Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #501  
Gammal 2020-04-22, 09:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Den grekiska turistministern Theoharis sa igår att det kan bli tal om att införa ett slags "hälsopass", som ska ge myndigheterna ett sätt att kontrollera hälsotillståndet för besökare som kommer in i landet med flyg, med båt eller med bil.

Dessutom sa Theoharis att landets turistsäsong troligen kommer att begränsas till tre månader i år: juli, augusti och september. Han tillade att i det "bästa fallet" för grekisk turism, efter pandemin, är en minskning av turister med 50 procent jämfört med förra året. Ett ”worst case scenario” för turism kan vara en minskning med 75 procent.

Följ covid-19 i Grekland här.
Svara med citat
  #502  
Gammal 2020-04-22, 10:36
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 907
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg

Jag skriver inte mer här, för alla försöker tvista om det jag skriver. Det blir ingen intressant debatt, och man är bara ute efter att göra mig till svarta fåret och dumförklara mig. Jag är ledsen att jag har ett annat synsätt på saker och ting. Att jag är kritisk mot Tegnell och FHM betyder inte att jag inte älskar Sverige, som ni verkar tro. Det är inte samma sak för mig.

Jag får nog hålla mig till att ge restips i framtiden...
Louisa, jag hoppas att du fortsätter att skriva. Dina inlägg är ju de intressantaste här. Just för att du har avvikande synpunkter. Att se sig själv utifrån är svårt för oss alla oavsett i vilket land vi bor. Och så får du ju lite fart på folket här och det är ju bara bra för nu har vi ju ett ämne som berör oss alla. Eftersom jag bor i Finland kan jag kanske förstå dina synpunkter bättre. Och så är det ju som många har sagt att ingen vet vad som är rätt och vad som är fel. Jag tror nog att man har gjort felbedömningar i alla länder. Den ena experten säger si, den andra så. Och ingen vet.

Love, peace and understanding everybody!

/ Anne
Svara med citat
  #503  
Gammal 2020-04-22, 16:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 700
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Som min kloka faster sa häromdagen: ekonomin kommer alltid på fötter igen. Men det gör inte de döda.
Så är det, men det kan ta lång tid. Nu beräknar man dessutom att effekterna av viruset, kommer att ta mer liv än själva viruset. Arbetslöshet, följdsjukdomar, fattigdom, depression, younameit...

Se på Italien t ex, där man beräknar att landet kommer att kastas in i en enorm fattigdom, om de inte erhåller något stöd. Folk får gå från hus och hem och företagen tas över av maffian. Italien är EU:s tredje största ekonomi och går det landet omkull, vågar jag inte sia om konsekvenserna...

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Jag får nog hålla mig till att ge restips i framtiden...
Jättebra med restips, men ÄNNU bättre om du är med i debatten. Stå på dig, för din åsikt! Om du känner dig påhoppad av mig, så var det inte min mening och jag ber jag om ursäkt för det. Jag kan vara lite bufflig och osmidig ibland. Säger min fru i alla fall..

/Netwolf - som aldrig blir nån diplomat
Svara med citat
  #504  
Gammal 2020-04-22, 18:35
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 753
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Bara denna veckan har 4 st. grannbutiker kursat i city.
Det är blomsterbutik, skobutik och klädbutiker. Väletablerade ställen som funnits i många år
Det innebär sorg o katastrof för många familjer.
Det kan påverka både boendet och ja..hela livspusslet.
Naturligtvis är fysiska hälsan viktigast men här blir det säkert mycket psykiskt lidande. Försök att få ett nytt jobb idag! Är man sen en ungdomlig och pigg 60-åring så är ålderssiffran lika med hopplöst
Men vi kämpar vidare i butiken, jag och kollegan även om man inte jobbar fullt längre💪
/ Kajja
Svara med citat
  #505  
Gammal 2020-04-23, 13:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Den grekiska regeringens talesman Stelios Petsas meddelade idag att Greklands lockdown har förlängts till den 4 maj. Information om huruvida regeringen ska lätta på de stränga restriktionerna kommer nästa vecka, eventuellt redan på måndag.
Svara med citat
  #506  
Gammal 2020-04-23, 14:02
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 753
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Läser att Grekland ska släppa in 50000 Albanier i maj.
De är säsongsarbetare som ska hjälpa till med skörden...🤔
/ Kajja
Svara med citat
  #507  
Gammal 2020-04-23, 18:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

I dagens DN finns två intressanta debattartiklar angående hur man räknar antal döda i olika länder.

En mening sammanfattar det mesta: ”Det enda vi säkert vet i dagsläget är att vi inte vet.”

Många tänkbara förklaringar till skillnaden i dödlighet.

Replik till ovanstående debattartikel.

Ignorera inte de stora regionala skillnaderna i dödlighet.
Svara med citat
  #508  
Gammal 2020-04-23, 21:51
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
”Det enda vi säkert vet [i dagsläget] är att vi inte vet.”.

Ett citat från Sokrates. Jag köpte en magnet i Grekland en gång med just den texten. Ja, inte på svenska förstås, men på grekiska och engelska.
Svara med citat
  #509  
Gammal 2020-04-24, 09:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Titti Visa inlägg
Ett citat från Sokrates.
Det är ett bra citat!
Svara med citat
  #510  
Gammal 2020-04-24, 11:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 700
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är ett bra citat!
Mycket. Och så sant!
Svara med citat
  #511  
Gammal 2020-04-26, 07:32
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Den grekiska regeringens talesman Stelios Petsas meddelade idag att Greklands lockdown har förlängts till den 4 maj. Information om huruvida regeringen ska lätta på de stränga restriktionerna kommer nästa vecka, eventuellt redan på måndag.
Sägs redan att from 4 maj kommer vi att slippa sms:a eller skriva lappar på om vi ska ut från huset.Hoppas verkligen det blir så.
Även frisörerna ska få öppna. Kommer bli lång kö till frisören
Kan vara roligt att komma ut lite mer efter 7 veckors karantän.
Vi bär mask och handskar!
Stränderna är i alla fall rena så mycket skräp som vi plockat på dagliga promenader.
Nu håller vi tummarna för lättnaderna!

Senast redigerad av anneli56 den 2020-04-26 klockan 07:58.
Svara med citat
  #512  
Gammal 2020-04-26, 07:59
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 154
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Intressant att läsa. Tack simetra!
Tack för delningen, Kalimera! Den är redan med som en faktor då vi även såg när Simetra la ut den.

Våra tankar fortsätter snurra för att komma fram till bästa möjliga lösning.
Vi börjar med att avvakta kommande vecka (27 april...) för att se vad som sägs i Grekland.

Ta väl hand om er!
Svara med citat
  #513  
Gammal 2020-04-26, 11:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Mafric Visa inlägg
Ta väl hand om er!
Tack detsamma!
Svara med citat
  #514  
Gammal 2020-04-26, 11:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Kan vara roligt att komma ut lite mer efter 7 veckors karantän.
Jag håller tummarna att ni får börja röra er mer fritt. Bra att stränderna är skräpfria.
Svara med citat
  #515  
Gammal 2020-04-26, 19:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Premiärminister Kyriakos Mitsotakis förväntas lägga fram en plan på måndag eller på tisdag för att gradvis lindra dessa restriktioner. Vad det innebär är inte klart ännu, men det spekuleras i att mindre affärer ska få öppna igen, att vissa skolor ska öppna igen. När det gäller turismen spekuleras det i att åretruntöppna hotell kan öppna i början av juni och att säsongshotell ska öppna upp i slutet av juni.

Mer om covid-19 i Grekland finns här.
Svara med citat
  #516  
Gammal 2020-04-27, 20:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Öar med konstaterade fall av covid-19 är i skrivande stund:

Chios, Evia, Ikaria, Karpathos, Kefalonia, Korfu, Kos, Kreta, Lefkas, Lesbos, Mykonos, Naxos, Rhodos, Syros och Zakynthos.
Svara med citat
  #517  
Gammal 2020-04-28, 14:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Premiärminister Kyriakos Mitsotakis ska hålla ett tevesänt tal till nationen ikväll klockan 18.00 grekisk tid. Då ska han berätta vilka av restriktionerna som gradvis kan tas bort.

Enligt Kathimerini kommer planen att avveckla vissa restriktioner vara i tre faser, från den 4 maj och framåt. Det talas om att mindre affärer och frisörsalonger ska öppna, att vissa skolor ska öppna, att SMS-systemet för att lämna hemmet skrotas, att kyrkor ska öppna (med strikta regler.)

Läs mer här.
Svara med citat
  #518  
Gammal 2020-04-28, 17:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 700
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Uff, det börjar att sjunka in mer och mer vad detta verkligen innebär. Hörde SAS VD på radion, där han sa att 2020 är körd och troligen 2021 med! Det kommer ta många år innan flyget återhämtat sig och han trodde att det först kan börja komma igång 2022, men med kraftigt höjda flygpriser!

Man är ju inställd på att det inte blir nåt Grekland i år, men ska nästa år med ryka? Man kan ju deppa ihop för mindre ju...

För att skingra tankarna, så åkte vi till den lokala plantbutiken, för att pigga upp oss med lite nya fräscha växter och vilken blomma tror ni att råkar på direkt?



Hur ska man överhuvudtaget orka...

/Netwolf
Svara med citat
  #519  
Gammal 2020-04-28, 21:21
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 198
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Å, bogainvillea! Så fin, tyvärr kan jag inte odla den hos mig (inget växthus). Minns en fantastisk vägg täckt med bogainvillea i Chora på Alonissos och på Skopelos.... massor i hela det underbara Grekland!
Netwolf: HUR vi ska orka vet jag inte men vi måste ju! När fortfarande, med en "dåres envishet" en dröm om Paleochora i höst! Häng i, annars har ju virusf..n vunnit!
Svara med citat
  #520  
Gammal 2020-04-29, 07:04
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 748
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Premiärminister Kyriakos Mitsotakis ska hålla ett tevesänt tal till nationen ikväll klockan 18.00 grekisk tid. Då ska han berätta vilka av restriktionerna som gradvis kan tas bort.

Enligt Kathimerini kommer planen att avveckla vissa restriktioner vara i tre faser, från den 4 maj och framåt. Det talas om att mindre affärer och frisörsalonger ska öppna, att vissa skolor ska öppna, att SMS-systemet för att lämna hemmet skrotas, att kyrkor ska öppna (med strikta regler.)

Läs mer här.
Ja, nu har premiärministern lagt fram hur restriktionerna ska avvecklas. Min vän Giannis på pension Porto Katapola, Amorgos skrev ett mail till mig redan 2 timmar efter Mitsotakis uttalande om att mitt boende mellan 1 -21 juni inte kan bli av. Giannis är alltid snabb med sina svar. Han är ett föredöme att alltid svara snabbt när man bokar.

Även om jag lider samt längtar själv, så måste alla små pensionatsägare ha det svårt och lida själva. Jag hoppas att dom snart får se ljuset i tunneln.
Då får jag snart ta mig an att avboka min 3:e resa till Grekland för det här året. Denna resa har jag bokat på SAS. Nu hoppas jag på septemberresan till Samos med fler öar.

Birgitta.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT