Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-16, 13:09
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Skulle sätta värde på om någon ville vidareutveckla detta med "All Inclusive"
Alltså; Att i förväg veta på kronan exakt, hur mycket semesterresan kommer att kosta, det är ju både rimligt och bra.

Men; Blir det inte lite trist att vara kedjad vid mattiderna??

Arne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-16, 16:07
twiggy twiggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 95
Standard Sv: All inclusive i Turkiet!

Vi var för första gången förra sommaren på ett Allinclusivehotell i Turkiet. Det var inte alls jobbigt att vara låst vid mat tiderna. Egentligen så finns det inga direkta mattider eftersom det ena byter av det andra. Det fanns alltid någonting att äta, emellan måltiderna var det sk snacks det kunde vara pizza, piroger, hamburgare kebab, pannkaka och melon. Det höll på till 16:00 då var det kaffe och kakor och naturligtvis vattenmelon det fanns alltid.
Det blir ju en annan en annars sorts semester, det var väldigt skönt tex att slippa släpa alla dessa vattenflaskor och matkassar till hotellet.
Det negativa med en sån här semester är ju att man inte upplever mycket mer än att äta och sola och bada. Och även att det var aldrig tyst ,alltid aktiviteter från morgon till kväll. Min 15-åriga dotter tyckte det var kul.
Som sagt var en riktig slappar semester.
Vi har ju nyss kommit från Naxos där vi bodde ute vid Maragas/Plaka, det var helt underbart. Lungt och skönt bortsett från alla hoande duvor och galande tuppar, men sådana ljud är vi vana med eftersom vi bor på landet.
Och vår bilturer ut bland byarna, det var en upplevelse semester.
Men jag tycker inte att det ena utesluter det andra, så nästa sommar siktar vi in oss på att äta och ha det gott. Twiggy

Senast redigerad av twiggy den 2008-08-16 klockan 16:21. Anledning: Hann ej skriva färdigt
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-16, 17:27
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Allinclusive i Turkiet!

Jag håller med Twiggy om att man inte blir låst vid mattiderna, för mat serveras hela dagarna. Man hinner med en hel del på dessa semestrar om man vill, men oftast har man valt All inclusive för att ha en riktig slapparsemester. Vi brukar inte ge oss ut på så mycket när vi är på semester, så detta koncept passar oss bra. Men det får inte bli mer än en vecka, för då hinner man tröttna på det.

Åker vi på tvåveckors semestrar tar vi aldrig mer All inclisive, men på en vecka är det helt ok. Vi har testat både en och två veckor, och för en vecka är det toppen.

//Ingela
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-17, 08:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Allinclusive i Turkiet!

Själv skulle jag aldrig boka all inclusive. Då missar man ju det bästa med hela resan. Att leta upp en mysig taverna, där man kan avnjuta en god måltid. Mat är för mig inte bara föda utan en upplevelse. En del av livet, helt enkelt.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-17, 12:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Den här tråden är delad från en annan tråd som handlar om tips på all inclusivehotell i Turkiet.

Generella diskussioner om all inclusive passar bättre här.

inkfish/moderator
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-17, 17:20
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

För- och nackdelar med AI kan säkert de flesta ha åsikter om.
Dock, i Grekland skulle vi aldrig komma på tanken att utnyttja AI.
Men, i vissa andra länder är det inte så tokigt, ekonomiskt sett.
I början av 2007 var vi till Kap Verde några veckor. Och där var det fördelaktigt att nyttja AI, tveklöst.
En dag tog vi en lång promenad söderut till närmaste stad. Trillade in på en "supermarket" och hittade bland annat "små gröna ärtor" och "majskorn" på småburkar. Ni vet, den sorten som man på närmaste ICA-butik köper i trepack för under tjugolappen. Nåväl, här kostade EN burk dryga 35 SEK och vid kollationering visade det sig att övrig mat höll ungefär samma prisklass. Hade vi inte haft AI så hade den semestern rusat upp till löjligt höga priser. Så totalt sett, ur rent ekonomisk synpunkt, hade vår semester blivit avsevärt dyrare utan AI.
Att sedan Kap Verde kan vara ett undantag, då de importerar drygt 98% av all mat, är ju en sak, men vi anser i alla fall att AI inte enbart är av ondo. Dock, skulle det dyka upp ett AI på "våra" grekiska öar skulle vi sannolikt gråta blod.
R
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-20, 14:50
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

En stor nackdel som få verkar tänka på är ju att AI kan ta död på en ort.
I Argassi på Zakynthos har en del hotell gått över till AI och redan har en del tavernor, restauranger och barer fått stänga.
En annan nackdel, om vi stannar kvar i Argassi (hela Grekland förresten) är ju självklart att man missar alla mysiga tavernor som faktist serverar bra mycket bättre/godare mat.
Kan personligen inte se någon fördel med AI i Grekland men på andra ställen som Kanarieöarna, Turkiet mm skulle jag nog kunna tänka mig det då maten knappast kan bli sämre iaf.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-20, 15:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg

Kan personligen inte se någon fördel med AI i Grekland men på andra ställen som Kanarieöarna, Turkiet mm skulle jag nog kunna tänka mig det då maten knappast kan bli sämre iaf.
Jag har bara varit en gång till Turkiet för många år sedan men jag måste invända mot ditt påstående för visst menar du att maten är dålig. Turkisk mat är helt underbar och många av de rätter vi äter i Grekland är mycket vanliga i Turkiet.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-20, 16:58
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag har bara varit en gång till Turkiet för många år sedan men jag måste invända mot ditt påstående för visst menar du att maten är dålig. Turkisk mat är helt underbar och många av de rätter vi äter i Grekland är mycket vanliga i Turkiet.

Eva
Menar absolut inte att den var dålig, men , för min smak, tillräckligt tråkig för att jag likaväl skulle kunna äta AI-buffé.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-20, 19:53
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Kan personligen inte se någon fördel med AI i Grekland men på andra ställen som Kanarieöarna, Turkiet mm skulle jag nog kunna tänka mig det då maten knappast kan bli sämre iaf.
Här måste jag protestera... Turkiet har enligt min mening bättre mat än Grekland så där skulle jag inte välja AI. Vad är det som säger att AI mat alltid är sämre? Jag har varit på orter i världen där AI är vanligt och har då upplevt att priserna hålls nere på matställen för att trots allt locka ut de resenärer som valt AI. Det är väldigt lätt för alla att tycka en massa om AI. Jag har själv aldrig haft det och kan därför inte uttala mig om hur dåligt det är...men har bokat AI på Rhodos i maj -09 så efter det kan jag "tycka" fullt ut... Om man åker med barn som hela tiden vill ha glass och dricka ska det bli väldigt smidigt att bara kunna hämta det. Varje gång vi köpte två öl och två glassar i somras kostade det ca 12 Euro, det drar iväg och blir några tusenlappar per vecka...

Malin

Senast redigerad av nilam den 2008-08-20 klockan 19:54. Anledning: Såg inte Evas inlägg om turkisk mat innan jag svarade
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-08-20, 21:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Menar absolut inte att den var dålig, men , för min smak, tillräckligt tråkig för att jag likaväl skulle kunna äta AI-buffé.
Turkisk traditionell mat är oftast något mer kryddad än grekisk och det turkiska köket räknas som ett av världens mest framstående. Mellanöstern och östra medelhavet har en väldigt likartad matkultur som utvecklats under århundranden. Många av de smårätter och andra rätter vi äter i Grekland finns också i Turkiet och då ibland i en mer välkryddad variant. Halva som är en av mina favoritkakor äts i hela det här området. Hur du kan kalla den turkiska maten för tråkig begriper jag inte men om man inte gillar grekisk traditionell mat kanske den turkiska inte heller uppskattas.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-08-29, 11:46
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Turkisk traditionell mat är oftast något mer kryddad än grekisk och det turkiska köket räknas som ett av världens mest framstående. Mellanöstern och östra medelhavet har en väldigt likartad matkultur som utvecklats under århundranden. Många av de smårätter och andra rätter vi äter i Grekland finns också i Turkiet och då ibland i en mer välkryddad variant. Halva som är en av mina favoritkakor äts i hela det här området. Hur du kan kalla den turkiska maten för tråkig begriper jag inte men om man inte gillar grekisk traditionell mat kanske den turkiska inte heller uppskattas.

Eva
Vet, om jag ska vara ärlig, inget om turkisk mat. Den mat jag stötte på / hade och välja mellan på dom restauranger jag var på var tråkig.
Om det sedan berodde på att dom serverade vad dom trodde att västeuropeer vill ha eller inte vet jag ej. Tråkigt upplevde jag det som iaf.

Edit: En av dom saker jag gillar mest med grekland är ju just maten, så jag måste helt enkelt ha varit på fel restauranger i Turkiet.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-08-29, 13:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Edit: En av dom saker jag gillar mest med grekland är ju just maten, så jag måste helt enkelt ha varit på fel restauranger i Turkiet.
Antagligen. Något av det jag åt i Fetye för många år sedan var underbart gott. Mitt livs godaste lammgryta tillagad i lerkärl har jag ätit där.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-08-29, 14:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Håller inte tråden nu på att handla om turkisk mat istället för att handla om för/nackdelar med All-inclusive???
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-09-12, 17:18
JoLos avatar
JoLo JoLo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 123
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Håller inte tråden nu på att handla om turkisk mat istället för att handla om för/nackdelar med All-inclusive???
Jag tänker INTE skriva om AI i Turkiet, utan om en trevlig upplevelse med Ai i Grekland och min generella uppfattning om ovanstående.
Vi, just hemkomna från Rethymnon, bodde AI en vecka med otroligt fin grekisk mat serverad till varje mål. Jag har tidigare varit helt emot AI, men en vecka med det var alldeles utmärkt.Dessutom billigt, utslaget p¨å 3 mål om dagen plus fri "lokal" dryck.
Såå...för en vecka är det helt perfekt för mig.


/JoLo
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-09-12, 21:41
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Kan personligen inte se någon fördel med AI i Grekland men på andra ställen som Kanarieöarna, Turkiet mm skulle jag nog kunna tänka mig det då maten knappast kan bli sämre iaf.
Exakt!
Ska till Teneriffa i januari och har bokat vår första AI någonsin.
Har i liknande trådar varit motståndare till AI.
Detta reviderar vi nu till AI-motståndare i "bara" Grekland

Måste förresten berätta om när vi var på Ixia-Rhodos, så fanns det AI-gäster på hotellet. Det var nästan förnedrande för dom som hade AI. De var förvisade till en egen hörna med riktigt lågbudgetstuk. Baren var en presseningliknande historia där allt serverades ur plastmuggar!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-09-13, 10:25
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Jeg har luftet min skepsis til AI mange ganger, og nå har jeg nettopp diskutert det med to vennepar som var på (ulike) AI-hoteller i Hellas.

Det ene hotellet hadde det slik at man fikk spise middagen sin på halvannen time, deretter måtte de gi plass til neste bordsetting.

Det andre venneparet ble så lei av maten i restauranten at de etter noen dager dro inn til byen og spiste på ulike restauranteer/tavernaer der.

I tillegg til at AI for meg virker sjarmløst, kan øddelegge for lokale bedrifter, ofte ligger langt ute på landet, ikke tilbyr gresk (eller hva nå land man er i) hverdagsliv...

Nei takk! Er nå min soleklare mening.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-09-13, 11:14
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Jag tillhör också dem som har haft svårt att se något positivt med AI, men man ska akta sig för att vara så trångsynt så att man inte är öppen för att konceptet kan utvecklas och förändras, och kanske redan har börjat göra det.
Det JoLo berättar tyder ju på det.

Att AI-hotell ofta ligger "ute på landet" behöver ju sannerligen inte betyda att det inte speglar eller erbjuder grekiskt vardagsliv. För övrigt är ju inte syftet med alla resor att uppleva vardagsliv i det land man besöker.

Att AI kan vara ett jättebra alternativ i en del situationer är självklart, det behöver man bara se lite längre än till sina egna behov och önskemål för att inse.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-09-15, 10:04
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Att AI kan vara ett jättebra alternativ i en del situationer är självklart, det behöver man bara se lite längre än till sina egna behov och önskemål för att inse.
Jo, men Elisabet, Arne ber om "för- och nackdelar" og jeg ser bare nackdelar for mitt (personlige) vedkommende. Derfor skriver jeg det. Fordelene kan AI-fansen ta seg av.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-09-15, 11:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: All inclusive - för- och nackdelar/ny tråd

Har samma åsikt som Admirala. Om man gillar ett land och gärna reser dit innebär det väl att man vill se och uppleva lite mer av omgivningarna än ett hotell, om än så komfortabelt? .
-Vem har den största ekonomiska nyttan av AI? Kommer pengarna till någon del lokalbefokningen och området till nytta? Frågar för att jag inte vet.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT