Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-27, 11:49
ailert ailert är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 3
Standard Grekland v44

Jag och min flickvän har planer på att åka till Grekland under hösten. Tyvärr har vi skola så vi kan bara åka vecka 44. När jag läser under "När ska man åka" här på kalimera står i inte ens november med. Är det Icke-säsong i Grekland under senhösten/vintern? Finns det några researrangörer som har resor då? Kan man flyga reguljärt till rimliga priser?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-28, 12:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Grekland v44

Så sent går inga charterresor till Grekland. I stället får ni åka reguljärt och då är det Aten som gäller. Både SAS och Sterling flyger dit från Sverige. Därifrån når ni många öar med båt eller flyg. Räkna inte med att så mycket är öppet, det mesta är stängt för säsongen. På de flesta öar finns det ändå rum att hyra och några tavernor är självklart öppna. Mest "liv" finner ni på stora öar där det bor mycket folk, typ Kreta och Rhodos. Men även mindre öar som Syros och Kalymnos är livliga även under ickesäsong. Plus ett flertal andra öar.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-28, 13:17
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Grekland v44

Men Hellas er jo mer enn øyene, da, Janne! Mye mer!
Fastlandet stenger ikke selv om det er november, her er det liv året rundt. Bra vær kan det også godt hende at vi har
Så Ailert, kom til fastlandet, du, det er akkurat like vidunderlig gresk her
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-28, 13:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Grekland v44

Citat:
Men Hellas er jo mer enn øyene, da, Janne! Mye mer!
Jag vet, men min hjärna har svårt att förstå det. Självklart är fastlandet ett alternativ. Så åk dit.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-28, 13:31
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Grekland v44

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Så åk dit.

Hør på sjefen!

Hilsen Admirala i Hellas' vakreste by
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-08-28, 22:09
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Grekland v44

Du kan även åka med www.vikingair.se deras resor kostar 995 skr per väg och per person alltså 4000 skr för 2 personer, jag har själv åkt med dem i somras upp till Sverige och allt flöt bra dessutom ingick mat på planet.

Tycker också att ni ska ta er till fastlandet då säsongen är över på öarna, Aten är något att uppleva när inte värmen är för jäklig, dessutom tom på turister och allt går lite lugnare takt. Även resa runt på fastlandet är att rekomendera. Grekland är inte bara öar, fastlandet har väldigt mycket att erbjuda, och där upplevs det riktiga Grekland den tid ni kommer.

Lycka till med resan

Monica
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-08-28, 23:01
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Grekland v44

Apollo har charter till Rhodos v 44. Avresa från Arlanda söndag den 29 oktober och hemresa natt mot måndag den 6 november. Till Rhodos går det alldeles utmärkt att åka den tiden på året och vädret brukar vara stabilt till långt in i november. Avslutar alltid våra höstresor på Rhodos och brukar komma hem i slutet av oktober och då är det fortfarande varmt och vattnet är härligt.

Margaretha
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-08-29, 22:15
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Grekland v44

STS-solresor flyger charter till Chaniakusten på Kreta v 44 (sista veckan). det kostar totalt för två från 9300 kr (flygstol) till 12500 kr (dyraste hotellet). Inte jättebilligt direkt... men jag vet inte om man törs chansa på sistminuten eftersom det är höstlov

Hur vädret är finns det andra här som kan berätta om mycket bättre än jag.

/Marianne

Kollade just på Apollos hemsida de har resor till hela Kreta, Aten, Poros och Rhodos. Till västra Kreta kostar det 7000 kr för flyg (två personer).

Senast redigerad av mkh den 2006-08-29 klockan 22:37. Anledning: mer info
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-08-31, 17:58
ailert ailert är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 3
Standard Sv: Grekland v44

Tack för all info. Nu är vi betydligt klokare. Men det finns fortfarande en del frågetecken. Det är tyvärr ö-världen vi vill till, åtminstone den här gången. Men vi kan förstås tänka oss att flyga till Aten för att sedan åka båt till någon ö. Vikingair känns väldigt intressant, prisvärt! Vi är vana resenärer, dock inte till Grekland. Kan det vara att ta sig vatten över huvudet att själva sköta resan till och från öar från fastlandet samt boende? Eller är den resevägen turistvänlig även i oktober/november?
Vi undrar också över klimatet. Regnigt ute på öarna? Är det okej att bada? Hur är det med vattendjurlivet? Bättre eller sämre på hösten? Jag gillar att snorkla och kan tänka mig att hyra våtdräkt om det krävs.
Vi undrar precis som mkh om det brukar finnas sista-minuten den veckan. I så fall är det väldigt aktuellt. Budgeten är begränsad, kanske 5000 max allt som allt per person.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-08-31, 18:13
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Grekland v44

Citat:
Ursprungligen postat av ailert
Det är tyvärr ö-världen vi vill till, åtminstone den här gången.
Sukk hjerte, men brist ikke, som min mor pleide å si
Vil bare minne om at Peloponnes også er en øy, Korinthkanalen tatt i betraktning
Og med hensyn til klima, så er det normalt bedre her på den tiden du skal reise.
Men vil man til øyene så vil man
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-08-31, 21:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekland v44

Jag skulle ABSOLUT ta fastlandet denna tid på året..Peloponnessos ..eller EVIA! Evia är ju en ö, och bara någon timme med buss från Aten...

Lissi - som ju var på båda ställena i somras..
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-09-02, 17:57
ailert ailert är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 3
Standard Sv: Grekland v44

Jag måste erkänna att jag har riktigt dålig koll på fastlandet. Vad är det för skillnad mot öarna vad gäller mat, natur, vatten och så vidare?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-09-02, 18:17
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Grekland v44

Fastlandet er større
Det er altså mer variert, du kan finne det du finner på øyene på fastlandet, og mer. Den byen jeg bor i, Nafplio, ligger et par timers buss fra Athen, og kunne for så vidt like godt ligget på en øy. Den er ikke helt ulik Ermoupolis på Syros, for eksempel.
Du får den maten du er vant til på øyene, men akkurat som på øyene er det endel lokale variasjoner og spesialiteter over hele landet.
Strendene er like bra, vannet enkelte steder varmere.
Forskjellen, særlig i vinterhalvåret, er at de aller, aller fleste stedene på fastlandet er levende byer hele året. Klimaet her i Nafpliobukten er jevnt over varmere enn på øyene, og du er ikke avhengig av båter - som kan være innstilt i uke 44.

Hjalp det?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-09-02, 18:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekland v44

Fastlandet är så mycket mer! Det är det genuina Grekland. Jag har varit på så många öar och på fastlandet också flera, flera veckor genom åren och jag är alltid nöjdast med de upplevelserna jag fått på fastlandet. Dessutom är maten oftast billigare och naturen mycket mer storslagen!
Jag kan rekommendera området runt Saloniki i norr, de otroligt vackra byarna i Zagoria och området runt Parga-Ioannina, hela Peloponnessos, samt en ny favorit Evia, en ö förbunden med en bro någon timmes bussväg från Aten... Den ön var VACKER!!!! Dit återvänder vi i juni!

En bra sak till med fastlandet är att man kan förflytta sig utan dessa sinksamma väntetider på båtarna. Det är bara att hoppa på en buss när man tycker att man vill röra på sig.

Så ska ni resa v 44 är mitt absoluta råd att välja fastlandet (eller om ni absolut måste till en ö, i så fall välja Evia, Kreta eller Rhodos)

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-09-02, 22:13
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Grekland v44

Viking air? deras hemsida funkar inte. När jag klickar på "fortsätt" blir jag bara hopplöst överflyttad till nåt annat. En massa andra länkar, har inte hört nåt om denna resmöjlighet tidigare. Om man lyckas boka, hur funkar det?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-09-02, 23:15
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Grekland v44

Citat:
Ursprungligen postat av ailert
Jag måste erkänna att jag har riktigt dålig koll på fastlandet. Vad är det för skillnad mot öarna vad gäller mat, natur, vatten och så vidare?
Det är inte lika tillrättalagt för utländska turister
Vi har rest tunt en del på fastlandet, det är inte lika vanligt att alla pratar engelska (men ändå inget större problem), de som jobbar med turister blir mera positiva då de hör att man kommer från Sverige, det är inte så ofta som de träffar på svenskar på fastlandet.
Det är väldigt mycket smidigare att flytta sej mellan orterna på fastlandet, bussarna fungerar bra och går hela tiden.
Det som jag tycker är roligast på fastlandet är att man får träna den lilla grekiska man kan, jag har både prutat på boende och beställt mat på grekiska på fastlandet.
En nackdel på fastlandet är att butikerna ofta har medelhavstid, de är alltså stängda för siesta och stängda på söndagar, kan vara värt att tänka på om man har tänkt äta egen frukost.
Jag antar att ni har bara en vecka på er, hade jag haft en vecka i oktober hade jag helt klart börjat med att ta mej till Plaka utanför Leonidio, sedan skulle valet vara svårt mellan Nafplio och Loutraki. Vi trivdes inte bra i Nafplio men omständigheterna var inte de rätta för oss, vi gav stan 10 minuter innan vi bestämde oss för att åka vidare, det finns säkert positiva saker där också men vi åkte direkt vidare.
Loutraki är smidigt till då det gäller kommunikationer med Aten, alltså en bra stad att avsluta med.

Mvh Janérik

ps. Plaka ligger lite avigt till men är vårt eget lilla paradis i Grekland, inlägget är lite smittat av det
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-09-03, 12:46
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Grekland v44

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Fastlandet är så mycket mer! Det är det genuina Grekland.
Lissi
Javisst! Peloponneserne mener de bor i det egentlige Hellas, og stedsnavn som Mykene, Korinth, Sparta, Epidaurus og Olympia gir dem jo rett i det. Mistras og Monemvasia er steder stappfulle av middelalderhistorie. I tillegg var Peloponnes det første stedet som frigjorde seg fra tyrkerne, Nafplio var det moderne Hellas' første hovedstad. Her er kort sagt et mangfold av historie, kultur og natur du ikke finner noe annet sted i Hellas.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-09-03, 13:14
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Grekland v44

Och tänk Ailert om ni skulle hamna i Nafplion då kan du ju hälsa på Admirala Vem skulle inte vilja träffa henne Loutraki tycker jag låter som ett mindre trevligt val i så fall!
Bara mina små funderingar
MVH
Yeasou
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-09-03, 17:03
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Grekland v44

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou
Och tänk Ailert om ni skulle hamna i Nafplion då kan du ju hälsa på Admirala Vem skulle inte vilja träffa henne easou
I love you too
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT