Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-27, 18:51
C@is C@is är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 2
Standard AKUT: Kefalonia eller Tassos?

Hej

Vi är en mamma, en pappa samt två barn på 1 och 3 år. Vi har varit mycket i Grekland men aldrig på Kefalonia och Thassos. Vi har beslutsångest: ska vi välja Kefalonia/Lassi och hotellet Mediterranee eller Thassos/Limenas och hotellet Vera Lili?!
Kan någon hjälpa oss!
För oss är det viktigt att det är fina stränder som är nära (barn orkar inte gå långt) och bra restauranger med varierat utbud (vi har bokat två veckor och vill ha fler än tre att äta på). Något uteliv åker vi inte dit för. Däremot aktiviteter för barn är intressant.
Fördelar/nackdelar med Kefalonia:
Fördelar/nackdelar med Thassos:
Tack på förhand
/Cattis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-28, 12:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: AKUT: Kefalonia eller Tassos?

Ser att du inte fått några svar på din akuta fråga. Det beror säkert på att få har varit på både Thassos och Kefalonia. Jag har inte varit på någon av öarna, men skulle jag vara tvungen att välja säger min mage Kefalonia. Om det nu är till någon hjälp.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-28, 15:19
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: AKUT: Kefalonia eller Tassos?

Hej C@is!

Jag har faktiskt haft den turen att besöka dessa två härliga öar. De påminner om varandra. När jag var på Kefalonia bodde jag i Lassi och när jag var på Thassos bodde jag i Limenas. Inte på de hotell som du undrar över då.

Kefalonias fördelar: Lassi är inte stort. Hela byn ligger efter huvudvägen. Allt är lättillgänglig. Ganska många restauranger på en sådan liten yta. God mat i överlag. Nära till Argostoli (mindre stad), man kan gå men med barn är nog taxi att föredra. En del stränder är långgrunda.
Nackdelar: Inte så fina stränder. Lassi är vad jag skulle kalla "MiniEngland". Det finns i stort sätt ingen charm med Lassi, bara ett "boställe", tycker jag. När ni ska bo två veckor i Lassi krävs det nog att ni rör på er lite. Kefalonia är en hyra-bil-ö. Det finns mycket att se runt ön. Otroligt vacker natur mm.

Thassos fördelar: Limenas är en trivsam stad (mindre). Många restauranger. Fina stränder inne i staden. Även långgrunda, vad jag kan minnas. Upplevde Thassos som billigt. De flesta hotell ligger nära en strand. Limenas har mycket historia. Det är utgrävningar överallt. Otroliga antika lämningar. Vacker natur.
Thassos nackdelar: De är inte så många, inte vad jag upplevde. Det ska vara att det var mycket getingar när vi var där. Även resan till Thassos från fastlandet kan kanske kännas lite trist. Speciellt med barn, kanske.

Jag åkte med min mamma till både Kefalonia och Thassos. Kefalonia 2000 och Thassos 2001. Vi blev mest förtjusta i Thassos.
Limenas uppfattade vi inte som någon hålligång stad, inte så mycket ungdomar i huvudtaget. Lassi var lite mer fartig men inte där heller var det störande på något vis.
Hoppas du har någon hjälp av mina personliga uppfattningar. Fråga gärna om det är något speciellt!

Jenny
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-28, 20:33
C@is C@is är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 2
Standard Sv: AKUT: Kefalonia eller Tassos?

Tack så mycket för era svar. Det börjar luta åt Thassos men än är det inte avgjort.
Vänligast Catharina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-19, 19:23
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: AKUT: Kefalonia eller Tassos?

Hej.

Har inte varit i Limenas men i Skala potamias. Jag håller med om att Thassos är billigt, i alla fall tyckte vi det. Vi älskade de underbara, långgrunda sandstränderna. Såg inte en endaste geting på våra två veckor i juni. Det enda vi upplevde som negativt var vädret som var väldigt ostadigt. Regn, åska, hagel upplevde vi den första veckan. Den andra veckan var det bättre, men lite kyliga kvällar vilket jag inte är van vid. Båtresan var inget som helst problem, snarare mysig tyckte vi. Våra barn är ganska stora (från 12 och uppåt) men dom gillade också båtresan. Thassos är otroligt vacker, så många bilder blev det!

/Ulrika
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-23, 14:25
lovisa lovisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 2
Standard Sv: AKUT: Kefalonia eller Tassos?

Jag har varit mycket i Grekland. Sent 70-tal och tidigt 80-tal med familjen på flera öar (Paros, Samos, Egina, Antiparos, Sifnos mfl) samt som vuxen på Lefkas, Santorini och Thassos och jag måste säga att Thassos påminde mest om min barndoms minnen av Grekland. Väldigt snällt och generöst, mycket fiskare och båtar och jag och sambon uppskattade även alla vackra berg, ruiner,formlämningar och utsiktsplatser enormt.
Kefalonia kan jag inte hjälpa till med då jag inte varit där, men i Limenas är det nog nära till det mesta för barnen.

Ha det så gott och lycka till!
Lovisa
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT