Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #201  
Gammal 2009-06-29, 17:59
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Aftonbladets läsare tycker det är OK med shorts på jobbet men hur många arbetsgivare accepterar detInte många kan jag tro, om arbetet handlar om att ha kundkontakter...

Malin
Svara med citat
  #202  
Gammal 2009-06-29, 18:24
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
De aller fleste av oss som er helt eller halvt fastboende i Hellas har samme budskap: Grekerne setter ikke pris på shorts osv på tavernaer. Slike klær vitner om respektløshet.
De som er indignerte med hensyn til dette er praktisk talt utelukkende de som drar til Hellas som turister.
Altså kan man trekke som konklusjon at vi som har spesielt god kjennskap til Hellas' skikker og vil videreformidle denne kunnskapen til våre landsmenn, like gjerne kunne holdt kjeft. Eller tåle å bli sammenlignet med burkapoliti.
Interessant!
Det här är samma argument som många andra kör med i andra sammanhang. "Du ska inte prata arbetsmarknadspolitik för du är student och har aldrig jobbat". "Du ska inte prata kvinnors rättigheter för du är man och därmed vet du inget om hur det är att vara kvinna". "Jag vet bättre än du för att jag bor i Grekland".

Vad är den kvalitativa skillnaden mellan att kräva att män bär långbyxor och att kräva att kvinnor bär burka?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Efter ett besök i Malmö för några några veckor sedan, då tanken på denna tråden dök upp så måste jag bara meddela att på Scandics restaurang kom det ett gäng grekiska ungdomar med tränare, samtliga klädda i träningskläder (overaller)

Det är inga vita dukar på borden, men personalen bär uniform, man tar beställning vid bordet osv.Kan inte låta bli att fundera över vart det grekiska sätt att klä sig tog vägen, lämnde de det hemma?

// Helén
Eller så var de på semester och hade som de flesta andra packat ner ledigare klädsel .
Svara med citat
  #203  
Gammal 2009-06-29, 23:46
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Vad är den kvalitativa skillnaden mellan att kräva att män bär långbyxor och att kräva att kvinnor bär burka?
Jeg beklager at jeg roper, men jeg er så j*vla lei av å si det igjen og igjen og igjen: JEG KREVER IKKE AT MENN BRUKER LANGBUKSE!!!
Jeg/vi kommer bare med opplysninger om hva grekere flest føler og tenker omkring endel nordboers bekledning. For meg er det en selvfølge at jeg som gjest i et land respekterer vertene ved å kle meg fint, men du står selvsagt fritt til å ikke respektere dem.

Jeg fatter ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå?

Senast redigerad av Admirala den 2009-06-29 klockan 23:54.
Svara med citat
  #204  
Gammal 2009-07-17, 22:06
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag har nu återkommit från årets Greklandresa och ska redogöra för mina noteringar angående Taverna-klädsel!

Vad jag kunnat se beror klädsel delvis på hurvida det är lunch eller middag som intages. Vid lunhc på stranden är främst turister lättklädda, ofta med bar överkropp och det verkar accepteras. Det kan kanske bero på att det sällan var fullsatt på tavernorna vid lunchtid i år?

Vid middagen hade ingen, inte ens turister, bar överkropp. Personalen har alltid långbyxor (herrar) men däremot hade de flesta gästerna kortbyxor. De som hade långbyxor var främst något äldre personer. Vid mer lyxiga ställen som på calderan i Thira såg man (utifrån utan att ha råd att gå in) folk med kostym i hettan men det verkade mest vara bröllopsgäster. Inte ens amerikanska lyxturisterna kunde påstås vara speciellt uppklädda, däremot syntes flera äta Gyro tämligen enkelt klädda på caldera-kanten utan att gå in på någon krog. Jag upplevde att snabbmatsställen har fått ett uppsving och där är klädseln helt ointressant verkar det som. På småöar blev det väldigt jobbigt med kortbyxor pga mygg, på stora öar verkar det vara färre mygg (??) och där är kortbyxor vanligare.

Slutligen kan man säga (men det har inget med klädseln att göra) att priserna har gått upp radikalt i år. Det är inte billigt att äta på taverna, en gyro kändes mer överkomlig!
Svara med citat
  #205  
Gammal 2009-07-17, 22:31
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

i år, efter att vistats i Skiathos stad har jag "nedgraderat mig"

Nu intog jag flera kvällsmåltider i lite elegantare shorts och sandaler (utan hossor) och en trevlig tröja eller skjorta istället för långbyxor som tidigare.

Funkade alldeles utmärkt

Dock har det dryftats om hur stiligt, smakfullt och dyrt det var på Windmill. Då klädde jag mig i en fin byxa och en vit skjorta. Jag kände mig överklädd!
En minut efter vi kommit så kom det upp ett engelskt omaka par. Hon i närapå aftonklänning, han i helt uppknäppt skjorta, hawaishorts och badsandaler. Ingen förutom vi och engelskan var uppklädd överhuvudtaget.

Visst försökte dom snitsa till det och maten var helt ok.Men det var inte dyrt. 95€ för två pers med fördrink, förätt, huvudrätt, ett finare rosévin samt kaffe och Pannacotta.
Svara med citat
  #206  
Gammal 2009-07-17, 23:47
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

En över 1 år gammal tråd LEVER tydligen (startad av mig)

Två resor senare (förra årets och årets) så konstaterar jag att det inte spelar ett skvatt vilken klädsel vi väljer för tavernabesök. Vi sitter fortfarande inte ned på stolarna förrän efter 21.00 och ursprungsfrågan har så att säga inte fått svar. Vi märker inte att vi har fått vare sig bättre service eller några extravaganza efterrätter (eller bjuddricka, typ ouzo, raki el. dyl) eller kommentarer från servitörerna då vi ansträngt oss med klädseln.

Men jag själv har varje kväll numera, alltid långbyxor, vit bomull, lediga och lätta för min komfort.


Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2009-07-17 klockan 23:57.
Svara med citat
  #207  
Gammal 2009-07-30, 23:20
jezz81 jezz81 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 2
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag fick lära mig att när grekerna går ut och voltar på kvällarna så ska man klä upp sig och göra sig fin för man vill visa sig från sin bästa sida.
Svara med citat
  #208  
Gammal 2009-07-31, 05:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av jezz81 Visa inlägg
Jag fick lära mig att när grekerna går ut och voltar på kvällarna så ska man klä upp sig och göra sig fin för man vill visa sig från sin bästa sida.
Som på de flesta andra ställen i världen där folk har något att välja bland.

eva
Svara med citat
  #209  
Gammal 2009-08-31, 19:24
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Bra sagt Vilma! Nog är det så att ung, vacker, smal och finklädd är bättre? Man får bättre service, folk väjer undan, håller upp dörren. Ler och bjuder en på en drink?

Men ack om du inte är i de lyckligas skara... om du är lite "kantstött" pga ålder, övervikt, någon kroppslig skavank.

Har uppmärksammat detta under många år, särskilt när jag har varit ute i trafiken med min bror som har Downs Syndrom och dessutom vill klä sig "enligt sitt eget huvud" ibland. Blommig skjorta och randiga shorts. Men hans pengar är lika mycket värda när det kommer till att betala notan...

Jag "fostrar" mig själv genom att försöka uppmärksamma den som ingen vill se och prata med på jobbet tex. Den som inte tar plats med sin charm. Den som inte har det nyaste på sig och som inte är trådsmal och vacker. Men de kan ha ett hjärta av guld och väldigt kloka åsikter...

Nu kom jag visst från ämnet, men lite har det med det att göra - hur vi dömer ut varandra pga utseende .
Svara med citat
  #210  
Gammal 2009-09-01, 01:37
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Vi kan gjerne (og sikkert med god grunn) hate at førsteinntrykket betyr noe, men det det betyr mye. Søk på "førsteinntrykk" på Google og se hva som skjer/skrives. For eksempel dette:
Det tar bare sekunder før den du hilser på har gjort seg opp en mening om deg.Vi mennesker er biologisk programmert til å ta lynraske beslutninger.
Hjernen vår vil ikke bruke unødvendig lang tid på å tenke gjennom hva vi skal gjøre i kritiske situasjoner, og det er dette vi ser i praksis når vi møter nye mennesker.
http://www.klikk.no/samliv/forhold/article409494.ece
Vi kan mislike det, protestere mot det, hate det, så mye vi vil. Men slik er det. And guess what: Vi gjør det alle sammen.
Svara med citat
  #211  
Gammal 2009-09-01, 16:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

I vår värld, säkerligen i alla länder, finns många många människor som inte dömer andra efter deras kläder eller utseende och som inte behandlar människor olika beroende på det första intryck de fått av dem.

Även i restaurangbranchen finns dom.

Ni som bekänner er till att göra tvärtom och försvarar att andra gör det, borde kanske fundera över vilka värderingar ni står för och sprider.



Elisabet, som för första gången i Kalimeras historia önskar att en tråd ska raderas...
Svara med citat
  #212  
Gammal 2009-09-01, 17:26
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Ja, Elisabet om du syftar till vad jag skrev så såg jag att det blev lite tokigt där i min formulering och att jag uttryckte mig otydligt.Ber i så fall om ursäkt om det uppfattade så.

Jag försvarar inte på något sätt att man blir olika behandlad efter "ytan" såväl i klädsel som utséende. Jag har däremot själv varit med om att felaktigt uppfattas som någon som nog inte har råd pga att jag kommit klädd i jeans (och det bryr jag mig inte om).

Det jag tänkte på när jag skrev förstå, var att de som driver restaurang eller säljer, så jag kan förstå om de vill tjäna pengar, annars blir det ju svårt att få det att gå runt. Jag hoppas att det framgick att jag anser att man inte kan se det utanpå.

Jag vill ändå både för min egen och de runt omkring klä mig lite fin(utan några som helst överdrifter) när man går ut på kvällen. Hur andra gör bekymrar mig inte.
PHU! Snärjde jag i mig ännu mer nu?.Här borde jag inte gett mig in

Senast redigerad av Vilma den 2009-09-01 klockan 17:32.
Svara med citat
  #213  
Gammal 2009-09-01, 17:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Jag hoppas att det framgick att jag anser att man inte kan se det utanpå.


PHU! Snärjde jag i mig ännu mer nu?.Här borde jag inte gett mig in
Det framgick alldeles tydligt att du anser att man inte kan se det utanpå och att du inte försvarar att människor blir olika behandlade och du snärjde inte in dig mer
Svara med citat
  #214  
Gammal 2009-09-01, 17:57
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det framgick alldeles tydligt att du anser att man inte kan se det utanpå och att du inte försvarar att människor blir olika behandlade och du snärjde inte in dig mer
Tack, det var skönt att höra!
Svara med citat
  #215  
Gammal 2009-09-02, 17:58
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Vi kan gjerne (og sikkert med god grunn) hate at førsteinntrykket betyr noe, men det det betyr mye. Søk på "førsteinntrykk" på Google og se hva som skjer/skrives. For eksempel dette:
Det tar bare sekunder før den du hilser på har gjort seg opp en mening om deg.Vi mennesker er biologisk programmert til å ta lynraske beslutninger.
Hjernen vår vil ikke bruke unødvendig lang tid på å tenke gjennom hva vi skal gjøre i kritiske situasjoner, og det er dette vi ser i praksis når vi møter nye mennesker.
http://www.klikk.no/samliv/forhold/article409494.ece
Vi kan mislike det, protestere mot det, hate det, så mye vi vil. Men slik er det. And guess what: Vi gjør det alle sammen.
Admirala har så oerhört rätt i detta. Jag har gått ett antal kurser i detta med kroppsspråk och Första intryck. Det är rätt lärorikt...

Per telefon, första samtalet, har man ca 10 till 15 sekunder på sig att fånga uppmärksamheten, ge första intrycket, hos den man pratar med. Då har man bara två parametrar, rösten och ärendet.

När man träffar någon personligen tar det ca 20 till 30 sekunder eftersom hjärnan skall bearbeta fler intryck, klädsel, språk, uppträdande, utseende osv. Men efter ca 30 sek har vi båda bildat oss en uppfattning om den andre. Och det sker helt automatisk och är inget vi kan påverka i det ögonblicket. Vi är helt enkelt skapta så! Det ingår precis som Admirala säger i hur vi omedvetet bedömer en fara. Vi gör precis samma sak när vi träffar ett djur, en hund tex. Verkar den vänligt inställd eller kan den utgöra ett hot...

Sedan kan man senare aktivt försöka bortse från det intryck man fått först. Men det är en aktiv process att göra det och det är kanske inte alla som vare sig vill eller kan göra det.

En gammal sanning: Man får ingen andra chans att göra ett första intryck...
Svara med citat
  #216  
Gammal 2009-09-02, 21:06
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
En gammal sanning: Man får ingen andra chans att göra ett första intryck...
Men som tur är, för oss människor med lite mer timid framtoning, så får man många chanser att göra andra intryck än det första!

Tänk att detta ämne har fortsatt leva så länge. Jag har inte läst alla svar måste jag erkänna.

Första kvällen på Agios Prokopios på Naxos blev jag full i skratt. Vi hade precis anlänt sen lördagkväll, gick ner till stranden och doppade fötterna, anlände till O´Fotis taverna med sandalerna i handen. I övrigt kläder på kroppen. Välkomnades av värden. Inte så mycket folk, men bland gästerna satt vänner till värdfamiljen, mer eller mindre klädda. Två äldre herrar, greker, i badshorts, en barbröstad. Jag önskar att jag hade vågat ta en bild! Det här var en enklare familjär taverna och märk väl på en strandort.

Man får väl ta seden dit man kommer. Inte badkläder på fin restaurang i en stad, ett strandkafé mitt på dagen är väl en annan sak. Sedan är det väl olika vad man betraktar som finklätt. Jag går inte dyra märkeskläder eller högklackat hemma i Sverige och således inte heller i Grekland. Shorts går jag helst inte i alls...känns inte riktigt klätt.

Men jag kan tänka mig situationer där man inte har mycket val. Om man hyr moppe/fyrhjuling och spontant bestämmer sig för att övernatta i någon by man anländer till. Då är man ju klädd som man råkar vara klädd.

"Kläderna gör inte mannen" heter det väl också.

Aina
som missat problemet med klädsel på taverna...!
Svara med citat
  #217  
Gammal 2009-09-02, 23:17
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Hvorfor i alle dager er det så viktig for noen å stenge denne tråden? Så vidt jeg kan se holder vi en høylydt, men saklig diskusjon. Tåler vi ikke være uenige?


Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Men som tur är, för oss människor med lite mer timid framtoning, så får man många chanser att göra andra intryck än det första!
Javisst
Men en tavernaeier eller -ansatt, som denne tråden handler om, har kanskje 50 eller 100 gjester på en kveld. Han eller hun har neppe tid til å endre førsteinntrykket sitt...
Svara med citat
  #218  
Gammal 2009-09-03, 08:32
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Hej!
Jag är en enkel och fattig och tillika överviktig bondjänta uppväxt i Norska Finnskogen.
Jag har aldrig haft råd eller möjligheter att klä mej efter modet,.....
och inte hade det väl sett så snyggt ut på en "Trulta",heller. ( Jag menar om pengarna funnits) Tänk er "stilettos" till mina ardennerhäst-vader-ben!
Jag klär mej : Helt & rent & funktionellt,.... alltså inte i "ylleunderbyxor " på resan till Rhodos

I min 56-års levetid har jag alltid ( för det mesta ).....
blivit ärligt omtyckt,accepterad och välkomnad vart jag än har varit.I mitt yrkesliv,ute "på sta'n",på resor,,...... på tavernor!
Kan det bero på att jag själv "ser" människorna under ytan,.......
eller är detmin otroliga "Finnskogs-Charm " ??

Jag går mycket på känslor och atmosfär,.....och så länge det känns bra där jag befinner mej,..... så skiter jag fullkomligt i vad folk pratar om när jag gått!
( T.ex.om nån "grek" tycker att jag varit "ej-moderiktig" eller så!! )

Tant Torhildur ( "Med charmen" )
Svara med citat
  #219  
Gammal 2009-09-03, 08:54
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Nja, jag föredraga dammiga sportsandaler, korta fransiga shorts samt skrikig skjorta som klädsel vid kvällarnas tavernabesök i övärlden....

Arne


A stiletto is a short knife or dagger with a long slender blade of various designs. This blade is primarily a stabbing weapon: its narrow shape, ending in a rigid pointed end, allows it to penetrate deeply. It is not suited for cutting, even with edged examples. A typical early stiletto was a one-piece cast-metal handle and blade, which was then hammer-forged in a V-groove anvil, producing a triangular blade cross section without any sharpened edges. Other examples have round, square, and diamond cross sections. The word stiletto may sometimes be used in American English to refer to a switchblade. Stiletto may also be used specifically for a knife exhibiting the same triangular cross-section and hollow grind as a small sword, rapier, or épée.
Svara med citat
  #220  
Gammal 2009-09-03, 11:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Eftersom traden lever an maste jag fa saga att pa plats i enkla Molivos finns det ingen storre elegans. Kande mig otroligt uppkladd haromkvallen med vita linnebyxor, snygg blus inhandlad pa rea darhemma for 700 kr. Grekerna dar jag at hade shorts, t.shirts, nagon fula langbyxor och de flesta turisterna hade enklare klader an mina. Ja det var pa kvallstid efter kl 20.00.

Daremot vinglar en del ryskor omkring i hoga klackar ute i Petra.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT