Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-09-15, 12:03
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Har i liknande trådar varit motståndare till AI.
Detta reviderar vi nu till AI-motståndare i "bara" Grekland
Vad är skillnaden mellan AI i Grekland och andra ställen?

// Helén- som hittills inte rest AI
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-01-28, 22:15
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Exakt!
Ska till Teneriffa i januari och har bokat vår första AI någonsin.
Har i liknande trådar varit motståndare till AI.
Detta reviderar vi nu till AI-motståndare i "bara" Grekland

Måste förresten berätta om när vi var på Ixia-Rhodos, så fanns det AI-gäster på hotellet. Det var nästan förnedrande för dom som hade AI. De var förvisade till en egen hörna med riktigt lågbudgetstuk. Baren var en presseningliknande historia där allt serverades ur plastmuggar!
Nu har vi provat på vår första All inc.
Måste säga att jag är positivt överraskad!
Väldigt trevligt upplägg, ett stort utbud och hög kvalitet på maten.
Utanför måltidspassen så fanns det små minibufféer man kunde plocka ur och det fanns en jeppe som bakade pizzor för glatta livet i en äkta stenugn. Fina barer där det ingick drinkar som GT, Cuba libre och irish coffe. Öl,vin och vatten fanns det alltid tillgång på och man kunde ta med upp en vinare på rummet om så ville.

Detta är ett perfekt alternativ för den med mager börs eller den stora familjen.
Pengar sparar man verkligen också! Vi (sambon o jag) brukar göra av med 12-15 tusen per vecka, och denna resa gjorde vi av med 5.000:-
Denna besparning kan vi tillskriva AI:n!

Dock så kommer vi troligen inte att göra om det. Inte på en större anläggning då det blir lite stimmigt när man ska äta. Hittar vi ett fint hotell med mindre antal rum så kan vi gärna prova AI igen. Även om utbudet är brett och maten god så blir man ändå lite less. Vi åt kanske fyra måltider ute fast vi hade AI.
Mitt betyg på AI-konceptet: 6
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-01-29, 12:25
Leif Fryles avatar
Leif Fryle Leif Fryle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2008
Ort: Agios Nikolaos, Messinian Mani
Inlägg: 64
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Först vill jag säga min mening om turkisk mat. Jag tycker Turkisk mat är betydligt godare än Grekisk. Nu har jag ätit den mesta maten på orter som inte varit utpräglade charterorter och det kanske har betydelse.
De som vill åka på AI semester ska naturligtvis göra det. Men jag skulle aldrig få för mig att göra det för jag vill vara fri. Fri att ändra mina planer under resans gång. Fri att äta där de serverar den mat som tilltalar mig mest. Jag reser sällan under den intensivaste högsäsongen. På så vis behöver jag inte ha något hotell förbokat. Visserligen vet jag aldrig vad min resa kommer kosta men jag tror inte den blir så dyr som AI.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-02-13, 07:23
Rhodos-96s avatar
Rhodos-96 Rhodos-96 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Ort: Falun
Inlägg: 37
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

All inclusive är nåt jag alltid varit anti till. Jag har haft den åsikten att reser man så är ju halva nöjet & charmen att hitta en mysig taverna & få se & prova nåt nytt!

Men man är ju inte sämre än att man kan ändra sej! Ju fler barn vi fått mindre charmigt har d blivit att "leta" mysig taverna, & som dessutom ska passa en barnfamilj m 4 barn (varav en autistisk & hyperaktiv som bara fixar vissa miljöer & helst lika,lika,lika varje måltid).
Så förra året provade vi allinclusive för första gången(kos) & insåg att då vi reser med barnen så är detta ett SUPER alternativ för att överhuvudtyaget göra det möjligt att resa allihop.
& tjänar på det gör vi definitivt med så många barn som vill ha glass mm hela tiden & tjatet slipper man påköpet =)

Men när jag & min man åker själva så är det definitivt INTE all inclusive vi vill åka på utan vill då se/ prova & uppleva så mycket som möjligt.

Alla har vi olika behov! Tack all inclusive! / B
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-03-10, 09:29
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Vår borgmästare , som är en burdus men ganska rolig typ, bröt den högtidliga stämningen på Dodekanosos-dagen i veckan. Det hade varit parader och musik och tal, tal, tal, högpatriotiska som alltid. Av någon anledning, man talade om turismens betydelse och finanskrisen och sånt, nämndes All Inclusive, och att det inte är nån fördel för Grekland, och absolut inte för de små öarna med sina familjehotell.
Det var då Roussos drog historien ( säkert gammal, men ändå ) om mannen som rest till Mexiko och bodde på A/I. Han ringde hem till en vän och berättade att det var jättefint på Bahamas...
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-03-12, 09:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Han ringde hem till en vän och berättade att det var jättefint på Bahamas...
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-10-04, 08:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
En stor nackdel som få verkar tänka på är ju att AI kan ta död på en ort.
Hittade denna intressanta artikel om All Inclusive. Inte alltid att man tänker på vad det kan innebära, men frågan är. Ligger ansvaret hos resebolagen eller konsumenten?

/Netwolf
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-10-04, 09:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Jag jobbar med glesbygdsfrågor och har hävdat detta ända sedan jag första gången hörde talas om AI. Minns att jag fick en del mothugg här i forumet, med argument som att de skapar arbetstillfällen, kanske köper mat och annat lokalt osv. Skönt att se att insikten börjat sprida sig att AI tvärtom utarmar bygden där de finns och att vi bidrar till att orter i Grekland dör ut om vi väljer AI.

Ansvaret ligger på både resebolag och konsument, men den enda förändring man själv kan garantera är den man själv kan påverka.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-10-04, 11:47
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Ojoj,

Jag började skriva ett inlägg, men det började likna en uppsats i nationalekonomi, så den strök jag illa kvickt.
Men det jag ville säga var följande,

Vi skall inte ta för givet att AI inte handlar centralt, från typ Sodexho, eller att de ens använder inhemska leverantörer. Ej heller kan vi utgå ifrån att den personal som anställs där, ens kommer i närheten av att kompensera för arbetstillfällen som går förlorade i byarna.

Att ägandet ofta inte heller är lokalt, och även sällan inhemskt, gör att vinsten inte finns kvar där den genereras.

Som jag ser det, ur ett lokalt ekonomiskt perspektiv, så är AI en direkt förlust för omkringliggande samhällen jämfört med den "traditionella" turismen.

Jag lägger ingen värdering i om människor köper AI eller inte, men bl.a. av ovan nämnda skäl så skulle det aldrig falla mig in att nyttja en sådan anläggning.

/Grimm, som blev uppeldad före morgonkaffet...
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-01-10, 23:35
Adam & Piksu Adam & Piksu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Hej!
Detta är mitt första inlägg här på forumet... för snart ett år sedan var jag och min sambo på Grekland (Zakhyntos) för första gången och valde då All Inclusive.
Det lät väldigt enkelt och bekvämt att i förväg kunna veta vad semestern skulle kosta..

Väl där insåg vi ganska fort att det var ingen bra idé för oss med AI. Bufféerna bestod mest av brittisk mat och vi saknade det grekiska. Visserligen fanns det rätt ofta mat framme (pommes och toast och liknande) men inget man inte kunde få hemma. I slutändan åt vi bara frukosten på hotellet och eventuellt en drink på kvällskvisten och strosade runt restaurangutbuden på egen hand istället.

Så nu planerar vi vår nästa Greklands-semester, för vi (speciellt jag) sålda på Grekland!
Det kommer garanterat i n t e att bli AI.
/Piksu
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT