i Grekland så det känns extra roligt att ha kunnat tillföra något litet nytt.
Tack.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT