Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-12, 22:30
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Bråttom, bråttom blev det nu...

Kan man köpa medicin som i Sverige är receptbelagd och kräver läkarbesök - tänker på akut allergimedicin, ett kortisonpreparat - på grekiska Apotek?

Någon som vet?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-12, 22:41
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Dom du behöver sådan mediciner så skall du alltid ha det med dig ner till Grekland men skulle du bli akut sjuk måste du söka läkare så fixar dom medicin till dig ifrån apoteket.. För det kan du inte köpa receptfritt..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-12, 22:48
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Flera mediciner som är receptbelagda här i Sverige, kan köpas fritt via de grekiska apoteken, farmakeio. Hade förra året när vi var nere, en väldigt besvärlig period med ihållande hosta och rinnsnuva. Frågade apotekaren som då rekommenderade Nasonex, ett preparat som är receptbelagt här hemma.

Mediciner ska man alltid vara försiktig med och definitivt inte köpa okända preparat. Om man däremot redan medicinerar och har kännedom om både diagnos och symtom, så anser inte jag att det är någon skillnad att köpa sina mediciner via grekiska apotek jämfört med svenska. Sambon som har astma har de senaste åren köpt all sin medicin nere i Grekland - är inget som hans svenska läkare motsätter sig och dessutom är det betydligt billigare.

//Zanét
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-12, 22:56
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Sambon som har astma har de senaste åren köpt all sin medicin nere i Grekland - är inget som hans svenska läkare motsätter sig och dessutom är det betydligt billigare.
Är det samma fabrikat som hemma?
// Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-12, 22:59
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Är det samma fabrikat som hemma?
// Helén
När det gäller hans astmamedicin så är det samma fabrikat.

//Zanét
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-12, 23:01
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Om man däremot redan medicinerar och har kännedom om både diagnos och symtom, så anser inte jag att det är någon skillnad att köpa sina mediciner via grekiska apotek jämfört med svenska. Sambon som har astma har de senaste åren köpt all sin medicin nere i Grekland - är inget som hans svenska läkare motsätter sig och dessutom är det betydligt billigare.

//Zanét
Fantastiskt! Det var det svaret jag ville åt Menar du, förlåt om jag är trög, att det bara är att knalla in på ett farmakeio och säga vad man vill ha?

Senast redigerad av kath72 den 2008-06-12 klockan 23:04.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-12, 23:08
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av kath72 Visa inlägg
Fantastiskt! Det var det svaret jag ville åt Menar du, förlåt om jag är trög, att det bara är att knalla in på ett farmakeio och säga vad man vill ha?
Knalla på du men om jag hade varit som du så hade jag tagit med en förpackning hemifrån att visa upp i den händelse att det är lite skillnad på stavningen. Du nämnde något cortisonpreparat för akuta tillfällen och om du då menar t ex Betapred, så vet jag inte om detta är receptbelagt eller inte. Jag brukar i god tid få ett recept utskrivet här hemma så att jag kan ha med mig ner - Du får ha dina mediciner i handbagaget.

//Zanét
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-06-12, 23:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Jag har varit med om att köpa penicillin utan recept i Grekland - men jag har också varit med om motsaten: Jag behövde en salva för ögoninfektion, som det finns flera receptria av i Sverige.

Det var HELT OMÖJLGT att få köpa något på Apoteket i Grekland! "Jag kan inte sälja något sådant till dig utan att du först har varit till läkare" sa hon som jobbade där, och jag fick gå tomhänt därifrån.

Man kan inte ta något för givet...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-12, 23:34
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Betapred, så vet jag inte om detta är receptbelagt eller inte. Jag brukar i god tid få ett recept utskrivet här hemma så att jag kan ha med mig ner - Du får ha dina mediciner i handbagaget.

//Zanét
Jodå, det är Betapred jag menar. Och i god tid är jag inte.. reser på måndag.

Tack snälla ni för alla snabba svar!
Jag törs nog inget annat än att försöka få tag i medicinen här hemma..
Nej, Elisabeth, man kan inte ta någonting för givet, det har du rätt i!

Men bara för att... så ska jag "bara knalla in" på ett apotek och be att få köpa medicinen. Måste ju testa. Håll tummarna för att jag får tag i den hemma i sista minuten, är ni snälla.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-06-13, 08:44
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Det brukar fungera utmärkt att ringa till sin värdcentral/läkare där man tidigare fått recept på medicinen, och be att få ett igen. Eftersom recepten skickas med intranät till Apoteket kan du hämta det senare samma dag.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-06-13, 12:23
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av kath72 Visa inlägg
Bråttom, bråttom blev det nu...

Kan man köpa medicin som i Sverige är receptbelagd och kräver läkarbesök - tänker på akut allergimedicin, ett kortisonpreparat - på grekiska Apotek?

Någon som vet?
Har oxå astma och är beroende av min astmamedicin...både cortisonpreparat och andra "akuta". Första året jag reste ner för en längre vistelse hade jag proppat väskan full, vilket jag sen fick lära mig att det var onödigt. Precis som "Zanét" skrev så finns samma preparat till mycket lägre kostnad där nere.
De grekiska läkarna är i "samma klass" som svenska och apoteken nästan ännu bättre (ibland ). Ibland behöver man inte ens förbi en läkare för "enkla problem" - urinvägsinfektion t.ex...utan man kan rådfråga "apotekaren" om sina symtom och besvär och han ställer en rätt diagnos och ger dig rätt medicin. Betapred har jag aldrig köpt i Grekland så kan ej svara på det, men andra kortisonpreparat som t.ex inhalatorer får du köpa över disk.
Det här har gällt mig på fastlandet men det är nog inte så olika runt om i landet.
Har klarat både astman och urinvägsinfektioner med apoteket...nu när jag VET hur det fungerar just där jag bor.
Fast vet man inte så är man nog tryggare att ha med sig akutmedicinen....blir jobbigt annars.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-06-14, 20:02
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Det är inte alltid medicinerna har samma namn i andra länder. Så de kan kräva att få se förpackningen på apoteket. Den hade inte jag med mig, så det blev inga tabletter för mig på Kefalonia när jag hade för få med mig förra sommaren.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-06-14, 20:07
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Losec är en annan medicin som går att köpa utan recept, mot magsår. Kan pappa bunkra när han är på besök, dock bör man väl inte använda medicin utan samråd med läkare om man inte vet att det är grönt.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-06-14, 20:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

För den som kan latin är det inga problem. Någon skriver att apotekaren kan ordinera medicin mot urinvägsinfektioner. Gäller defintivt inte överallt och även i Grekland börjar man så sakta bli medveten om den stora överförskrivning som finns av antibiotika. Nästa år kommer den frågan att flyttas högre upp på dagorningen i många av Europas länder eftersom resistenta bakterier skördar allt fler dödsoffer. Det är inte bara MRSA som ställer till problem utan även tarmbakterier skadar många.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-06-15, 10:21
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Någon skriver att apotekaren kan ordinera medicin mot urinvägsinfektioner. Gäller defintivt inte överallt och även i Grekland börjar man så sakta bli medveten om den stora överförskrivning som finns av antibiotika.
Eva
Nu nämnde "denne någon" inget om att man skulle "överäta" antibiotika utan bara ATT man kunde få köpa det över disk på apoteket...vilket är underbart när man får t.ex urinvägsinfektion akut en fredag och svårt att hinna till läkare INNAN man vet att det "urartar" sig...så att säga...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-06-15, 10:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Rinakai om inte läkaren tar en urinodling innan du börjar äta antibiotikakuren går det inte att kontrollera att du får rätt behandling. Vissa bakterier ska ha en viss medicin och andra en annan. Just urinvägsinfektioner överbehandlas ofta. I många länder används ett bredspekrumpreparat som även slår ut kroppens goda bakterier och sen är den onda cirkeln igång.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-06-15, 10:34
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Rinaki Visa inlägg
vilket är underbart när man får t.ex urinvägsinfektion akut en fredag och svårt att hinna till läkare INNAN man vet att det "urartar" sig...så att säga...
Måste nog hålla med dig Rinaki. Det känns lite onödigt att behöva gå till läkaren om man känner igen symptomen och snabbt behöver lindring.

Särskilt för mig som är egen företagare och som inte har råd att vara sjuk är grekiska apotek perfekt - bra service, kunnig personal och snabb lindring.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-06-15, 10:37
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Ok om man kanske inte är "van" att ha det....men efter mina 3-4st/år så har jag lärt mig känna igen symptomen....så jag har inga problem att ställa "rätt diagnos" själv...vid just den där orsaken.......
MEN för den skull så knaprar jag inte antibiotika i tid och otid inte....vet oxå att man ska vara restrektiv med sånt....men enligt min "svenska läkare" så är det det enda som biter på mig och som oxå ordinerar det så....vad göra annars.... En del har bara såna åtekommande problem, en del inte....that's life antar jag.
Jag är tacksam för de grekiska apotekarna såna gånger....
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-07-28, 22:32
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Så här gick det:

"Betapred" eller den grekiska motsvarigheten fanns på varje Apotek för en tredjedel av svenska priser. Gissa om jag laddade upp inför hemresan...

VARFÖR kan det inte vara lika smidigt här hemma?
Åh, jag vet ju... det svenska klimatet (väderleksmässigt och mellanmänskligt) gör oss alltför självmordsbenägna. Hur skulle det gå, om vi bara kunde köpa ut ditten och datten och experimentera själva med. Det kanske skulle ligga döa människor utanför alla apotek...?

Hur som helst, smidigt var det

Tack alla som engagerade sig!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-08-08, 11:21
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Visby
Inlägg: 120
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

Äter/dricker man yoghurt/fil eller nåt så återställs dom "snälla" bakterierna som vi måste ha
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT