Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-06-19, 23:19
Vims avatar
Vim Vim är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Norge
Inlägg: 214
Standard Sv: Euro

Såg en reportasje på norsk TV i kveld. Der ble det sagt at mange grekere hadde tatt ut penger i bankomater. Husker ikke beløpet, om det var 1 milliard euro (eller 10), de siste dagene. Av den grunn fryktet man manko på penger i bankomatene. Finner desverre ikke noen link.
  #22  
Gammal 2015-06-20, 06:12
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Euro

Citat:
Ursprungligen postat av Vim Visa inlägg
Såg en reportasje på norsk TV i kveld. Der ble det sagt at mange grekere hadde tatt ut penger i bankomater. Husker ikke beløpet, om det var 1 milliard euro (eller 10), de siste dagene. Av den grunn fryktet man manko på penger i bankomatene. Finner desverre ikke noen link.
Rundt 4,2 b i l l i o n e r Euro ble tatt ut i cash denne uken. Den greske banken har bedt ECB om ekstra hjelp/støtte, det skal visstnok være ok for en kortere stund, til det er avklart om det bli en ny avtale eller ikke. (The Guardian, Ekathimerini, TOC)

Senast redigerad av malou den 2015-06-20 klockan 06:19.
  #23  
Gammal 2015-06-20, 07:19
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Euro

Enligt svensk media har ca 4 miljarder euro tagits ut senaste veckan, varav 1 miljard bara under torsdagen. ECB har backat upp grekiska bankerna, med något som benämns ELA-lån, för att systemet inte ska krascha. Frågan är hur länge detta kan fortgå?
  #24  
Gammal 2015-06-20, 09:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Euro

Citat:
Ursprungligen postat av LarsB Visa inlägg
Jag tog ut 400€ i en Euronet automat på Paros 13/6 och fick betala 10,26 sek/€.
Det var en riktigt bra varning, tack för den. Det hade jag ingen aning om. Jag kollade upp dem lite, de beskriver sig som ett oberoende nätverk av uttagsautomater. Många av dem placeras utanför bankkontor och då är det ju lätt att tro att de hör till banken. Men den här loggan är det man ska se upp med:



En amerikansk sajt som tipsar amerikaner inför Europaresor skriver:
Citat:
Most bank ATMs in Europe don’t charge a usage fee, but stay away from “independent” ATMs, which have high fees and may try to trick users with “dynamic currency conversion.” These ATMs (labeled with names such as Travelex, Euronet, Moneybox, Cardpoint, and Cashzone) are often found next to bank ATMs in the hope that travelers will be too confused to notice the difference.
Det här är första gången jag hör om en bankomat som gör coversion utan att fråga. I Pireus banks automater får man ju åtminstone välja, även om jag tycker att det är fult nog att möjligheten till den dyrare kursen finns.

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-20 klockan 09:12.
  #25  
Gammal 2015-06-20, 09:36
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Euro

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det var en riktigt bra varning, tack för den. Det hade jag ingen aning om. Jag kollade upp dem lite, de beskriver sig som ett oberoende nätverk av uttagsautomater. Många av dem placeras utanför bankkontor och då är det ju lätt att tro att de hör till banken. Men den här loggan är det man ska se upp med:



En amerikansk sajt som tipsar amerikaner inför Europaresor skriver:


Det här är första gången jag hör om en bankomat som gör coversion utan att fråga. I Pireus banks automater får man ju åtminstone välja, även om jag tycker att det är fult nog att möjligheten till den dyrare kursen finns.
Det har ju skrivits och tyckts massor om EU:s "klåfingrighet" i många små struntsaker som man inte borde lägga sig i. Samtidigt tycker jag att det finns fenomen där unionen verkligen skulle till gagn för medborgarna sätta ner foten och styra upp dumheter.

Detta är enligt mitt förmenande ett sådant exempel. "Inga bankomater inom EU som inte låter kunden själv välja om uttaget ska konverteras eller ej!"

Masse
  #26  
Gammal 2015-06-20, 09:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Euro

Jag tycker till och med att det är illa att möjligheten finns. Även om alla som läser här vid det här laget vet att man inte ska välja conversion, så tror jag att det är lätt att bli osäker när man väl står där. Tonen i meddelandet på skärmen är ju ungefär Om du inte väljer conversion kommer strax ett slukhål att öppnas under dina fötter där du och ditt livs besparingar försvinner.

Och de enda som tjänar på det är bankerna. Vilket i och för sig grekiska banker verkar behöva just nu.
  #27  
Gammal 2015-06-20, 11:56
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Euro

Om vi tar ut valuta i Danmark eller England (utanför EMU) så kan banken lägga på avgift, oftast 30-35:- per uttag.
Inom euro-zonen är den avgiften förbjuden vid uttag av euro.

Att det då skulle vara ok att ta ut en smygavgift genom att bankomat-företaget kan sätta en ockerkurs verkar knepigt.

Om jag hade fått en kurs på över 10:-, och vetat säkert att jag inte valt conversion till SEK, då skulle jag ta upp det med min bank hemma.
  #28  
Gammal 2015-06-20, 14:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Euro

Tack för varningen LarsB!
  #29  
Gammal 2015-06-22, 06:32
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Euro

Bra varning, har dock tagit ut i euronet,s bankomater flera gånger utan problem men de o Pireas bank är luriga vad gäller hur man ska undvika conversion.


Hörde föresten på P1 morgon imorse att deras korre försökt ta ut pengar i Aten idag i några bankomater men de var tömda redan, hur ser de ut i övrigt?
  #30  
Gammal 2015-06-22, 07:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Euro

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Bra varning, har dock tagit ut i euronet,s bankomater flera gånger utan problem men de o Pireas bank är luriga vad gäller hur man ska undvika conversion.
Inte bara Piraeus utan även Alpha bank frågar tydligen om conversion, sa någon när vi pratade om det häromdagen.

Men - har du alltså fått frågan även i Euronetbankomater? Om jag fattade LarsB rätt hade han hade INTE valt conversion, det fattade jag som att han inte kunnat välja överhuvudtaget. Säkert onödig fråga men det är Euronet du menar, inte Eurobank som är en riktig bank?
  #31  
Gammal 2015-06-22, 07:33
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Euro

Inget problem på Fourni!
Däremot har vi noterat ett nytt fenomen; icke-fungerande apparaturer för kortbetalning. Alla har hänvisat till att det påföljande dag ska komma reparatör från Thessaloniki (!!!) men denne har vi inte sett röken av.
Givetvis begriper vi att det under nuvarande omständigheter är bättre att få kontant betalning, men det kräver också att vi har kontanter. Vi försäkrade oss omedelbart om att ha kontanter för betalningar under resterande del av resan.

Fler som upplevt kraschade apparaturer för kortbetalning?
  #32  
Gammal 2015-06-22, 07:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Euro

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Hörde föresten på P1 morgon imorse att deras korre försökt ta ut pengar i Aten idag i några bankomater men de var tömda redan, hur ser de ut i övrigt?
Det där måste ju inte betyda något så tidigt en måndagmorgon, de kanske fylls på under dagen.
  #33  
Gammal 2015-06-22, 07:54
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Euro

Euronet har de gånger jag tagit ut frågat, men lurigt, typ liten gråad ruta för utan conversion och sen får man igen bekräfta att man verkligen vill ha no conversion
  #34  
Gammal 2015-06-22, 08:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Euro

Ok, tack!
  #35  
Gammal 2015-06-22, 08:26
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Euro

Enl P1 så bör man ha ett beslut klart till lunch. Dvs, klarar Grekland betalningen den sista? Det är ju klart att det kommer att lösa sig. Det finns ju inga alternativ.
Nu talades det om att minska pensionerna i nån form, då enl uppgift, de grekiska pensionerna är bland de högsta i Europa.
/Netwolf
  #36  
Gammal 2015-06-22, 08:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Euro

Det jag har sett har handlat om att sänka pensionsåldern, samt att sänka en viss tilläggspension som dock bara berör 80 000 personer. Vet dock inte om det jag sett är det slutliga innehållet i förslaget som Tsipras lämnade igår.
  #37  
Gammal 2015-06-22, 08:55
LarsB LarsB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Sv: Euro

Du har fattat helt rätt Inkfish.
Jag fick inte någon möjlighet att välja conversion eller ej.

Lars
  #38  
Gammal 2015-06-22, 09:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Euro

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Inte bara Piraeus utan även Alpha bank frågar tydligen om conversion, sa någon när vi pratade om det häromdagen.
Tog ut pengar på Alpha bank nu när jag var på Kreta, och där fick jag frågan om conversion, så det stämmer.
  #39  
Gammal 2015-06-22, 09:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Euro

Citat:
Ursprungligen postat av LarsB Visa inlägg
Du har fattat helt rätt Inkfish.
Jag fick inte någon möjlighet att välja conversion eller ej.
Över gränsen till bondfångeri, skulle jag säga ...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tog ut pengar på Alpha bank nu när jag var på Kreta, och där fick jag frågan om conversion, så det stämmer.
Då är det bra för resenärer till t ex Tilos att vara uppmärksamma vid bankomaten, för där är Alpha bank enda banken. Men vet man bara vad man ska svara på frågan om conversion så är det ju inget problem.
  #40  
Gammal 2015-06-22, 09:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Euro

Det slog mig förresten att en god vän berättade att han sett en Euronet, eller liknande fristående uttagsautomat, mitt emot hotel Athena i Rhodos stad. Men där satt en skylt intill som informerade om kursen och eftersom den var så dålig så tog han förstås inte ut.
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT