Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-11-29, 20:31
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard All inclusive - för och emot

Nu är jag inte personligen alls intresserad av all inc då jag tycker det förtar mycket av semestern, som att inte gå ut och upptäcka nya och mysiga krogar. Ibland när jag bokar så ingår halvpension per automatik och då får man komma ut på taverna en gång om dan i alla fall. Nu var det inte om det jag skulle skriva utan något som jag reflekterat över tidigare poppade upp i huvet när jag såg tråden.

Det verkar för mig vara snarare regel än undantag att all inclusive-ställen nästan alltid ligger väldigt off eller vid sk. udda-orter.

Vad beror detta på? Jag kan ju tänka mig att läget inte ska spela så stor roll då det ofta handlar om stora anläggningar där folk som har all inc knappt lämnar området på hela veckan?

Någon som vet
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-11-29, 20:59
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Det verkar för mig vara snarare regel än undantag att all inclusive-ställen nästan alltid ligger väldigt off eller vid sk. udda-orter.
Vad beror detta på? Jag kan ju tänka mig att läget inte ska spela så stor roll då det ofta handlar om stora anläggningar där folk som har all inc knappt lämnar området på hela veckan?
Någon som vet
Jeg har lest at det på Kos finnes retningslinjer som sier at AI-anlegg ikke skal plasseres nærmere enn 5 km fra nærmeste by/landsby, men om disse retningslinjene bare gjelder lokalt, eller om de er generelle for hele landet, vet jeg ikke. Og som ellers i Hellas, disse retningslinjene følges visstnok ikke helt konsekvent, på Kos i alle fall, og ikke for alle......
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-11-29, 21:20
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: All inclusive

Hmm...Intressant!

Någon som vet motiveringen till varför AI ska ligga minst 5km avsides?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-11-30, 08:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Hmm...Intressant!

Någon som vet motiveringen till varför AI ska ligga minst 5km avsides?
Gissar att det är för att de inte ska konkurrera ut små tavernor som behöver inkomsterna som turismen ger. Vi har tidgare haft en bitvis ganska häftig debatt här i forumet om AI och dess eventuella konsekvenser för lokalbefolkningen. Själv gillar jag det inte och i Grekland kan jag inte se några som helst behov för turisterna att stanna på boendet för mat och nöjen när det finns så många mysiga, trygga och fina ställen att besöka.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-11-30, 08:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: All inclusive

Jag tror helt enkelt att det för många är så att om man väljer All inclusive när man åker en familj så vet man vad semestern kommer att kosta. Särskilt för barnfamiljer kan det vara en viktig faktor, det är svårt att beräkna annars vad allt extra som godis,glass etc ska kosta och för många kanske det är så att umgänget med familjen, sol, bad, god mat och bara VILA är det viktigaste, inte att just den gången se så mycket som möjligt av omgivningarna! Det har alltså inte alls med rädsla eller otrygghet att göra

Lissi - som undrar om vi inte kommit långt från trådens huvudfråga nu,
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-11-30, 08:46
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Sv: All inclusive

Klokt inlägg Lissi. Det var precis så min dotter med familj (3 barn) resonerade när dom köpte AI på Kefalonia nu till våren.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-11-30, 09:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: All inclusive

Det ska bli jättespännande att höra vad de tycker om denna semesterform. Valet av ö är jättebra, Kefalonia är en vacker ö. Just Lixouri hann vi aldrig se när vi var där, men väl den övriga delen av ön så en resa till dit måste vi ju göra

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-11-30, 09:44
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag tror helt enkelt att det för många är så att om man väljer All inclusive när man åker en familj så vet man vad semestern kommer att kosta. Särskilt för barnfamiljer kan det vara en viktig faktor, det är svårt att beräkna annars vad allt extra som godis,glass etc ska kosta och för många kanske det är så att umgänget med familjen, sol, bad, god mat och bara VILA är det viktigaste, inte att just den gången se så mycket som möjligt av omgivningarna! Det har alltså inte alls med rädsla eller otrygghet att göra

Lissi - som undrar om vi inte kommit långt från trådens huvudfråga nu,
Klokaste inlägget jag läst på länge i detta forum. En synpunkt som inte bara utgår från; jag tycker........jag tycker.......jag tycker.....utan faktiskt inser att vi alla är olika, har olika smak och olika behov.

Hatten av för dig, Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-11-30, 10:29
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Sv: All inclusive

Ja Lissi, det skall bli spännande att höra vad dom säger om detta boende,själv har jag aldrig haft AI, så jag har ingen erfarenhet. Jag har varit på Kefalonia 2ggr. Det är ju en fantastiskt fin ö.Nu kanske dom kan få en slant över så dom kan hyra bil ett par dagar o se sig om lite.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-11-30, 13:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: All inclusive - för och emot

Tråden är en uppdelning från en annan tråd och är alltså inte startad av Ricky.

inkfish/moderator
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-11-30, 18:58
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: All inclusive - för och emot

Lissis resonemang om varför man väljer att bo på all inclusive är vettig, och så resonerar jag också och nog de flesta tror jag. Men det har inte riktigt med grundfrågan att göra?

Jag undrar varför AI-anläggningarna ligger så off och ofta vid lite mindre kända orter.

Jag har också tänkt på konkurrenssyfte men funderar man lite mer på det så fattar jag inte riktigt varför det skulle vara så?

Jag har själv en annan teori, och det är att ett ställe ligger så off att dom måste ha AI för att få folk att bo där

PS. Förlåt att jag gled ifrån i förra tråden och saboterade ursprungsfrågan!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-11-30, 22:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: All inclusive - för och emot

Ja inte vet jag men rest ensam med barn har jag gjort många gånger utan att välja AI både som mycket fattig, extraarbetande student och senare med en normal inkomst. Tror nog att det mer handlar om att vi mäniskor vill ha det bekvämt och förutsägbart än om ekonomi. Det går att välja lokala små familjeägda tavernor utanför värsta turistgatan och prisnivån blir genast mer acceptabel. Hålet i väggen och mormors mat .

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT