Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Visa resultat för omröstning: Ska du resa till Grekland i år?
Ja, jag har redan bokat. 162 65.59%
Ja, jag ska boka senare. 54 21.86%
Nej. 10 4.05%
Vet inte. 14 5.67%
Jag bor i Grekland. 7 2.83%
Antal röster: 247. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2011-01-16, 21:53
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Tack för svaret, tavernan du pratar om med GREKISK MUSIK,var ligger den? jag älskar att sitta på en taverna med äkta Grekisk musik. Vill gärna se det äkta Grekiska.

Jag älskar också att strosa runt i smala gränder på kvällarna, utan bil, dagarna är en helt annan sak, då åker jag runt med bil eller bara solar och badar och myser.

Men kvällarna vill jag kunna äta och dricka och strosa runt i mysiga gränder där jag bor. Kan man göra det i Karpathos? det är den stora frågan
Hej!
Om jag ville strosa runt i mysiga gränder och längtade mig sjuk efter alla fina gränder som finns med i fototävlingen så skulle mitt personliga val bli någon av dessa öar...jag har begränsat mig till Kykladerna: Santorini, Amorgos, Paros (Parikia och Naousa), Ios, Folegandros och Naxos. Googla på vald ö + gränder och välj bildvisning så ser du vilken ö som lockar dig mest.

Yanna
Svara med citat
  #62  
Gammal 2011-01-16, 22:09
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
En liten fråga bara, sälj in Karpathos till mej, varför ska jag välja Karpathos framför Naxos? vilka fördelar har ön?
Hej Theresa,

Karpathos är en av mina favoritöar. Jag väljer att argumentera med bilder. Du kan ta en titt i album under min profil här:

http://www.kalimera.nu/forums/album.php?albumid=241

Strand finns vid Pigadia där jag rekommenderar att man bor, men stränderna som du ser på bilderna tycker jag är bättre, och de når du lätt på 15 - 35 min med moppe, eller lite snabbare med bil. Till några av dem går även buss och badbåt ibland.

Mats
Svara med citat
  #63  
Gammal 2011-01-16, 22:10
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Hej!
Om jag ville strosa runt i mysiga gränder och längtade mig sjuk efter alla fina gränder som finns med i fototävlingen så skulle mitt personliga val bli någon av dessa öar...jag har begränsat mig till Kykladerna: Santorini, Amorgos, Paros (Parikia och Naousa), Ios, Folegandros och Naxos. Googla på vald ö + gränder och välj bildvisning så ser du vilken ö som lockar dig mest.

Yanna
DU HAR TRÄFFAT MITT I PRICK, det är så jag känner, längtar mej sjuk efter alla vackra gränder man ser i fototävlingen, jag har chansen att åka dit, se dom med egna ögon, varför tvekar jag...transfern...dags att följa mitt hjärta tror jag. Dina ord träffade mej mitt i prick, jag ska googla alla öar du nämner sen meddelar jag vad jag väljer...tack igen för hjälpen du har varit till mycket stor hjälp
Svara med citat
  #64  
Gammal 2011-01-16, 22:19
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg

DU HAR TRÄFFAT MITT I PRICK, det är så jag känner, längtar mej sjuk efter alla vackra gränder man ser i fototävlingen, jag har chansen att åka dit, se dom med egna ögon, varför tvekar jag...transfern...dags att följa mitt hjärta tror jag. Dina ord träffade mej mitt i prick, jag ska googla alla öar du nämner sen meddelar jag vad jag väljer...tack igen för hjälpen du har varit till mycket stor hjälp
När det blir så tydligt hur viktigt GRÄNDER är för dig så håller jag med Yanna. Jag skulle vilja säga att på Karpathos är det för mig öns STRÄNDER som lockar mycket. Vad gäller mysiga gränder så tycker jag nog att man hittar mera av det på annat håll än i Pigadia.

Mats
Svara med citat
  #65  
Gammal 2011-01-16, 22:28
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
varför tvekar jag...transfern...dags att följa mitt hjärta tror jag.
Theresa, låt inte transfern hindra dig! 2007 hade jag plötsligt chansen att åka till grekiska övälden efter några års uppehåll. Jag ville absolut se min favvoö Amorgos, men också en annan favorit, Oia på Santorini. Men jag hade bara en vecka på mig!
Jag tog flygstol till Santorini, följde med till Honeymoon eftersom det var dom jag såg först när jag kom ut. Tillbringade några timmar hos dom och åt lunch där. Dom körde mig till färjan vid 4-tiden...färjan till Naxos, från Naxos tog jag Skopan till Amorgos. Jag var på Amo i 5 dar, tog sen en snabbfärja till Santo som tog 2 timmar. Jag hann alltså med Oia också på min vecka. Amorgos har mysiga gränder, Katapola, Egiali och Chora, men också de byar som ligger ovanför Egiali. Oia på Santo är såååå mysig med otroligt söta gränder och världens mest berömda solnedgång.
Nu drog det iväg här, men vad jag ville säga var ju...låt inte transfern hindra dig, men ta reda på vilka färjor du har att välja på och var på hemreseön en dag innan du ska åka hem så du inte behöver oroa dig för inställda färjor!!

Yanna
Svara med citat
  #66  
Gammal 2011-01-17, 09:55
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Vi har tänkt att göra det lätt för oss, vi ska åka charter i år. Det var ett tag sen nu både för mej och min syster. Sista resan hon och jag gjorde tillsammans var 1991, så det ska bli underbart.och eftersom det blir charter så blir det nog Naxos, men jag ska kika lite till innan jag betsämmer mej, tack alla för era synpunkter, det har verkligen hjälpt mej att hitta rätt ö. Jag ska inte tveka inför transfern längre.
Svara med citat
  #67  
Gammal 2011-01-17, 11:21
bluesky
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Det blir 5 mnd på Kalymnos i år igjen! Gleder meg veldig til å reise ned ved påsketider.
Svara med citat
  #68  
Gammal 2011-01-22, 01:43
Wehou!s avatar
Wehou! Wehou! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 66
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Förra året blev det inget av, men i år så! Har bokat två veckor på Kreta och går redan och räknar ner. Det är första gången jag åker ensam men jag ser fram mot det. Det blir en skön stund med egna tankar, utflykter, god mat och ryggläge i havet.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2011-01-22, 13:51
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Det blir tre turer til Hellas i år! Men hvordan jeg skal overleve ventetiden til Mai vet jeg ikke...
Svara med citat
  #70  
Gammal 2011-01-25, 23:17
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Så klart det blir Grekland, ingen sommar annars. Flyget bokades i augusti för drygt tre veckors vistelse. Schinoussa o Antiparos är målet, det ena för lugnet, ron o maten, det andra för myset, vännerna och ..... Ja allt! Å nog längtar vi! // Ingrid
Svara med citat
  #71  
Gammal 2011-01-26, 17:41
Grace n Grace n är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 6
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

ja, jag och min mamma ska åka till... ja, det är just det var? kan vi få tips, snälla!! vi funderar på Kefalonia, men kanske karpathos, eller?




p.s ge gärna tips om saker man kan göra på de
ställe ni föreslår!!!
Svara med citat
  #72  
Gammal 2011-01-27, 11:01
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Äntligen börjar det närma sig! Har bokat långweekend till Aten i början av mars. Sedan åker vi på påskafton till Plakias och stannar där en vecka och i slutet av maj blir det 2 veckor i cykladerna. En höstresa "måste" man ju också ha för att överleva vintern men den är ännu inte bokad. Rhodos i november var underbart så kanske det...
//maji
Svara med citat
  #73  
Gammal 2011-02-07, 20:09
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Har nu bestämt att det blir Parga till sommaren!
Har bokat och tagit ut mitt fotopris i form av en E-guide till Parga.

Nedräkningen kan börja!

Katitzi
Svara med citat
  #74  
Gammal 2011-02-07, 20:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Äntligen börjar det närma sig! Har bokat långweekend till Aten i början av mars. Sedan åker vi på påskafton till Plakias och stannar där en vecka och i slutet av maj blir det 2 veckor i cykladerna. En höstresa "måste" man ju också ha för att överleva vintern men den är ännu inte bokad. Rhodos i november var underbart så kanske det...
//maji
Då är vi många som har flera resor bokade....Hoppas bara att inte strejker, oväder, sjukdom eller annat sätter P för resorna. Nu för tiden vet man ju aldrig

Lissi
Svara med citat
  #75  
Gammal 2011-02-08, 02:11
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Javisst blir det Grekland i år också! Tre resor är inbokade så här långt och alla till Kreta (Rethymno) förstås; den första om två veckor för att äntligen få uppleva karnevalen i R. Den 9 april åker jag så tillbaka för att fira påsken och sedan blir det två veckor i juli med min dotterdotter och hennes kamrat. En höstresa måste det också bli, men exakt när och hur länge har jag ännu inte bestämt - att övervintra lockar mig mycket, så vem vet...

Ingegerd
som, liksom Yanna, är passionär
Svara med citat
  #76  
Gammal 2011-02-09, 21:54
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Här är det två resor inbokade, den första i juni , den andra i augusti. Nu är det bara att hålla tummarna att semestern går igenom på jobbet oxå
Den andra resan går med mannen till Paros och Aten, den första med familjen är vi lite osäkra på. Vi flyger hem från Santorini, tänkte nog prova Ios, eller Serifos samtidigt vill vi tillbaks till Milos.
Sen vill vi till Folegandros, Ikaria ( efter Beas fina resebrev ), sen vill vi till Schinossa osv osv osv.
Det kanske blir som vi gjorde för något år sedan .. . vi var på Agistri och skulle vidare men vi kunde inte bestämma oss för vart, så vi skrev ner alla öar på små lappar och sedan drog vi lott. Det funkar det oxå.

Det finns på tok för många öar att besöka mot antalet semesterdagar på ett år

Anna
Svara med citat
  #77  
Gammal 2011-02-11, 00:06
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Det ser nu ut som att jag trots allt kommer ner till Kreta detta året.. till Rethymno..
Monkan,

När planerar du att komma till Rethymno?

/Ingegerd
Svara med citat
  #78  
Gammal 2011-02-12, 14:28
Andersns avatar
Andersn Andersn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 10
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

3 veckor på Lesvos , i år igen ,vi åker 17 juli
Svara med citat
  #79  
Gammal 2011-02-17, 13:16
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Ser det er flera som åker ned till påsk, er det inte kyligt der då? Har funnit en pris til 2500 kr på kreta 23/4 men er osikker på vædret jag vill,jag vill
Svara med citat
  #80  
Gammal 2011-02-17, 13:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa till Grekland 2011

Citat:
Ursprungligen postat av ouzakia Visa inlägg
Ser det er flera som åker ned till påsk, er det inte kyligt der då? Har funnit en pris til 2500 kr på kreta 23/4 men er osikker på vædret jag vill,jag vill
Som överallt i världen just nu finns inga garantier för vädret....
De gånger vi varit i Grekland vid påsk så har vi haft 15-20 grader de flesta dagar och sol och regn blandat. M a o alldeles perfekt vårväder och en blomsterprakt som slår det mesta. Vi har badat också i havet. I lä är det riktigt varmt i solen...

Åker man vid den tiden är det ju just VÅREN man vill njuta av. Grekland är som allra vackrast då! Vill man ha badsemester är det alltså helt fel tid. Kofta och långbyxor behöver man ta med för kyliga kvällar/dagar.
I Aten 2008 i febr. så var det -2 grader och snö när vi kom och den dagen vi åkte hem en vecka senare så kröp termometern upp till +20!
DET är häftigt!
I år ska vi vara i april-september och december i Grekland för att uppleva olika delar av det grekiska väderåret.
Har Du möjlighet till resa i slutet av april SLÅ TILL!!!

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT