Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Halkidiki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-03-15, 21:28
Carrolaiine Carrolaiine är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 1
Standard TIPS sökes Halkidiki

Hej!

Jag och min sambo hade tänkt att resa till Greklad i sommar. Vi ska köra med hyrbil från Serbien. Därför tänkte vi att norra delarna av Grekland lockar! Vi vill ha fina stränder, god mat, lite kvällsunderhållning (inte nödvändigtvis nattklubb, men att det är lite liv och rörelse på kvällen), gemytlighet.

Vi har förstått att Shitoni halvön ska vara mer gemytlig än Kassandrahalvön. Även en båttur utanför Athos lockar!

Vi vill ha alla tips som går, städer, byar, stränder, tavernor, hotell/apartments (eller vart man bäst hittar), sevärdheter, något man bör tänka på när man reser med hyrbil osv.

Jag tror här är många Grekland-fantaster som kan komma med bra tips!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-03-16, 20:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: TIPS sökes Halkidiki

Citat:
Ursprungligen postat av Carrolaiine Visa inlägg
Vi ska köra med hyrbil från Serbien. Därför tänkte vi att norra delarna av Grekland lockar!
Jag har tyvärr inga tips att ge för jag har aldrig varit där. Har dock en fråga: vet ni om det går att hyra bil i Serbien och ta med den in i Grekland. I teveprogrammet Fosterland visade det sig vara omöjligt att hyra bil i Grekland och ta med den utomlands. Men det kanske funkar från Serbien.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-03-23, 12:21
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 678
Standard Sv: TIPS sökes Halkidiki

Hej,

Vill man ha liv & rörelse så är Hanioti & kalithea lämpliga på kassandrahalvön. Men det minimala utbudet av genuina restauranger och genuin atmosfär gör att det för vår del är färdigrest i dessa områden.

Positiva saker då:
Stränderna är överlag väldigt fina runt halvön..
Byn Afitos, som trots allt skulle kunna få mig att återvända till Kassandra, om än bara för en dag.
Marknaden i Nea Moudania. Det är den största marknaden i hela området. Det var onsdagar som var marknadsdag förut. Jag antar att det är samma dag fortfarande? Det är en mycket trevlig marknad som har det mesta.

Om jag skulle resa tillbaka så skulle det bli till Sithoniahalvön. Då kan man med hyrbil ex.vis göra en heldagsutflykt och besöka Afitos och marknaden i Nea Moudana. Det finns dessutom några vingårdar i regionen.
Sithonia känns betydligt genuinare och har dessutom mycket fina stränder.

God tur
//Conny
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT