Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-04-13, 16:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard 4G på kontantkort i Grekland?

Funderar på att införskaffa ett Mifi 4g-modem, för att kunna använda för att surfa i Grekland. Ser man Vodafones täckningskarta, så verkar 4g-täckningen gälla HELA Grekland.

Frågan är om att går att lösa ett refillkort för att surfa med 4G och funkar dessutom min Mifi då? Är det någon som och dessutom testat?
Ett annat alternativ är ju ta ett vanligt USB-modem och ansluta den till en router och därifrån dela ut internet via Wifi. Kan man använda sig av svenska ej operatörsbundna usb-modem, eller måste man införskaffa ett grekiskt?

Vilka operatörer förutom Vodafone finns att tillgå?

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-04-13, 17:55
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: 4G på kontantkort i Grekland?

Det finnes flera operatörer, men min erfarenhet säger mig att det är Vodafone.gr som har den särklassigt bästa täckningen i Övärlden och på fastlandet.

Jag har en Vodafonedongel (modem) som fungerar precis perfekt. Refillkort till detta mobila bredband finns att inhandla i välsorterade livsmedelsbutiker, kiosker, samt i Vodafonebutiker. Enligt Vodafones hemsida ska det under detta år även bli möjligt att ladda refillkortet via nätet med Visakort.

Ett startpaket med dongel samt två GB trafik kostar sådär 43 €.
Nu har jag Hi 3G. Hur det står till med 4G vet jag inte.

Andra operatörer nu. Jag har försökt med GR.Cosmote, men det slutade i fiasko. Jag fick dock lämna tillbaka bråten och erhöll pengarna tillbaka.

Så finns TIM.GR, men detta bolag har jag aldrig varit i kontakt med. Mera troligt finns det därtill flera mindre bolag, men dessa har nog svag täckning.

Men, avslutningsvis, de allra flesta Hotel och Tavernor i övärlden har ju numera ett ofta utmärkt fungerande wifi att fritt bruka. En del Kommuner tillhandahåller därtill fritt wlan i området för såväl fastboende som turister.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-04-14, 06:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: 4G på kontantkort i Grekland?

Tack för svar, Arne. Hur upplever du hastigheten på 3G-dongeln? Är det segt att ladda upp filer t ex?

/NW
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-04-14, 07:54
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: 4G på kontantkort i Grekland?

Klart godkänt. Jag får runt 8 MB/Sek i nertrafik och cirka 2 upp. Vodafones täckning är utmärkt ute på öarna.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-04-15, 10:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: 4G på kontantkort i Grekland?

Har nu fått svar från Vodafone att man kan använda sitt eget svenska modem. Man köper Vodafone Kartointernet för 20 €. Man får då sim-kort (utifall man ramlar i vattnet?), 15 dagars internetaccess 2 Gb.

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-04-15, 12:21
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: 4G på kontantkort i Grekland?

Nja, kolla i så fall direkt i butiken när du handlar refillkortet. Jag hade i samband med Cosmotedebaclet med mig ett upplåst modem från Tre här hemma.
Jag stoppade in Cosmotes simkort i detsamma, men då visade det sig att Tre-s dongel av någon anledning ändå drog igång sin egen accessportal. Detta trots att jag avinstallerat den strax innan. Det handlade om "Mobile Partner"

Jag föranleds tro att Tre-s modem är "skruvat" till Tre vare sig det är upplåst eller ej...

När jag så inhandlade ett färdigt paket hos Vodafone inklusive modem(Dongel) då fungerade det och har så gjort sedan dess.

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-04-15, 15:23
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: 4G på kontantkort i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
...
Andra operatörer nu. Jag har försökt med GR.Cosmote, men det slutade i fiasko. Jag fick dock lämna tillbaka bråten och erhöll pengarna tillbaka.
...
Arne
Jag använder GR Cosmote, köpte startpaket utan dongel med simkort och laddade en månads användning förra sommaren. Jag använder en dongel från Sverige som med hjälp av datakunnig kompis funkar bra. På ön där jag tillbringar mest tid funkar Cosmote bäst och jag hade inga större problem med uppkopplingen. Jag tittade t ex på SVT Play (Borgen...) utan problem ett par gånger.

De flesta av företagen (om inte alla) kräver att du fyller på ditt konto med mer pengar minst var elfte månad. Missar du det måste du köpa ett nytt startpaket. Det går inte att föra över pengar till kontot över nätet utan någon måste göra det på plats.

Lycka till!
Våga
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-04-16, 08:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: 4G på kontantkort i Grekland?

Tack för alla tips!

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-04-28, 12:40
tierp tierp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Tierp
Inlägg: 22
Standard Sv: 4G på kontantkort i Grekland?

holidayphone.se har
[LIST][*]Grekiskt data-simkort för mobilt bredband i Grekland[*]2GB data i 3GB hastighet, 15 dagar från första användningsdag.[*]Pris 299:-[/LIST]
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-04-28, 14:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: 4G på kontantkort i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av tierp Visa inlägg
holidayphone.se har
[LIST][*]Grekiskt data-simkort för mobilt bredband i Grekland[*]2GB data i 3GB hastighet, 15 dagar från första användningsdag.[*]Pris 299:-[/LIST]
Intressant! Klart värt att kolla upp!

/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-04-28, 16:08
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: 4G på kontantkort i Grekland?

Hmm, ang Holiday Phone. Man är tvungen att skriva in exakt när man är bortrest, då de aktiverar kortet två dagar före avresa. Sen skickar de kortet per post till hemadressen (om man inte bor i Stockholm och kan hämta i butik).
Men va bra. Då vet de ju att folk är bortresta på den adressen under minst en vecka.
Nä, man får nog ange en annan adress isf. #paranoid

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-04-28, 17:08
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: 4G på kontantkort i Grekland?

Men, men, Vodafones refillpaket för mobilt bredband matchar mycket väl detta andra alternativ. Varför då krångla?

Arne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-04-28, 17:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: 4G på kontantkort i Grekland?

Javisst, är det så, Arne. Vodafone-lösningen är dessutom billigare - ca 170:- för två veckor istf 299:- hos Holiday.

Mitt problem är att närmaste Vodafonebutik, ligger lite långt bort från hamnen och vi kommer att ha ont om tid. Väl ute på ön, finns sen ingen Vodafonebutik att tillgå.

Är det verkligen inte möjligt att få Vodafone-kortet levererat till sig?

/Netwolf
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-04-28, 17:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: 4G på kontantkort i Grekland?

Jo, det ska numera vara möjligt att få ett Vodafonepaket levererat hem. Gå in på Vodafone.gr-s hemsida och kolla. Själva refillkorten kunna med fördel inhandlas på närmaste välsorterade livsmedelsbutik. Behövs dock dongel (Modem) då tarvas ett besök i Vodafonebutik.

Men, så här mellan skål och vägg, när ska ni åka? Vårt Vodafonemodem är till fritt förfogande från den 10 Juni till den 15 September. Då är vi hemma i Sverige.

Arne

Senast redigerad av Arne den 2013-04-28 klockan 17:50.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-04-28, 17:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: 4G på kontantkort i Grekland?

Det låter ju lysande. Jag fick uppfattningen att alla inköp var tvungen att ske i butik. Dongeln behöver jag ju inte, då jag använder en Mifi router. Har precis mailat Vodafone.

Tack för tipset, Arne!

/Netwolf
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-04-28, 18:20
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: 4G på kontantkort i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

... Jag fick uppfattningen att alla inköp var tvungen att ske i butik...
Samme opfattelse har jeg. Det bliver jo svært at underskrive papirerne, om ikke man befinder sig i butikken.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT