Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-02-16, 21:43
Akusoli Akusoli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 6
Standard Vart resa i juli med barn?

Hej alla,
Sitter som bäst och planerar sommarens resa till Grekland med man o två barn. (4 & 6 år). Förra året var vår första resa till Grekland o vi gjorde en liten öluff. I år har vi nog tankar om att vara på en enda ö av lite större slag. Vad vi söker är: Så lite blåst som möjligt! Störde mig verkligen på vindarna förra året. Sköna stränder. Barnvänligt inom rimliga mått, alltså inte höga nivåskillnader och party, lätt att ta sig fram med bil. Möjligheter att utforska och upptäcka nya saker under ca tre veckors tid. Någon som har något tips? Förra året var vi på Naxos, antiparos o Kofunissia. Har lite föraningar om att Kreta , Karphatos eller Rhodos skulle kunna vara något. Isåfall, var på dessa öar blåser det minst?Jättetacksam för kloka råd i denna djungel av öar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-02-17, 11:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vart resa i juli med barn?

Karpathos (liksom Tinos, Andros och Amorgos) hör till de öar som brukar vara utsatta för blåst. Sedan går det naturligtvis inte att veta om det skulle blåsa just när ni är där. Var det är minst blåsigt på resp ö beror på vindläget just då.

(Ibland här på forumet har jag sett att en del brukar säga att det inte stämmer att de här öarna är blåsiga ... Men enligt vad jag sett så gör det det. Det är t ex ingen slump att det brukar ordnas internationella vindsurfingtävlingar på Karpathos).

I juli/augusti är det den jobbiga vinden meltemi du riskerar. Men igen, det är omöjligt att gardera sig mot vind just när man själv tänkt åka. Om det blåser brukar jag fråga någon öbo om var det blåser minst just den dagen och sedan åker jag dit. Öborna som är så beroende av sitt hav brukar ha järnkoll på det.

Senast redigerad av inkfish den 2015-02-17 klockan 11:52.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-02-17, 12:18
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Vart resa i juli med barn?

Kreta vore väl bra för en treveckors vistelse? Det finns hur mycket som helst att upptäcka där. Ni lär nog ändå inte hinna se allt, man vill ju slappa och bada lite också! Det finns många här på forumet som kan mycket mer om Kreta än jag, så jag tycker du kan läsa resebreven från ön och botanisera på Kretasidorna här på forumet. Och köpa E- guiderna förstås.

Angående Meltemivindarna verkar de vika av innan de når fram till Kreta. Vi var på Tinos i somras och där blåste det halv storm medan det under samma period verkade lugnt på Kreta enligt väderappen YR tex.

Lycka till med planeringen!

Katitzi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-02-17, 21:14
Akusoli Akusoli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 6
Standard Sv: Vart resa i juli med barn?

Tack för svar! Tror jag ska sikta in mig på Kreta. Men kanske finns det någon kust på Kreta där det är lite lägre sannolikhet för blåst ? Skulle bli jätteglad för tips på en mysig ort utan alltför mkt turister och med härliga stränder. Ha det gott!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT