Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-11-11, 14:22
34an 34an är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2008
Inlägg: 5
Standard Karpathos eller Thassos

Hej på er, premiär för mig här, hoppas att det blir rätt!
Vi skall åka på semester i mitten på Juni -09, fyller 40 då.
Har funderat på Thassos,Lefkas men lutar nu åt Karpathos. Vi är inga vana resenärer, har tidigare varit på Kreta och Cypern.

Ni experter på Grekland, vart skall vi åka? Vi har en 1-åring och en 3-åring, så bra sandstrand är viktigt, gärna en stad i närheten så jag kan titta lite i affärer och några hyfsade restauranter. Tipsa gärna om hotell också. Har ni bra erfarenheter av Airtours, deras priser är ju bra, eller är det Apollo som är bäst? Är det mkt billigare att flyga reguljärt och boka boende själv? Tacksam om ngn har tid att ge mig lite råd.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-11-11, 15:16
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Karpathos eller Thassos

Jag har bara positiva erfarenheter av Airtours. Har i och för sig bara åkt (flygstol) med dem en gång, men jag har inget att klaga på!

Bekanta till oss har åkt charter med dem säkert 5 ggr och de har aldrig blivit missnöjda med någonting. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Apollo och kommer nog heller aldrig få det, eftersom jag anser att de tar onödigt mycket betalt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-11-11, 19:34
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Karpathos eller Thassos

Har varit både på Thassos och Lefkas och tror nog att Thassos har bättre stränder för småbarn. Om ni bor i tex. Skala Potamias ligger en av Greklands finaste sandstränder där: Golden Beach. Byn är inte så stor men det går buss in till staden Limenas. Man kan också bo i Limenas ( det gjorde vi) men stränderna är inte lika bra där.
Annars är Lassi på Kefalonia ett bra tips. Fina stränder och gångavstånd till Argostoli stad. Vi åkte med Airtours dit och det var helt okey. Har rest mycket med Apollo och det har också alltid funkar bra. De delar ibland flyg tom.
I sommar blir det Karpathos för vår del, så hur det är där får vi se!
Lycka till med resan!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-11-11, 21:00
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: Karpathos eller Thassos

Har varit på både Lefkas och Karpathos. Väldigt fina öar, kanske de två jag helst återvänder till. Men så vidare barnvänliga är de kanske inte.
På Lefkas är det framför allt de västra stränderna som lockar, tror de är de bästa i Grekland, men det är ofta kraftiga bränningar, härligt, men nog inte för små barn.

Karpathos har också fantastiska stränder, men även där blåser det ofta, kan vara stenstränder (kanon) med härliga vågor, men som sagt var, inte lämpligt för en treåring.

Thassos har jag ingen erfarenhet av.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-12-12, 08:51
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Karpathos eller Thassos

Ett tips är att du även kollar lite på Skiathos. Ön har allt det som du efterlyser, dessutom ligger flygplatsen bara 10 minuter ifrån hotellen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-12-31, 11:22
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Karpathos eller Thassos

Har själv varit 2 ggr på Karpathos och 1 gång på Thassos och man måste väl börja med att säga att dessa två öar är väldigt olika. Thassos är grön och svalare medan Karpathos är "brunbränd" och ganska - ja brun. Karpathos har en mer "Vild" natur och geografi medan Thassos är mera "tämjd". När vi var på Thassos första veckan i Juni var där ännu ganska kallt så vi spenderade ganska lite tid på stränderna, men när vi gjorde det stördes jag av den stora mängden sjöborrar som vi stötte på överallt. Ibland var det en sjöborre per 10 cm2. Men som sagt spenderade vi inte så mycket tid på stränderna så vi kanske råkade ut just för de sjöborr-rikaste På Karpathos har jag spenderat mycket tid i vattnet och aldrig sett en enda sjöborre (däremot ett par mindre maneter).

Åker man till Karpathos så borde åtminstone stranden i Amopi vara lämplig för barn. De gånger vi varit där har det varit ytterst små vågor - om det alls varit vågor - och stranden är relativt långgrund. Runt Amopi har det byggts flera hotell så man kan bo ganska nära stranden. Det blåser på Karpathos, men vinden har aldrig stört mig eftersom den är varm och egentligen inte märks när man väl hämtat sig från den första vindpusten man råkar ut för när man stiger ur flyget Det lönar sig dock att hålla hårt i eventuella luftmadrasser man tänkt guppa runt på

Om man åker med otåliga barn bör man beakta att resan till Karpathos går fortare pga att ön har eget flygfält. Resan till Thassos kräver att man landar på fastlandet, åker buss till hamnen, båt till ön och sedan buss vidare till hotellet.

Trots detta gillade jag vår resa till Thassos eftersom det svalare vädret gjorde att jag fick frun bortlockad från stranden och vi fick tid att bekanta oss med diverse bergsbyar och andra sevärdheter som jag kanske inte annars fått henne med på :-)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-12-31, 16:33
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Karpathos eller Thassos

Såg inte en enda sjöborre på våra två veckor på Thassos! Däremot en del sjögurkor, men dom är ju mest roliga att titta på. Vi var där i början av juli och vädret och vattnet var härligt! En kväll fick vi en åskskur- det var allt.
Det var ganska många barnfamijer på ön, så den anses nog som ganska barnvänlig. Båtresan över är kort och följs av måsar som gärna äter direkt ur handen på den som törs. Med så små barn som ni har skulle jag nog valt Thassos. Trevlig resa och Gott Nytt År!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT