Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-18, 19:48
wilma wilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Köping
Inlägg: 19
Standard Kefalonia juni

Hejsan!!...Nu är det inte långt kvar innan man ska åka till denna underbara ö igen....längtar så.....men vi får hela tiden olika svar ifall man får ta med sig lokalt vin från kefalonia som man har köpt iland, och hur man ska packa dom .....ska man ha det som handbagage eller i den stora resväskan. Tidigare när vi varit till Kefalonia har vi haft dom i stora väskan ,det var en gång som vi fick plocka ur dom och ha det som handbagage men det är nu flera år sen......vilka regler gäller i den djungeln man blir lite lätt förvirrad....är det någon som var där förra året eller i år och hur gjorde ni???

Tack på förhand
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-18, 22:27
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Kefalonia juni

Citat:
Ursprungligen postat av wilma Visa inlägg
Hejsan!!...Nu är det inte långt kvar innan man ska åka till denna underbara ö igen....längtar så.....men vi får hela tiden olika svar ifall man får ta med sig lokalt vin från kefalonia som man har köpt iland, och hur man ska packa dom .....ska man ha det som handbagage eller i den stora resväskan. Tidigare när vi varit till Kefalonia har vi haft dom i stora väskan ,det var en gång som vi fick plocka ur dom och ha det som handbagage men det är nu flera år sen......vilka regler gäller i den djungeln man blir lite lätt förvirrad....är det någon som var där förra året eller i år och hur gjorde ni???

Tack på förhand
Hej!
OM du nu vill packa ner rödvin el.dyl. i din resväska så går väl det bra, bara flaskan håller . Du får i vilket fall som helst inte ta med vinflaskorna i handbagaget.
Det som kan rekommenderas är dock att du går in i Taxfree-shopen efter att du passerat säkerhetskontrollen. Där kan du köpa lokalt vin mm, och ta med dig ombord på planet. Det skiljer inte så våldsamt mycket i pris heller.

//C@nny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-20, 12:32
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Kefalonia juni

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej!
OM du nu vill packa ner rödvin el.dyl. i din resväska så går väl det bra, bara flaskan håller . Du får i vilket fall som helst inte ta med vinflaskorna i handbagaget.
Det som kan rekommenderas är dock att du går in i Taxfree-shopen efter att du passerat säkerhetskontrollen. Där kan du köpa lokalt vin mm, och ta med dig ombord på planet. Det skiljer inte så våldsamt mycket i pris heller.

//C@nny
Det är bara att instämma med Conny. Då det lokala vinet Robola har rätt högt pris i affärerna så har jag lagtmärke till att priset i bland är biligare på taxfri vid flygplatsen än de lokala affärerna.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-20, 23:25
wilma wilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Köping
Inlägg: 19
Standard Sv: Kefalonia juni

Tack så mycket ....nu har jag blivit lite klokare på det här....men finns dom flesta vinerna på taxfree?...som tex san gerassasimos vinet..(tror det heter så).....men det är nog klokast att ta det i taxfree...det kan trots allt hända en olycka i resväskan!...gillar verkligen dem grekiska vinerna, men dom är svåra att få tag på här i sverige....man vill ju kunna drömma sig bort ibland
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-21, 11:16
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Kefalonia juni

Citat:
Ursprungligen postat av wilma Visa inlägg
Tack så mycket ....nu har jag blivit lite klokare på det här....men finns dom flesta vinerna på taxfree?...som tex san gerassasimos vinet..(tror det heter så).....men det är nog klokast att ta det i taxfree...det kan trots allt hända en olycka i resväskan!...gillar verkligen dem grekiska vinerna, men dom är svåra att få tag på här i sverige....man vill ju kunna drömma sig bort ibland
Hej Wilma!

Jag håller med om att grekiska viner är enormt underskattade. Jag har varit på ett antal vingårdar i Grekland och avnjutit många fina viner.
Ett av dessa viner är detta Robolavin som du nämner:



Robolavinet finns ju i flera varianter. Detta vin är något "finare" än det som säljs i störst volym och ser ut så här:


Vinerna finns överallt på Kefalonia. Om San Gerassimo finns på flygplatsen kan jag inte garantera, men det borde det ju göra. Jag har bestämt för mig att jag sett det där.

//C@nny
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-24, 17:42
wilma wilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Köping
Inlägg: 19
Standard Sv: Kefalonia juni

Tack så mycket.....annars så får jag ta reda på det sen när man är där nere...det skulle vara kul om dom hade lite mer urval av grekiska viner här i Sverige....eller att man kunde beställa. Grekiska viner är som sagt väldigt underskattade!!!!

Wilma
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-25, 13:10
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Kefalonia juni

Takk for tipset,
- jeg håper jeg finner San Gerassimo Robola
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-05-25, 13:28
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Kefalonia juni

Vinerna finns att få tag på nästan överallt runt ön ...
Flaskan på bilden är för övrigt tom! Den köptes in på Robola Winery och delades av mig och frun några månader senare. Det smakade mycket bra ....

Här finns mer info: http://www.robola.gr/en/about.htm

//C@nny
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT